Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

2 documenten

Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht

D66 D66 Vught 11-10-2018 15:07

Goed nieuws voor mensen die in Vught in de buurt van het spoor wonen. Er komt een proef met lagere snelheden van goederentreinen in de nacht. Daarmee gaat een grote wens van D66 en aanwonenden van het spoor in vervulling. D66 Vught heeft het afgelopen jaar een grote lobby ingezet voor dit plan. “Echt geweldig dat onze staatssecretaris Stientje van Veldhoven het zo snel geregeld heeft gekregen”, aldus een tevreden D66-fractievoorzitter Dianne Schellekens.

Rob Jetten agendeerde trillingshinder Vught in de Tweede Kamer

In november 2017 nodigde de D66-afdeling Vught-Helvoirt-Cromvoirt Tweede Kamerlid Rob Jetten uit voor een bezoek aan Vught. Hij is sinds kort de opvolger van Alexander Pechtold, maar toen was hij nog woordvoerder rijksinfra. Jetten liet zich bijpraten door de fractie, toenmalig wethouder Potters, Samen voor Vught en verschillende omwonenden van het spoor. Vooral trillingshinder en geluidsoverlast waren onderwerp van gesprek. Vervolgens agendeerde Jetten deze problematiek in de Tweede Kamer. In dat debat herkende staatssecretaris Stientje van Veldhoven (infrastructuur, D66) de problematiek in Vught en ze gaf aan om de problemen zelf eens te komen bekijken.

Boter bij de vis na werkbezoek Van Veldhoven aan Vught

Aldus geschiedde. Van Veldhoven bracht op uitnodiging van D66 in april een uitgebreid werkbezoek aan Vught. Ze nam ruim de tijd om met omwonenden en aansluitend met verschillende bestuurders uit de regio te spreken. Toenmalig wethouder Potters benadrukte nogmaals de problemen die in Vught bij aanwonenden spelen vooral op het gebied van trillingen, waarover veel onrust is en nog maar weinig bekend is. De staatssecretaris zegde toe naar extra geld op zoek te gaan voor de knelpunten, maar ook te gaan zoeken naar oplossingen die de overlast verminderen, maar niet direct geld kosten, zoals het langzamer laten rijden van de treinen in de nacht. Die proef gaat er dus al heel snel komen. “Dat is nog eens boter bij de vis. Fantastisch dat ze dit zo snel heeft kunnen regelen”, aldus Schellekens. “Heel begrijpelijk dat aanwonenden van het spoor soms hun geduld dreigen te verliezen, omdat plannen niet van de ene op de andere dag te realiseren zijn. Maar dit is een voorbeeld waar het wel snel gegaan is. Nu al komt er een proef met lagere snelheden in de nacht. En waarom zou die proef niet slagen? We hebben er alle vertrouwen in.”

D66 blijft landelijke lijn inzetten voor resultaten in Vught

D66 is blij met deze landelijke contacten en de resultaten die daaruit voortkomen. “Daar blijven we gebruik van maken in het belang van Vught en in dit geval de aanwonenden van het spoor en we hopen dat andere politieke partijen daar ook meer gebruik van gaan maken”, aldus Schellekens. “Sommige partijen maken zich vooral druk om een zin in een brochure over de Vughtse Aankoopregeling. Dat mag hoor, maar wij gaan ook voor resultaat voor spoorbewoners op de lange termijn en dat bereik je in dit lastige dossier meestal buiten de gemeentegrens.”

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Rob Jetten op werkbezoek in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/

Fons Potters legt aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven uit welke grote knelpunten er nog zijn in Vught

https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/ https://vught.d66.nl/2018/10/11/lobby-d66-vught-geslaagd-goederentreinen-gaan-langzamer-rijden-in-de-nacht/Zie ook: – Goederentreinen gaan ’s nachts langzamer rijden tussen Meteren en Boxtel (Brabants Dagblad, 11-10-2018) – D66 wil Vughtse trillingsproblematiek op landelijke agenda hebben (3-3-2018)

 

The post Lobby D66 Vught geslaagd: goederentreinen gaan langzamer rijden in de nacht appeared first on D66 Vught.

D66: het uitblijven van maatregelen tegen trillingen spoor is niet uit te leggen

D66 D66 Vught 23-02-2018 23:47

Extra treinen door Vught betekent een forse toename van trillingshinder. Dat lossen we op met de spoorverdieping en aanvullende maatregelen in noord en zuid. Klinkt logisch, maar zo is het niet. Op verschillende plekken wordt niets aan trillingen gedaan, omdat de reductie niet voldoende is om op het vastgelegde aanvaardbare niveau te komen. En dan gebeurt er niets en dat is niet uit te leggen, opperde D66 onlangs in de gemeenteraad en diende daarvoor een motie in.

