Nieuws van SP in Gelderland inzichtelijk

9 documenten

Mobiliteitsvisie Gelderland is nu al achterhaald, SP wil beter OV

SP SP Gelderland 08-07-2020 14:33

Een visie die aan alle kanten door corona en stikstofuitspraken is ingehaald. Dat is de mobiliteitsvisie ‘Bereikbaar Gelderland’ volgens de SP. Het stuk is vooral een bevestiging van het huidige beleid van het college. En dat beleid is achterhaald. Vol inzetten op thuis werken, fietsen en goed OV zou van visie getuigen vindt SP Statenlid Maurits Gemmink.

De visie laat van alles wat zien. Meer wegen, een paar fietspaden erbij en vooral veel flexibel vervoer in het buitengebied. De focus ligt op de steden want daar is nu eenmaal het meest aan de hand. SP Statenlid Maurits Gemmink: “Als we goed naar de visie kijken worden er geen echte keuzes gemaakt en is het pappen en nathouden. De mobiliteit in Gelderland zal er de komende tien jaar niet op vooruit gaan. En dat terwijl de afgelopen maanden aan Nederland hebben laten zien hoe het ook kan. Als we zo’n 25% van de automobilisten kunnen verleiden de auto te laten staan dan hoeven we in Gelderland geen grote infrastructuurprojecten aan de wegen uit te voeren. Dan voldoet ons huidige wegennet. Daarmee besparen we miljarden euro’s die we in kunnen zetten voor betere loop- fiets- en OV voorzieningen.”

Gelderland moet volgens de SP aan de slag met het stimuleren van thuiswerken, voor korte afstanden mensen aan het wandelen of fietsen te krijgen en er moet een hoogwaardig OV netwerk zijn, in de steden, de buitengebieden en over de grens met Duitsland.

Dat de SP standpunten door de ‘gewone Gelderlanders’ worden omarmt blijkt uit een onderzoek van Keiskompas onder 2300 Gelderlanders blijkt dat 66% investeren in OV belangrijker vinden dan investeren in nieuwe wegen. 85% van de ondervraagden geeft aan vaker met het OV te gaan als de kwaliteit verbeterd. Dat zijn duidelijke cijfers die duidelijker in een mobiliteitsvisie van de provincie Gelderland naar voren zouden moeten komen.

Gemmink is wel tevreden dat het Wmo doelgroepenvervoer gaat veranderen. Er komt een nieuw netwerk van taxi’s voor het flexibele net in het buitengebied en de slecht bereikbare wijken in de steden. Probleem van het OV vangnet was dat iedereen tegen betaling van OV tarief van dit vervangend vervoer gebruik mochten maken, behalve mensen met een beperking. “We hebben afgelopen periode vaak gedebatteerd over deze bizarre situatie, aangezien het vervangend OV net werd uitgevoerd door vervoerders die gespecialiseerd waren in het vervoeren van mensen met een beperking. GS belooft dat met het nieuwe vervangende OV net iedereen, ook mensen met een beperking, meer kunnen rijden tegen een geldend OV tarief. Daarmee is een basisrecht van mensen met een beperking ingevuld, waarvoor hulde!”

Mobiliteitsvisie: Zonder extra geld voor OV staat Gelderland straks stil

SP SP Gelderland 22-04-2020 17:05

Zonder extra budget voor onder andere openbaar vervoer en andere alternatieven voor autoverkeer slibt Gelderland dicht. Dat is de conclusie van de SP na het debat over de Mobiliteitsvisie voor Gelderland. Volgens de SP zijn extra investeringen in openbaar vervoer en fietsinfrastructuur nodig om de provincie voor iedereen bereikbaar te houden.

SP Statenlid Maurits Gemmink, woordvoerder mobiliteit van de SP-statenfractie: “Het college is op zoek naar een schouderklopje voor haar mobiliteitsbeleid. Van de SP gaan ze die niet krijgen. Een visie moet een blik op de toekomst zijn. Wat heeft Gelderland nodig om de totaal vastgelopen mobiliteit weer op gang te krijgen? Waar liggen de belangrijkste knelpunten en hoe kunnen we die oplossen? De visie die het college besteld heeft gaat uit van het huidige collegeprogramma en kent geen extra budget. Een kansloze missie voor de ambtenaren die hem moeten schrijven. Dit gaat de verkeersproblemen in Gelderland niet oplossen.”

