Nieuws van politieke partijen in Overijssel over PvdA inzichtelijk

19 documenten

CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen

PvdA PvdA CDA Overijssel 25-05-2020 20:55

Met de hogesnelheidstrein vanuit Zwolle naar Parijs of Londen lijkt een utopie, maar het kan volgens fractievoorzitter Jan Nabers van CDA Zwolle weleens realiteit worden. Hij bedacht het omdat de treinen van Thalys en Eurostar in plaats van te ‘overnachten’ in Amsterdam dat ook wel in Zwolle kunnen doen. Waardoor het mogelijk wordt om ’s morgens vroeg met de trein via Amsterdam en Brussel naar Parijs of Londen te reizen. Een aantrekkelijk alternatief voor auto en vliegtuig.

Inmiddels is duidelijk dat de Nederlandse Spoorwegen er positief tegenover staat. Er zijn evenwel meer partijen bij betrokken, zoals de gemeente Zwolle, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en natuurlijk Thalys en Eurostar.

De Statenleden Bart van Moorsel (CDA) en Hans Nooter (PvdA) zien voor de provincie een verkennende rol weggelegd. Zij vragen Gedeputeerde Staten om met alle betrokken partijen in gesprek te gaan en ook te bezien of de drie noordelijke provincies het idee voor internationaal treinen vanuit Zwolle willen ondersteunen.

Van Moorsel en Nooter stellen de volgende vragen aan GS:

Bent u het met PvdA en CDA eens dat met een verbetering van internationale treinverbindingen het vliegverkeer binnen Europa kan worden teruggedrongen? Vindt u het een reële gedachte om de bestaande internationale treinverbinding van Amsterdam naar Londen en Parijs door te trekken tot aan Zwolle? Bent u bereid samen met de gemeente Zwolle, het ministerie van I&W, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail deze uitbreiding van de dienstregeling van Thalys en Eurostar, te beginnen met de overnachtende treinen in Amsterdam, nader te verkennen? Ziet u mogelijkheden om voor dit plan steun te verwerven bij de noordelijke provincies, zodat hierin gezamenlijk kan worden opgetrokken? Bent u bereid bij een volgend bestuurlijk overleg met de minister van I&W de mogelijkheid van het uitbreiden van de dienstregeling met een internationale treinverbinding van Zwolle naar Loden en/of Parijs te agenderen?

Het bericht CDA en PvdA vragen verkenning treinverbinding Zwolle naar Parijs en Londen verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Tussen plan en praktijk

PvdA PvdA Overijssel 19-12-2019 10:18

In het provinciaal bestuur en ook bij andere overheden is sprake van dualisme: de Staten geven de richting en stellen de begroting vast, het dagelijks bestuur voert daarna onze besluiten uit.

Dat betekent dat wij ons als Statenleden richten op het formuleren van uitgangspunten. We leggen bijvoorbeeld vast hoe wij willen dat het openbaar vervoer in onze regio wordt geregeld. We nemen daarbij als provinciale staten geen beslissingen over individuele bushaltes en ook niet over de kleuren op de trein. Wel besluiten we over investeringen in bijvoorbeeld elektrificatie van het spoor, de vormgeving van het busnet, dat bus en trein voor iedereen toegankelijk moeten zijn én hoeveel geld daarvoor beschikbaar is. Voor de uitvoering van die beslissingen moeten we ervan uit kunnen gaan dat de mensen van de praktijk de juiste keuzes maken, en dat ze dat in overleg met betrokkenen doen.

Helaas gaan er tussen plan en praktijk soms dingen mis. In de laatste vergadering van provinciale staten van dit jaar kwamen een aantal voorbeelden van zulke missers langs waarover ik me verbaasd heb. Zo hoorde ik van buschauffeurs dat in de nieuwe bussen die vanaf 2021 gaan rijden geen radio meer wordt geïnstalleerd. De provincie, zo werd gezegd, zou dat als opdrachtgever voor openbaar vervoer niet nodig vinden. Nu had ik bij de eerder uitgangspunten voor de aanbesteding van de busconcessies juist veel aandacht gevraagd voor de arbeidsomstandigheden van chauffeurs. Normale pauzes, fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden, behoud van volwaardige banen. Hoe vreemd is het dan om te horen dat de radio op initiatief van de vervoerder uit het nieuwe busmaterieel wordt gelaten. Tja, die radio hadden we inderdaad niet specifiek voorgeschreven…

Nu is een radio voor een buschauffeur gewoon een prettig gegeven tijdens de rit. Het helpt een beetje bij de stress in het verkeer en het halen van de vaak strakke schema’s. Na vragen van mijn kant heeft de gedeputeerde beloofd de vervoerder hierop aan te spreken. Van de provincie mag de radio in de bus blijven. Van de reizigers ook, zag ik de volgende dag bij Hart van Nederland. Maar toch.

