Nieuws van politieke partijen in Boxtel over SP inzichtelijk

10 documenten

Buurtenquête Oost-3 verloopt voortvarend

SP SP Boxtel 14-01-2020 12:05

De tussenbalans van de SP-buurtenquête in het gedeelte van Boxtel-Oost tussen de Europalaan en de A2 en de Dommel is positief te noemen. Er zijn al meer dan 250 formulieren opgehaald en meer dan de helft van de deelnemers wil maandelijks onze Nieuwsbrief ontvangen. Coördinator buurtenquêtes Willem van Meurs constateert dat ook hier de meeste mensen in zijn algemeenheid tevreden zijn met de woon- en leefomgeving, maar dat er wel degelijk ook buurtergernissen zijn.

SP-vrijwilligers elke zaterdag op pad Elke zaterdag van half een tot twee uur gaan SP-vrijwilligers (waaronder raadslid Frans Sannen en wethouder Eric van den Broek) aan de slag met de huis aan huisbuurtenquête. De straten die tot nu toe gedaan zijn: De Beukums, De Spinster, De Linnenbleker, De Pellenwever, De Volder, De Blauwverver en Vorsenpoel. In totaal zijn meer dan 250 formulieren opgehaald en willen 140 bewoners middels een maandelijkse Nieuwbrief op de hoogte gehouden worden van activiteiten en standpunten van de Boxtelse SP. De meeste bewoners zijn tevreden over het wonen en leven in hun straat/buurt. De meeste klachten gaan over het onderhoud van stoepen en groen, wortelopdruk van bomen, te weinig parkeergelegenheid, hondenpoep en het ontbreken van bladkorven.

Wijkpamflet Over sommige buurtkwesties heeft de SP-raadsfractie al vragen gesteld aan de gemeente. De enquête loopt nog een aantal weken.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2020/01/buurtenquete-oost-3-verloopt-voortvarend

Willem van Meurs: “Daarna wordt in het gebied een pamflet verspreid met de uitkomsten van de enquête en wat de SP met de opmerkingen van de bewoners gedaan heeft. Dat wordt door hen erg gewaardeerd.” 

SP-raadsleden: klachten stankoverlast Vion zijn toegenomen

SP SP Boxtel 19-09-2019 08:09

Ondanks een op 2 juli unaniem aangenomen motie in de gemeenteraad, waarin Vion dringend wordt verzocht om geur- en overlastvrij te werken, zijn ook na die tijd weer veel klachten binnengekomen. Dat is de conclusie van SP-raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen na signalen van omwonenden en een gesprek met de Omgevingsdienst Brabant Noord (ODBN) die toezichthouder op Vion is. De raadsleden vragen zich af of Vion in staat zal zijn een einde te maken aan de overlast of zal volharden in de huidige werkwijze.

Nieuwe klachten In de periode 11 tot 18 augustus kwamen een aantal klachten binnen bij de SP, van bewoners van Stapelen en de Vereniging van Eigenaren van bedrijven in de Van Salmstraat. Het ging om een smerige weeïge lucht op zaterdagochtend, waarschijnlijk van een container die open op het terrein staat en niet gesloten werd voor maandag. Verder was er een dag sprake van een soort brand/rooklucht van vlees (bewoners: Vion is weer aan het barbecueën) en een andere dag stond er een verkeersinfarct met rijen vrachtwagens voor de poort van Vion, vanwege een ongeluk waarbij de ambulance moest komen. Tijdens de hete dagen werden onder de nieuwe overkapping vrachtwagens geparkeerd en omdat de kant naar de Van Salmstraat open is kon de stank zich via ventilatoren in die richting verspreiden. En bij het periodieke onderhoud van de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness kwam er een stevige beerputlucht vrij. Deze klachten zijn ook aan de ODBN doorgegeven, evenals eerdere klachten.

