Ik zie u denken….. Oh ja tuurlijk: Banden! Lees hieronder veel informatie over banden. Het enige contact tussen wegdek en uw kostbaar bezit!

In het voorjaar en de zomer worden de recreatievoertuigen weer uit de winterstalling gehaald. Hoewel er niet altijd veel kilometers wordt gereden met de recreatievoertuigen, kunnen de banden op den duur wel gebreken vertonen. Goede banden onder het voertuig zijn van essentieel belang voor de veiligheid. Een ongeluk zit soms in een klein hoekje. En dan is het leed niet te overzien

Na verloop van tijd droogt bandenrubber uit. De Ozon is hiervan de grootste boosdoener, maar andere veroorzakers van droogtescheurtjes in banden zijn UV-straling en hoge temperaturen. Gedurende de vakantieperiode staat het recreatievoertuig vaak langdurig in de brandende zon. Eén ding is zeker: de band veroudert eerder door ozon, UV-straling en hoge temperaturen dan dat hij slijt door veel gereden kilometers.

Na een ruime stilstand is het vrijwel zeker dat de bandenspanning op peil gebracht moet worden. De juiste bandenspanning is van groot belang voor de veiligheid op de weg en de levensduur van de band. Bij een verkeerde spanning kunnen banden tijdens het rijden oververhit raken. De kans op een klapband is dan groot.

Na ongeveer zes jaar neemt – afhankelijk van het gebruik en de opslag – de kans op uitval van de band sterk toe. Ook al rijdt hij ‘weinig’ kilometers, de band wordt immers wel zwaar belast. Na tien jaar kan een band er op het oog zelfs nog prima uitzien. Maar schijn bedriegt soms. Juist daarom is het van groot belang om de banden bijtijds en regelmatig goed te laten controleren en zo nodig te vervangen.

ADVIES: Laat de banden jaarlijks controleren als ze 6 jaar of ouder zijn. En vervang de  banden uit voorzorg uiterlijk na 10 jaar. Het uitsparen van de vervangingskosten weegt niet op tegen het risico van een klapband onderweg!

Bij een recreatievoertuig is de belasting per band veel hoger dan bij een personenwagen. Bij personenwagens wordt het gewicht verdeeld over vier banden, bij aanhangers is dit meestal over slechts twee banden. Bij een auto van 1.200 kg is de belasting per band dan 300 kg. En bij een caravan van 1.000 kg is dat 500 kg. Een aanzienlijk verschil dat extra slijtage veroorzaakt.

TIP: Kent u de 10%-regel? Die is inmiddels achterhaald. Deze regel hield in dat de band 10% overbelast mocht zijn, omdat met de aanhangers ‘langzaam’ werd gereden. Per 1 mei 2009 is de maximumsnelheid voor aanhangers verhoogd van 80 naar 90 km/uur. Daar komt bij dat in Duitsland na een speciale ‘tempo-100-keuring’ van TÜV NORD een snelheid tot 100 km/u is toegestaan.

Wielen, remmen, koppeling, vering verlichting, en schokdempers

Het maximale draagvermogen speelt niet alleen een rol bij de keuze van banden. Ook bij de wielenkeuze moet er rekening gehouden worden met de maximale aslast. Voor recreatievoertuigen zijn zowel lichtmetalen als stalen wielen beschikbaar. De keuze van de juiste wielen is van groot belang voor uw veiligheid.

Banden voor caravan, camper, vouwwagen of aanhangwagen nodig? Bij Barsema Stalling & Onderhoud bent u aan het juiste adres!

– Wij kiezen met zorg de juiste band voor de juiste doeleinden

– Goede prijs/kwaliteit verhouding

– Wij monteren vakkundig uw nieuwe banden op de velgen

– Banden worden gebalanceerd met professionele bandenapparatuur

– Montage caravan en camperbanden: Altijd met speciale ventielen die tegen de hogere drukken kunnen

Goede ervaringen hebben wij met het merk GT Radial.  Door op onderstaande link te klikken kunt u hier meer over lezen.

Enjoyed this post? Subscribe via RSS. Thanks for visiting!