Nieuws van SP in Noord-Holland inzichtelijk

2 documenten

De SP houdt de Binnenvaart op de politieke agenda

SP SP Noord-Holland 06-07-2020 07:37

De binnenvaart is een grote sector binnen het vervoer. Ze kent vele arbeidsplaatsen en is een belangrijke spil in de landelijke en provinciale economie. Aan de scheepvaart - in het algemeen – wordt een flink percentage van de stikstofuitstoot toegekend. De SP wil het vervoer over water graag tot prioriteit verheffen en riep Gedeputeerde Staten (GS) op 29 juni jl. op om een plan voor financiering voor te leggen, waarin de binnenvaart wordt gefaciliteerd en verduurzaamd. Dit past in de bredere wens om goederenvervoer over de weg te verplaatsen naar het water.

Tijdens de besprekingen rond de Kaderbrief van GS bracht de SP een motie¹ in, die GS  opriep om met goede plannen te komen. Immers, in het moederdocument van dit college ‘Duurzaam Doorpakken’ wordt van alles beloofd op het terrein van de binnenvaart. Gedeputeerde Olthof gaf in een reactie aan dat het College hier serieus mee bezig is.  Op de inhoudelijke opmerkingen van SP fractievoorzitter Eric Smaling over de verschillen in stikstofuitstoot  tussen de binnenvaart enerzijds en zeeschepen, cruiseschepen en pleziervaart anderzijds, werd vooralsnog niet ingegaan. Smaling: ‘Vaak worden boeren en bouwers genoemd als het gaat om de stikstofuitstoot, maar niet de scheepvaart”.

Gedeputeerde Olthof beloofde om met een integrale notitie te komen over ‘vervoer over water’. “Hier liggen grote ambities. Het contact met de Algemeene Schippers Vereeniging en Schuttevaer zal ik benutten om met een goede, gewogen notitie te komen”. De SP hield de motie aan, wacht de notitie af, maar blijft er wel bovenop zitten.

¹ Hieronder treft u de aangehouden motie van de SP in PDF, dd. 29 juni 2020: “Binnenvaart”.

 

 

Geef de binnenvaart toekomst en voorkom 74.000 extra trucks, files en CO2-uitstoot

SP SP Noord-Holland 11-05-2018 07:00

Het veiligste en minst milieubelastende goederenvervoermiddel, de binnenvaart, wordt door onnodige regelgeving zo tegengewerkt dat de investeringskracht en zelfs de toekomst van deze bedrijfstak in het geding is. Dit heeft verregaande consequenties voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van Nederland.

Wij, binnenschippers van de modernste en veiligste vloot ter wereld, met schepen van diverse afmetingen.

Constateren dat:

De binnenvaart onevenredig veel (CCR-)eisen opgelegd krijgt. Veel schepen niet aan de (geluids)eisen kunnen voldoen. Noodzakelijke (vergroenings)investeringen onmogelijk worden. De diversiteit en het toekomstperspectief van de vloot afneemt. Er inmiddels al een koude sanering plaatsvindt. Veel schepen kleiner dan 1.500 ton na 2025 verdwenen zijn. Kleinere vaarwegen onbruikbaar worden. Daardoor na 2020 wekelijks circa 74.000 extra trucks op de weg zullen rijden.

En verzoeken:

De binnenvaartsector een toekomstperspectief te bieden De diversiteit van de Nederlandse binnenvaartvloot te waarborgen door: Rekening te houden met de (on)mogelijkheden van de (verschillende type) binnenvaartschepen Het terugdraaien van regelgeving waarvan nut, noodzaak en haalbaarheid niet vastgesteld is nieuwbouweisen aan bestaande schepen gebouwd voor 1976 alleen van toepassing te verklaren bij nieuw-, ver- of ombouw van een schip. Teken hier!

Meer lezen?

Toekomst van de Europese binnenvaart Site Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)
Zie ook: Dossier: Groen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.