Gesprek met ODBN Over die laatste klachten zijn raadsleden Frans Sannen en Rinze van der Veen in gesprek gegaan met de ODBN. Deze dienst onderzoekt de klachten en koppelt deze via eigen zeggen via de website en e-mails terug naar de klagers. Volgens de ODBN neemt Vion de klachten serieus. Dit valt volgens de raadsleden echter moeilijk te rijmen met de toename van het aantal klachten. De klachten zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 2 in 2016, naar 56 in 2017 en 56 in 2018 en in de afgelopen 13 maanden zijn maar liefst 205 klachten bij de dienst binnengekomen. Volgens de ODBN gaat het vaak mis bij het laden van vrachtwagens met slachtafval wat een nare zoete, weeïge lucht veroorzaakt. Veel winst gaat er behaald worden. als de resultaten van het geuronderzoek bekend zijn, aldus de ODNB.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Frans Sannen: “Dit onderzoek wordt echter in opdracht van Vion uitgevoerd. Dat is toch een beetje alsof de slager zijn eigen vlees keurt. Wij hadden liever een onafhankelijk onderzoek gewild om alle twijfels uit te sluiten. Zo hadden wij ook graag gezien dat er een meetpunt was gekomen op het terrein van een bedrijf van de VvE Van Salmstraat. Een gemiste kans dat dit niet gebeurd is.”

Vion moet bij calamiteiten een noodscenario hebben De ODBN heeft geen bevoegdheid inzake de klachten over vrachtwagens met varkens die geparkeerd staan op de openbare weg. Als er geen parkeerverbod is mogen de vrachtwagens daar staan. De bevoegdheid ligt hier bij politie en boa's. Vion is zelf natuurlijk de eerst aangewezene om te voorkomen dat vrachtwagens op de openbare weg moeten parkeren. Bij calamiteiten zoals het hitteprotocol of een bedrijfsstoring zal Vion zelf voor een logistieke oplossing moeten zorgen zodat dat niet nodig is. 

Onderhoud waterzuiveringsinstallatie Hydrobusiness Het RijksInstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat nader onderzoek doen naar  de verspreiding en bestrijding van de legionellabacterie die aangetroffen is in de waterzuiveringsinstallatie van Hydrobusiness. Het is duidelijk dat de legionellabesmetting kon plaatsvinden door de lucht naar bewoners omdat er geen overkapping was. Het periodieke onderhoud (2 keer per jaar) zal met gasmaskers  en beschermende kleding moeten worden uitgevoerd omdat er nog steeds legionella in de tank kan zitten. Bij dit onderhoud wordt een vieze lucht verspreid. De ODBN vertelde dat het periodieke onderhoud vooraf wordt gemeld aan bij de ODBN (verplicht). De ODBN mag het periodieke onderhoud niet melden aan de omwonenden. Hydrobusiness kan dit op vrijwillige basis wel doen. De SP vindt dat omwonenden vooraf ingelicht moeten worden zodat zij op die dagen alle ramen dicht kunnen houden. Dat zou dus moeten gebeuren door Hydrobusiness. Overigens wordt de tijdelijke overkapping in de laatste maanden van het jaar vervangen door een definitieve. Of het stankprobleem daarmee opgelost wordt is niet duidelijk.

Meer actie nodig? De beide raadsleden hebben een dubbel gevoel overgehouden aan het gesprek met de ODBN.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/09/sp-raadsleden-klachten-stankoverlast-vion-zijn-toegenomen
Rinze van der Veen: “Gaat Vion meer het pad op van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en slaagt het erin om een einde te maken aan de stank, of blijft de overlast bestaan en hebben we te maken met een bedrijf dat zijn productie logistiek/procesmatig niet goed op orde heeft? Als Vion tekort schiet, zal het maatschappelijk verzet toenemen en zullen meer acties noodzakelijk zijn om de stankoverlast terug te dringen.”  

Nog 1 plaats open voor de klankbordgroep Er is inmiddels een klankbordgroep in het leven geroepen. Deze bestaat uit 7 personen en er is nog plaats voor een persoon. Hebt u interesse, meld u dan aan via boxtel@sp.nl

Gescheiden fietspaden zijn beste optie voor veiligheid Baanderherenweg

SP SP Boxtel 04-02-2019 16:04

De SP-fractie staat op het standpunt dat de aanleg van twee gescheiden fietspaden op de Baanderherenweg de beste oplossing is voor het wegnemen van de verkeersonveiligheid voor fietsers. Fractievoorzitter Dave van de Ven vraagt aan het college om deze mogelijkheid te onderzoeken. 

