Nieuws van PvdA in Enschede inzichtelijk

3 documenten

Mobiliteitsvisie

PvdA PvdA Enschede 19-03-2020 12:57

De PvdA vindt dat er een mooie mobiliteit visie ligt en we zijn ook blij te zien dat inwoners via zienswijzen hebben meegedacht en dat dit heeft bijgedragen aan de totstandkoming van deze visie.
Er zijn beperkingen aangebracht om het doorgaande, stromende verkeer door het binnensingelgebied te verminderen. Auto’s die niet in de binnenstad hoeven te zijn, worden verleid de singel te gebruiken en geen sluiproutes te gaan nemen. Auto’s die wel in het centrum willen zijn, kunnen terecht in onze parkeergarages die voldoende bereikbaar zijn.
Zo ontstaat er een groter, nog aantrekkelijker, veiliger, schoner en dus leefbaarder woon-winkel hart, dat volop ruimte biedt aan fietsers en voetgangers. Dit zal onze lokale economie alleen maar verbeteren, als een stad dat vooruit durft te kijken en zo ‘the place to be’ wordt en blijft.
Door de benodigde aanpassingen aan de singels, wordt Enschede ook voor het autoverkeer aangenamer, wat meteen de verkeersveiligheid ten goede komt.
Zo doet deze visie voor alle verkeersstromen wat het zou moeten doen, namelijk de stad in z’n geheel aantrekkelijker en veiliger maken.

Het bericht Mobiliteitsvisie verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Mobiliteitsvisie Enschede

PvdA PvdA Enschede 17-10-2019 21:20

Goede uitgangspunten, maar nu zijn scherpere keuzes nodig

De ter visie liggende nota “Koers voor mobiliteit, Mobiliteitsvisie Enschede: Leefbaar, aantrekkelijk en bereikbaar” gaat in haar titel uit van de juiste volgorde door leefbaar en aantrekkelijk voorop te stellen en bereikbaarheid daarop te laten volgen. Want, zoals in de samenvatting van de nota (pag. 6) terecht wordt opgemerkt: “ … heeft mobiliteit een grote invloed op de openbare ruimte en de aantrekkelijkheid daarvan”. Wij onderschrijven ten volle de uitgangspunten van deze nota.

Als er iets is dat de nota duidelijk maakt is het dat niet tegelijkertijd de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het stads centrum en anderzijds een onbelemmerde groei van het autoverkeer daardoorheen bevorderd kunnen worden.

In de nota is aan het binnen singelgebied terecht de meeste aandacht gewijd. Het binnen singelgebied biedt niet alleen voor Enschede maar voor de gehele (Eu)regio de mogelijkheid een echt grootstedelijk milieu te ontwikkelen als centrum voor de regio. Voor de toekomst van Enschede is dit een gouden kans, want het maakt Enschede aantrekkelijk voor de vestiging van nieuwe (start-up) bedrijven en kennisinstellingen en als ideale vestigingsplaats voor startende gezinnen in een grootstedelijk gebied met een rijk scala aan basisvoorzieningen en veel mooi groen in de directe omgeving van de stad. Deze potentie van Enschede dient ten volle benut te worden als we van Enschede een moderne bloeiende stad met een mooie toekomst willen maken en de Regio willen behoeden voor krimp.

Kernvraag voor het toekomstige mobiliteitsbeleid binnen dit singelgebied is of de gewenste groei van het fietsgebruik en openbaar vervoer gestimuleerd kan worden zonder het autogebruik te beperken. Doelstelling van de nota is weliswaar dat het autoverkeer door het binnen singelgebied op termijn met 15 % verminderd moet worden, maar het is teleurstellend dat men in de uitwerking die doelstelling denkt te kunnen bereiken zonder voluit voor langzaam verkeer en openbaar vervoer te kiezen. Naar onze mening is het onmogelijk dat te bereiken zonder dat het autoverkeer op sommige punten beperkingen worden opgelegd bij het gebruik van de openbare ruimte. Men kan nu eenmaal niet iedereen te vriend houden in de beperkte openbare ruimte die het binnensingelgebied te bieden heeft.

