Nieuws van CDA in Zwolle inzichtelijk

5 documenten

Schriftelijke vragen aan het college over de locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen

CDA CDA Zwolle 29-07-2020 04:05

In het politiek forum van 2 juli jl. werd de gemeenteraad via een informatieve sessie op de hoogte gebracht van een collegebesluit het Tuunterveld aan te wijzen als voorkeurslocatie voor een nieuw bedrijventerrein. Tijdens een latere sessie lieten betrokkenen blijken grote vraagtekens te hebben bij de procedure en het besluit. Daarom is de CDA fractie met de buurt gaan praten. Naar aanleiding hiervan besloot de CDA fractie het college schriftelijke vragen te stellen. Deze zijn vandaag ingediend. Zoals we hebben kunnen lezen is de inzagetermijn opgeschort voor de voorkeurslocatie Tuunterveld als toekomstig bedrijventerrein. De hele procedure rond de aanwijzing van het Tuunterveld tot voorkeurslocatie levert bij het CDA de volgende vragen op: Heeft het college overwogen om de huidige structuurvisie (2010-2020) te updaten alvorens over te gaan tot een locatiekeuze voor toekomstige bedrijventerreinen? De locatiekeuze voor nieuwe bedrijventerreinen is bepalend voor hoe Winterswijk er in de toekomst uitziet en hoe bezoekers Winterswijk binnenkomen. Is het college het met het CDA eens dat dit een bredere afweging wenselijk maakt dan alleen ten aanzien van bedrijventerreinen? Op dit moment wordt ook gewerkt aan de visie voor het Misterweggebied. Tussen deze visie en de visie op de bedrijventerreinen lijkt een nauwe samenhang. Waarom worden beide visies niet op elkaar afgestemd? Met de keuze voor Tuunterveld wordt Winterswijk aan alle zijden ingeklemd door bedrijventerrein. Hoe verhoudt zich dit tot de toeristische en recreatieve potenties van Winterswijk? Kan het CDA de enquête die is gehouden onder de ondernemers ontvangen? In hoeverre is de leegstand op de bestaande bedrijventerreinen en de mogelijkheden van revitalisering van de bestaande bedrijventerreinen meegenomen? Hoe denkt het college een adequate ontsluiting van Tuunterveld te realiseren? Zijn de aanliggende N-wegen berekend op de afwikkeling van de extra verkeersbewegingen of dienen hier aanpassingen plaats te vinden? Op welke wijze is bij de afweging rekening gehouden met de belangen van aangrenzende woonwijken? Klimaat en biodiversiteit zijn belangrijke speerpunten in het coalitieakkoord. Waarom spelen deze beide onderwerpen zo’n beperkte rol in de afweging van de locaties? Hoe kan het dat de mogelijkheid voor het plaatsen van windmolens pluspunten oplevert terwijl er een moratorium is op windmolens? Vindt het college een windmolen van circa 200 meter hoog in de nabijheid van de bebouwde kom een optie? Kan het college aangeven hoe invulling is gegeven aan de betrokkenenparagraaf? Waarom is de OWIN niet betrokken bij het opstellen van de visie? Er blijken fouten te zitten in het rapport die niet gecorrigeerd zijn voor het ter inzage is gelegd. Het onderwerp werd op het allerlaatste moment toch nog voor de zomer in een politiek forum behandeld. Hierdoor komt het op ons over als een overhaast proces met een onvoldragen rapport. Wat is de reden voor deze gang van zaken? Hoe kijkt het college terug op het proces? Hoe ziet het proces van het vaststellen van de bedrijventerreinen visie er nu verder uit? Hoe wordt invulling gegeven aan de betrokkenparagraaf?

