Nieuws van SP in Amstelveen inzichtelijk

2 documenten

SP hoort bewoners Groenhof

SP SP Amstelveen 30-01-2017 09:55

Het winkelcentrum Groenhof wil uitbreiden, daarvoor wil de gemeente grond verkopen aan de eigenaar. De bewoners zijn niet onverdeeld gelukkig met de ontwikkelingen. De SP vindt dat de bewoners beter gehoord moeten worden en gaat daarom 1 februari a.s. op  bezoek bij de bewoners.

Raadslid Patrick Adriaans: “In tegenstelling tot het college vindt de SP een zuivere transparante belangenafweging wel belangrijk. Op vragen van de SP-fractie hoe de belangen afgewogen zijn bleef het college het antwoord schuldig. Na de commissievergadering komt er opeens allerlei informatie boven borrelen om vooral te stellen dat ambtelijk juist is gehandeld. Het gaat niet meer over de inhoud, er wordt alleen over de vorm gesproken.”

Eigenaar Segesta van het winkelcentrum wil een uitbreiding realiseren zodat er een Lidl kan komen. Daarvoor wordt het centrum groter, dat levert vooral problemen op voor de omwonenden aan de Stratusflat, die de doorgangbij hun nooduitgang zien versmallen. Daarnaast zal de verhoogde aanvoer van de Lidl die meerdere malen per dag bevoorraad wordt voor verkeers- en geluidsoverlast zorgen bij de Cirrusflat.

Adriaans: “De gemeente verleent een omgevingsvergunning, maar verkoopt ook grond. Zeker 90% van de uitbreiding vindt plaats op gemeentegrond. De gemeente is daarbij dus meer dan een faciliterende partij, de gemeente heeft een actieve rol. Toch stelt de gemeente zich terughoudend op omdat het zou gaan om een initiatief van een derde partij. Dus de bewoners moeten het maar met Segesta uitvechten. De gemeente brengt Segesta bij voorbaat al wel in een sterkere positie door zonder voorwaarde vooraf gemeentegrond te verkopen. Naar de terechte bezwaren van omwonenden wordt niet of nauwelijks geluisterd.”

De SP heeft daarom besloten om met de bewoners in gesprek te gaan. Om hun bezwaren te horen en te betrekken bij de afweging die de raad moet maken om de verkoop van gemeentegrond goed te keuren.

Adriaans: “We hebben al eerder de situatie ter plekke beoordeeld samen met bewoners. Nu willen we een groot onderzoek doen onder zoveel mogelijk bewoners. Wat het college nalaat, praten met de bewoners vooraf en hun mening meewegen in de afweging, gaan wij als SP doen. De grond die nu verkocht wordt is van alle inwoners van Amstelveen. Het niet horen van bewoners omdat het om een zgn. kruimelgevallenregeling zou gaan is opnieuw een stuitend voorbeeld van een college wat doof is voor zijn inwoners en weigert leiderschap te tonen. De SP staat klaar om de bewoners rondom de Groenhof te helpen en een stem te geven in de raad.”

Lijn 300 over Oranjebaan blijft beste optie!

SP SP Amstelveen 10-04-2013 16:11

Amstelveen - De SP is nog steeds van mening dat lijnvoering van de lijn 300 via de Oranjebaan de beste oplossing is. De voorgestelde variant met extra inzet van de 175 als R-net verbinding is niet de beste oplossing.De SP is blij dat twee zaken nu erkend worden die de SP altijd al zo naar voren heeft gebracht. Ten eerste dat de route via Langerhuize niet de meeropbrengst van 250 extra passagiers in de ochtendspits laat zien, nog steeds niet. Ook niet 2 jaar nadat de SP voor het eerst zelf heeft geteld. Onlangs heeft de SP nog eens geteld en kwam toen tot zo'n 180 in/uitstappers.Het college van Amstelveen is onbetrouwbaar als het gaat om openbaar vervoerbeleid. Wat is een belofte waard (250 uitstappers bij Langerhuize in de ochtendspits) als dit nu, jaren later, nog steeds niet gehaald wordt?

Ten tweede dat de Oranjebaan een belangrijke OV-as is, die de afgelopen jaren ernstig is verwaarloosd met het wegvallen van de 300.

De enige argumentatie om lijn 300 niet via de Oranjebaan te laten rijden die nog enige relevantie heeft is de veiligheid. De SP is er voorstander van om snelle lijnen zoveel mogelijk ongelijkvloers te laten kruisen. De problemen die de SP heeft met dit argument zijn tweeërlei.

Enerzijds is dit geen nieuw ontstane situatie, wat de verdenking met zich meebrengt dat dit een gelegenheidsargument is. Aan de andere kant is veiligheid in te brengen, en eerder ingebracht, als argument tegen de Ouderkerkerlaan, omdat daar de reizigers de weg over moeten steken om bij de metrohalte te komen.

In de toekomst, met de ombouw van de Amstelveenlijn, zou de onveiligheid voor reizigers bij de Ouderkerkerlaan aangepakt kunnen worden, maar concreet zijn deze plannen nog niet.

Daarnaast is er de onveiligheid rond de halte Langerhuize. Voor mensen die richting het ziekenhuis willen is er niet eens een fatsoenlijke oversteekmogelijkheid. Acht rijstroken voor de automobilist en de voetganger als ondergeschoven kind bij dit rechtse college. Naar het ziekenhuis toe is er geen korte, veilige looproute. En de weg oversteken moet in twee gedeelten, dus dubbel wachten voor de voetgangers en auto's kunnen er in een keer door.

De voorgestelde lijnvoering pakt ook het grootste gebrek niet aan. De route via Langerhuize is alleen interessant voor woon-werkverkeer. De route van de 300 via Oranjebaan heeft veel meer potentieel als het gaat om vervoer in het weekend en de avonduren. Het is niet voor niets dat de nachtbus N30 wel via deze route rijdt.

De wijk Bankras komt er bekaaid af qua verbindingen richting Bijlmer met name op zondag.

Nog altijd staan de argumenten van de SP voor lijnvoering via Oranjebaan als een huis:

Sneller, goedkoper en een overstap op zowel de 51 als de 5. Betere aansluiting met een groter potentieel aan reiziger, dichter bij voor meer bewoners en scholieren.

Voor Langerhuize zijn andere opties veel beter!

Zie ook: Openbaar vervoer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.