Nieuws van GroenLinks in Bunnik inzichtelijk

7 documenten

Tracébesluit verbreding A27/A12 Ring ...

GroenLinks GroenLinks Bunnik 17-07-2019 08:44

Tracébesluit verbreding A27/A12 Ring Utrecht vernietigd door de Raad van State. Bezwaren gegrond. https://www.raadvanstate.nl/uitspraken/@116513/201701683-6-r3/

Bijeenkomsten Kerngroep Ring Utrecht ...

GroenLinks GroenLinks Bunnik 18-09-2018 15:04

Bijeenkomsten Kerngroep Ring Utrecht over plannen verbreding A27/A12 zie data & locaties - doe mee & denk mee ook vanuit Bunnik https://www.snelwegen-utrecht.nl/bijeenkomsten-kerngroep-ring-utrecht/

Hopelijk komt van uitstel ...

GroenLinks GroenLinks Bunnik 04-07-2017 14:37

Hopelijk komt van uitstel afstel...er zijn ook andere manieren om met zo'n bedrag de bereikbaarheid van regio Utrecht te verbeteren. http://www.krachtvanutrecht.nl/joomla/nieuws-2/505-verbreding-a27a12-ring-utrecht-vertraagd-door-beroep-bij-europees-hof

Informatiebijeenkomst van Kerngroep Ring Utrecht - Stop verbreding A27 | Bunnik

GroenLinks GroenLinks Bunnik 29-05-2017 00:00

Uitnodiging woensdag 7 juni informatiebijeenkomstTijd: 20.00 – 22.00 uur Locatie: Milieucentrum Utrecht, Oude Gracht 60, UtrechtLaat even weten of je komt, schrijf je in via: kru@snelwegen-utrecht.nl
 

Hierbij nodigt de Kerngroep Ring Utrecht, het samenwerkingsverband van Utrechtse Milieu- en bewonersorganisaties, jullie van harte uit voor deze Informatiebijeenkomst.  We zullen jullie informeren over hoe het ervoor staat met het juridische traject bij de Raad van State. Daarnaast is er gelegenheid om dieper in het onderzoek te duiken van Decisio over de Maatschappelijke Kosten en Baten Analyse. Voor onder andere dit onderzoek hebben we immers van jullie via de crowdfundingscampagne 15 tegen 14  massale financiële ondersteuning gekregen.  Last but not least willen we graag met jullie bespreken wat voor verdere acties we samen kunnen ondernemen. 

Brief naar informateur nieuw kabinet: schort verbreding Ring Utrecht op
In deze brief vragen wij de verbreding uit te stellen en alternatieven te onderzoeken. Waarom? Het plan betekent een nieuwe aanslag op het natuurgebied Amelisweerd en vergroot de verkeersoverlast in en rond Utrecht. De files zullen alleen maar toenemen omdat het autoverkeer bij de op- en afritten vast zal lopen. Uitstel kan het Rijk grote maatschappelijke en financiële winst opleveren.  We pleiten voor grootscheepse inzet van openbaar vervoer en (elektrische) fiets. Ook is 2x6 binnen de bak niet goed onderzocht.
 
Brochure laat ander perspectief zien Feiten vragen ander perspectief en nieuwe keuzes. In deze brochure prikt de Kerngroep Ring Utrecht  een aantal aannames door van het Ministerie van Infra & Milieu, met cijfers en analyse. Een voorbeeld is de aanname over het verkeer, waarmee I&M de verbreding wil  onderbouwen.  Het verkeer zal  beter doorstromen en Utrecht zal  beter bereikbaar zijn, als het project wordt uitgevoerd. Dat is wat ze beweren. Ze berekenen dit  met behulp  van verkeersmodellen waarin vooral wordt uitgegaan van snelwegen. Er wordt onvoldoende rekening gehouden met de beperkte capaciteit van de wegen en de parkeergelegenheid in de stad, de dorpen, op de Uithof, enzovoort En wat zie je dan? Dat de files op de snelweg zich verplaatsen. En dat de wegen in de stad  nog veel erger vastlopen dan nu.  Zo worden er 7 “fabels” van I&M doorgelicht.  Lees hier de brochure! Je kunt hem downloaden.
 

