Nieuws van SGP in Gelderland inzichtelijk

13 documenten

Informele afsluiting seizoen

SGP SGP Gelderland 09-07-2019 00:00

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

Informele afsluiting seizoen

Maandagavond 8 juli organiseerde het bestuur van de Provinciale Afdeling een informeel samenzijn in Ede als afsluiting van het seizoen. We kijken terug op een goede en gezellige avond.

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

/r/9c29f463e6a13a2e1bea2351d12272c8?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Finformele-afsluiting-seizoen%2F10976&id=4999310dfea9e82944f135f807ce45ade7136986

Met Chris Stoffer op werkbezoek bij Van Reenen Transport

SGP SGP Gelderland 27-05-2019 00:00

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

Met Chris Stoffer op werkbezoek bij Van Reenen Transport

Een SGP-delegatie van Tweede Kamer (Chris Stoffer), Provincie (Bennie Wijnne) en gemeente Barneveld (Aart de Kruijff, Gert Ploeg en Wout Hazeleger) bezocht op maandag 20 mei het bedrijf Van Reenen Transport in Barneveld. Dit op uitnodiging van Transport en Logistiek Nederland (TLN).

Directeur en TLN regiobestuurslid Aart Hooijer trapte het werkbezoek af met een bedrijfspresentatie over de ontwikkeling van Van Reenen Transport door de jaren heen. Hij besprak tevens de politieke thema’s waar de sector transport en logistiek momenteel dagelijks mee te maken heeft op het gebied van belasting & handhaving, arbeidsmarkt en bereikbaarheid. Hij pleitte voor aanpassing van het Nederlands beleid op het gebied van accijnzen, het invoeren van kilometerheffing én het invoeren van een inhaalverbod voor vrachtwagens op tweebaans-snelwegen. Daarna voerde Martijn Vonk, belangenbehartiger bij TLN voor de regio Gelderland, het woord. Hij kaartte het tekort aan beveiligde parkeerplaatsen in Nederland aan. Dat geldt ook voor Gelderland en zorgt voor onveilige situaties. Ook stond hij stil bij de bereikbaarheid van Gelderland met verkeersknelpunten op de A1, A50, A15 en de A28. 

Na het bespreken van de actualiteiten kreeg de groep een rondleiding door het bedrijf: van warehouse tot planning en van crossing docks tot werkplaats. Als afsluiter mochten de politici een rondje rijden in een vrachtauto. Daar maakten Chris Stoffer, Hans Maljaars en Bennie Wijnne graag gebruik van.

TLN en Van Reenen: dank voor dit mooie en informatieve werkbezoek!

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

/r/345b8f35ec9753de8799e333ba234a11?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmet-chris-stoffer-op-werkbezoek-bij-van-reenen-transport%2F10819&id=7f2f5cada088a0f9f771200b2f4ec5ea3509ff8e

SGP grootste partij van Gelderland

SGP SGP Gelderland 13-02-2019 00:00

/r/95476d6c712d987885534888c59d32a4?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-grootste-partij-van-gelderland%2F10296&id=f1e0f1489836ae19dad468df4bac0a9960c35ea4

De SGP is nu de grootste partij in Gelderland geworden

 

Nunspeet, 13 februari 2019

 

Vooral de laatste jaren is de SGP in Gelderland snel gegroeid. Op 1 januari 2019 stond de teller ZELFS op 8.182 leden.

Het zakelijk, vooruitstrevend en principieel behoudend geluid van de SGP-mensen in de Staten van de Provincie Gelderland en de Waterschappen Rivierenland en Vallei en Veluwe, ondervindt steeds meer waardering.

Vandaar de toestroom van nieuwe leden. Wij hopen daarom op uitbreiding van het zetelaantal.

Speerpunten zijn in de komende periode: Bouwen in de dorpen, ook voor starters; Meer ambulances (teken de petitie); Ruimte voor de boer; Realistisch klimaatbeleid; Stimuleren circulaire economie;   Aanpakken van belangrijke verkeersknelpunten; Optimalisering verkeersveiligheid; Veilig, verantwoord, zinvol en duurzaam waterbeleid én waterbeheer.

