Nieuws van CDA in Boxtel inzichtelijk

9 documenten

Vragenhalfuurtje: Ontwikkelingen centrum

CDA CDA Boxtel 21-07-2021 09:27

De laatste tijd zijn we door meerdereinwoners benaderd met vragen enopmerkingen over het centrum.Tijdens het vragenhalfuurtje van dinsdag 20 juli '21 hebben we daarom de volgende vragen gesteld over de ontwikkelingen in het centrum. 1.We hebben begrepen dat er winkeliers zijn die op verzoek van de gemeente een camera op hun gevel hebben gehangen, daarbij is overeengekomen dat de camera's altijd aan zouden staan. De laatste tijd is er sprake geweest van veel vernielingen en overlast in het centrum. Wat kunt u (binnen wet- en regelgeving) met deze camerabeelden doen? Antwoord: gemeentelijke camera's mogen pas ingezet worden als laatste redmiddel. Preventief gebruik is niet toegestaan. 2.Bewoners en winkeliers zijn nog niet op de hoogte hoe en wanneer de kentekenregistratie van start gaat en wat dit betekent voor bewoners met een parkeervergunning.Wanneer worden zij hierover geïnformeerd? Antwoord: In september treedt de kentekenregistratie in werking. 3.Bewoners en winkeliers ervarenmet name in de avondurenveel overlast (en gevaar) van auto's die met hoge snelheid door de Rechterstraat rijden. Wat kunt u hiertegen doen? Zodra de kentekenregistratie van start gaat, zal dit hopelijk verminderen, maar dat is helaas geen garantie. Antwoord: Verzocht wordt om dergelijke overtredingen te melden zodat er stappen ondernomen kunnen worden (zoals inzet van handhaving). 4.De tijdelijke afsluiting van Fellenoord leidt tot veel problemen en onveilige situaties. Is het mogelijk om de tijdelijke afsluiting zo snel mogelijk ongedaan te maken? En kunt u aangeven wat de toekomstige plannen zijn met betrekking tot de eventuele definitieve afsluiting van Fellenoord? Antwoord: Zodra de herinrichting van de Rechterstraat is afgerond, wordt deze afsluiting ongedaan gemaakt. Een definitieve afsluiting van Fellenoord is voorlopigniet aan de orde. 5.Aan het begin van de Stationsstraat is een verkeersbord geplaatst dat vragen oproept. Kunt u aangeven wat precies bedoeld wordt met dit bord? (Zie bijgaande foto) Antwoord: Het ging hier om een fout, het bord is inmiddels verwijderd. 6.In de Stationsstraat zijn de laatste weken meerdere (elektrische) fietsen gestolen. Is er bij de inrichting van de Stationsstraat een mogelijkheid om daar het cameratoezicht uit te breiden? Kan er tot die tijd meer controle op straat plaatsvinden? Antwoord: Ook hier het verzoek om dit te melden zodat er handhaving ingezet kan worden.

Vragenhalfuur: Natuurlandje Burgakker

CDA CDA Boxtel 04-03-2020 06:17

Het natuurlandje aan de kop van de Burgakker is aan een opknapbeurt toe. Fijn dat hier onlangs mee is begonnen. Echter, vragen we ons af of buurtbewoners hierin voldoende worden meegenomen. Daarom hebben we tijdens het vragenhalfuurtje de volgende vragen gesteld: Is er overleg met buurtbewoners over het opknappen van dit veld en zijn/worden hun wensen meegenomen? Inmiddels zijn er al bomen gekapt. Is hierover gecommuniceerd met omwonenden? Kunt u aangeven waarom de 3 gekapte oude bomen vervangen worden door 1 nieuwe boom? Wanneer vindt de realisatie van de plannen op het perceel plaats? Wie gaat het stuk grond onderhouden? Ligt hier qua invulling en onderhoud een taakvoor omwonenden? Een van de ideeën van buurtbewoners is om hier banners/vlaggen te plaatsen om de cultuurhistorische as te benadrukken, wordt dit idee meegenomen? Komt er op deze locatie een 2ebrug richting Stapelen?