De meerjarenbegroting voor de mobiliteit ligt voor de komende tien jaar vast ligt. Hierin staan alle plannen die er zijn om Gelderland bereikbaar te houden. Belangrijke plannen, want iedereen die in de spits Arnhem of Nijmegen in of uit moet weet dat de problemen die we uit de Randstad kennen inmiddels Gelderland hebben bereikt.

Een gemiste kans vindt Maurits Gemmink: “Dat voor de komende tien jaar alle plannen vast liggen, inclusief het budget van de provincie voor mobiliteit, geeft de mensen die de visie moeten schrijven geen ruimte. Ze mogen dus met een blinddoek om vooruit kijken, de uitslag is immers bekend. Juist nu zijn goede plannen nodig om de bereikbaarheid van Gelderland te verbeteren. Het beleid van het college is er een van pappen en nathouden. Geen visie, een stukje nieuw asfalt hier, een communicatietraject om meer mensen op de fiets te krijgen daar. Openbaar vervoer moet het al jaren met hetzelfde budget doen en kan dus niet uitbreiden.”

Juist op het gebied van Openbaar Vervoer en de (elektrische) fiets liggen volgens de SP grote kansen. Gemmink: “Als je weet dat op dit moment in het stedelijk gebied van Arnhem en Nijmegen slechts 7% van de mensen de trein gebruiken en 9% een andere vorm van OV dan valt daar veel te winnen. Vergelijk Arnhem - Nijmegen met een even grote Duitse stad als Frankfurt, waar mensen met een visie vanaf 1969 een metro net hebben aangelegd, en we zien dat we hier zwaar achter lopen op gebied van OV. Daar maakt de helft van de inwoners dagelijks gebruik van de U bahn. En dan hebben we andere vormen van OV als de bus en de tram niet meegerekend. Stel je voor dat de helft van de 750.000 inwoners van de agglomeratie Arnhem Nijmegen de metro pakt. Dan is de doortrekking van de A15 naar de A12 niet meer nodig. Dat laat visie zien!”

De visie van de SP is helder: Mensen uit de auto halen door een betaalbaar Openbaar Vervoer netwerk van hoge kwaliteit. Een goed werkend alternatief aanbieden is de oplossing voor de verkeersproblemen in onze provincie. Daarbij opgeteld een goed (snel) fietspaden netwerk, voldoende oplaadpunten voor de elektrische fiets en veilige voetpaden binnen en buiten de steden. Gemmink: “Met zo’n visie zou het provinciebestuur van ons een enorme schouderklop krijgen.”

Vrijwilligers en de provincie Gelderland

SP SP Gelderland 18-11-2019 10:07

Dat de politieke partijen in de Gelderse Staten het goed voor hebben met de vrijwilligers in Gelderland, dat bleek tijdens de Statenvergadering van 13 november. En toch stemde de SP tegen een motie waaruit de erkenning voor al dat vrijwilligerswerk moet blijken. De motie verbindt de vrijwilligers nadrukkelijk aan ‘de doelen van de Provincie’. Als zij nadrukkelijk daarvoor ingezet worden, moet het dan niet in betaald werk voor die Provincie zijn? Gebruikt de Provincie niet wat al te gemakkelijk de vrijwilligers? De SP denkt dat het op deze manier belonen van vrijwilligerswerk en het erkennen van hun belangrijke rol in de samenleving misleidend is. Misschien wel ongewild misleidend door de partijen die de motie hebben ingediend.

Laten we een voorbeeld geven: een vrijwilliger die als chauffeur op een busje rijdt, zodat mensen op het platteland ook hun bestemming kunnen bereiken. Vanuit het perspectief van de Provincie, die er mede voor gezorgd heeft dat het aantal bussen dat op het platteland rijdt tot een uiterste beperkt is, is een vrijwilliger een geweldige oplossing. Maar feitelijk verricht deze vrijwilliger werk dat naar behoren betaald moet worden. Dat zegt niets over die vrijwilliger. De kans is zelfs groot dat hij/zij het hartstikke leuk vindt en graag doet. Dat hij/zij het erg belangrijk vindt dat mensen vervoerd kunnen worden.