 

Henk Wobben(06 - 23 40 09 50)

SGP Gelderland in de media: Onderzoek naar veiliger A15 tussen Deil en Ochten

SGP SGP Gelderland 07-02-2019 00:00

SGP in de media Onderzoek naar veiliger A15 tussen Deil en Ochten

/r/7099f184fc79967a526316841af88d0d?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media-onderzoek-naar-veiliger-a15-tussen-deil-en-ochten%2F10262&id=2330087e11d34c145c59ce7148b682b8dac3fd1c

SGP'er Klaas Ruitenberg. beeld RD, Anton Dommerholt

Reformatorisch Dagblad 6 februari 2019

De provincie Gelderland gaat samen met de Regio Rivierenland en het Rijk onderzoek doen naar aanvullende maatregelen die de verkeersveiligheid en de doorstroming op rijksweg A15 tussen Deil en Ochten verder verbeteren.Dat antwoorden Gedeputeerde Staten op schriftelijke vragen van SGP-statenlid Klaas Ruitenberg. Aanleiding daarvoor waren opmerkingen van de verkeerswethouder van de gemeente Neder-Betuwe die zich ernstig zorgen maakt over de verkeersveiligheid op de A15. Door de rijksweg staat zijn gemeente met verhoudingsgewijs de meeste verkeersslachtoffers bovenaan de ongevallenlijst van de provincie.De aanvullende maatregelen dienen binnen nu en vier jaar gerealiseerd te worden, aldus GS. Rijkswaterstaat ziet volgens hen het belang van een veilige goed doorstromende A15. In de zogeheten Nationale Markt- & Capaciteitsanalyse, die periodiek voor alle rijkswegen wordt opgesteld, staat het Gelderse deel van de A15 echter „niet hoog genoeg om in aanmerking te komen voor aanpassing”, schrijft het college.

N233 Rijnbrug Rhenen: goed nieuws

SGP SGP Gelderland 21-12-2018 00:00

Klaas Ruitenberg: N233 Rijnbrug Rhenen

/r/30b81d3b49043cf60020dfe9fa24d4f6?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fn233-rijnbrug-rhenen-goed-nieuws%2F10058&id=971df1dc5dd8b4f55acf9b6bdab046152870e392Goed nieuws voor de gemeenten Nederbetuwe, Rhenen, voor Rivierenland en Foodvalley voor de provincie Gelderland en voor ons hele land. Een extra Noord-Zuid verbinding.  

Blij dat het e.e.a. nu zover is. Toch voor als SGP een paar kanttekeningen.

De eerste kanttekening

Het duurt zo lang. Het zou al dit jaar klaar zijn. En nu duurt het nog 6 tot 7 jaar. Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

te onderzoeken of de startdatum van de werkzaamheden kan worden vervroegd, en met welke consequenties. Tevens hierover PS te informeren, de realisatieperiode te verkorten door in de aanbestedingsprocedure (gunningscriteria) een extra positieve weging te geven aan een korte uitvoeringsperiode.

Deze motie is aangenomen door Provinciale Staten.

De tweede kanttekening

Deze gaat over de bijdrage van de Rijksoverheid. Deze vinden wij heel erg mager. Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

deze motie te verzenden naar alle fracties in de Tweede Kamer met een begeleidend schrijven waarin de situatie wordt toegelicht, de fracties in de Tweede Kamer de minister te vragen de rijksbijdrage aan de renovatie van de brug te verhogen.

Deze motie is aangenomen door Provinciale Staten.

De derde kanttekening

De derde kanttekening gaat om een verkenning door GS te laten doen naar een langere termijnoplossing van een oeververbinding over de Rijn ter ontlasting van de N233 (Rijnbrug te Rhenen). Wij dienen hiervoor een motie in met de volgende verzoeken:

Verzoeken het College van GS om:

gelijktijdig met de toegezegde verkenning over de gevolgen van slimme mobiliteit en gedragsverandering op langere termijn, zoals verwoord in statenbrief PS2018-478, ook een verkenning te doen naar grootschalige infrastructurele aanpassingen als een nieuwe vaste oeververbinding.

Deze motie is verworpen door Provinciale Staten.

Motie N233 en de Rijnbrug Rhenen, verhoging rijksbijdrage

SGP SGP Gelderland 21-12-2018 00:00

/r/1b294a2ef83948b7e4e5cbc50bc27362?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fmotie-n233-en-de-rijnbrug-rhenen-verhoging-rijksbijdrage%2F10053&id=706fffea65ed64ca6354df2a52b24048752256e8 Vergadering Provinciale Staten op 19 december 2018 Motie (art. 37 RvO)

Motie N233 en de Rijnbrug Rhenen, verhoging rijksbijdrage

 