Borden helpen niet In het voorjaar van 2018 heeft de SP vragen gesteld over enkele verkeerssituaties in de wijk Selissenwal. Een van de vragen betrof de verkeersonveiligheid van de Baanderherenweg, met name voor fietsers. Het college heeft toen toegezegd om dit onderwerp nader te bestuderen om met een oplossing te komen. Later hebben we begrepen dat het college hierover contact heeft gehad met de Fietsersbond. Deze is er voorstander van om middels borden de automobilist te wijzen op de situatie. Dat gaat dan over onder andere afstand bewaren en snelheid. De SP-fractie vreest dat deze bebording niet in staat zal zijn om de onveiligheidsgevoelens bij fietsers weg te nemen. Deze zullen uit blijven wijken naar het trottoir, hetgeen wat ons betreft een ongewenste situatie blijft.

Gescheiden fietspaden helpen wel Van steeds meer bewoners van Selissenwal krijgen wij te horen dat er eigenlijk maar één afdoende oplossing is, namelijk het aanleggen van gescheiden fietspaden aan beide kanten van de weg. De ruimte daarvoor is aanwezig en het is voor de verkeersveiligheid de beste optie. Bovendien wordt het voor geparkeerde auto's gemakkelijker om achteruit te steken op de weg. En de fietsers hoeven niet meer uit te wijken naar het trottoir. Bovendien zou het de mogelijkheid bieden om tegelijkertijd fysieke maatregelen te nemen om er voor te zorgen dat busjes van pakketdiensten niet meer op de trottoirs kunnen komen.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/02/gescheiden-fietspaden-zijn-beste-optie-voor-veiligheid-baanderherenweg
SP-fractievoorzitter Dave van de Ven: “Het college wil een oplossing die niet al te veel geld kost. De SP is echter van mening dat dit de beste oplossing is en dat verkeersveiligheid best iets mag kosten. Daarom heeft onze fractie gevraagd om ook deze optie te onderzoeken en daarbij aan te geven wat de kosten en de dekkingsmogelijkheden zijn.” 

 

Busjes pakketdiensten rijden over fietspaden in Boxtel-Oost

SP SP Boxtel 14-01-2019 15:42

Buurtbewoners hebben de SP erop attent gemaakt dat er regelmatig bestelbusjes en personenauto's over drukke fietspaden in Boxtel-Oost rijden. Fractievoorzitter Dave van de Ven vraagt aan het college van B&W om ook hier ter wille van de verkeersveiligheid een einde aan te maken.

Naar aanleiding van onze eerdere brief en de berichtgeving daarover in de media over het ongewenste rijgedrag op stoepen van de Baanderherenweg van chauffeurs van bestelbusjes van pakketdiensten hebben buurtbewoners rond de Hobbendonkseweg, Dr. de Brouwerlaan en Oosterpad ons geattendeerd op een vergelijkbare situatie in Boxtel-Oost. De SP-fractie verzoekt het college om ook deze situatie te betrekken bij de artikel 37-vragen die wij in de eerste brief gesteld hebben. 

Fietspaden Dr. de Brouwerlaan en Maastrichtsestraat  Door buurtbewoners is geconstateerd dat met regelmaat personenauto's en bestelbusjes van pakketdiensten over het tweerichtingenfietspad rijden vanaf de Hobbendonkseweg richting Dr. de Brouwerlaan/Hendrik Verheeslaan. Aan dit drukke fietspad liggen twee scholen. De personenauto's parkeren vaak bij de Jongeren Ontmoetings Plek (JOP).  De bestelbusjes gaan kennelijk nog verder. Geconstateerd is in minimaal één geval dat een bestelbusje van een pakketdienst vanuit de Hobbendonkseweg het genoemde fietspad is ingereden en daarna bij de splitsing met het fietspad van de Maastrichtsestraat linksaf is ingeslagen naar winkelcentrum Oost waar waarschijnlijk ook nog een pakket afgeleverd moest worden. Daar is het busje omgekeerd en via het voetpad langs de woningen van het Oosterpad naar de Hendrik Verheeslaan gereden. Een buurtbewoner heeft ter plekke een foto van het busje gemaakt. 