Zo’n motie ‘Vrijwilligers in het hart van onze samenleving’ wrijft dan in een nare wond. Het zijn goede intenties en pleisters plakken is soms ook nodig. Maar het neemt, wat de SP betreft, het zicht weg op waar het werkelijk over gaat: het systeem kraakt, de marktwerking vaalt en uiteindelijk moet de inwoner het voor een prikkie oplossen.

 

SP: Gratis openbaar vervoer voor iedereen in Gelderland

SP SP Gelderland 06-03-2019 13:36

SP-lijsttrekker Maurits Gemmink wil dat de provincie het openbaar vervoer buiten de spits gratis maakt. Zo worden bussen en treinen ook in de buiten de spits beter benut. Hiermee wil de SP het gebruik van openbaar vervoer stimuleren en de bereikbaarheid van onze dorpen en steden verbeteren.

De SP wil dat meer mensen in de daluren gebruik gaan maken van het openbaar vervoer. SP Lijsttrekker Maurits Gemmink: “De provincie betaalt nu al voor bussen die half leeg rondrijden. In plaats van bussen weg te bezuinigen, zoals de provincie de afgelopen jaren heeft gedaan, willen we de bussen en regionale treinen weer gevuld worden. Het gratis maken van openbaar vervoer in de daluren zorgt er ook voor dat sommige reizigers ervoor gaan kiezen na de spits te reizen. Waardoor we ook de drukte in de spits wat ontlasten.” Meer mensen in het openbaar vervoer is niet alleen goed voor het milieu, het zorgt ook voor minder drukte op de weg. Gemmink: “In stedelijk gebied zien we dat het verkeer vastloopt, en dat wordt alleen maar erger. In de regio Arnhem-Nijmegen gebruikt slechts 9% de trein en 7% de bus of een andere vorm van openbaar vervoer. In vergelijkbare regio's in Europa ligt dat soms wel op 50 procent! En het bereikbaar houden van het platteland is van groot belang om de krimp tegen te gaan. Maar het huidige provinciebestuur is daar blind voor en denkt dat met meer asfalt alles op te lossen is.”

Het plan van de SP is ook betaalbaar. Gemmink: “De provincie betaald al 130 miljoen voor het regionale openbaar vervoer. De half lege bussen die nu al rijden kosten de provincie al geld. Dan kunnen we beter zorgen dat ze ook daadwerkelijk mensen vervoeren. We geven 130 miljoen euro uit aan OV maar we hebben 155 miljoen budget. Uit de resterende 25 miljoen moeten we het vrij reizen kunnen betalen. Zo geven we het openbaar vervoer en de bereikbaarheid van Gelderland een flinke impuls.”

Eindelijk groen licht voor de Dorpensingel

SP SP Gelderland 03-11-2018 15:07

De Dorpensingel tussen Bemmel en Lent gaat er eindelijk komen. Na jaren soebatten tussen de gemeenten Nijmegen en Lingewaard en de provincie Gelderland is de kogel door de kerk. De provincie draagt 2,4 miljoen bij aan de aanleg van deze ontsluitingsweg van nieuwe woonwijken aan de Oostzijde van de N325. De SP is zeer tevreden dat dit probleem eindelijk is opgelost. Met name voor Ressen dreigde de goedkopere variant, verbreden van de busafrit van de N325, dwars door het dorp te gaan. Dat hebben we nu voorkomen.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/11/eindelijk-groen-licht-voor-de-dorpensingelSP-Statenlid Maurits Gemmink: “Als we Nijmegen Waalsprong zo enorm laten groeien, dan moeten we ook wegen voor de nieuwe bewoners aanleggen. Het gebied tussen Bemmel en Oosterhout wordt langzaam maar zeker een nieuwe stad. Dat de Dorpensingel door een stukje ‘groene’ buffer tussen Bemmel en Lent aangelegd gaat worden is misschien vervelend. Echter, als we kijken naar hoe dat gebied verder ingericht wordt, met recreatieplas, megabioscoop en een Hornbach zien we dat er weinig natuur overblijft. Eerlijk gezegd, het hele gebied tussen Arnhem en Nijmegen wordt in de toekomst stedelijk gebied, met Park Lingezegen als groen gebied.”