Verder is onduidelijk of er in deze mobiliteitsvisie voldoende wordt ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen zoals:

. Elektrische bezorgfietsen

. Toename scootmobiel verkeer

. Komst elektrische steps

. Komst elektrische wagentjes (Biro)

Ook daar moet met name de binnenstad op voorbereid en toegerust zijn.

Als men de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid voor bewoners en bezoekers van het binnensingelgebied werkelijk wil bevorderen past nu niet pappen en nathouden. Er zullen nu scherpe keuzes gemaakt moeten worden, want met behoud van de doorgaande routes voor het autoverkeer via de binnen ring zoals in de nota wordt bepleit zijn die doelstellingen voor leefbaarheid en aantrekkelijkheid niet haalbaar.

Concreet betekent dit dat wij van mening zijn dat bij de ontwikkeling van het mobiliteitplan voor het Binnensingelgebied gekozen moet worden voor indeling van Enschede in 4 ruimtelijke zones: 1: het stadserf; 2: de overige binnenstad (zone A van de nota); 3: het overige binnensingelgebied; 4: het gebied buiten de singels.

Voor deze 4 zones moeten dan de volgende uitgangspunten gelden:

Stadserf: alleen voetgangers en fietsers, geen toegang voor motoren, bromfietsen en scooters; inrichting exclusief gericht op verblijfskwaliteit, strikte handhaving van een streng ontheffingsbeleid voor leveranciers en eigenaren van bedrijfspanden.

Overige binnenstad  (zone A in de nota): ruimte afgestemd op comfort voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer; beperkte bereikbaarheid voor autoverkeer; geen doorgaand autoverkeer; vormgeving van de “binnenring” als ring van pleinen en fietsroute rondom de binnenstad

Overig binnen singelgebied: fiets, OV en autoverkeer in balans; autoverkeer overal max 30 km/uur; autoverkeer alleen voor bereikbaarheid van parkeergarages, woningen en bedrijven; toelevering van bedrijven alleen via milieuvriendelijk transport; zo snel mogelijk dieselvrij. Kort samengevat voor auto’s: alles bereikbaar maar niet doorsteekbaar

Gebied buiten de singels: zoals omschreven voor gebied C in de nota

Ons voorstel heeft twee ingrijpende gevolgen voor de inhoud van het beleidsplan in de nota:

De mobiliteit in het binnen singelgebied voor auto`s wordt beperkt, maar niet onmogelijk gemaakt. In feite betekent het voorstel dat de binnenring uit het stelsel van doorgaande routes voor het autoverkeer wordt weggehaald. Dat zou op korte termijn verwezenlijkt kunnen worden door knippen (en handhaven ervan) in de volgende 4 delen van de binnenring: 1: Molenstraat, 2: in de route van Kuipersdijk naar Oldenzaalsestraat, 3: in de route Deurningerstraat, Raiffeisenstraat, de Ruyterlaan, Parkweg, en 4: in de route de Ruyterlaan, Ripperdastraat, Haaksbergerstraat.

Dit veroorzaakt mogelijkerwijs veel sluipverkeer en dus is het beter uiteindelijk te komen tot een sectoren-plan (zoals in de stad Groningen) waarin autoverkeer binnen de 5 a 6 sectoren van het binnen singelgebied mogelijk is om zo parkeergarages en andere bestemmingen voor bewoners en bezoekers, leveranciers, voor de auto bereikbaar te houden, maar waar verkeer van sector naar sector alleen via de Singelring kan plaatsvinden. Een dergelijk plan is al enkele jaren geleden door mij op de motiemarkt en in de stedelijke commissie toegelicht.

