Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch over D66 inzichtelijk

8 documenten

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Uitbreiding fietsenstalling station Rosmalen

D66 D66 s-Hertogenbosch 11-03-2020 15:55

Binnen twee jaar wordt de fietsenstalling bij station Rosmalen fors uitgebreid. Er komen in totaal 250 extra plekken voor fietsen bij. D66 is erg blij met deze uitbreiding, waar we sinds 2017 voor gestreden hebben.

D66 pleitte in 2017 al voor een uitbreiding van de fietsenstallingsplekken bij station Rosmalen. We dienden toen een motie in die de gemeente opriep om hiermee aan de slag te gaan. Ook was het voor ons een belangrijk item bij de afgelopen verkiezingen. We zien en horen namelijk dat het stallen van fietsen een grote opgave is bij dit station. Daarom zijn we verheugd dat er extra fietsrekken komen aan de noord- en de zuidkant van het station. Aan de zuidkant komen dubbellaagse rekken, in de hoogte. Aan de noordzijde maakt het voormalige bewakingshuisje van de stalling plaats voor reguliere fietsenrekken en stallingsplaatsen voor scooters en brommers.

Raadslid Geert Verbruggen: “Het is geweldig dat de stallingscapaciteit voor fietsen bij het station Rosmalen de komende jaren wordt uitgebreid. Hierdoor wordt het voor de fietsende treinreizigers weer gemakkelijker om een stallingsplek te vinden.”

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Mobiliteitshub station Oost

D66 D66 s-Hertogenbosch 08-05-2019 11:10

Het aantal reizigers dat dagelijks gebruikmaakt van station ’s-Hertogenbosch Oost loopt al jaren fors terug. D66 pleit o.a. om die reden voor een mobiliteitshub nabij station Oost. De partij diende daarom bij de behandeling van de ‘Actualisatie Stedelijke Bereikbaarheidsstrategie’ een motie hierover in. Deze motie kon rekenen op unanieme steun in de gemeenteraad.

Voor D66 is het van belang dat het Centraal Station (hierna: CS) ook in de toekomst een prettige en goed functionerende plek blijft. Met het groeiend aantal reizigers neemt de druk op meerdere fronten toe op het CS. Dat komt onder meer doordat nu nog alle buslijnen in de stad gericht zijn op het CS. “Terwijl als we het busnetwerk meer als een metronetwerk zouden benaderen er opeens kansen ontstaan om de druk op het CS te doen verminderen. Een netwerk waarbij er meerdere zogenaamde mobiliteitshubs zijn waar overgestapt kan worden op verschillende manieren van openbaar vervoer. Met name bij station Oost liggen de kansen om niet alleen de stad daar te verdichten, maar ook om er een hub te ontwikkelen”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Een mobiliteitshub zou tevens een oplossing zijn om het dalend aantal treinreizigers vanaf station Oost te doen keren en rondom het station een nieuwe ‘tweede Spoorzone in de stad’ te creëren. Een mobiliteitshub kan een impuls geven aan de ontwikkeling van onderwijs, bedrijvigheid en diverse woonvormen.

De knooppuntontwikkeling van station Oost staat in het uitgebreide rapport benoemd bij de eventuele plannen voor na 2020. Ook staat in het rapport een hoogfrequent busnetwerk benoemd richting de nieuwe ov-concessie in 2024. Van den Kerkhof: “Voor D66 is het van belang dat nu al aan de slag gegaan wordt met de kansen die station Oost biedt voor de bereikbaarheid van onze stad. Wij willen daarmee niet wachten tot vlak voor de ov-concessie. Wij willen het tempo versnellen en zeggen: HUP! Start spoedig met het onderzoek om nabij station Oost de mogelijkheden in kaart te brengen voor het realiseren van een hub.”

Energieneutraal Bedrijvencentrum Grasso

D66 D66 s-Hertogenbosch 25-02-2019 14:51

Komende woensdag stelt de gemeenteraad kredieten beschikbaar voor zowel de verbouwing van het voormalige Grasso-pand aan de Parallelweg als voor de verbouwing van het pand van de JAM-fabriek 2.0 aan de Helftheuvelweg. Beide panden kennen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijvencentrum Grasso gaat zelfs voor energieneutraal. D66 is dan ook enthousiast over de plannen voor deze plekken voor startende ondernemers in de ICT en Agrifood en bracht op 22 februari zelf ook een bezoek aan het Grasso-complex.

Dicht gelegen bij het station, in het nog verder te ontwikkelen deel van de Spoorzone, wordt het karakteristieke Grasso-pand met omliggende panden, verbouwd tot energieneutrale kantoorruimte voor ICT ondernemers. En een energieneutraal gebouw vraagt natuurlijk ook om energiebewuste huurders. Informeren en inspireren is daarbij het credo” aldus raadslid Inge Visschedijk.

Het plan is om over het terrein een doorgang te creëren van het NS-station naar woonwijk Boschveld en het Congrescentrum 1931. Horeca en een uitnodigende looproute moeten het terrein niet alleen aantrekkelijk maken voor degenen die er werken maar ook voor omwonenden. “Een ‘boost’ voor de buurt” aldus Visschedijk. “De verbouwing van de Grasso en het aanpakken van de directe omgeving kan wat D66 betreft niet snel genoeg gaan. We zijn namelijk niet de enige stad die ICT-bedrijvigheid aan zich wil binden.”

De D66 fractie en enkele actieve D66-leden zijn in ieder geval na een geslaagd werkbezoek op de locatie bijzonder enthousiast over de voorgestelde ontwikkelingen in dit deel van de Spoorzone. Een plek vol historie en met volop kansen voor ondernemerschap, onderwijs en ontmoeting!

