Nieuws van politieke partijen in Dordrecht inzichtelijk

6 documenten

Dordrecht is scheepvaartstad bij ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 14-08-2019 12:00

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart. Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad. Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten. Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd. Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen. Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Voorzieningen binnenvaart

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 08-08-2019 15:51

Dordrecht is scheepvaartstad bij uitstek. Door de unieke ligging aan het water en het invoeren van het ‘stapelrecht’ creëerde Dordrecht zelfs zijn eigen Gouden Eeuw, ‘Dordrechts Gouden Eeuw’. Er wordt niet voor niets gezegd dat Dordrecht haar bestaansrecht dankt aan de scheepvaart.

Vandaag de dag is Dordrecht nog steeds nauw verbonden met de scheepvaart en maakt deel uit van de maritieme topregio. Logisch, er passeren jaarlijks 150.000 schepen onze stad.

Helaas zijn niet alle voorzieningen voor de binnenvaart optimaal. Er is bijvoorbeeld maar één autoafzetplaats (een kade die dient als calamiteitenplek waar alleen kort aangemeerd mag worden, bijvoorbeeld voor proviand of het wisselen van bemanning). Deze plek, aan de Handelskade, wordt goed gebruikt. Op bepaalde wisseldagen liggen er zelfs regelmatig schepen op elkaar te wachten. Op de foto liggen er 3 eenheden afgemeerd en liggen er 2 te wachten.

Onlangs heeft BLN-Schuttevaer, de belangenorganisatie van de binnenvaart, de gemeente verzocht om een tweede autoafzetplaats aan de Beneden Merwede. Zo kan de Handelskade worden ontlast en is omvaren voor de schepen die vanuit de Noord naar de Beneden Merwede gaan en andersom verleden tijd.

Beter Voor Dordt steunt dit verzoek en heeft samen met een collega fractie middels een motie het college verzocht om voor de behandeling van de begroting, inzage te geven in de mogelijkheden voor een tweede autoafzetplaats, eventueel gecombineerd met een drinkwatertappunt. Deze motie is unaniem aangenomen.

Dat is goed nieuws want de binnenvaart is Beter Voor Dordt!

Op werkbezoek bij: Dolderman. ...

Gewoon Dordt Gewoon Dordt Dordrecht 21-05-2019 17:44

Op werkbezoek bij: Dolderman. Interessant bezoek bij bedrijf middenin nieuwe ontwikkelingen. Daarnaast informatie gekregen die in bredere zin op meer ondernemers van toepassing is, altijd handig! #gewoonwel #gewoondordt https://www.gewoondordt.nl/op-werkbezoek-bij-dolderman/

Afgelopen dinsdag is er in de ...

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 16-03-2019 13:00

Afgelopen dinsdag is er in de kantine van het Stadskantoor gesproken over de visie op het Dordtse havenbeleid. Vele belanghebbenden hebben input geleverd. In de Beleidsvisie Dordtse Binnenhavens wordt beschreven wat en op welke waterlocatie wenselijk en mogelijk is. Beter Voor Dordt gaat ervanuit dat er in dit beleid recht wordt gedaan aan de in 2016 ingediende en breed aangenomen motie; “Duidelijkheid en rechtszekerheid via het ligplaatsenbeleid”. In Dordrecht liggen, soms al vele jaren, een aantal karakteristieke (museum)schepen en varend erfgoed zonder ligplaatsvergunning. Beter Voor Dordt ziet graag dat deze gezichtsbepalende schepen in het Dordtse blijven. Ook is voor Beter Voor Dordt belangrijk dat de beroepsvaart goed gefaciliteerd blijft en dat Dordrecht beter toegankelijk wordt voor bezoekers vanaf het water. Vereniging de Binnenvaart

Havenvisie

Beter Voor Dordt Beter Voor Dordt Dordrecht 16-03-2019 12:00

Afgelopen dinsdag is er in de kantine van het Stadskantoor gesproken over de visie op het Dordtse havenbeleid. Vele belanghebbenden hebben input geleverd.

In de Beleidsvisie Dordtse Binnenhavens wordt beschreven wat en op welke waterlocatie wenselijk en mogelijk is. Beter Voor Dordt gaat ervanuit dat er in dit beleid recht wordt gedaan aan de in 2016 ingediende en breed aangenomen motie; “Duidelijkheid en rechtszekerheid via het ligplaatsenbeleid”. In Dordrecht liggen, soms al vele jaren, een aantal karakteristieke (museum)schepen en varend erfgoed zonder ligplaatsvergunning. Beter Voor Dordt ziet graag dat deze gezichtsbepalende schepen in het Dordtse blijven.

Ook is voor Beter Voor Dordt belangrijk dat de beroepsvaart goed gefaciliteerd blijft en dat Dordrecht beter toegankelijk wordt voor bezoekers vanaf het water.

Waar liggen de kansen voor de Dordtse Zeehaven?

D66 D66 Dordrecht 16-09-2018 18:00

Op 11 september 2018 bracht de gemeenteraad van Dordrecht samen met het college en de betrokken ambtenaren een werkbezoek aan het Havenbedrijf Rotterdam op de Wilheminapier.  Het Havenbedrijf Rotterdam herontwikkelt, samen met de gemeente Dordrecht, de zeehaven van Dordrecht. Het havenbedrijf zorgt hierin voor het beheer en de exploitatie.

 

De Dordtse zeehaven is belangrijk voor de economie in onze stad. Er is veel ruimte voor bedrijvigheid en daarmee ook voor werkgelegenheid. Momenteel zijn er ongeveer 4000 banen in dit gebied en zo’n 200 bedrijven op zo’n 172 ha grond.  Veel bedrijven willen graag uitbreiden. Helaas is dit vaak lastig omdat er momenteel te weinig goed geschoold personeel te vinden is. Hier ligt misschien een mooie kans voor MBO en HBO in Dordrecht om mensen op te leiden om in de zeehaven aan de slag te gaan. 

 

De Dordtse zeehaven is de meest landinwaarts gelegen zeehaven van Nederland en is daarmee qua ligging en bereikbaarheid uniek. Ook ligt het aan het drukst bevaren rivierenkruispunt van Europa. Dit schept kansen voor de toekomst. 

 

Een bezoek aan het Havenbedrijf zou niet compleet zijn zonder een vaartocht. Tijdens de tocht werd o.a. gesproken over kansen die er liggen op het innovatieve vlak waarbij ingezet moet worden op reductie van CO2 gebruik. Hierbij neemt het Havenbedrijf Rotterdam het initiatief om op het Duivelseiland een nieuw bunkerstation te bouwen specifiek voor LNG (liquid natural gas). Natuurlijk is deze brandstof niet CO2 neutraal, maar wel veel schoner dan de brandstoffen die momenteel gebruikt worden in de scheepsvaart. Duivelseiland lijkt de ideale plek voor een nieuw bunkerstation op het  knooppunt van vaarroutes tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en richting Duitsland.

 

Voor Dordrecht hopen we de aankomende jaren op een goede samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam. Dat de zeehaven, als onderdeel van de Westerlijke Dordtse Oevers, zich op een goed manier kan ontwikkelen en dat vraag en aanbod op o.a. het gebied van werkgelegenheid met elkaar in balans komen. 

 

D66 Dordrecht zal deze ontwikkelingen nauwlettend blijven volgen en indien mogelijk sturing proberen te geven aan het proces als dit nodig is.  

 

Durk Jan Tabak

Burgerraadslid D66 Dordrecht 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.