Overwegende dat, er al vanaf 2012 afspraken zijn over het verbeteren van het knelpunt N233 en Rijnbrug Rhenen, de Rijnbrug eigendom is en blijft van Rijkswaterstaat, de provincies Utrecht en Gelderland vrijwel de volledige renovatie van de Rijnbrug gaan bekostigen, de bijdrage van Rijkswaterstaat slechts € 2 à 3 miljoen zal bedragen de lobby vanuit GS er niet in lijkt te slagen dit bedrag te verhogen, de Gedeputeerde de fracties in de commissie BOC verzocht heeft hun contactpersonen in Tweede Kamer hiervan op de hoogte te stellen, Van mening zijnde dat: de Gedeputeerde terecht een beroep doet op de verantwoordelijkheid van de partijen in PS en er ook een verantwoordelijkheid ligt bij deze partijen om de lobby actief te steunen, de toegezegde bijdrage voor een compleet renoveren en verbeteren van een brug die eigendom blijft van Rijkswaterstaat erg laag is, de brug ná renovatie weer jarenlang mee kan en dat Rijkswaterstaat derhalve veel minder onderhoudskosten zal hebben in de komende decennia, Verzoeken het College van GS om: deze motie te verzenden naar alle fracties in de Tweede Kamer met een begeleidend schrijven waarin de situatie wordt toegelicht, de fracties in de Tweede Kamer de minister te vragen de rijksbijdrage aan de renovatie van de brug te verhogen,

en gaan over tot de orde van de dag. K. Ruitenberg

Schriftelijke vragen verkeersonveiligheid Neder-Betuwe

SGP SGP Gelderland 05-12-2018 00:00

/r/c0f35e61b4db07d0a59baa2ffadcb721?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fschriftelijke-vragen-verkeersonveiligheid-neder-betuwe%2F9972&id=60edf150b98df41c17bb78096bbfd949249a1404

Schriftelijke vragen (art. 42 RvO) Aan de voorzitter van Provinciale Staten van Gelderland

Datum: 3 december 2018

Indiener: Klaas Ruitenberg

Onderwerp: Verkeersonveiligheid Neder-Betuwe

 

Zojuist namen wij kennis van onderstaand bericht in de Gelderlander van 3 december 2018

“Verkeersveiligheid A 15 is altijd onderwerp van gesprek”

De verkeerswethouder van Neder-Betuwe maakt zich ernstig zorgen over de verkeersveiligheid op de A15. De A15 is een beruchte weg als het gaat om ongevallen. De gemeente Neder-Betuwe staat boven aan de ongevallenlijst van de Provincie Gelderland met verhoudingsgewijs de meeste verkeersslachtoffers.

 

1). Welke gesprekken heeft het College van GS van Gelderland in de achterliggende jaren gevoerd met wegbeheerder Rijkswaterstaat ten aanzien van de verkeersveiligheid op de A15? 2). Bent u als college van GS van Gelderland samen met het College van B en W van Nederbetuwe richting Rijkswaterstaat opgetrokken? 3). De wethouder stelt in bovengenoemd artikel: “Lobby is een kwestie van lange adem." Kunnen wij daaraan de conclusie verbinden dat Rijkswaterstaat de urgentie van dit probleem onvoldoende onderkent? 4). Aan welke oplossing van deze problematiek denkt uw College? En op welke termijn zou deze oplossing uitvoerbaar kunnen zijn?

 

Nederbetuwe, 3 december 2018Klaas Ruitenberg, Statenlid SGP Gelderland Mobiel: 06-46 67 73 58

SGP Gelderland in de media

SGP SGP Gelderland 30-11-2018 00:00

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

De SGP in de media

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Ede Stad, 24 november 2018

Johannes van der Poel uit Ede is de jongste SGP-kandidaat ooit

Het provinciaal bestuur van de SGP in Gelderland schuift Johannes van der Poel uit Ede naar voren als vierde kandidaat bij de verkiezingen voor het algemeen bestuur van Waterschap Vallei en Veluwe in maart 2019. Dat heeft de partij eerder vandaag bekend gemaakt. Hij is de jongste kandidaat voor een waterschapsbestuur die de oudste partij van Nederland ooit heeft gehad.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Gelderlander, editie Bronckhorst, 24 november 2018

Zelhemmer Averesch op vierde plek SGP

ZELHEM - Gerrit Averesch uit Zelhem staat op de vierde plaats van de kandidatenlijst van de SGP (Staatkundig Gereformeerde Partij) voor de verkiezingen van Provinciale Staten van Gelderland.  