Sluiproute

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/01/busjes-pakketdiensten-rijden-over-fietspaden-in-boxtel-oost
Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Kennelijk wordt de route over de twee fietspaden als sluiproute gebruikt om te voorkomen dat chauffeurs een stukje moeten omrijden om hun pakketten af te leveren. Wij vinden dat onaanvaardbaar, met name uit het oogpunt van de verkeersveiligheid. Het zijn drukke fietspaden met in de buurt meerdere scholen. Daarom doen wij een beroep op het college om maatregelen te nemen die het auto's en bestelbusjes onmogelijk maakt om nog langer over deze fietspaden te rijden.” 

SP wil busjes van pakketdiensten weren van stoep Baanderherenweg

SP SP Boxtel 04-01-2019 07:18

De SP-fractie vraagt het college van B&W om maatregelen te nemen om er voor te zorgen dat busjes van pakketdiensten niet langer over de brede stoep kunnen rijden van de Baanderherenweg. Volgens fractievoorzitter Dave van de Ven moet er een einde komen aan deze verkeersonveilige situatie. 

Bewoners trekken bij SP aan de bel De SP-fractie heeft klachten gekregen van bewoners van de Baanderherenweg over het in hun ogen gevaarlijke rijgedrag van chauffeurs van pakketdiensten. Het komt namelijk regelmatig voor dat de auto's en busjes gewoon de stoep oprijden, daar parkeren en vervolgens pakketten afleveren. Volgens bewoners leidt dit tot verkeersonveilige situaties, vooral voor voetgangers en fietsers. Het zou daarbij gaan om de pakketdiensten van UPS, DHL, Post.nl en GLS. 

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2019/01/sp-wil-busjes-van-pakketdiensten-weren-van-stoep-baanderherenweg
Fractievoorzitter Dave van de Ven: “Dit ongewenste rijgedrag moet stoppen. Daarom hebben wij er bij B&W op aangedrongen om maatregelen te treffen zodat er een einde komt aan deze onveilige situatie.” 

Gemeente gaat na vragen van de SP overlast in Boxtel-Oost aanpakken

SP SP Boxtel 29-10-2018 13:09

In antwoord op vragen van de SP-gemeenteraadsfractie heeft het college van B&W toegezegd dat er gewerkt wordt aan een plan van aanpak waarmee zowel de jeugdoverlast als de overlast van hard rijdende scooters en motoren terug gedrongen kan worden. Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden met de toezegging van het college en is benieuwd naar de inhoud van het plan.

Veel overlastklachten bij buurtenquête SP Over beide overlastsituaties heeft de SP bij de buurtenquête veel klachten gehad. In Oost wordt overlast ervaren bij het voetbalveldje, de hangplek, skatebaan en de speeltuin bij de kinderboerderij. De overlast van veel te hard rijdende scooters, motoren en auto's wordt in grote delen van Oost ervaren. Het is de grootste buurtergernis van wijkbewoners. Alom wordt ons gemeld dat politie en gemeente daar veel te weinig aan doen. Op grond van de vele klachten heeft de SP brieven geschreven aan het college van B&W met de vraag  om een plan van aanpak te maken.

Plan van aanpak Het college antwoordt dat momenteel een gezamenlijk plan van aanpak uitgewerkt wordt waarmee zowel de beide vormen van overlast teruggedrongen kunnen worden. Dit plan wordt uitgewerkt op basis van van het 7-stappenmodel Jeugdaanpak. Hierbij wordt samenhang gezocht tussen preventief (voorkomen van overlast), curatief (de overlast weghalen) en repressief (bijvoorbeeld processen-verbaal uitschrijven) optreden naar (mogelijke) overlastplegers. Zo heeft de politie een aantal weken geleden enkele processen-verbaal opgemaakt tegen overlastgevende scooterrijders. Het plan van aanpak komt te staan onder regie van het Team Integrale Veiligheid, waarbij gesproken wordt met alle betrokken personen en instanties. 

Goede eerste stap

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2018/10/gemeente-gaat-na-vragen-van-de-sp-overlast-in-boxtel-oost-aanpakken
SP-fractievoorzitter Dave van de Ven is blij met de aangekondigde aanpak, maar houdt een slag om de arm: “De overlast duurt al lang en pas nu komt er een plan van aanpak, dat is een beetje laat. Maar beter laat dan nooit. Het is een goede eerste stap. Alles zal afhangen van de inhoud van het plan en of de getroffen maatregelen daadwerkelijk leiden tot minder overlast. Het is een weerbarstige problematiek en ik ben zeer benieuwd hoe ze die denken te gaan oplossen. De SP-fractie zal het in ieder geval scherp in de gaten houden.”  

