Nieuws van politieke partijen in Zwolle over PvdA inzichtelijk

3 documenten

Debatbijdrage Uitwerking Ontwikkelperspectief Stationsgebied noordzijde

PvdA PvdA Zwolle 01-06-2020 14:37

De Spoorzone is zonder twijfel het meest dynamische ontwikkelingsgebied dat Zwolle kent. Sinds 2009 werken we aan de uitbouw van dit belangrijkste OV-knooppunt in Noordoost-Nederland en aan de ruimtelijke ontwikkeling van wat de Zwolse centrumzone in wording is.

De fractie van de Partij van de Arbeid is van meet af aan een warm pleitbezorger geweest van de Spoorzone en van de vele stappen die in dit jarenlange proces moeten worden gezet.

Vanavond, maandag 18 mei, spreken wij weer over enkele belangrijke stappen voorwaarts in dit lange traject: de uitwerking van het Ontwikkelperspectief voor de noordzijde van het Stationsgebied.

Ik zal de diverse onderdelen van dit voorstel bij langslopen, maar ik wil beginnen met ons algemene oordeel: wij zijn bijzonder blij met de ambitieuze aanpak die het college voor dit deel van het Stationsgebied op tafel heeft gelegd en willen daarvoor onze waardering uitspreken. Deze uitwerking van het Ontwikkelperspectief laat zien dat het hier geen lineair proces betreft dat zich simpel laat plannen en uitrollen. Integendeel: de kracht van de aanpak met de Spoorzone blijkt keer op keer weer te liggen in de bundeling van creativiteit en overleg met alle partijen (gemeente, provincie, ProRail, NS, Rijk) en met de stad. En in de durf om eerdere ideeën en plannen opnieuw tegen het licht te houden, breder te bekijken of anders te faseren. Bij de uitvoering komt veel staal, beton, steen en hout en ook steeds meer groen  kijken, maar in de planvorming gaat het om visie, creativiteit, leervermogen en durf. En het resultaat is keer op keer verrassend en positief.

Over de onderdelen van de Uitwerking willen wij het volgende opmerken.

De uitgangspunten voor de passerelle hebben onze instemming. De keuze om de aanlanding aan de centrumzijde in een keer definitief te maken en daarbij te kiezen voor een verbreding naar tien meter met meer groen juichen wij toe, evenals de maximale verlaging van de bouwhoogte over het spoor en het plaatsen van liften. Het verdwijnen van het combigebouw vinden wij stedenbouwkundig gezien zeker geen verlies en dat geeft de passerelle de ruimte die zij verdient. En de extra architectonische kwaliteit kan het gebied goed gebruiken. De passerelle zien wij vooral als een verbinding voor voetgangers tussen het Stationsplein en Hanzeland. Mensen kunnen hun fiets aan de hand meenemen, maar wij zien door de grote hoogte die moet worden overbrugd geen mogelijkheden voor de passerelle als fietsbrug. De vervolgaanpak van de stationsentrees aan de noordzijde (hoofdentree en Kamperlijntje) vinden wij realistisch. Wij steunen het idee om geen ondergrondse verbinding tussen de fietsenkelder en de reizigerstunnel aan te brengen. Dit zou niet alleen waanzinnig duur zijn (meerkosten dertig miljoen euro), het leidt ook tot veel minder reuring op dit deel van het Stationsplein en dat zou het gebied niet ten goede komen. Het ambitieniveau met de fraaie kappen bij de noordelijke hoofdentree, waar wij in het verleden steeds voor gepleit hebben, blijft volledig overeind. Het faseren van de plannen met de zuidelijke entree om deze goed af te stemmen op de gebiedsontwikkeling aan die kant heeft onze instemming. De gewijzigde plannen voor het Stationsplein en de Stationsweg zien wij als een belangrijke verbetering die echt iets toevoegt aan dit deel van de Zwolse centrumzone. Door de plannen ontstaat er een gastvrije entree waar Zwolle trots op kan zijn, ook komt het historische stationsgebouw veel meer tot zijn recht en ontstaat er een prachtige groene en kwalitatief hoogwaardige route van en naar de binnenstad met voorrang voor voetgangers en fietsers. Hiermee krijgen het station, het Stationsplein en de Stationsweg, in een moderne setting – die recht doet aan wateropgave en klimaatadaptatie – weer een sfeer en allure die doet denken aan beelden van rond 1900. De aanpassing van de bestaande fietsenkelder naast het combigebouw voor bijzondere fietsen en voertuigen voor mindervaliden en de extra capaciteit (negenhonderd stallingsplaatsen) die daardoor ontstaat in de nieuwe ondergrondse fietsenstalling, zien wij als een belangrijke winst. Dan de financiën. De meerkosten voor de verbeterde passerelle en de sloop van het combigebouw bedragen € 14 miljoen, waarvan uit de gemeentelijke middelen € 7 tot € 10 miljoen kan worden gedekt. Het voorstel geeft aan dat de rest moet worden opgebracht door de initiatiefnemers, waaronder de NS, omdat hiermee ook de druk op de reizigerstunnel kan worden verminderd. Hierover horen wij graag iets meer van de wethouder: hoe staat het met die besprekingen en hoe reëel is die ontlasting van de tunnel? Immers de tunnel wordt voor circa 94 procent gebruikt door reizigers, terwijl de passerelle niet aantakt op de treinperrons maar een looproute over het spoor zal vormen. Of is het toch nog mogelijk de passerelle via trappen te verbinden met de perrons en dan OV-poortjes te plaatsen aan de kop van de trappen op de passerelle? (De wethouder heeft in het debat op 18 mei aangegeven dat de besprekingen over de meerkosten van de passerelle nog lopen en dat NS geen belangstelling heeft voor aantakking van de passerelle op de perrons). De plannen voor de entrees aan de noordzijde kosten circa € 9 miljoen en zijn nog niet gedekt. Onze fractie heeft in het verleden al meerdere keren aangegeven dat het Rijk wat ons betreft hier de belangrijkste verantwoordelijkheid heeft en Zwolle zeker iets verschuldigd is. Zwolle is immers het tweede spoorwegknooppunt van Nederland en het Rijk heeft ook – en vaak fors – bijgedragen aan de vernieuwing van de centraal stations in Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Leiden en Arnhem. Kan de wethouder aangeven hoe het staat met de besprekingen met het Rijk, de NS en de provincie over dit onderwerp? (Wethouder Anker zei daarover tijdens het debat op 18 mei: deze besprekingen lopen, de uitkomst wordt in het najaar van 2020 verwacht).