Iets soortgelijks geldt voor het toilet in de trein. Ook hier verwacht je dat de aanwezigheid van een wc een algemeen geaccepteerde standaard is die niet door ons voorgeschreven hoeft te worden. Toch is in eerdere periodes een reeks treinen geïntroduceerd die geen toilet aan boord hebben. In Overijssel is dat gelukkig beperkt tot een handvol treinen op het traject Almelo – Hardenberg. Dat is een rit van 24 minuten of korter, afhankelijk van de bestemming. In Gelderland zijn echter een flink aantal trajecten van meer dan een uur reistijd zonder wc. Terecht dat belangen en patiëntengroepen zich daarover roeren.

Gelukkig hebben we (rolstoeltoegankelijke) toiletten wél vastgelegd in onze Nieuwe Uitgangspunten voor het Spoor in Overijssel. Voor Almelo – Hardenberg is de voorlopige (en zeker niet optimale) oplossing dat GS naar NS stappen om de stations in Oost Nederland comfortabeler te maken. Dat betekent hopelijk op korte termijn koffie, ov-fietsen én wc’s op stations die deze voorzieningen nu niet hebben. Dat zou al helpen.

Kortom, we doen als fractie ons best aan de voorkant zo goed mogelijk te sturen en waar nodig later bij te sturen. Houd ons echter scherp, we hebben de ogen, oren en praktische van onze burgers en partijgenoten hard nodig!

Ik wens iedereen heel prettige dagen en een gezond en voorspoedig 2020.

Het bericht Tussen plan en praktijk verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Het is nog maar de vraag of volgend ...

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:11

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. Hans Nooter wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel. https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor

PvdA PvdA Overijssel 30-08-2019 10:06

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-stelt-vragen-over-stroomtekort-op-treinspoor/

Image by Rob Dammers from Flickr

Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer en langere treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Het traject Zwolle – Groningen kan hierdoor in de problemen komen. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. De PvdA wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel.

“Een goed en betrouwbaar Openbaar Vervoersysteem is van groot belang voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van Overijssel,” vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Voor een betrouwbare dienstregeling is een betrouwbare stroomvoorziening essentieel. Wij willen graag van de provincie weten welke effecten het dreigende stroomtekort heeft voor de reizigers, de bereikbaarheid van Overijssel en wat we samen met het rijk, de NS en ProRail aan gaan doen om het probleem op te lossen.”

Volgens ProRail worden meer dan zestig trajecten in het land straks met stroomproblemen geconfronteerd. Om het probleem aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen moeten worden verzwaard. De kosten om dit te verhelpen worden geschat op 2 miljard euro voor heel Nederland.

De provincie Overijssel heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in betere bereikbaarheid en elektrificatie van het spoor. In de nabije toekomst willen we het spoor Almelo – Hardenberg en de verbinding tussen Hengelo en Zutphen elektrificeren.

Het bericht PvdA stelt vragen over stroomtekort op treinspoor verscheen eerst op PvdA Overijssel.

PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-07-2019 09:07

https://overijssel.pvda.nl/nieuws/pvda-wil-thuiskomgarantie-voor-treinreizigers-via-zwolle/

J. Bakker / Flickr

Door werkzaamheden aan het spoor ontstaat er onzekerheid bij treinreizigers van, naar en via Zwolle. De laatste aansluitingen op de dag kan de Nederlandse Spoorwegen (NS) namelijk niet garanderen. De PvdA in de provincies Fryslân en Overijssel vinden dat er sprake moet zijn van een thuiskomgarantie voor reizigers en eisen opheldering.

Reizigers de dupe

“Met slechts één spoorwegverbinding via Zwolle is de bereikbaarheid van het noorden kwetsbaar”, stellen Edou Hamstra (PvdA Fryslân) en Annemieke Wissink (PvdA Overijssel). “Het verbeteren van het spoor is goed, alleen mogen late reizigers er niet de dupe van worden.” De Statenleden roepen de bestuurders van de NS en de provincies Fryslân en Overijssel op om gezamenlijk een oplossing te bedenken. Ze benadrukken dat het noorden ook tijdens werkzaamheden goed bereikbaar moet blijven. Mocht het nodig zijn, dan oppert de PvdA het inzetten van extra taxi’s als korte termijn oplossing.

Het bericht PvdA wil thuiskomgarantie voor treinreizigers via Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Hier zijn we het natuurlijk van ...

PvdA PvdA Overijssel 01-02-2019 09:11

Hier zijn we het natuurlijk van harte mee eens. Daarom staat in ons verkiezingsprogramma ook dat het verkorten van de reisduur per trein van en naar Twente onze bijzondere prioriteit heeft. Want heel Overijssel moet voor iedereen toegankelijk zijn, en het liefst nog een beetje rap ook. 🚄👍🌹 https://www.tubantia.nl/enschede/kabinet-moet-investeren-in-sneller-spoor-naar-twente~a9513836/

Hans Nooter wil dat de provincie zo ...