De SP heeft de afgelopen jaren in Provinciale Staten en gemeenten Nijmegen en Lingewaard regelmatig gepleit voor deze Dorpensingel voor het autoverkeer. Gemmink: “Maar daarnaast is zeker ook goed Openbaar Vervoer voor Nijmegen Waalsprong nodig. Mensen moeten met een auto van en naar hun huis kunnen. Maar als ze in de ochtend of avondspits een uur voor de oprit van een overvolle N325 moeten wachten, dan heeft de Dorpensingel niet veel nut. Voor forensen moet er dus een goed alternatief zijn. Met de fiets of bus naar station Lent en van daaruit met de trein of lightrail naar het werk moet de oplossing voor woon- werkverkeer worden.”

Met de aanleg van de Dorpensingel is het aangezicht van het dorpje Ressen gered. Verbreding van de bestaande bus afrit dwars door Ressen was het goedkope alternatief voor als het geld voor de Dorpensingel niet door zou gaan. Daarmee zou dit dorp, dat al veel overlast heeft van N325 en A15, het afvoerputje van de A15 worden. “Gelukkig hebben we dat kunnen voorkomen.” aldus Gemmink.

De Betuwe raakt overbelast met plannen voor containeroverslag bij Betuwelijn

SP SP Gelderland 18-06-2018 11:20

De provincie Gelderland wil tientallen miljoenen stoppen in de overslag van containers van de Betuwelijn naar vrachtwagens en andersom. Dat moet gebeuren bij Valburg in de toch al zwaar belaste Betuwe. Die overslag gaat onvermijdelijk leiden tot een verdere verslechtering van de leefbaarheid van de buurtschappen en dorpen die er liggen: Valburg, Eimeren, Reeth, Ressen, Slijk-Ewijk, Elst en Oosterhout. Want een metalen container oppakken, opstapelen of op een vrachtwagen of treinwagon zetten, dat gaat nu eenmaal niet geruisloos. Om over de mogelijke veiligheidsrisico’s nog maar te zwijgen. Het gaat hier om honderden vrachtwagens per dag waar van alles in kan zitten.

Van een overheid zoals de provincie Gelderland mag je verwachten dat ze zuinig is met gemeenschapsgeld. Dat ze dit geld niet zomaar over de balk smijt. En dus geen tientallen miljoenen stopt in zo’n vijftien nieuwe banen. Toch is de provincie Gelderland dat van plan. Deskundigen waarschuwen dat er straks te weinig goederen zullen zijn om de railterminal rendabel te maken. Zij stellen dat het aanbod niet eens voldoende zal zijn om wekelijks een enkele goederentrein te vullen. Bovendien zijn er al genoeg bestaande alternatieven in Nederland (Tiel en Venlo) en over de grens in Duitsland (Emmerich). Of de overslag van en naar binnenvaartschepen via de bestaande containerterminal in Nijmegen. En dan hebben we het nog niet eens over de kans dat vrachtwagens over een jaar of tien massaal elektrisch zijn geworden en via slimme technieken met elkaar verbonden als een roadtrain, snel en goedkoop over het asfalt rijden. Welke ondernemer wil dan nog tijd en geld verliezen met een extra overslag?

Mocht de geplande railterminal straks minder gebruikt worden dan nu voorgespiegeld wordt, drie keer raden wie dan de prijs daarvoor betaalt? Inderdaad, de samenleving. Net als de Betuwelijn zelf wordt dit een verliesgevend project op onze kosten. Daar doen mooie verkooppraatjes als 'een directe toegang tot de goederenspoorlijn naar China, de Nieuwe Zijderoute' – ja, het staat er echt! - niks aan af.