Het is duidelijk dat bij een dergelijke keuze voor het autoluw maken van het binnensingelgebied de druk van het autoverkeer op de singel zal toenemen. Het is echter ook logisch dat het gebruik van de auto voor ritten binnen het binnen singelgebied duidelijk zal afnemen. Desondanks zullen ingrijpende maatregelen aan de singels en vooral aan de kruispunten met de hoofdinvalswegen waarschijnlijk noodzakelijk zijn. Wij realiseren ons dat dit geen eenvoudige opgave zal blijken te zijn, maar de Singels zijn bedoeld voor deze taak en het Binnen singelgebied zal er enorm van profiteren.

De keuze tégen het in de nota voorgestelde wegenstelsel in het binnensingelgebied en vóór het bovenstaande voorstel is de belangrijkste scherpe keuze die nu gemaakt zal moeten worden om de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van het gehele binnen singelgebied als onderscheidende kern voor een mooie toekomst van Enschede en de Regio te waarborgen.

J.H Voogd

Lid werkgroep van de PvdA Afd. Enschede

Het bericht Mobiliteitsvisie Enschede verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Kop van de Boulevard. De toekomst van Enschede?

PvdA PvdA Enschede 24-05-2019 12:00

Als je de plannen voor de Kop gelezen hebt, vallen een paar zaken op die ons inziens niet echt passen in de uitgangspunten van de PvdA. Toenemend probleem in veel grote steden in de wereld is de groeiende tweedeling tussen centrumgebieden met een bevolking die het goed gaat, een hoog inkomen, interessant werk, mooie huizen en een woonomgeving  die onderscheidend is. Daar tegenover wijken waarvan de inwoners het idee hebben dat zij er niet echt toe doen. Slecht onderhouden en weinig aandacht voor leefbaarheidsproblemen. We weten dat de bevolkingsopbouw van Enschede nog gemêleerd is. Toch lijkt ook in onze stad het er op dat ‘het wensbeeld voor de toekomst‘ erg veel aandacht geeft aan, wat in de politiek discussie, de ‘elite’ wordt genoemd. Vraag die bijvoorbeeld speelt is of de schaarse financiële middelen in de toekomst vooral in het onderhoud  van de ‘dure’ openbare ruimte in dit soort gebieden gaat zitten? Dat zien we ook Roombeek. Prachtige wijk met een hoge kwaliteit in openbare ruimte. Maar duur!

Voor onze PvdA een aandachtspunt, laat de ‘gewone” wijken niet in de steek!

De doelgroepen waarvoor hier gebouwd gaat worden is vrij eenzijdig samengesteld en maakt dit gebied grotendeels tot een enclave voor de beter gesitueerden. Dat betekent ook dat de meeste mensen hier zich gemakkelijk een auto kunnen veroorloven en, ook gewend zijn die te gebruiken. De gegeven parkeernorm (0.7 per huishouden) zal dan al snel onder druk komen. Daar komt bij dat de bereikbaarheid van dit gebied voor die auto’s via de Haaksbergerstraat optimaal is.

Dat gaat problemen geven. Het zou zo mooi zijn als ook dit compacte binnenstadgebied onderscheidend wordt, omdat dit het woongebied wordt voor groepen die minimaal bezit en gebruik van een auto nastreven. Ook de Ripperdastraat blijven beschouwen als gemeentelijke hoofdinfrastructuur (zie paf. 17 plan) is voor deze ontwikkellocatie ongewenst omdat dat uitgangspunt ongewenste automobiliteit blijft uitlokken.

Juist dit gebied, zeker in combinatie met de gerealiseerde stadscampus, pleit voor terugdringen van de automobiliteit. Het is nu typische hinken op 2 gedachten.

Een bijzondere ontwikkellocatie in richten voor langzaam verkeer (fiets en voetganger), en dan tegelijkertijd in het hart van het centrumgebied de auto zoveel ruimte blijven geven.

