Nieuws van GroenLinks in Rotterdam inzichtelijk

4 documenten

Nieuwe Havenvisie: meer focus op duurzaamheid dankzij GroenLinks | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 28-11-2019 00:00

Deze week stelde de raad een bijstelde versie vast van de Havenvisie uit 2011. De originele versie uit 2011 zette in op duurzame bedrijvigheid én het versterken van de fossiele industrie. Dat laatste was GroenLinks natuurlijk een doorn in het oog.

Wat is een havenvisie eigenlijk? Het havenbedrijf stelt 1 keer per 20 jaar een Havenvisie op. Hierin wordt opgeschreven wat de ontwikkelingen in de haven zijn op een strategisch niveau. Hoe ziet de Rotterdamse haven eruit over 20 jaar?

Raadslid Stephan Leewis: ‘Bij de eerste behandeling van deze Havenvisie was ik zeer kritisch. De havenindustrie is verantwoordelijk voor 18% van de landelijke CO2-uitstoot. Dat er in de havenvisie ambities staan om die uitstoot snel terug te brengen is belangrijk. Maar wij vonden dat deze ambities moeten ook concreet moeten worden gemaakt.’

Dankzij de inzet van Stephan Leewis komen er aanpassingen in de Havenvisie waarmee duurzaamheid een structureel karakter krijgt. Er komt een jaarlijkse monitoring op de uitstoot van het havenindustrie. Als uit die monitoring blijkt dat het niet goed gaat, worden er aanvullende maatregelen genomen. Misschien nog wel belangrijker: de versterking van de fossiele industrie is in de prullenbak beland.

Initiatiefnotitie: Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

Schone havens in Europa | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 13-09-2019 00:00

GroenLinks staat voor een groene en schone haven. Om dat te bereiken en om milieumaatregelen strenger toe te passen heeft GroenLinks de handen ineen geslagen met de Duitse politieke partijen Die Grünen en SPD.

Wij hebben samen een voorstel gemaakt waarmee de havens kunnen samenwerken. Dit voorstel is in het Hamburgse parlement zonder tegenstem aangenomen. Gisteren presenteerde raadslid Stephan Leewis het plan aan de gemeenteraad.

De Rotterdamse haven en die van Hamburg handelen samen bijna 50% van de containervaart in Noord-west Europa af. Zij zijn ook elkaars concurrenten, maar door gelijktijdig strengere regels af te spreken wordt concurrentievervalsing tussen de havens voorkomen. Deze afspraken bieden voor bedrijven in de haven ook de mogelijkheid om te investeren in schonere technieken. 

De belangrijkste reden om samen te werken is omdat de zeevaart voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Stephan Leewis: “Het is ook hard nodig om te werken aan schonere lucht. Bij de helft van de Nederlandse stadskinderen met astma is de ziekte veroorzaakt door uitlaatgassen. Met deze samenwerking hoeft het havenbedrijf niet meer te wachten tot andere havens overgaan tot een beter milieubeleid, maar kan Rotterdam samen met Hamburg de toon zetten. Op deze manier kunnen we gezamenlijk de stap zetten naar succesvolle, schone en groene havens.”

 

GroenLinks vraagt debat aan over gouden handdruk CFO Havenbedrijf | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 17-04-2019 00:00

GroenLinks heeft een debat aangevraagd over de gouden handdruk die de financieel directeur van het Havenbedrijf heeft ontvangen. De directeur heeft na zijn vertrek een vergoeding gehad van zes maandsalarissen ter waarde van €159.340,-.

De vergoeding voor het vrijwillige vertrek van de directeur roept grote vraagtekens op bij GroenLinks. Een halfjaarsalaris van €160.000,- ligt ver boven de Balkenendenorm. Op basis van het salaris van de financieel directeur heeft het Havenbedrijf zich niet aan die wet gehouden.

GroenLinks-raadslid Stephan Leewis is kritisch over dit soort beloningen. ‘Bedrijven die voor 100 procent in handen van de overheid zijn, hebben de wettelijke en morele verplichting om zich te houden aan de Balkenendenorm. Dat is in het geval van het salaris van de financieel directeur niet gebeurd en daar willen wij graag opheldering over.’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.