Nieuws van politieke partijen in Doesburg over CDA inzichtelijk

4 documenten

Wegencategoriseringsplan aangenomen

CDA CDA Doesburg 07-07-2023 06:51

Vorig jaar in het coalitieakkoord en in de raad van 5 juli een beslispunt. Het wegencategoriseringsplan raakt de veiligheid en het woongenot van veel Doesburgers. Veiliger kruisingen, bewuster rijden en minder geluidsoverlast voor omwonenden. In dit plan wordt een vergaand voorstel gedaan om veel wegen in Doesburg te veranderen in zogenaamde GOW30 wegen. Dit zijn wegen waar een maximale snelheid van 30 km/u geldt en die ook bijbehorend zijn ingericht. Het door Goudappel geschreven plan is wat ons betreft uitstekend geschreven. Helder, goed opgebouwd en prima leesbaar. Het was ook opvallend hoe weinig vragen dit stuk tijdens de commissie opriep. Tijdens de raadsvergadering hebben we twee vragen gesteld: 1.Allereerst de planning. We lezen in het raadsvoorstel dat alleen wanneer er sprake is van grote verkeersveiligheidsknelpunten (..) het wenselijk is op korte termijn in te grijpen. Tegelijkertijd lezen we dat de overige maatregelen uitgevoerd worden bij groot onderhoud of een herinrichting van de wegen. Het is in die zin voor ons onduidelijk wanneer wat gaat gebeuren. En dat is het dus ook voor de bewoners. Er is actie gevoerd bijvoorbeeld voor de singels en de wallen. Deze wegen zijn nog niet zolang geleden vernieuwd. Betekent dit nu dat er misschien de komende 15 jaar geen maatregelen worden genomen? Ons voorstel is dat het college met een heldere conceptplanning komt dit jaar wanneer wat en waar aangepast gaat worden conform het hopelijk vandaag aan te nemen wegencategoriseringsplan. Zou het college hier invulling aan willen geven? Het college gaf toe dit een redelijke vraag te vinden. Er kwam de concrete toezegging om hier na de zomer op terug te komen. Daar zijn we blij mee. Mochten we dingen anders willen prioriteren dan is de Raad aan zet en zullen we ook bijbehorende financiele ruimte moeten scheppen, indien nodig. 2.De Kraakselaan. Goudappel wees tijdens haar presentatie in de commissie nadrukkelijk op de herkenbaarheid van wegen. Ook al zet je een bord van max 30 langs de Kraakselaan dan betekent dit dus niet automatisch dat mensen langzamer gaan rijden. Een voorliggende motie vraagt te onderzoeken of het op de Kraakselaan, Barend Ubbinkweg en Didamseweg naar max 30 km/u kan gaan. Nu heeft Goudappel juist onderzoek gedaan en dit anders beoordeelt. De wegen zijn ook compleet anders ingericht. Zo heeft de Kraakselaan bijvoorbeeld een vrijliggend fietspad. Dat is een typische GOW50 inrichting. Onze vraag aan het college is dan ook hoe ze dit ziet en wat de mogelijke ruimtelijke en financiële gevolgen zijn van een eventuele aanpassing naar GOW30. Het college gaf, bij monde van wethouder van Veldhuizen, aan dat men in gesprek gaat met de bewoners en goede hoop te hebben dat men concreet wat kan doen. Tegelijkertijd gaf zij aan dat een aanpassing in de wegen zoals de Kraakselaan naar GOW30 mogelijk enkele miljoenen Euro's zal kosten. Al met al: dit is een belangrijke verbetering voor de veiligheid en leefbaarheid van Doesburg. En een concrete realisatie van een eerder gesteld doel. Wij waren, net als de overige fracties, voor! Het raadsvoorstel is dan ook aangenomen.

Corona sterker dan democratie?