Averesch, adjunct directeur bij  Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN)  en lid van het hoofdbestuur is nu statencommissielid.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537

Stentor, editie Veluwe, 26 november 2018  

SGP: desnoods provinciegeld voor sneller ambulancevervoer

De provincie Gelderland moet maatregelen nemen om te lange aanrijtijden van ambulances te voorkomen, vindt de SGP. En als dat geld kost, dan is er nog wel iets weg te halen bij bijvoorbeeld het budget voor topsport.

 

Lees hier verder

 

/r/6880c2a6b690677dc9f91c6496ee1c3b?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Fsgp-gelderland-in-de-media%2F9952&id=1188094c062f4459fc89270e2037b00fa4f3c537Stentor, editie Veluwe, 28 november 2018

SGP pleit in Tweede Kamer voor intercity Harderwijk

De inzet van Harderwijk om hier intercitytreinen te laten stoppen krijgt in de Tweede Kamer steun van de SGP.

Als de Tweede Kamer donderdag debatteert over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport, pleit kamerlid Chris Stoffer voor een intercitystop voor Harderwijk. Hij overweegt een motie in te dienen.

 

Lees hier verder

Rijnbrug bij Rhenen

SGP SGP Gelderland 30-11-2018 00:00

Gerrit Averesch in de provinciale commissie Bereikbaarheid, Openbaar Vervoer en Cultuur (BOC) Woensdag 28 november 2018

/r/bf2b2aa33e94af71fc02911723653f0f?url=http%3A%2F%2Fwww.gelderland.sgp.nl%2Factueel%2Frijnbrug-bij-rhenen%2F9954&id=148aac56b0a8d68b8985a667315adeac0e94362d

 

De SGP overweegt drie moties in te dienen bij de behandeling in Provinciale Staten van de aanpassingen van de Rijnbrug bij Rhenen.

Het voorstel van het College van GS is nu:

Extra budget (32,03 miljoen) ter beschikking stellen waardoor het volgende kan worden gerealiseerd:

 

Brugdek met 2x2 rijstroken Doortrekken 2x2 tot A15 Kesteren

 

De SGP is heel blij met het voorliggende voorstel. We zullen onze tevredenheid uiten met de woorden: ‘Hè, hè, eindelijk is het zover.”

Wij steunen het voorstel voor de middellange termijnoplossing volledig. Echter willen we bij deze oplossing toch graag een kortetermijn realisatie. Een start in 2022 met een bouwperiode van 2 jaar zou immers resulteren in een gerealiseerde oplossing in 2024. Dit terwijl in 2030 opnieuw een knelpunt op deze weg wordt voorzien. Wij overwegen een motie waarin we u vragen te onderzoeken op welke wijze de startdatum vervroegd kan worden en/of de bouwperiode kan worden verkort.

De langetermijn oplossing, aanvullend aan het aanpassen van de bestaande brug, wordt door u gezocht in nieuwe technieken en gedragsverandering. U wilt in 2020 al met dit onderzoek beginnen. Dit terwijl een onderzoek dat de Provincie Utrecht onlangs heeft laten uit voeren zelfs bij een meest optimistisch resultaat van gedragsverandering of andere mobiliteit hooguit 5% verkeersreductie zal opleveren. De SGP verwacht niet dat er tussen nu en 2020 zoveel nieuwe technieken of beïnvloedingsinstrumenten worden uitgevonden dat die een grotere verkeersreductie aannemelijk zal maken. Het inzetten hierop, zonder direct een nieuwe oeververbinding als optie mee te nemen is niet zinvol. Wij overwegen dan ook een motie in te dienen waarin we u vragen direct vanaf het begin in het onderzoek voor de langere termijn-oplossing een nieuwe oeververbinding op te nemen. We weten dat dit afhankelijk is van zeer veel partijen en zeker niet op korte termijn gerealiseerd zou kunnen worden, maar als er in 2030 weer een knelpunt ontstaat, kunnen we het ons niet permitteren deze optie uit te stellen. We zijn blij voor de inwoners van die regio die de brug veel gebruiken en elke keer weer in de file staan.

Daarnaast gaven verschillende partijen aan de bijdrage van Rijkswaterstaat (nog niet bekend, maar zal maximaal € 3 miljoen zijn) aan de lage kant te vinden. De Gedeputeerde Bieze gaf aan al haar lobbykanalen al in te zetten en verzocht ons onze landelijke fracties hierover te informeren. Misschien dat het wat gaat opleveren. Mijn voorstel zou dan ook zijn om een derde motie te maken waarin de GS vragen ons verzoek om extra middelen (omdat we een brug van Rijkswaterstaat sterk opwaarderen, terwijl wij de kosten dragen) expliciet onder de aandacht van de politieke partijen in de Tweede Kamer te brengen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.