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66
De D66-fractie en enkele leden op werkbezoek bij de Grasso afgelopen 22 februari

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66

Energieneutraal Bedrijvencentrum Grasso

D66 D66 s-Hertogenbosch 25-02-2019 14:51

Komende woensdag stelt de gemeenteraad kredieten beschikbaar voor zowel de verbouwing van het voormalige Grasso-pand aan de Parallelweg als voor de verbouwing van het pand van de JAM-fabriek 2.0 aan de Helftheuvelweg. Beide panden kennen hoge ambities op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijvencentrum Grasso gaat zelfs voor energieneutraal. D66 is dan ook enthousiast over de plannen voor deze plekken voor startende ondernemers in de ICT en Agrifood en bracht op 22 februari zelf ook een bezoek aan het Grasso-complex.

Dicht gelegen bij het station, in het nog verder te ontwikkelen deel van de Spoorzone, wordt het karakteristieke Grasso-pand met omliggende panden, verbouwd tot energieneutrale kantoorruimte voor ICT ondernemers. En een energieneutraal gebouw vraagt natuurlijk ook om energiebewuste huurders. Informeren en inspireren is daarbij het credo” aldus raadslid Inge Visschedijk.

Het plan is om over het terrein een doorgang te creëren van het NS-station naar woonwijk Boschveld en het Congrescentrum 1931. Horeca en een uitnodigende looproute moeten het terrein niet alleen aantrekkelijk maken voor degenen die er werken maar ook voor omwonenden. “Een ‘boost’ voor de buurt” aldus Visschedijk. “De verbouwing van de Grasso en het aanpakken van de directe omgeving kan wat D66 betreft niet snel genoeg gaan. We zijn namelijk niet de enige stad die ICT-bedrijvigheid aan zich wil binden.”

De D66 fractie en enkele actieve D66-leden zijn in ieder geval na een geslaagd werkbezoek op de locatie bijzonder enthousiast over de voorgestelde ontwikkelingen in dit deel van de Spoorzone. Een plek vol historie en met volop kansen voor ondernemerschap, onderwijs en ontmoeting!

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66
De D66-fractie en enkele leden op werkbezoek bij de Grasso afgelopen 22 februari

https://shertogenbosch.d66.nl/2019/02/25/energieneutraal-bedrijvencentrum-grasso/
D66

Streven naar Station Maaspoort

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-02-2018 16:46

Tilburg is hard op weg naar voorstadstation Berkel-Enschot, evenals dat de kans groot is dat bij Breda-Oost een nieuw station komt. ’s-Hertogenbosch viel tot nu toe buiten de prijzen als het gaat om een extra station. In 2016 werd bekend dat er geen vervolgonderzoek komt naar een Station Maaspoort. De gemeente legde zich daarbij neer. D66 wil dat daar verandering in komt.

In februari 2016 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch ingestemd met de conclusie van Prorail om af te zien van een vervolgonderzoek naar een Station Maaspoort. De gemeente gaf daarbij aan voorlopig af te zien van het streven naar de realisatie van Station Maaspoort. Recent is echter bekend geworden dat de kans dat groot is dat er een NS-station wordt gerealiseerd bij Berkel-Enschot. Ook bij Breda-Oost kan een ‘voorstadstation’ verrijzen, zo is de conclusie van een vervolgonderzoek van de provincie. Totale kosten voor beide stations bedragen 13 miljoen euro.

“Het verbaast D66 dat zowel in Breda als Tilburg de mogelijkheden voor een voorstadstation wel verder onderzocht worden en in ’s-Hertogenbosch partijen zich erbij neer lijken te leggen dat Station Maaspoort geen optie meer is. Een goede OV-verbinding van de Maaspoort met de binnenstad is belangrijk. D66 blijft daarom ook streven naar een Station Maaspoort.” aldus raadslid René van den Kerkhof.

D66 stelt daarom vragen aan het College van B&W waarin het de gemeente oproept om samen met de provincie het vervolgonderzoek te starten naar Station Maaspoort.

Streven naar Station Maaspoort

D66 D66 s-Hertogenbosch 22-02-2018 16:46

Tilburg is hard op weg naar voorstadstation Berkel-Enschot, evenals dat de kans groot is dat bij Breda-Oost een nieuw station komt. ’s-Hertogenbosch viel tot nu toe buiten de prijzen als het gaat om een extra station. In 2016 werd bekend dat er geen vervolgonderzoek komt naar een Station Maaspoort. De gemeente legde zich daarbij neer. D66 wil dat daar verandering in komt.

In februari 2016 heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch ingestemd met de conclusie van Prorail om af te zien van een vervolgonderzoek naar een Station Maaspoort. De gemeente gaf daarbij aan voorlopig af te zien van het streven naar de realisatie van Station Maaspoort. Recent is echter bekend geworden dat de kans dat groot is dat er een NS-station wordt gerealiseerd bij Berkel-Enschot. Ook bij Breda-Oost kan een ‘voorstadstation’ verrijzen, zo is de conclusie van een vervolgonderzoek van de provincie. Totale kosten voor beide stations bedragen 13 miljoen euro.

“Het verbaast D66 dat zowel in Breda als Tilburg de mogelijkheden voor een voorstadstation wel verder onderzocht worden en in ’s-Hertogenbosch partijen zich erbij neer lijken te leggen dat Station Maaspoort geen optie meer is. Een goede OV-verbinding van de Maaspoort met de binnenstad is belangrijk. D66 blijft daarom ook streven naar een Station Maaspoort.” aldus raadslid René van den Kerkhof.

D66 stelt daarom vragen aan het College van B&W waarin het de gemeente oproept om samen met de provincie het vervolgonderzoek te starten naar Station Maaspoort.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.