 

Het bericht Debatbijdrage Uitwerking Ontwikkelperspectief Stationsgebied noordzijde verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Lodewijk Asscher in gesprek over zijn boek met Nynke de Jong in de Stadkamer

PvdA PvdA Zwolle 03-09-2019 13:37

Op maandag 9 september aanstaande om 20.00 uur is Lodewijk Asscher, partijleider van de Partij van de Arbeid in Zwolle! In de Stadkamer komt hij spreken over zijn boek ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’. De toegang is vrij.

In ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’ schrijft Lodewijk Asscher openhartig over zijn persoonlijke en politieke ervaringen. Het boek gaat over zijn persoonlijkezoektocht na de verkiezingsnederlaag van 2017. Asscher grijpt terug op zijneigen familiegeschiedenis en zijn persoonlijke ontwikkeling als politicus. Overzijn wethouderschap in Amsterdam, zijn rol als vicepremier en over zijn huidigefunctie: partijleider van de Partij van de Arbeid.

Daarover – en nog veel meer – gaat Asscher op maandag 9 september in gesprek met de Zwolse schrijfster en journaliste Nynke de Jong. Er is natuurlijk ook alle gelegenheid zelf vragen te stellen en in gesprek te gaan met Asscher. De avond wordt georganiseerd door de Zwolse afdeling van PvdA in samenwerking met boekhandel Westerhof en bibliotheek. Het boek ‘Opstaan in het Lloyd Hotel’ is op de bijeenkomst te koop en er is ’s avonds gelegenheidom uw boek te laten signeren door Lodewijk Asscher.

De bijeenkomst wordt gehouden op maandag 9 september a.s. om 20.00 uur in Stadkamer Centrum, Zeven Alleetjes 1A te Zwolle. De bijeenkomst duurt tot 22.00 uur. De toegang is vrij. De Stadkamer is eenvoudig te bereiken met het openbaar vervoer (uitgang NS-station, richting centrum).

We hopen dat je erbij bent en zien uit naar je komst!

Aanmeldformulier
Ja ik kom naar Bijeenkomst Toekomstlab Duurzaamheid
Ik kom alleenIk neem iemand mee
E-mailadres
Je ontvangt bericht van je aanmelding.
Email
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Bij vragen kun je ons bellen op: 06 20 60 53 58.

Het bericht Lodewijk Asscher in gesprek over zijn boek met Nynke de Jong in de Stadkamer verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Reiziger wederom dupe van blunder op spoor?

PvdA PvdA Zwolle 04-07-2018 13:28

Wederom trekt de PvdA aan de bel over problemen op het spoor. Eind augustus moet de sneltrein tussen Enschede en Zwolle gaan rijden, wat reizigers wel 18 minuten reistijd gaat schelen. Een belangrijke stap om Zwolle beter bereikbaar te maken. PvdA-raadslid Mart oude Egbrink maakt zich echter zorgen: “De vraag is of deze sneltrein daadwerkelijk gaat rijden deze zomer. Zo zou de hoeveelheid stroom die nodig is om de trein 140 km per uur te laten rijden niet beschikbaar zijn op het spoor. Als dit echt zo blijkt te zijn, dan is de reiziger alweer de dupe van wederom een blunder op het spoor.” De fractie wil van het college horen wat mogelijke gevolgen en oplossingen zijn.

Vragen aan gemeenten en Provincie Krantenkoppen uit De Stentor als ‘Laag Zuthem vreest 140 km-treinen ‘ en ‘Nieuw spoordebacle dreigt: twijfel over sneltrein Zwolle-Enschede door rekenfout ‘ waren reden voor zorg van de PvdA-fractie. Met het debacle rond het Kamperlijntje is er volgens de PvdA -fractie reden genoeg om de vinger stevig aan de pols te houden. Het college heeft nu zes weken de tijd om te antwoorden. Namens de PvdA-statenfractie stelt woordvoerder Hans Nooter vandaag ook vragen aan het provinciaal bestuur van Overijssel over de ontvangen signalen.

Het bericht Reiziger wederom dupe van blunder op spoor? verscheen eerst op PvdA Zwolle.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.