SP luidt noodklok over overlast scooters en motoren in wijk Oost

SP SP Boxtel 04-09-2018 15:05

De fractie van de SP heeft vragen gesteld aan het college van B&W over de overlast die met name veel te hard rijdende scooters en motoren veroorzaken in de hele wijk Oost. Uit de buurtenquête van de SP blijkt dat dit de grootste buurtergernis in groot deel van de wijk is. Bewoners vrezen voor ongelukken. Het lijkt hier de TT van Assen wel, aldus één van de bewoners.

Grootste buurtergenis

De SP heeft in de afgelopen weken enkele honderden enquêtes afgenomen in de Nieuwe Nieuwstraat en Dr. De Brouwerlaan en omgeving. Meer dan honderd wijkbewoners hebben klachten geuit over de veel te hard rijdende scooters, motoren en auto,s, soms wel met meer dan 100 kilometer per uur. Een populaire truc is het scheuren op alleen het achterwiel, een zogeheten 'wheelie'. Er is sprake van een racecircuit. “Het lijkt hier de TT van Assen wel”, verzuchtte één van de bewoners geërgerd. Volgens de bewoners is het wachten op een ongeluk. De scooters en motoren rijden niet alleen over de weg, maar ook over stoepen, fietspaden en zelfs door brandgangen. Veel bewoners, zeker die met kinderen, zijn hier uitermate verontrust over. Dit gevaarlijke rijgedrag van veelal jeugdige bestuurders is een ernstige aantasting van de leefbaarheid. Bewoners vragen om maatregelen.

Herhaaldelijk aan de bel getrokken bij politie en gemeente

Veel bewoners hebben de klachten gemeld bij politie en gemeente en zijn teleurgesteld dat er geen terugkoppeling heeft plaatsgevonden en dat het geen zichtbaar resultaat heeft opgeleverd. Dit bevreemdt een aantal bewoners omdat ze een aantal van betreffende bestuurders met naam en toenaam hebben doorgegeven aan de politie, die weet dus om wie het gaat en waar ze wonen. Het lijkt er echter op dat er geen afdoende maatregelen zijn genomen, want de overlast blijft gewoon bestaan, met name in de avonduren en de weekends. 

Vragen SP-fractie

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2018/09/sp-luidt-noodklok-over-overlast-scooters-en-motoren-in-wijk-oost
De SP-fractie is van mening dat de aanpak van deze problematiek prioriteit moet hebben. Fractievoorzitter Dave van de Ven: “We willen van het college weten wat de gemeente en de politie met de klachten gedaan heeft en wat überhaupt de aanpak is van deze overlast. We vragen  aan het college om prioriteit aan dit probleem te geven en samen met de politie en het team Integrale Veiligheid een plak van aanpak op te stellen. Dit moet resulteren in het nemen van maatregelen die een einde maken aan deze onaanvaardbare grote overlast.”

Gemeente gaat verkeersveiligheid Selissenwal verbeteren

SP SP Boxtel 06-08-2018 06:30

In antwoord op vragen van de SP-fractie heeft het college van B&W toegezegd om enkele onveilige verkeerssituaties in de wijk Selissenwal samen met het wijkplatform nader te bekijken en waar nodig te verbeteren. Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden over die toezegging.

Drie onveilige situaties

In de buurtenquête die de SP hield in Selissenwal werden door bewoners drie onveilige situaties genoemd. Zoals de onoverzichtelijke situatie van het rechts afslaand verkeer van de St. Jozefstraat naar de St. Severusstraat. Hier staat het regelmatig vol met geparkeerde auto's en bussen en af en toe ook nog met vrachtwagens ter bevoorrading van de Plus. De veel te kleine draaicirkel en weinig zicht leiden tot bijna-ongelukken met tegemoet komend verkeer en veel irritatie. Een tweede ergernis is de bocht aan het begin van de Van Randerodestraat bij huisnummer 1. Daar ligt een grote platte drempel op gelijke hoogte met de stoep en vlak daarna ligt de bocht naar de van de Aastraat. Er zijn automobilisten die hier de bocht afsnijden door via de wegverhoging hard over het trottoir te rijden en daarmee voetgangers en fietsers in gevaar brengen. De derde situatie is de onveiligheid die fietsers ervaren als ze langs de Baanderherenweg fietsen tussen de rotonde en de St. Severusstraat en vice versa. Het weggedeelte is hier vrij smal, auto's rijden te hard en de geparkeerde auto's in de middenberm kunnen bij het achteruitsteken ook problemen opleveren. Fietsers gaan daarom vaak op de stoep rijden.