Raadsvoorstel: Bestemmingsplan Schijndelseweg 170

CDA CDA Boxtel 20-11-2019 14:10

Bestemmingsplan Schijndelseweg 170 Eindelijk wordt er gehoor gegeven aan de wens van het CDA om meer woningen te bouwen voor senioren. Zo zijn deze 8 levensbestendige woningen een goede start.Het CDA maakt zich wel zorgen over de zienswijze van Rijkswaterstaat. Wat kan een eventuele uitbreiding van de A2 voor gevolgen hebben op de bouw van deze woningen. Kan een uitbreiding van de A2 de bouw ongedaan maken? Weet u verder in welk stadium zich de plannen van een uitbreiding van de A2 zich bevinden? Het CDA heeft voor dit voorstel gestemd.

Schriftelijke vragen: MOVE '31

CDA CDA Boxtel 10-04-2019 11:09

Het CDA heeft regelmatig gepleit voor een open en duurzame discussie m.b.t. MOVE ’31.Donderdag 10 april a.s. is er een inloopbijeenkomst en kunnen inwoners en ondernemers zich laten informeren over de verkeersvisie.Er staan echter een aantal (vergaande) uitspraken in, o.a.:- de mogelijkheid van een randweg aan het noorden van Boxtel ligt open- een volledige parallelbaan aan de Schijndels kant van de A2 wordt genoemd- maar ook de aansluiting van de wijk Oost op de LiempdsewegEn over deze laatste aanpassing hebben wij onderstaande vragen gesteld aan het college:1. Waar komt deze laatste variant vandaan? Is dit genoemd in een van de overleggroepen die mee hebben gewerkt aan MOVE ‘31? 2.Wat betekent dit voor het Dommeldal?3.Komt de laatste variant i.p.v. de oostelijke ontsluitingsweg of naast deze ontsluitingsweg?4.Waar haalt u de financiering voor een extra brug vandaan?5.Heeft u rekening gehouden met de mogelijke onrust die een zomaar geopperde nieuwe ontsluiting kan geven bij de inwoners van de wijk Oost?6.Hoe gaat u hierover communiceren en de mogelijke onrust wegnemen?7.Wanneer kunnen we deze variant op de agenda van de gemeenteraad verwachten? Komt hierover nog een beeldvormende bijeenkomst?

Schriftelijke vragen Raapakkerbrug

CDA CDA Boxtel 18-02-2019 19:36

De Raapakkerbrug is in 2017 helemaal vernieuwd, kort daarna was het wegdek alweer beschadigd en werd de brug gerepareerd door de kapotte panelen te vervangen. Sinds enkele weken vertoont het wegdek wederom scheuren.Daarnaast wordt er geklaagd over gladheid (niet alleen bij vorst en sneeuw). Bijna wekelijks gaat er wel iemand onderuit. Dit zou komen door de groene aanslag.Voor het CDA is het belangrijk dat ongelukken nu en in de toekomst voorkomen worden.Omdat er nu al meerdere keren sprake is geweest van schade aan het wegdek van de Raapakkerbrug hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college: 1. Waarom is er in 2017 voor gekozen om dit wegdek van de Raapakkerbrug te vernieuwen? 2. Kunt u aangeven wat de oorzaken zijn van de scheuren in het wegdek? 3. Kunt u aangeven wat de oorzaak is van de gladheid? 4. Wanneer wordt de Raapakkerbrug weer gerepareerd? Kunt u met deze uitgevoerde reparaties de scheuren en de gladheid in de toekomst voorkomen? 5. Is het een optie om het huidige wegdek en de ondergrond te vervangen voor een kwalitatief betere oplossing? 6. Kunt u ons een kostenoverzicht sturen van de uitgevoerde reparaties aan deze brug in de afgelopen jaren?

Schriftelijke vragen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

CDA CDA Boxtel 07-11-2018 16:22

Het Europese Hof van Justitie heeft op 7 november jl. uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Kort samengevat gaat de PAS onderuit, omdat er geen maatregelen mogen worden genomen als de verwachte voordelen van de maatregelen niet vaststaan ten tijde van de uitspraak.Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor de landbouw, industrie en infrastructuur. Uit uitlatingen van het ministerie begrijpen wij dat de vergunningverlening naar alle waarschijnlijkheid per direct moet worden stopgezet.Naar aanleiding hiervan heeft CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel de volgende vragen gesteld aan het college: 1.Wilt u ons op zo kort mogelijke termijn bijpraten over de gevolgen van deze uitspraak?We zouden op korte termijn graag geïnformeerd willen worden over de gevolgen voor:- PHS- uitbreidingen in de landbouw- uitbreiding van industrieterrein Ladonk richting Vorst B en C- het biomassaplein2.Wat wordt het plan B voor de vergunningen waarbij de gemeente Boxtel betrokken is (zoals de VLK en de wegen in Tongeren)?

