Nieuws van politieke partijen in Amsterdam Nieuw-West over GroenLinks inzichtelijk

4 documenten

Snorfiets naar de rijbaan, ook in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 14-01-2020 00:00

Naar aanleiding van de zeer positieve evaluatie die eind 2019 bekend geworden is betreft de maatregel snorfiets naar de rijbaan stelt GroenLinks voor om te onderzoeken of deze maatregel ook buiten de Ring kan worden doorgevoerd. Verkeersmaatregelen zouden zo uniform mogelijk moeten zijn over heel de gemeente Amsterdam. Wij zijn voor een ongedeelde stad ook wat betreft verkeersregels en de veiligheid van Amsterdammers dient hierbij leidend te zijn.

De daling van het aantal (geregistreerde ) ongevallen waarbij een snorfiets betrokken was Een hoge naleving van de nieuwe maatregel De afname van het aantal snorfietsen

Landelijk wordt er gewerkt aan een voorbereidingsbesluit om helmplicht in te voeren voor alle snorfietsgebruikers naar aanleiding van de succesvolle start in Amsterdam. De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

Lijst met evaluatiepunten:

Verbetering van de verkeersveiligheid, doorstroming en drukte op de fietspaden. Sterke daling van het aantal geregistreerde ongevallen met letsel waar een snorfietser bij betrokken is. De cijfers betreffen de periode april 2016 tot oktober 2019. In 2019 is het aantal gedaald naar 29. Ook het aantal ongevallen waar een fietser bij betrokken is fors gedaald naar 114. Het aantal conflicten tussen snorfietsers en andere weggebruikers is flink afgenomen. Het aantal geregistreerde snorfietsers (bezit) in Amsterdam is gedaald van ongeveer 37.000 (januari 2018) naar ongeveer 26.000 (oktober 2019). Het aantal verplaatsingen van snorfietsers is met circa 50% gedaald.  Uit een reistijdanalyse blijkt dat snorfietsers op de rijbaan geen negatieve invloed hebben op de doorstroming van het autoverkeer en op de doorstroming van het openbaar vervoer. De houding van fietsers is sinds de invoering van de maatregel niet of nauwelijks veranderd. Zij zijn onverminderd positief. 52% van de snorfietsers blijft negatief over de maatregel, al is dat aandeel wel met een kwart afgenomen (het was 72%). Bij de overige rijbaangebruikers blijft de verdeling gelijk ten opzicht van de 0 meting (51% negatief, 24 % positief en 25% is neutraal over de maatregel). Het aantal mensen dat de verkeerssituatie gevaarlijk vindt is wel afgenomen.

Terug naar ons stadsdeel. Voor het invoeren van deze maatregel is het essentieel dat er goed wordt onderzocht wat er mogelijk is. Ook voor het invoeren van deze maatregel binnen de ring is er veel consultatie geweest bij bewoners. De stadsdeelcommissie wil het DB dan ook vragen te kijken naar welke zaken er ter voorbereiding allemaal zijn gedaan en deze ook voor Nieuw-West in gang te zetten. Niet op alle wegen van Nieuw-West gaat het mogelijk en veilig zijn om deze maatregel in te voeren, een verbinding waar dit vooralsnog zeker niet kan is bijvoorbeeld de Lelylaan met nu nog een maximumsnelheid van 70km/u.

De stadsdeelcommissie is verder van mening dat het belangrijk is om na te denken over een uniforme aanpak betreft verkeer en vervoer voor heel Amsterdam. Dat zorgt voor duidelijkheid, gaat zaken als een waterbedeffect tegen en bevorderd ook de veiligheid. Nieuw-West is een groot deel van Amsterdam en daarom is het goed om naast deze maatregel ook te kijken naar een aantal andere zaken (parkeerregulering, milieuzone etc). We beperken ons echter hier tot het onderzoeken en mogelijk voorbereiden van het uitbreiden van de maatregel ‘snorfiets naar de rijbaan’.

De stadsdeelcommissie vindt voorts dat het belangrijk is om alternatieven te bieden. We hebben al eerder geadviseerd om te onderzoeken of goedkoper OV buiten de ring mogelijk te maken. Maar daarnaast is het goed om andere vormen van vervoer en in dit geval met name het gebruik van de normale fiets of e-bikes te stimuleren. Bijkomend voordeel van minder snorfiets en meer fietsgebruik is ook nog een gezondsheidsverbetering en dat is in een stadsdeel met veel gemotoriseerd vervoer en een veel hoger percentage overgewicht dan de rest van Amsterdam hard nodig. In de gebiedsplannen voor 2019 en 2020 zijn bevorderen van niet gemotoriseerd vervoer in het kader van gezondheid ook meerdere keren aan bod gekomen en door de gehele stadsdeelcommissie onderschreven.