“Verbreding A27 nog geen gelopen race” | Bunnik

GroenLinks GroenLinks Bunnik 01-03-2017 00:00

Zondagmiddag 19 februari organiseerde GroenLinks afdeling Bunnik een discussiebijeenkomst over de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Kandidaat kamerlid en actiegroepen concludeerden daar dat de verbreding van de A27 nog geen gelopen race is. De aanleg van de verbreding van de A27 bij Amelisweerd kan nog steeds van tafel, ondanks de suggestie van het tegendeel in de officiële mededelingen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

 

De bijeenkomst was goed bezocht met circa 20 deelnemers waaronder kandidaat GroenLinks kamerlid Huib van Essen (nu nog lid van de Provinciale Staten van Utrecht) en twee woordvoerders van de gezamenlijke actiecomités verenigd in de Kerngroep Ring Utrecht, Jan Korff de Gidts en Jos Kloppenborg.

De hoofdconclusie van de bijeenkomst was dat de aanleg van de verbreding van de A27 bij Amelisweerd nog steeds van tafel kan, ondanks de suggestie van het tegendeel in de officiële mededelingen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Allereerst loopt op dit moment nog de bezwaarprocedure bij de Raad van State. Daarnaast is het ook mogelijk om het plan via de politieke weg tegen te houden. Wanneer na de verkiezingen een nieuw regeerakkoord gesloten moet worden, is het te verwachten dat politieke partijen die tegen dit plan zijn dit plan in de onderhandelingen brengen.

 

Impact op Ruimte, Natuur en milieu

De impact op de natuur en landschap is een van de meest zichtbare effecten: er zullen aan weerszijden van de huidige bak in Amelisweerd in totaal bijna 1000 bomen worden gekapt  en daarmee weer een stuk park, bos en oeverlandschap rond de Kromme Rijn worden opgeofferd. De voorgestelde overkapping van een deel van de verbrede bak is daarbij een schamel doekje voor het bloeden: op de overkapping mogen om technische redenen geen grote bomen groeien. Daarnaast zal de overkapping hoger liggen dan het omringende bos en er zullen dus ook nog maatregelen nodig zijn om het landschappelijk aan te sluiten. 

De Kerngroep Ring Utrecht heeft een animatie gemaakt [zie ook: www.facebook.com/krachtvanutrecht] die laat zien hoeveel ruimte de nieuwe weg zal innemen en wat de impact is op het landschap. Om de effecten op het leefmilieu te verhelpen zijn daarnaast nog extra geluidschermen nodig. Voor de luchtkwaliteit heeft het plan tot gevolg dat de verbeteringen die de afgelopen jaren in regio en stad Utrecht geboekt werden (o.a. d.m.v. de milieuzone en snelheidsbeperking voor lokaal verkeer op de ring) weer teniet worden gedaan. 

 

Kosten

Het plan kost veel overheidsgeld: voor de verbreding en de uitbreiding van de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd is 1,2 miljard Euro nodig. 

Kloppenborg merkt op dat dit bedrag nog los staat van het financiële risico door complicaties bij de ingrepen rond de tunnelbak door het bos.  Vanwege de verdiepte ligging is onder een deel van het tracé folie aangelegd om het grondwater tegen te houden. ‘Technische studies laten zien dat het risico groot is dat dit folie lek raakt. Als dat gebeurt zijn nog meer maatregelen zoals extra pompen nodig om te voorkom dat de bak een heel duur kanaal wordt in plaats van een weg’, zegt Korff de Gidts. 

 

1,2 miljard euro is natuurlijk een enorm bedrag

Een van de discussiepunten tijdens de middag was dan ook het economisch nut van deze uitgave. Het CPB heeft de minister eerder al gezegd dat het niet rendabel is het fileprobleem op deze dure manier te proberen op te lossen. Bovendien, zo liet Jan Korff de Gidts zien, wordt het probleem van de verkeersopstopping verplaatst van de snelweg zelf naar de op- en afritten rond de Uithof, Rijnsweerd en De Bilt. Een probleem dat dan op het bord van provincie en gemeente komt om opgelost te worden. Korff de Gidts legde uit dat de verkeerspleinen Lunetten en Rijnsweerd op het Prins Clausplein gaan lijken om de capaciteit van 150 000 naar 300 000 voertuigen per etmaal te vergroten.

Korff de Gidts: “Uit verkeersonderzoek is gebleken dat de verhouding van verkeer verdeeld over lokaal-regionaal-doorgaand op dit stuk weg ongeveer 1/3-1/3-1/3 is: slechts 27% van het verkeer is landelijk doorgaand verkeer. De A27, zou dus ook A27% genoemd kunnen worden.’ ‘Dit betekent in de ogen van de Kracht van Utrecht dan ook dat de oplossing van het fileprobleem veel beter in terugdringen van het lokale en regionale autoverkeer gezocht kan worden. Als daar meer mensen met OV of de fiets naar zijn of haar bestemming in de stad, De Uithof of omliggende kernen zou gaan is deze bottleneck van de kaart en wordt het probleem niet als een olievlek van auto’s uitgesmeerd, maar juist duurzaam aangepakt.” 

