Vught is, zoals u weet, getroffen door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Uw Ministerie heeft bepaald dat het goederenvervoer niet meer via de route Breda-Tilburg maar via de boog van Meteren en dus via Vught gaat lopen.....

Brief van de VVD-Fractie Vught

Aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Mevrouw drs. C. van Nieuwenhuizen Postbus 20901 2500 EX Den Haag

Vught, 7 maart 2018

Betreft: PHS Vught

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,

Graag wenden wij ons tot u met het navolgende.

Vught is, zoals u weet, getroffen door het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Uw Ministerie heeft bepaald dat het goederenvervoer niet meer via de route Breda-Tilburg maar via de boog van Meteren en dus via Vught gaat lopen. Tegelijkertijd speelt de ombouw van de N65 naar een gedeeltelijk verdiepte weg, waarbij het uitgangspunt is dat enerzijds de doorstroming door Vught wordt verbeterd en anderzijds de oversteekbaarheid van de weg veiliger wordt.

Een zware belasting, dwars door Vught heen. Reden voor uw Ministerie om geld te voteren voor een gedeeltelijk verdiepte ligging van het spoor en de N65 in Vught. Ook de provincie Noord-Brabant en de gemeente Vught zelf doen een behoorlijke duit in de zak.

De gemeente Vught heeft, naast de wettelijke planschadevergoedingen, de zogenaamde Vughtse Regeling in het leven geroepen. De gemeente Vught koopt onverkoopbare huizen rond het spoor en de N65 op tegen 95% van de marktwaarde om haar inwoners toch de gelegenheid te geven hun geluk elders te beproeven.

Maar daar zit ook direct de pijn. De woningen in de directe nabijheid van het spoor worden, zo is onlangs gebleken, getroffen door trillingen. Bepaalde plekken in Vught hebben zelfs te maken met een cumulatie van geluid en trillingen.

Wij maken ons ook grote zorgen over de gezondheidseffecten, en dus de leefbaarheid, ten gevolge van de trillinghinder voor onze inwoners. Uit onderzoeken is bekend dat door trillinghinder ernstige slaapverstoring op chronische basis voorkomt. In Vught ligt een aanzienlijk aantal woningen in de zone van deze trillinghinder. Langdurige blootstelling aan trillinghinder geeft ernstige en langdurige gezondheidseffecten zoals hart- en vaatziekten, toename van medicijngebruik en onwelbevinden.

Dit kan niet worden opgelost, zo is ook gebleken, door maatregelen. De maximumbijdrage per woning voor trillingmaatregelen bedraagt EUR 47.000,00. Dat is onvoldoende om de trillingen weg te nemen c.q. acceptabele grenzen te bereiken.

Het gevolg? Als met de maximale bijdrage het beoogde effect niet wordt bereikt, dan wordt er volgens ProRail helemaal niets gedaan. Het bevreemdt de VVD Vught zeer dat er nog nauwelijks een gereedschapskist is ontwikkeld om deze ernstige gevolgen van trillinghinder middels adequate maatregelen te reduceren.

Het kan toch niet de bedoeling van de regering zijn, dat deze woningen binnen afzienbare tijd na oplevering van het spoor rijp zijn voor de sloop? Gaan we in Vught na een aantal jaren van bagatelliseren en het niet onderkennen van de problemen dezelfde kant op als in Groningen? Waar nu pas, na alle aardbevingen en wanhopige burgers, aandacht is voor de problemen en gevolgen van de gaswinning?

Wij nodigen u van harte uit om een werkbezoek te brengen aan onze gemeente, waarbij wij u ter plekke volledig kunnen informeren over de geschetste problematiek en zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,Fractie en kandidaat raadsleden VVD Vught

Saskia Heijboer-Klapwijk Wethouder

Mark du Maine Fractievoorzitter

Nathalie Pullens-Robeerst Raadslid

Koen van Dinther Kandidaat Raadslid

Ton Wagenaars Raadslid

Bernard DoornbosRaadslid

Peter Pijnen Kandidaat Raadslid

Koos van Herpen

Kandidaat Raadslid