Advies

De stadsdeelcommissie onderschrijft veel van de redenen en oorzaken die de aanleiding hebben gegeven tot het het nemen van de maatregel snorfiets naar de rijbaan binnen de ring A10. Daarom adviseren we om te onderzoeken of en waar deze maatregel in Nieuw-West kan worden toegepast. In 2020 komt er een mobiliteitsplan voor heel Nieuw-West. Daarom adviseren we in dit kader om daarin ook dit onderzoek mee te nemen en daaruit voortvloeiende maatregelen direct mee te nemen in dit mobiliteitsplan. Veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in Nieuw-West is voor de Stadsdeelcommissie essentieel en moet leidend zijn bij het onderzoeken en mogelijk uitvoeren van deze maatregelen.

 

Terugblik huis-aan-huis actie 20 oktober | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 28-10-2018 00:00

Op zaterdag 20 oktober vond er weer een huis-aan-huis actie plaats in Nieuw-West. Dit keer waren we te vinden rondom het Belgiëplein in Nieuw-Sloten.

Het thema van deze actie was het openbaar vervoer en het fietsbeleid in de buurt. De meeste bewoners die we spraken gaven aan erg tevreden te zijn met het openbaar vervoer en de fietsvoorzieningen in de buurt. Daarnaast waren er ook wel wat zorgen over de veiligheid voor fietsers op de rotonde bij de Anderlechtlaan. Ook gaf een bewoonster aan dat de loopafstand tot de bus- en tramhalte best ver is voor ouderen of mensen die slecht ter been zijn. Met de geluiden die zijn opgepikt uit de wijk gaan Sarah Biddle en Dick Spruitenburg aan de slag met een verbeterplan omtrent het fietsbeleid en openbaar vervoer in Nieuw-West. Wij willen iedereen bedanken voor zijn inzet!

Heb je zelf op- of aanmerkingen over het openbaar vervoer en fietsbeleid in Nieuw-West? Schroom niet en stuur een mail naar: 

Sarah Biddle, fietsbeleidgroenlinks@sadib.nl 

Dick Spruitenburg, openbaar vervoer dick.spruitenburg@amsterdam.nl

Fietstour voor fijner, veiliger en meer fietsen in Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 23-09-2018 00:00

Op zondag 16 september organiseerden Sjoerd Having en Wouter Haver namens het bestuur een fietstocht door Nieuw-West. De fietstocht ging langs mooie routes, maar er werd ook stilgestaan bij lokale ontwikkelingen en knelpunten in het fietsverkeer.

De start was aan het Delflandplein, waar fractielid Dick Spruitenburg de nieuwste ontwikkelingen rondom het verkeer in de buurt toelichtte. Tijdens de fietstocht werd er letterlijk en figuurlijk stilgestaan bij de werking van stoplichten, het belang van wijkinrichtig met fietsende kinderen als uitgangspunt en fietsparkeren aan het Osdorpplein. Daarnaast gaf Ben Diepstraten een introductie namens de Fietsersbond Amsterdam en Janine Hogendoorn van Ring-Ring vertelde aan de oevers van de Sloterplas over het belang van het belonen en betrekken van fietsers in dit gebied. De laatste tussenstop werd gemaakt bij New Metropolis. Hier vertelde projectleider Peter Both dat de fiets in de veranderende stad één van de thema’s is in deze nieuwe dependance van Pakhuis de Zwijger. Het eindpunt van de fietstocht was bij Bar Lely, één van de nieuwe horeca aanwinsten in Nieuw-West. Hier werd afgesloten met een drankje en zijn er afspraken gemaakt, met onder andere fractielid Sarah Biddle, om binnenkort voorstellen te gaan uitwerken voor duurzame fietsverbeteringen in Nieuw-West.

Het bestuur wil iedereen bedanken voor de inzet en gezelligheid!

Fietstocht door Amsterdam Nieuw-West | Amsterdam Nieuw-West

GroenLinks GroenLinks Amsterdam Nieuw-West 08-09-2018 00:00

Op zondag 16 september organiseert het bestuur een mooie fietstocht door Nieuw-West. 

Graag nodigen we je uit om zondag 16 september mee te doen aan een fietstocht door Nieuw-West. We gaan dan ongeveer 12 km fietsen om mooie fietsroutes, knelpunten en lokale ontwikkelingen op basis van verkeersveiligheid en de doorstroom van het (fiets)verkeer te bekijken. Dit bespreken we met leden van de Fietsbond en we gaan daarnaast in gesprek met lokale bestuurders en ondernemers over ontwikkelingen rond het Delflandplein, Osdorpplein en Lelylaan. Onderweg zullen jullie een verfrissend drankje krijgen, maar zorg dat je zelf van te voren hebt gegeten en eventuele regenkleding meeneemt.

We vertekken om 13.00 uur bij Delflandplein waar we verzamelen voor de Albert Heijn. We verwachten uiterlijk 16.00 uur klaar te zijn bij Bar Lely (naast station Lelylaan), waar de mogelijkheid om gezellig nog een drankje te doen. De activiteit is trouwens niet enkel voor GroenLinks-leden, dus neem gerust een vriend, vriendin, buurvrouw, buurman, oom of tante mee, of deel met mensen die dit mogelijk interessant vinden!

Voor vragen, tips of om je op te geven: stuur een mail naar nieuw-west@groenlinks.nl.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.