Nieuws van politieke partijen in Zwolle over D66 inzichtelijk

2 documenten

Zoek oplossing voor extreme drukte voor OV-poortjes op NS-station

D66 D66 Zwolle 23-09-2019 09:38

De zorgen die D66 Zwolle had bij de invoering van gesloten OV-poortjes op het NS station van Zwolle zijn drie jaar later nog niet verdwenen. Een recent artikel in de Stentor over grote drukte in de stationshal tijdens de spits laat zien dat aanvankelijke kinderziektes nog altijd niet zijn verholpen. D66-raadslid Claudia van Bruggen wil van het college onder meer weten of het mogelijk is om de poortjes tijdens de spits alsnog open te zetten, zodat de doorstroom van reizigers beter en veiliger verloopt.

D66 is kritisch over de gesloten OV-poortjes op station Zwolle

De fractie van D66 is altijd kritisch geweest over de gesloten OV-poortjes op het station van Zwolle. Niet alleen zijn ze een obstructie voor mensen die soepel van de noordzijde naar de zuidzijde (en vice versa) van het station willen, ze gaan ook ten koste van de leefbaarheid van het stationsgebied. Daarnaast blijkt het argument van NS en Arriva dat de poortjes de veiligheid op het station vergroten niet steekhoudend te zijn. Claudia: “De drukte die tijdens de spits ontstaat is onvoorspelbaar en kan tot gevaarlijke situaties leiden. NS laat in een reactie aan de Stentor weten dat daar geen sprake van is, maar wij willen dan wel weten waar zij zich op baseren. Bij ons wekt het beeld van een overvolle stationshal namelijk een andere suggestie op. Zeker gezien de verwachte groei van het aantal reizigers door de ontwikkeling van de Spoorzone.”

Claudia: Is er een mogelijkheid om tijdens de spits de poortjes open te stellen?

Dat de zorgen van D66 drie jaar nadat de fractie daar voor het eerst vragen aan het college over stelde alles behalve verdwenen zijn, zorgt er voor dat de partij nu opnieuw vragen stelt. Zo wil Claudia van het college weten of er gesprekken met NS en Arriva gevoerd worden over de drukte tijdens de spits. Ook wil het raadslid weten of er een mogelijkheid is om tijdens de spits de poortjes open te stellen. “Zodat reizigers vlot in- en uit kunnen checken en bij calamiteiten tijdens deze drukke uren de reizigers altijd snel een veilig heenkomen kunnen zoeken.”

Hier de vragen van Claudia over de OV poortjes: mondelinge vragen drukte bij OV poortjes

Lees ook: OV poortjes zorgen voor onveilige situatie Een vrije verbinding in de Spoorzone

Zet Zwolle internationaal op de (trein)kaart

D66 D66 Zwolle 11-10-2018 10:47

Er wordt nu en de komende jaren veel werk verzet om de ambitieuze transformatieplannen in de Spoorzone te realiseren. Het ontwikkelingsniveau ligt hoog. Nu blijkt dat de Duitse regering een snelle trein tussen Amsterdam en Berlijn wil realiseren. D66 Zwolle ziet kansen voor Zwolle, het tweede OV-knooppunt van Nederland, en stelt daarom vragen aan het college van burgemeester en wethouders.  

Raadslid Claudia van Bruggen geeft aan dat Zwolle zeer centraal gelegen is, bezien vanuit zowel vanuit regionaal, nationaal als internationaal perspectief. “De hub functie die bij Zwolle past, moet ook de komende jaren worden versterkt . Een sterke hub in Zwolle is in het belang van juist die regionale en (inter-)nationale bereikbaarheid” zegt het raadslid.

De NS en Deutsche Bahn hebben afgesproken dat er binnen een half jaar een gezamenlijk plan ligt voor deze trein verbinding. “Tijd voor actie dus! Want 1 en 1 is 2, die treinverbinding kan heel goed via station Zwolle lopen. Deze plannen voor een goede treinverbinding dragen er ook aan bij dat de trein een makkelijker alternatief wordt voor het vliegtuig” aldus Van Bruggen.

D66 Zwolle vraagt een actieve houding van het college van burgemeester en wethouders. ,,We vinden het als D66 belangrijk dat die internationale treinverbinding met Zwolle er komt en zullen alle ontwikkelingen en initiatieven om dit mogelijk te maken maximaal stimuleren.’’

De vragen die gesteld zijn, leest u hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.