“Uit gesprekken met Universiteit en bedrijven in de regio concluderen we dat er veel animo is om werknemers op andere manier van en naar hun werk te laten komen: de lease auto wordt door bepaalde bedrijven in Rijnsweerd zoals ASR inmiddels als ‘old school’ beschouwd: veel liever ziet men oplossingen in een combinatie van fiets en flexibele mobiliteit.”

Van Essen bevestigt dat de oplossing het beste in regionale samenwerking met steun van het Rijk bereikt kan worden: bedrijven, onderwijsinstellingen, provincie en gemeente zijn allemaal van goede wil. Het is contraproductief dat het Rijk dit plan tegen die stroom in zo wil doordrukken.

 

Kortom, bewoners van de regio kunnen op minstens twee manieren hun steentje bijdragen aan een duurzamere oplossing en voorkomen dat de A27 voor de tweede keer in de geschiedenis een deel van Amelisweerd opslokt: op een partij stemmen die dit vanuit de Tweede Kamer kan tegenhouden en zo veel mogelijk met de fiets of OV te reizen in plaats van op de ring aan te sluiten.

Welke partijen zijn voor of tegen ...

GroenLinks GroenLinks Bunnik 24-02-2017 19:16

Welke partijen zijn voor of tegen het aanleggen van nieuwe snelwegen? Welke partijen stemden voor het uitstellen van het Tracébesluit over verbreding van de A27 (de bak bij Amelisweerd)? De mensen van de Kerngroep Ring Utrecht hebben het op een rij gezet. https://www.snelwegen-utrecht.nl/verkiezingsprogrammas/

Verbreding A27: de enige uitweg?! | Bunnik

GroenLinks GroenLinks Bunnik 12-02-2017 00:00

Afgelopen maand heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu voorgesteld om de snelweg A27 bij Amelisweerd te verbreden van 10 naar 14 rijstroken. Het voorstel roept heftige discussie op.  Veel betrokkenen zoals de gemeenten Utrecht en Bunnik en lokale milieu- en bewonersorganisaties verenigd in de Kerngroep Ring Utrecht hebben forse kritiek op dit plan. 

Op zondag 19 februari organiseert GroenLinks Bunnik een bijeenkomst over de verbreding.

Afgelopen maand heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu voorgesteld om de snelweg A27 bij Amelisweerd te verbreden van 10 naar 14 rijstroken. Met dit voorstel wil de minister de verkeersopstoppingen op de Ring van Utrecht verminderen. 

Het voorstel roept heftige discussie op.  Veel betrokkenen zoals de gemeenten Utrecht en Bunnik en lokale milieu- en bewonersorganisaties verenigd in de Kerngroep Ring Utrecht hebben forse kritiek op dit plan. Het project zal ten koste van natuur en milieu in Utrecht Oost en de gemeente Bunnik. Het plan kost ook veel belastinggeld: ruim 1 miljard euro, en dat terwijl eerdere studies laten zien dat meer asfalt geen oplossing is voor het fileprobleem: verbrede wegen trekken meer auto's aan en de Ringweg zal bij het volgende knooppunt opnieuw dichtslibben.

De bevolking steunt het protest massaal: in korte tijd brachten bijna 1500 mensen meer dan €40.000 bij elkaar om onafhankelijk onderzoek naar nut en noodzaak van het plan te laten doen. Ook Provincie Utrecht vindt dat de verbreding niet goed is onderbouwd.

GroenLinks Bunnik organiseert samen met Kerngroep Ring Utrecht op zondag 19 februari aanstaande een discussiebijeenkomst over de verbreding van de A27.  Diverse sprekers zullen hun visie geven op de achtergrond van het plan, de argumenten voor en tegen en de mogelijke alternatieven. Als spreker is onder andere uitgenodigd Huib van Essen, kandidaat-kamerlid voor Groen Links. Van Essen is nu Statenlid voor de provincie Utrecht en heeft veel ervaring op het gebied van duurzame mobiliteit. 

Wat: discussiebijeenkomst verbreding A27 Datum: zondag 19 februari 2017, 15.00-17.00 Locatie: De Deel, Kampweg 2, Bunnik

Doe vooral mee in de discussie!

Aanmelden Om verzekerd te zijn van een zitplaats kuun je je aanmelden via: https://tinyurl.com/A27bunnik

De Kerngroep Ring Utrecht is een samenwerking tussen Utrechtse bewonersgroepen die tegen de verbreding van de A27 zijn. Op deze wijze zorgen zij ervoor dat de acties tegen de verbreding elkaar versterken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.