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 26-05-2020 04:21

Gemeenteraad unaniem over CDA-plan voor trein naar Parijs, Londen en Brussel Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief op berichten op digitale media over de kansen voor een direct trein naar grote Europese steden. Maandagavond heeft de gehele Zwolse gemeenteraad deze positieve houding overgenomen en het initiatief van het CDA Zwolle voor een directe treinverbinding naar Parijs, Londen en Brussel omarmt. De gemeenteraad roept het college van Burgemeester en Wethouders van Zwolle op zich enthousiast uit te spreken voor deze kansen en nader onderzoek te doen naar de mogelijkheden voor zowel de snelle hsl intercity treinen als voor de internationale treinen vanuit Londen, Brussel en Parijs. De eerste stap is gezet Met het besluit van de gemeenteraad is de eerste stap gezet in het spoorboekje naar “Internationaal Station Zwolle”. Wethouder William Dogger reageerde enthousiast: “Het college omarmt deze ambitie, het is een mooie motie die past bij onze internationaliseringsambities en de focus die we hebben op duurzaamheid”. Burgemeester Snijders concludeerde na dit besluit van de gemeenteraad met: “Met ambitie gaan wij voorwaarts”. Het college gaat het plan nu verder uitwerken met partners. Hierbij denken we vooral aan de provincie Overijssel, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de Nederlandse Spoorwegen. De Nederlandse Spoorwegen had zich al eerder positief over het plan uitgesproken en werkt van harte mee aan de verdere uitwerking. Vakantie en zakenreis begint in Zwolle Vorige week reageerden duizenden Zwollenaren positief. Velen nodigden hun vrienden uit voor een reis naar hartje Parijs (Gare du Nord), naar de Stad van de Liefde. Anderen vroegen hun familie om samen met het hele gezin naar Disneyland Parijs te gaan. Voor zakelijke reizigers waren er suggesties om naar Londen te gaan en uit te stappen dicht bij het financiële zakencentrum. De CDA fractie kreeg zelfs een verzoek om met de Intercity Brussel binnenkort een bezoek te brengen aan het politieke hart van Europa; het Europese parlement. Voor een duurzamer alternatief Een week geleden tijdens het debat over de Spoorzone bracht CDA fractievoorzitter Jan Nabers het voorstel in. Nabers: “Juist nu de discussie over de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken gevoerd wordt, is het van belang een volwaardig alternatief met de trein te ontwikkelen.” Naast schoner heeft het vervoer per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel.

CDA Zwolle in debat over dagelijkse trein van Zwolle rechtstreeks naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 19-05-2020 04:16

Wie zou dat nu niet willen, een dagelijkse trein vanuit Zwolle rechtstreeks en zonder overstappen naar Parijs via Brussel, naar de stad Parijs, naar het vliegveld en als eindstation Euro Disney? Daarnaast een dagelijkse trein naar Londen en de snelle intercity die vanuit Breda over de hsl snel naar het Noorden van Nederland doorgaat. Kortom Zwolle Internationaal hsl Station. Zwolle kan hiermee een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het vervoer vanuit Noord en Oost Nederland naar Zuid Europa. Het CDA in Zwolle heeft dit vandaag ingebracht in het debat over de Spoorzone. Minder vliegen en meer met het openbaar vervoer Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel. NS positief over het plan De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Elke dag naar Parijs en Londen Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek. Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen is uitstappen voor middernacht in Zwolle. Snelle intercity kan doorrijden naar Noord Nederland Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden. Mogelijkheden voldoende Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt. Neem voor meer informatie contact op met: Jan Nabers, fractievoorzitter CDA Zwolle tel. 06 - 5106 3284 / Jan@cdazwolle.nl

CDA Zwolle in debat over dagelijkse trein van Zwolle rechtstreeks naar Parijs, Londen en Brussel