Schriftelijke vragen Programma Aanpak Stikstof (PAS)

CDA CDA Boxtel 07-11-2018 16:22

Het Europese Hof van Justitie heeft op 7 november jl. uitspraak gedaan over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Kort samengevat gaat de PAS onderuit, omdat er geen maatregelen mogen worden genomen als de verwachte voordelen van de maatregelen niet vaststaan ten tijde van de uitspraak.Deze uitspraak heeft grote gevolgen voor de landbouw, industrie en infrastructuur. Uit uitlatingen van het ministerie begrijpen wij dat de vergunningverlening naar alle waarschijnlijkheid per direct moet worden stopgezet.Naar aanleiding hiervan heeft CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel de volgende vragen gesteld aan het college: 1.Wilt u ons op zo kort mogelijke termijn bijpraten over de gevolgen van deze uitspraak?We zouden op korte termijn graag geïnformeerd willen worden over de gevolgen voor:- PHS- uitbreidingen in de landbouw- uitbreiding van industrieterrein Ladonk richting Vorst B en C- het biomassaplein2.Wat wordt het plan B voor de vergunningen waarbij de gemeente Boxtel betrokken is (zoals de VLK en de wegen in Tongeren)?

Antwoorden schriftelijke vragen Bouwplannen Selissen

CDA CDA Boxtel 14-09-2018 09:42

In juli hebben we vragen gesteld over de bouwplannen in Selissen.Lees hieronder het antwoord van het college op onze vragen: 1. Zijn bewoners geïnformeerd over het plaatsen van deze apparatuur? (nb:het gaat om draden op de weg verbonden met kastjes aan de weg die het verkeer meten). Nee, de bewoners zijn niet geïnformeerd. De apparatuur zorgt niet voor verkeershinder en heeft enkel het doel om metingen uit te voeren. 2. Wordt bij het meten rekening gehouden met afnemend verkeer als gevolg van de zomervakantie? De metingen hebben van 19 juni tot 4 juli plaatsgevonden. Derhalve zijn de metingen voor de zomervakantie (schoolvakanties gestart 7 juli en bouwvak gestart 23 juli) afgerond. Het gespecialiseerde bureau heeft ons geadviseerd om deze periode te kiezen, omdat deze een representatieve telling oplevert. 3. Is er een relatie tussen het plaatsen van deze meetapparatuur en het voorontwerp bestemmingsplan Heem van Selis? Ja. Het voorontwerp van het bestemmingsplan gaat ervan uit, dat de Dukaat een van de hoofdontsluitingen wordt van de nieuwe woonwijk. De gemeente wil inschatten hoeveel verkeer de Dukaat in de toekomst moet verwerken. Deze inschatting willen wij maken op zo recent mogelijke gegevens. 4. Zijn er nog andere ontsluitingsmogelijkheden van de wijk bekeken? Is de ontsluiting van de nieuw te bouwen woonwijk via de eerste zijstraat links van de Dukaat ook bekeken? Ja, ook deze optie is bekeken. 5. Waarom heeft u voor de huidige voorgestelde oplossing gekozen? Naar onze mening zorgt deze ontsluiting voor veel overlast voor de buurt en de daar gevestigde bedrijven. Op basis van stedenbouwkundige en verkeerskundige argumenten is ervoor gekozen om de Dukaat als een van de hoofdontsluitingen te bestemmen voor de nieuwe woonwijk. 6. Om hard rijden door de Dukaat in de toekomst te voorkomen zouden wij een fietsstraat met de auto als gast ook een optie vinden, wordt deze mogelijkheid ook onderzocht? Uitgangspunt voor de herinrichting van de Dukaat is een zo verkeersveilig mogelijke afwikkeling vanaf de Dukaat naar de Bosscheweg ( en vice versa). Een hoofdontsluiting van een (deel van) een nieuwe woonwijk, in combinatie met alle al bestaande ontsluitingsbewegingen vanuit de wijk, laat zich niet combineren met een fietsstraat. Er is momenteel behoefte aan een Dukaat waar, t.o.v. de huidige situatie, méér verkeersbewegingen op plaats kunnen vinden. Een fietsstraat op deze locatie zou zelfs tot veel meer overlast en verkeersonveiligheid leiden. Dit neemt niet weg dat de Dukaat moet worden heringericht om het te verwachten verkeersaanbod te kunnen verwerken en een verkeersveilige woonomgeving te garanderen. 7. Omwonenden zitten met veel vragen waar ze geen antwoord op hebben gekregen. Zou u om onrust te voorkomen de communicatie naar de omwonenden zorgvuldiger op kunnen pakken? De communicatie met de wijk loopt op een zo zorgvuldig mogelijke manier. Er is in eerste instantie een voorontwerpbestemmingsplan opgezet. Tijdens een informatieavond zijn mensen geïnformeerd over de plannen. Daarop heeft iedereen de gelegenheid gehad gedurende zes weken inspraakreacties aan te leveren. Degene die van deze mogelijkheid gebruik heeft gemaakt, heeft hiervan een ontvangstbevestiging ontvangen. Zoals gebruikelijk worden deze inspraakreacties beantwoord door een inspraaknota, die gelijktijdig met het ontwerp bestemmingsplan aan het college van B&W wordt voorgelegd. Iedereen die inspraak heeft geleverd, krijgt gelijktijdig een afschrift van het antwoord op hun inspraak. In de beantwoording staat ook aangegeven in welke periode het ontwerp bestemmingsplan ter inzage ligt, zodat zij daar eventueel een zienswijze op kunnen indienen. Verschillende belanghebbenden/omwonenden/bewoners hebben naar aanleiding van de informatieavond een verzoek gedaan om nadere informatie. In alle gevallen zijn wij als gemeente de gesprekken aangegaan, zo ook met omwonenden. Al deze aangeboden stappen en informatiemomenten zijn geen verplicht onderdeel van de bestemmingsplanprocedure en zorgen voor extra zorgvuldige communicatie. De gemeente heeft in het voortraject (zoals hierboven uiteengezet) de nodige zorgvuldigheid in de communicatie in acht genomen. Voor het vervolgtraject zal de gemeente even zorgvuldig in haar communicatie richting betrokkenen blijven.