Toezegging college

Met betrekking tot de eerste twee situaties (hoek St. Jozefstraat-St. Severusstraat en van Randerodestraat) zegt het college toe hierover met het wijkplatform te overleggen. Het college zegt mogelijkheden te zien om met kleine ingrepen tegemoet te komen aan de vragen van de SP-fractie. De situatie bij de Baanderherenweg ligt volgens het college een stuk moeilijker. Enkele jaren geleden zijn daar nog fietsstroken aangelegd, maar de weg is daardoor niet breder geworden. Om het huidige onveiligheidsgevoel weg te nemen doet het college de toezegging om dit onderwerp nader te bestuderen om met een meer zichtbare oplossing te komen. Ook hierover zal overleg plaatsvinden met het wijkplatform. Tot slot acht het college het plausibel dat  fietsers, die daar voor kiezen, van het trottoir gebruik maken. 

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2018/08/gemeente-gaat-verkeersveiligheid-selissenwal-verbeteren
Fractievoorzitter Dave van de Ven is tevreden met het antwoord van het college: 'Goed dat het college bereid is om de situaties nader te bekijken en te bespreken met het wijkplatform om te komen tot verbeteringen. Het lijken kleine zaken, maar het levert voor veel wijkbewoners de nodige irritatie en ergernis op. Ik vind het wel vreemd dat het college het plausibel vindt dat fietsers gebruik maken van het trottoir. Dat lijkt me geen goed signaal van een gemeentebestuur.' 

Levendig slotdebat in raadszaal, BALANS plaatst zichzelf buitenspel

SP SP Boxtel 19-03-2018 13:20

Afgelopen vrijdag organiseerde Brabants Centrum in de raadszaal het slotdebat voor de plaatselijke verkiezingen. De lijsttrekkers gingen met elkaar in discussie over zaken als de zorg, infrastructuur (verkeer), economie en wonen. Lijsttrekkers Dave van de Ven en Eric van den Broek daagden hun collegalijsttrekkers regelmatig uit tot discussie. Meest opmerkelijke feit uit het debat was dat de lijsttrekker van BALANS, Mariëlle van Alphen, haar partij nagenoeg volledig buitenspel zette voor eventuele deelname aan een toekomstig College, door een breekpunt te maken van de door alle partijen omarmde fietstunnel bij de dubbele spoorwegovergang.

Uitbreiding Oosterhof

Lijsttrekker Eric van den Broek van de SP opende het debat op vrijdagavond fel door terug te komen op de eerdere aanvaring die de SP die ochtend met BALANS had, over de leugenachtige cartoon die BALANS over de uitbreiding van winkelcentrum Oosterhof op de weekmarkt presenteerde. ‘Nu zien we weer een cartoon waarop BALANS aangeeft dat Combinatie95 en SP tegen uitbreiding van Oosterhof zouden zijn. Dit is pertinent niet zo. Sterker nog: Oosterhof mag juist meer uitbreiden dan de gebruikelijke 15% uitbreiding die andere winkels in Boxtel ook krijgen en BALANS weet dat maar al te goed. Dit is feitelijk onjuist en mensen worden met zo’n cartoon op het verkeerde been gezet. Een heel kwalijke zaak, dit zijn gewoon leugens’, aldus een boze Eric van den Broek.

Eerdere leugens

Na afloop stoomde de SP-lijsttrekker Van den Broek nog na: ‘Dit is niet de eerste keer dat BALANS leugens de wereld in slingert. Eerder gaf Wim van der Zanden van die partij in het tv-programma Ons Belang onterecht aan dat al het overschot op de budgetten van de WMO en Jeugd in de Algemene Reserve vloeit, wat dus pertinent niet waar is, er worden onwaarheden over hun eigen stemgedrag over de fietstunnel naar voren gebracht –waar BALANS op 13 april 2010 gewoon voor een fietstunnel heeft gestemd- en nu dus weer over Oosterhof. Kwalijk dat men zo de kiezers probeert te manipuleren’.