Terechte bezorgdheid van aanwonenden spoor

Er is bezorgd en geschokt gereageerd door vughtse inwoners, belangengroepen en raadsleden dat er geen maatregelen genomen omdat ze per huis te duur zijn. Dit komt door het toepassen van de Beleidsregel Trillingshinder Spoor. Dat er geen maatregelen tegen trillingen genomen dreigen te worden reden was voor D66 Vught de reden om deze motie ‘Gevolgen Vught door trillingen PHS’ in te dienen.

Streef minimaal naar geen verslechtering t.o.v. nu

“Het is niet uit te leggen dat omdat de maatregelen niet doelmatig zijn, er helemaal geen maatregelen genomen worden”, lichtte fractievoorzitter Dianne Schellekens toe. “Dus ook geen maatregelen die de trillingshinder beperken. Het zou ons al erg helpen als er gestreefd zou worden naar geen verslechtering: terug naar de huidige waarde.”

Dat de trillingen een zorgpunt zijn was al langer duidelijk. Dat was mede de reden voor D66 om 2 maanden geleden tweede kamerlid Rob Jetten uit te nodigen in Vught. We hebben hem ook direct na informatiebijeenkomst geïnformeerd over het schrappen van maatregelen tegen trillingen vanwege het doelmatigheidsprincipe.

Raadsbrede steun motie trillingen

De motie werd raadsbreed ondersteund. D66 riep in de gemeenteraad de andere raadsleden op om ook actie te ondernemen: gebruik alle kanalen die je hebt om dit op de agenda te zetten. Met deze motie ‘Gevolgen trillingen Vught door PHS’ spreekt de raad zich uit dat trillingshinder beperkt moet blijven en dat alles in werking gesteld moet worden om de maatregelen te krijgen die nodig zijn om de trillingshinder te beperken. Daarom sprak de raad van Vught zich gezamenlijk uit dat: – het niet acceptabel en niet aan omwonenden van het spoor uit te leggen is dat er geen maatregelen genomen worden tegen trillingen om de simpele reden dat ze niet doelmatig zijn – dat er in ieder geval gestreefd moet worden naar minstens geen verslechtering ten opzichte van de huidige situatie De raad verzocht het college van B&W om: – zich als mede-opdrachtgever in te zetten voor maatregelen in Vught, die wettelijk gezien misschien niet doelmatig zijn, maar wel effect hebben om trillinghinder voor omwonenden van het spoor te beperken.

Regelgeving schiet tekort

Tijdens de presentaties van ProRail in november jl. zijn gemeenteraad en inwoners bijgepraat over het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en de daarbij behorende maatregelen in Vught. Daarbij werd pijnlijk duidelijk dat de regelgeving voor het voorkomen van hinder door trillingen tekortschiet. In Vught blijkt bij bijna 300 woningen de trillinghinder ernstig toe te nemen tot boven de aanvaardbare norm. Onderzoek van ProRail laat zien dat het niet doelmatig is maatregelen te nemen. Doelmatige maatregelen zijn mogelijk indien de kosten per woning niet meer bedragen dan 47.000 euro. De maatregelen om de trillingshinder te voorkomen blijken hoger te liggen.

Beleidsregels voorkomen nu maatregelen

De huidige trillingshinder heeft een waarde van ongeveer 1. Op een aantal plaatsen neemt de hinder toe tot een waarde 2 of zelfs meer (>100%). Maatregelen zijn volgens de Beleidsregel Trillingshinder Spoor (BTS) alleen ‘doelmatig’ als het trillingsniveau daarmee tot onder de waarde van 0,2 wordt teruggebracht, dus veel lager dan de huidige waarde. De beleidsregel is dat indien er geen doelmatige maatregelen getroffen kunnen worden, er geen enkele maatregel getroffen kan worden.

Tijdens de bijeenkomst voor de raadsleden is geïnformeerd of marktpartijen uitgedaagd kunnen worden om met innovatieve maatregelen te komen tegen trillingen. Het antwoord daarop was nee. ProRail is niet bereid in te zetten op innovatieve maatregelen.

Ter illustratie:

Vught nu: 380 treinen per etmaal: 360 reizigers- en 20 goederentreinen Vught met PHS: 502 treinen per etmaal: 432 reizigers- en 70 goederentreinen Met de komst van PHS toename van 122 treinen per etmaal (72 reizigerstreinen en 50 goederentreinen)

Zie ook:

– motie ‘Gevolgen trillingen Vught door PHS’

– Beleidsregel Trillingshinder Spoor

The post D66: het uitblijven van maatregelen tegen trillingen spoor is niet uit te leggen appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.