CDA CDA Zwolle 19-05-2020 04:16

Wie zou dat nu niet willen, een dagelijkse trein vanuit Zwolle rechtstreeks en zonder overstappen naar Parijs via Brussel, naar de stad Parijs, naar het vliegveld en als eindstation Euro Disney? Daarnaast een dagelijkse trein naar Londen en de snelle intercity die vanuit Breda over de hsl snel naar het Noorden van Nederland doorgaat. Kortom Zwolle Internationaal hsl Station. Zwolle kan hiermee een grote bijdrage leveren aan het verduurzamen van het vervoer vanuit Noord en Oost Nederland naar Zuid Europa. Het CDA in Zwolle heeft dit vandaag ingebracht in het debat over de Spoorzone. Minder vliegen en meer met het openbaar vervoer Volgens fractievoorzitter Jan Nabers wil het CDA een optimaal alternatief bieden voor de vele vliegreizen die mensen op korte afstanden in Europa maken. Juist op deze manier hebben we een grote bijdrage aan het verduurzamen van ons vervoer en het verbeteren van de luchtkwaliteit. Daarnaast biedt reizen per trein veel andere voordelen: je stapt uit in het midden van de stad, het bespaart lange inchecktijden en het is minstens zo comfortabel. NS positief over het plan De Nederlandse Spoorwegen staat positief tegenover het plan en werkt graag mee aan de verdere uitwerking. Elke dag naar Parijs en Londen Vanuit de dienstregeling blijkt dat de treinen van de merken Thalys en Eurostar vanuit Parijs en Londen naar Amsterdam gaan met een aanpassing relatief gemakkelijk door kunnen rijden naar Zwolle. Wel moet er in Zwolle dan een overnachtingsmogelijkheid komen voor deze prachtige treinen. Dat vraagt nader onderzoek. Met de huidige dienstregeling moet je in maximaal 4,5 uur vanuit Zwolle in Parijs kunnen zijn. Met de auto ben je dan vanuit Zwolle pas in Brussel. Als bijvoorbeeld moet je denken dat je ’s middags kunt instappen in het centrum van Parijs (Gare du Nord) en ‘s avonds in Zwolle bent. Of wanneer je ‘s avonds instapt op vliegveld Charles de Gaulle, zou je voor middernacht in Zwolle kunnen zijn. En wat te denken van ’s morgens rond 7 uur in de trein naar de stad van de Liefde, waar je voor het middaguur relaxed en comfortabel in hartje Parijs uitstapt. Ook naar Londen kun je zo’n kans niet laten liggen, in zo’n 5 uur ben je vanuit hartje Londen in hartje Zwolle. Dus instappen aan het einde van de middag in Londen is uitstappen voor middernacht in Zwolle. Snelle intercity kan doorrijden naar Noord Nederland Ook de snelle intercity die over de hogesnelheidssporen van de hsl rijdt, wil het CDA door laten rijden naar Zwolle en zelfs verder naar het Noorden. Juist een snelle verbinding vanuit het Noorden en Oosten van Nederland naar de Randstad, zal een stevige impuls geven aan de economisch doorontwikkeling van Noord en Oost Nederland. Op termijn kunnen treinen naar steden als Munster, Keulen en Frankfurt toegevoegd worden. Nederland is een land met veel grensverbindingen deze moeten internationaal goed verbonden worden. Mogelijkheden voldoende Vanuit een eerste scan op de dienstregeling, het materieel en de infrastructuur bleek al snel dat er mogelijkheden voldoende zijn. Daarna heeft CDA Zwolle onderzoek gedaan naar beleidsnotitie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zoals de “Contouren Toekomstbeeld OV 2040”, daarin werd al snel duidelijk (zie foto) dat het Noorden en het Oosten voor het internationaal treinverkeer een “witte vlek” was. Daarna zijn allerlei kamerbrieven bestudeerd. Wat bleek, het Ministerie wil ook graag dat het Noorden en het Oosten van Nederland beter internationaal ontsloten wordt. Neem voor meer informatie contact op met: Jan Nabers, fractievoorzitter CDA Zwolle tel. 06 - 5106 3284 / Jan@cdazwolle.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.