PvdA PvdA Overijssel 17-01-2019 09:54

Hans Nooter wil dat de provincie zo snel mogelijk een oplossing vindt voor de propvolle treinen tussen Enschede en Zwolle. Op de lijn is het regelmatig zó druk dat reizigers op tussenstations niet meer meekunnen. De treinen zijn te kort en er zijn herhaaldelijk problemen met materieel. Dat zoveel mensen van deze provinciale lijn gebruik maken mogen we gerust een groot succes noemen, maar nu is het zaak ervoor te zorgen dat de lijn niet aan dat succes ten onder gaat. http://bit.ly/2FDnCHa

PvdA springt in de bres voor passagiers proptreinen Enschede – Zwolle

PvdA PvdA Overijssel 16-01-2019 07:13

De PvdA Overijssel wil dat de provincie zo snel mogelijk een oplossing vindt voor de propvolle treinen tussen Enschede en Zwolle. Dat zegt Statenlid Hans Nooter van de sociaaldemocraten. Nooter zal in de Statenvergadering van 23 januari gedeputeerde Bert Boerman aan de tand voelen over de aanhoudende drukte op het traject.

“Sinds augustus rijden de sprinters en intercity’s van Blauwnet van Enschede door naar Zwolle. Er zijn herhaaldelijk problemen met de treinen en het is op de lijn regelmatig zó druk dat reizigers op tussenstations niet meer meekunnen,” zegt Nooter. “Het lijkt erop dat de treinen vaak te kort zijn. Dat zoveel mensen van deze provinciale lijn gebruik maken mogen we gerust een groot succes noemen, maar nu is het zaak ervoor te zorgen dat de lijn niet aan dat succes ten onder gaat.”

Nooter verwijst ook naar soortgelijke klachten over de Vechtdallijn en op het traject Almelo –Mariënberg. “Daar spelen soortgelijke problemen over de reizigerscapaciteit en de betrouwbaarheid. Door de inzet van extra materieel zijn die klachten voor een deel verholpen. Ik hoor graag van de gedeputeerde welke oplossingen voor het traject Zwolle – Enschede in beeld zijn. Sowieso moet er iets gebeuren; reizigers moeten er op kunnen rekenen dat ze met de trein meekunnen en zeker zijn van goed openbaar vervoer.”

Plaatselijk Belang Heino riep de provincie eerder deze week in een brief op om actie te ondernemen tegen de overvolle treinen. Nooter: “die oproep onderschrijf ik van harte.”

Het bericht PvdA springt in de bres voor passagiers proptreinen Enschede – Zwolle verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Station Stadshagen gaat in december 2019 open

PvdA PvdA Overijssel 21-12-2018 11:37

Reizigers kunnen uiterlijk vanaf december 2019 in- en uitstappen op station Zwolle Stadshagen. Dat zei gedeputeerde Bert Boerman op een persconferentie van de provincie samen met de gemeenten Zwolle en Kampen. Door een aantal aanpassingen op en rond het spoor wordt het toch mogelijk dat het Kamperlijntje stopt op Stadshagen. Het is goed dat daar nu duidelijkheid over is, want het was de hoogste tijd dat er een gezamenlijke oplossing kwam. Het blijft wel treurig dat de lijn pas twee jaar te laat op het nieuwe station stopt. Wat nog moet blijken is hoe houdbaar en betrouwbaar de dienstregeling zal zijn. Bovendien zijn we benieuwd wie de voorgestelde maatregelen moet betalen.

In december van 2017 bleek dat de bodem onder de Kamperlijn te slap is voor een snelheid van 140 km/uur. Daardoor werd een stop op station Zwolle Stadshagen onmogelijk. In de eerste helft van 2018 zijn er door ProRail verschillende oplossingen onderzocht. In het afgelopen jaar zijn de haalbaarheid, kosten en tijdsduur van de maatregelen voor het verbeteren van de stabiliteit van de bodem en het gebruik van het station besproken door de betrokken partijen: provincie, gemeenten, ProRail en spoorwegmaatschappij Keolis. Zij constateerden eerder al dat het verstevigen van de bodem om toch 140 km/uur te kunnen rijden tussen de 35 en 100 miljoen euro zou kosten.

Maatregelen

Als het Kamperlijntje niet sneller kan rijden moet ergens tijd teruggewonnen worden om toch op dezelfde dienstregeling te kunnen rijden. Daarom neemt ProRail een aantal aanvullende maatregelen. Het gaat om het optimaliseren van seinen, borden en beveiliging naar de nu structurele snelheid van 100 km/uur tussen Stadshagen en Kampen. Ook wordt de energievoorziening versterkt, zodat treinen sneller kunnen optrekken.

Ook het verlengen van het perron van station Zwolle Stadshagen is van de maatregelen. Hierdoor hebben machinisten meer speling om de trein te laten stoppen. Daarnaast is het mogelijk om de snelheid tussen de overweg Veerallee en station Zwolle Stadshagen te verhogen.

Het bericht Station Stadshagen gaat in december 2019 open verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Station Stadshagen in Zwolle zou al ...

PvdA PvdA Overijssel 16-10-2018 13:57

Station Stadshagen in Zwolle zou al tien maanden open moeten zijn, maar nog steeds is er geen oplossing voor de Kamperlijn en dus stopt er geen trein. Diep triest natuurlijk. RTV Oost sprak erover met onze Hans Nooter.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.