In 2010 botste de SP ook al eens met BALANS toen die partij twee dagen voor de verkiezingen een leugenachtig pamflet over een mogelijke parallelweg in Nieuwland aan de rand van de A2 had verspreid. Toen stelde BALANS aan de bewoners van Nieuwland dat er een aantal partijen in de Boxtelse raad waren, die op die plek een weg door park Lierenland wilde realiseren. ‘Ook die bewering klopte destijds van geen kant’, aldus Eric van den Broek.

Keuze al bepaald

De deelnemers aan het debat discussieerden vrijdag steeds in groepjes van vier lijsttrekkers over de diverse thema’s. Alhoewel de raadszaal tot op de laatste plaats gevuld was, zal het debat vrijdag weinig verschuivingen in de verkiezingsuitslag te weeg hebben gebracht. Met name de achterbannen van de diverse partijen bevolkten de stoelen in de raadszaal en op een heel klein clubje aanwezigen na, bleek bijna iedereen zijn of haar keuze op wie men zou gaan stemmen voorafgaand aan het debat al bepaald te hebben.

SP op de bres voor verkeersveiligheid Selissenwal

SP SP Boxtel 12-03-2018 07:18

Naar aanleiding van de buurtenquête in de wijk Selissenwal vraagt de SP-fractie aan het college van B&W om eens goed te kijken naar drie onveilige verkeerssituaties in de wijk Selissenwal. Het gaat om de Baanderherenweg, de hoek St. Jozefstraat – St. Severusstraat en de van Randerodestraat. Tevens wordt gevraagd om in overleg met het wijkplatform en omwonenden te komen tot een verbetering van betreffende situaties. 

Hoek Sint Jozefstraat – Sint Severusstraat

De verkeerssituatie op dit punt is in zijn algemeenheid onoverzichtelijk. Met name is het hinderlijk en onoverzichtelijk voor fietsers en auto's die vanuit de Sint Jozefstraat rechtsaf moeten naar de Baanderherenweg. Het staat er altijd propvol met geparkeerde auto's en bussen, waardoor er sprake is van een kleine draaicirkel en weinig zicht. Dit loopt volgens bewoners van de Sint Jozefstraat vaak uit op bijna-ongelukken en een hoop irritaties. De fietsers en automobilisten zien gewoon niets en als de auto's de straat indraaien komen ze bijna altijd verkeer tegen en kunnen geen kant meer op. Bovendien staan daar ook regelmatig vrachtwagens voor de bevoorrading van de Plus, hetgeen de situatie verergert. 

Bocht van Randerodestraat

Iets voorbij het adres van Randerodestraat 1 ligt een wegdekverhoging (grote platte drempel) die op gelijke hoogte ligt met de stoep en vlak daarachter ligt een bocht naar rechts, richting de v.d. Aastraat. De verkeersonveiligheid wordt met name veroorzaakt door automobilisten die de bocht naar de v.d. Aastraat afsnijden door via de wegverhoging hard over het trottoir te rijden en daarmee voetgangers en fietsers in gevaar brengen.   

Fietsers Baanderherenweg

Heel wat bewoners zeggen zich onveilig te voelen als ze langs de Baanderherenweg fietsen tussen de rotonde en de Sint Severusstraat en omgekeerd. Dat wordt veroorzaakt door de in hun ogen te smal weggedeelte, alsmede te smalle fietsstrook en de auto's die tussen de fietsers en de geparkeerde auto's moeten laveren. Veel fietsers rijden daarom over de stoep, hetgeen natuurlijk niet de bedoeling is en irritatie bij voetgangers kan opleveren.

https://boxtel.sp.nl/nieuws/2018/03/sp-op-de-bres-voor-verkeersveiligheid-selissenwal
Fractievoorzitter Dave van de Ven: “De SP vraagt het college om contact op te nemen met het wijkplatform en omwonenden en maatregelen te nemen om de onveiligheid weg te nemen. Indien nodig zijn wij bereid om de gemeente in contact te brengen met wijkbewoners die bij onze buurtenquête hun bezorgdheid hebben uitgesproken over deze drie zaken.”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.