Nieuws van politieke partijen in Boxtel over D66 inzichtelijk

3 documenten

Motie vrachtwagenverbod kapelweg

D66 D66 Boxtel 29-10-2019 18:39

Afspraak is afspraak. In het coalitieakkoord is afgesproken dat er deze periode een onderzoek komt naar een vrachtwagenverbod op de kapelweg als alternatief voor de dure VLK weg. Zeker nu project PHS vertraagd is en naar schatting 2-2,5 miljoen euro extra gaat kosten is dit onderzoek actueler dan ooit. Daarom dienden wij vanavond onderstaande motie in:

Overwegende dat: In het coalitieakkoord is afgesproken dat er een onderzoek komt naar de mogelijkheid voor een vrachtwagenverbod op de Kapelweg/ Kalksheuvel Bij het opleggen van een vrachtwagenverbod, bij bezwaren van belanghebbenden, nut en noodzaak hiervan bij de rechtbank moet worden aangetoond Nut en noodzaak onderbouwd moet worden met feiten en gegevens, met name met betrekking tot overlast voor bewoners, fietsers, leefomgeving en het milieu De onderzoeken moeten zich richten op geluidsoverlast, trillingen, verkeersveiligheid, verkeerstellingen en schade aan Natura 2000 gebied Kampina door uitstoot van schadelijke gassen Een vrachtwagenverbod is door het opschorten van de VLK en besluit Raad van State n.a.v. PAS weer actueel geworden en komt dus weer in beeld als alternatief Het onderzoek naar een mogelijk vrachtwagenverbod aanvankelijk in 2019 zou plaatsvinden maar nog niet gerealiseerd is Dat dit onderzoek alsnog in 2020 plaatsvindt Er in de begroting van 2020 geen ruimte is voor opgenomen Verzoekt het college:

Om in het kader van de ambities “Aanpassing van de infrastructuur door de sluiting van de dubbele overweg” het onderzoek naar een vrachtwagenverbod Kapelweg/ Kalksheuvel als een van de projecten en onderzoeken op te nemen en het desbetreffende onderzoek uiterlijk 1 april 2020 af te ronden en aan de gemeenteraad te presenteren.

volgorde PHS maatregelen

Combinatie95 Combinatie95 D66 Boxtel 20-09-2019 12:59

Tijdens de beeldvormende vergadering over de maatregelen PHS (Programma Hoogfrequent Spoor) van 10 september 2019 hebben we kunnen zien dat heel Nederland gebukt gaat onder de enorme stikstof uitstoot. Die is in Nederland nl. het hoogste van heel Europa en dat is zeer slecht voor mensen en de natuur en de biodiversiteit. Het gaat om de uitstoot van ammoniak, nitriet en nitraat. Ammoniak komt grotendeels vrij bij de intensieve veeteelt en de stikstofoxiden nitriet en nitraat bij industrie en verkeer. Om de natuur te beschermen mogen er van de Raad van State alleen nog maar nieuwe projecten uitgevoerd worden als er voldoende stikstofuitstoot gecompenseerd wordt. Vandaar dat de VLK (Verbinding Ladonk Kapelweg) nu stilligt.

Nou heeft de afstand van een project tot een natuurgebied ook invloed op de mate waarin de natuur belast wordt. De VLK ligt helaas dicht bij de Kampina en daar zal compensatie waarschijnlijk moeilijker worden. De Keulsebaan daarentegen ligt verder weg en met een verdubbeling zal het verkeer beter doorstromen en dat kan misschien zelfs resulteren in een vermindering van de uitstoot omdat vooral stoppend en weer optrekkend verkeer funest is. De Keulsebaan aanpakken kan dus waarschijnlijk eerder.

Door nu de fasering van het Maatregelenpakket PHS aan te passen en de verbreding van de Keulsebaan eerst uit te voeren hoeven we minder tijd te verliezen en des te eerder wordt het centrum van Boxtel ontlast van al dat verkeer dat er niet thuishoort. Daarmee worden wegen zoals de Baroniestraat veel veiliger, schoner, stiller en dus leefbaarder.

Daarom hebben de coalitiepartijen D66, SP, InBox en Combinatie95 gezamenlijk een (aangenomen) motie ingediend om het College te laten onderzoeken of de volgorde van de PHS maatregelen aangepast kan worden.

Verkeerssituatie centrum

D66 D66 Boxtel 24-12-2018 12:30

De nieuwe markt is vorige week geopend en is erg mooi geworden. Met het openen van de markt is ook de verkeerssituatie in en rond het centrum ingrijpend gewijzigd. Zo is er eenrichtingsverkeer ingevoerd in de Rechterstraat, op de Markt en in de Clarissenstraat.

Uiteraard is de nieuwe situatie wennen voor vaste bezoekers van het centrum. Ook kunnen maatregelen soms net iets anders uitpakken dan van tevoren bedacht; omwonenden, ondernemers en bezoekers ondervinden de gevolgen hier van.

Knelpunten kunnen verschillende ongewenste neveneffecten en oorzaken hebben. Bijvoorbeeld doordat mensen zich niet aan de nieuwe verkeersregels houden of dat de nieuwe regels niet duidelijk zijn voor mensen.

Een aantal voorbeelden die ons gemeld zijn:

Automobilisten rijden de verkeerde kant van de markt op en parkeren daar. De Clarissenstraat en Rechterstraat worden in twee richtingen gebruikt i.p.v. een richting. De Clarissenstraat is doodlopend geworden waardoor er veel auto’s moeten keren. In de Rechterstraat wordt veelvuldig op de nieuwe losplaatsen en trottoirs geparkeerd

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het college gesteld:

Welke maatregelen worden er genomen om de genoemde knelpunten op te lossen? Komt er een evaluatie van de nieuwe verkeerssituatie (is de huidige situatie de gewenste)? Zo ja, worden dan bovenstaande verschillende knelpunten/ oorzaken ook onderzocht? Zo ja, op welke termijn gaat dit gebeuren? Staan er nog meer wijzigingen in de verkeerssituatie in de planning en op welke termijn worden deze uitgevoerd?
https://boxtel.d66.nl/2018/12/24/verkeerssituatie-centrum/
Wiebe de Leijer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.