CDA CDA Doesburg 13-05-2020 15:01

Wat doet Corona met de Democratie ? Op 13 mei rond de klok van vieren gebeurde er iets opmerkelijks in Doesburg. Er verscheen een persbericht met de boodschap dat de binnenstad vanaf 1 juni tot 30 september auto-vrij gaat worden. Enkele weken geleden stond er een artikel in het Binnenlands Bestuur waarin men waarschuwde voor het feit dat sommige colleges in dit land de Coronacrisis aan kunnen grijpen om hun eigen weg te gaan en hiermee dus het democratisch proces onder druk zou komen te staan. En daar moest ik toch even aan denken. Afsluiten van de binnenstad is al colleges-lang een gekoesterde wens. Ook voor dit college. In de klankbordgroepen zaten bewoners, middenstanders, en belanghebbende. Grof in te delen in voor- en tegenstanders. In aanloop naar de nog uit te voeren revitalisatie is er bij mijn weten nooit een onderzoek gedaan, of en voor wie deze afsluiting voordelen zou kunnen hebben en, belangrijker nog, opwegen tegen de nadelen. Met een steeds ouder wordende bevolking moet je je af vragen of je bij afsluiting deze groep niet onmiddellijk dupeert en ze juist daardoor afhankelijker maakt van anderen. Maar ook uit eigen onderzoek, gehouden onder lokale ondernemers, blijken de zorgen erg groot. Bij het nemen van een verkeersbesluit (bevoegdheid college) is het van belang dat alle belangen zorgvuldig tegen elkaar worden afgewogen. En de vraag is op basis waarvan het besluit genomen is en of alle belangen zorgvuldig zijn afgewogen. Maar de pijn zit hem niet in het voornemen de binnenstad te sluiten of de werkelijke noodzaak. Wel zit de pijn in het gekozen moment van het persbericht. Zonder aankondiging dien ik als raadslid uit de krant te halen dat dit staat te gebeuren. Drie uur voor een commissievergadering waar het CDA al een vraag had ingediend omtrent de te verwachten maatregelen van de taskforce. Het (niet) gevoerde proces getuigt van onfatsoen en toont tevens het gelijk van het artikel in het blad ‘’Binnenlands Bestuur “. Oppassen dat Corona niet ook de democratie aantast. Stan HillenaarFractievoorzitter CDA

Corona sterker dan democratie?

CDA CDA Doesburg 13-05-2020 15:01

Wat doet Corona met de Democratie ? Op 13 mei rond de klok van vieren gebeurde er iets opmerkelijks in Doesburg. Er verscheen een persbericht met de boodschap dat de binnenstad vanaf 1 juni tot 30 september auto-vrij gaat worden. Enkele weken geleden stond er een artikel in het Binnenlands Bestuur waarin men waarschuwde voor het feit dat sommige colleges in dit land de Coronacrisis aan kunnen grijpen om hun eigen weg te gaan en hiermee dus het democratisch proces onder druk zou komen te staan. En daar moest ik toch even aan denken. Afsluiten van de binnenstad is al colleges-lang een gekoesterde wens. Ook voor dit college. In de klankbordgroepen zaten bewoners, middenstanders, en belanghebbende. Grof in te delen in voor- en tegenstanders. In aanloop naar de nog uit te voeren revitalisatie is er bij mijn weten nooit een onderzoek gedaan, of en voor wie deze afsluiting voordelen zou kunnen hebben en, belangrijker nog, opwegen tegen de nadelen. Met een steeds ouder wordende bevolking moet je je af vragen of je bij afsluiting deze groep niet onmiddellijk dupeert en ze juist daardoor afhankelijker maakt van anderen. Maar ook uit eigen onderzoek, gehouden onder lokale ondernemers, blijken de zorgen erg groot. Bij het nemen van een verkeersbesluit (bevoegdheid college) is het van belang dat alle belangen zorgvuldig tegen elkaar worden afgewogen. En de vraag is op basis waarvan het besluit genomen is en of alle belangen zorgvuldig zijn afgewogen. Maar de pijn zit hem niet in het voornemen de binnenstad te sluiten of de werkelijke noodzaak. Wel zit de pijn in het gekozen moment van het persbericht. Zonder aankondiging dien ik als raadslid uit de krant te halen dat dit staat te gebeuren. Drie uur voor een commissievergadering waar het CDA al een vraag had ingediend omtrent de te verwachten maatregelen van de taskforce. Het (niet) gevoerde proces getuigt van onfatsoen en toont tevens het gelijk van het artikel in het blad ‘’Binnenlands Bestuur “. Oppassen dat Corona niet ook de democratie aantast. Stan HillenaarFractievoorzitter CDA

Flitsenquete op de Ooi

CDA CDA Doesburg 20-01-2020 19:29

Op zaterdag 18 januari zijn onze CDA'ers Atay en Wim met een handvol vragen de wijk de Ooi in gegaan. Gewapend met twee bordjes (duim omhoog, duim omlaag) gingen we huis aan huis om korte vragen te stellen over verkeersveiligheid rondom de school, de toekomst van het gebouw van de Horizon Ooi, afval en een open vraag. We hebben erg leuke en inhoudelijke reacties gekregen over allerlei situaties. Van brooddumpingen tot plantsoenen die door de gehele wijk als hondenuitlaatveld gebruikt worden. We verzamelen de resultaten en gaan binnenkort weer verder!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.