Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch over GroenLinks inzichtelijk

3 documenten

Het spoor verandert. Goed wonen blijft! | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 26-07-2020 00:00

De komende jaren gaat er veel veranderen rondom het spoor en het Bossche station.

Meer passagiers, meer treinen, weinig ruimte en veel betrokken partijen.

Dat maakt goede afspraken nodig (en soms veel geduld).

Maar het kan, zo blijkt aan de Maijweg.

Met een vergroende parkeergarage, extra bomen, nieuwe speelplekken en tevreden bewoners.

Wethouder Ufuk Kâhya heeft er alle vertrouwen in dat aan de andere kant van de Stationsweg de ook gaat lukken.

Met de herinrichting van de Boschveldweg En het behoud van de platanen

 

 

Platanen, behouden, goederentreinen weren | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-11-2019 00:00

Goederentreinen horen bij voorkeur niet dwars door de stad te gaan. Daar is immers ooit de Betuwelijn voor aangelegd.

En als de minister toch veel meer treinen door het centrum van Den Bosch wil sturen, dan zonder aantasting van de leefbaarheid voor de bewoners vlak langs dat spoor.

En zeker zonder de overbodige kap van de platanen langs de Boschveldweg.

Esther de Ruiter: “De platanen aan de Boschveldweg horen bij de leefkwaliteit van de buurt. We staan daarom zij aan zij met de inwoners van de Sintstraten en het college en roepen de minister op maatregelen te nemen waarbij de mooie platanen behouden kunnen blijven.”

Een GroenLinksmotie tegen de kap van die platanen kreeg de steun van alle raadsfracties.

GroenLinks wil net als andere partijen en het college van B&W geen forse toename van het goederenvervoergoederen door Den Bosch.

De raad heeft op 5 juni 2018 een motie aangenomen om in plaats daarvan de Betuweroute beter te gebruiken. Als de minister toch besluit tot aanleg van de Zuidwestboog Meteren-Boxtel komen voortaan veel meer goederentreinen dwars door de stad. Met alle overlast van dien.

Die overlast dient dan natuurlijk te worden beperkt en de leefbaarheid voor de inwoners langs het spoor gegarandeerd. Maar niet met maatregelen die de kap van de platanen langs de Boschveldweg noodzakelijk maken

 

Nu aan de slag met het station van de toekomst | 's-Hertogenbosch

GroenLinks GroenLinks s-Hertogenbosch 14-03-2019 00:00

Het Bossche station groeit behoorlijk uit zijn jas. Steeds meer reizigers, meer bewoners, meer werknemers, meer studenten en meer bezoekers maken gebruik van dit vervoersknooppunt. Een station dat ook de binnenstad verbindt met het Paleiskwartier en de nieuwe Spoorzone.  

Wethouder Ufuk Kâhya in het Brabants Dagblad: “Het gaat om de ontwikkeling van het gehele gebied, aan de voor- en de achterzijde. Om verblijven, om verbindingen te maken met de wijken, om goede bereikbaarheid en slimme en schone duurzaamheid.”  

Weinig ruimte en veel betrokken partijen. Dat maakt dat goede afspraken nodig zijn om van het huidige station een ‘station van de toekomst’ te maken. Om snel met al die partijen (o.a. ministerie, provincie, Pro Rail, NS) tot samenwerking te komen presenteerde de gemeente een ‘Toekomstverkenning Knooppuntontwikkeling Station ’s-Hertogenbosch.’  

Alle knelpunten, kansen en ambities op een rijtje. Niet een blauwdruk, maar een visie om met alle betrokkenen in gesprek te gaan, natuurlijk ook met reizigers en omwonenden.  

Plannen voor bijvoorbeeld een extra perron, een bredere passerelle, een extra looproute vanaf het perron richting Brabanthallen en Tramkade, wellicht een nieuw stationsgebouw aan de westzijde, daar ook een grote fietsenkelder.  

Kâhya: “Samen werken aan een mobliteitshub waarmee schoon, veilig en comfortabel reizen voor iedereen toegankelijk wordt.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.