Een onderscheidende stad is een stad die durft te kiezen voor leefbaarheid, veiligheid, goede veilige inrichting en bereikbaarheid voor langzaam verkeer. Wat moet een mens met een auto als binnenstad bewoner? Waarom moet de shared space (gelijkwaardige positie verkeersdeelnemers) rond het Ariensplein en het gebied voor Saxion in godsnaam belast worden met hoofdinfrastructuur voor de auto. Verkeer dat ook nog vaak doorgaand verkeer is. In dit compacte gebied is voetganger en fiets nu al simpelweg de dominante groep.

Binnen de Singelring moet je als bezoeker of werknemer zo snel mogelijk de eerste de beste garage in, als je dan zo nodig met de auto wilt komen. Kortom, de hoofdinvalsweg Haaksbergerstraat eindigt met een mooie bocht naar rechts in de grootste ondergrondse parkeergarage van Nederland, onder het van Heekplein, of de garage achter het voormalige GAK kantoor of de stations garage.

De Ripperdastraat knippen ter hoogte van het Ariensplein, dat is creëren van een stad  van de toekomst.

En dat is ook wat de werkgroep RO in het verkiezingsprogramma ingebracht heeft. Een ‘parelketting’ van pleintjes die de binnenstad omsluit. Je kunt overal komen, maar niet dit gebied doorsteken als doorgaand verkeer. Visie op de stad van de toekomst begint met lef. Enschede was niet mooi. Enschede was tot 25 jaar geleden vooral onderscheidend van lelijkheid. Dat imago veranderen begon met een levendige leefbare binnenstad waar de dynamiek in de plinten van de gebouwen zit en in de openbare ruimte. Dat beseft tegenwoordig elke stad. Laat Enschede nu het voorbeeld zijn van een stad die daadwerkelijk de positie van de auto in zo’n binnenstad fundamenteel anders benadert.

Het ontwerp in het plan is mooi, maar de consequentie van de voorgestelde inrichting op een hoofdontsluitingsweg is dat de gecreëerde werkelijkheid snel dwingt tot aanpassing aan het verkeersaanbod. Nu lijkt het er op dat de boodschap is ‘voor fiets en voetganger’, maar straks zal de voortdurende stroom auto’s deze straat onaantrekkelijk maken. Zo zijn we de ‘fietsstraat’ achter voormalig V&D ook kwijtgeraakt. Opgejaagd door auto’s voelden fietsers zich onveilig.

Veel geld over de balk gesmeten en de toen toegezegde leefbaarheid voor omwonenden is intussen teniet gedaan. Zelfs de Kuipersdijk bewoners voelen zich in bedonderd met deze nieuwe ontsluiting van noord naar zuid en viceversa. Zo lang zo’n route sneller is dan via de Singelring blijft die zwaar belast. Wees consequent en knip de doorgaande route op het Ariensplein, op de Molenstraat en bij Hudson Bay

Een maatschappelijk debat is gewenst! Grote steden kampen allemaal met teveel autoverkeer binnen de centra. Durf dan eens stelling te betrekken dat binnen de Singelring doorgaand autoverkeer onmogelijk moet zijn. Dit om de stad bereikbaar te houden voor bewoners en bestemmingsverkeer en, om de luchtkwaliteit en leefbaarheid te verbeteren!

In wezen is het simpel, auto’s die je binnen de Singelring niet kunt laten doorstromen, kwijt kunt of die er niet moeten zijn moet je er niet laten komen.

Die staan anders massaal in een rij, gefrustreerd de lucht te vervuilen. Het centrum is leefgebied voor inwoners die vooral als voetgangers en fietser hun verplaatsingsbehoefte vorm geven.

Namens de werkgroep Ruimtelijke Ordening,

Dick Buursink

 

Het bericht Kop van de Boulevard. De toekomst van Enschede? verscheen eerst op PvdA afdeling Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.