Het beter handhaven van verkeersregels

CDA CDA Boxtel 11-03-2018 19:11

Over het handhaven van verkeersregels heeft het CDA vragen gesteld tijdens het Vragen halfuurtje op dinsdag 6 maart 2018: Wij krijgenvan inwonersvaak vragen en klachtenover het ontbreken vanhandhaving van verkeersregels(m.n.over hetvrachtwagenverbod en 30km-zonesin de kernen). Maar ook tijdens de weekmarkt is er veel onduidelijkheid over verkeersregels die wat ons betreft door betere handhaving goed op te lossen zijn.Ondanks herhaalde verzoeken van omwonenden of er op vrijdagmorgen wat vaker de BOA of eenander toezichthouderkan rondlopentussen de Kerkstraat en de Markt wordt er niet gehandhaafd. Mensen rijden de Kerkstraat in,met alle gevaarlijke, verkeersonveilige situaties tot gevolg (vroeger stond daar een verkeershek, maar sinds aanleg historische as niet meer). Ook in de Rechterstraat zijn de verkeersregels niet altijd evenduidelijk voor voetgangers en fietsers, met alle gevolgen van dien. Kwesties die door handhaving opgelost zouden kunnen worden. Daarom hebben wij de volgende vragen voor u: Wat is de reden dat er ondanks vele klachten weinig wordt gehandhaafd op het vrachtwagenverbod? En op 30km-zones in Liempde en Lennisheuvel? Wat kunt u doen aan de verkeersoverlast rondom de weekmarkt?In de Rechterstraat is het op dit moment niet altijd even duidelijk voor iedereen waar fietsers en waar voetgangers voorrang hebben.Wat kunt u doen aan deze onveilige situatie in de Rechterstraat? Antwoorden wethouder: 1. Er zijn extra controles geweest maar geen overtredingen gevonden dus probleem is er niet 2. Er wordt strenger gehandhaafd. Naar aanleg STAP zijn mensen alternatieve routes gaan zoeken en we moeten die nog maar eens goed bekijken 3. Als de rechterstraat opnieuw bestraat wordt dan kiezen voor een alternatieve fietsroute richting station nu moeten weggebruikers het met elkaar regelen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.