Wie er sowieso een hoge prijs betalen, dat zijn de mensen die in de buurt wonen. Je zal bijvoorbeeld maar in het buurtschap Reeth wonen. Je hebt al een snelweg (de A15) en een goederenspoorlijn (de Betuwelijn) in je achtertuin, een industrieterrein (Park 15) en dreigt nu ook nog eens een overslag van containers erbij krijgen met extra infrastructuur en honderden vrachtwagens die aan en af rijden. Het gebied raakt zo langzamerhand echt overbelast. Een beetje schaamgroen waarmee de gemeente Overbetuwe overgehaald is om haar verzet te staken, zal de pijn niet verzachten.

Mensen verwachten van overheden zoals gemeente en provincie dat deze voor hen opkomen, niet dat deze de leefbaarheid in een al zwaar belast gebied nog verder verslechteren met dubieuze plannen. De Betuwe, bekend vanwege haar landelijke karakter met boomgaarden vol bloeiende bloesems, appels en kersen, mag niet het logistieke afvoerputje van Gelderland worden.

Gelukkig is het nog niet te laat. Eerdere, nog grootschaligere plannen voor een containeroverslag in dit gebied (het MTC Valburg) zijn al eens afgeblazen na stevig verzet van bewoners. Dat kan nu weer gebeuren!

Eric van Kaathoven en Jeroen Kolkman, SP Overbetuwe

Dit opinieartikel was te lezen in de Gelderlander van 16 juni 2018.

 

Provincie moet over de brug komen met bijdrage voor aanleg Dorpensingel

SP SP Gelderland 14-05-2018 11:44

De Gelderse Statenfractie heeft de brief geagendeerd van de gemeenten Nijmegen en Lingewaard waarin ze de provincie verzoeken een bijdrage te doen aan de verkeersmaatregelen tussen Nijmegen, Lent, Ressen en Bemmel. Het gaat om de aanleg van de Dorpensingel-Oost en aanpalende maatregelen om het verkeer in goede banen te leiden. De SP is blij dat de gemeenten het eens zijn geworden over de aanpak en stelt dat de provincie bij de voorjaarsnota geld moeten vrijmaken voor een provinciale bijdrage.

SP Statenlid Maurits Gemmink: “De provincie heeft de gemeenten vorig jaar om een gezamenlijke gebiedsvisie gevraagd, Die ligt er nu. Het college van Gedeputeerden stelt dat het aan de Staten is om te besluiten tot een bijdrage aan de Dorpensingel. De Gemeenten hebben allebei al miljoenen opzij gelegd en zijn het eens geworden over de beste aanpak voor het gebied. Wat ons betreft is het aan de provincie om de resterende miljoenen bij te passen zodat de bewoners niet geconfronteerd zullen worden met te veel verkeersdrukte, sluipverkeer en onveilige wegen. Verschillende partijen hebben lokaal en regionaal gepleit voor de komst van deze weg. De SP is altijd consistent voorstander geweest van deze plannen, zowel lokaal als provinciaal. Nu hopen we dat andere partijen in de Staten ook voet bij stuk houden.”

Het debat over het verzoek van de gemeenten Nijmegen en Lingewaard zal plaatsvinden tijdens de commissie BOC, woensdagmiddag 16 mei, aanvang 13:00.

SP lanceert plan voor vrij reizen met het ov buiten de spits

SP SP Gelderland 07-02-2018 13:47

De Gelderse SP lanceert woensdag 7 februari in Nijmegen een plan om vrij reizen met het openbaar vervoer in Gelderland mogelijk te maken voor iedereen. De SP stelt voor om bussen en regionale treinen buiten de spits gratis te maken voor reizigers. Hiermee wil de SP een impuls geven aan het ov gebruik en de bereikbaarheid van Gelderland.

SP-Statenlid Maurits Gemmink: “Afgelopen jaren hebben we te veel afbraak en achteruitgang gezien in het openbaar vervoer in Gelderland. De provincie en ov-bedrijven willen alleen nog maar investeren in druk bezette lijnen en verwaarlozen dorpen en wijken waar wat minder reizigers naartoe willen. Het gevolg is dat de bereikbaarheid daar enorm achteruit gaat. Wij zeggen: draai het om! Schrap geen lijnen maar verleid de mensen om in de bus te stappen. Dat kan door de bussen buiten de spits gratis te maken!”

Volgens de SP is het hoog tijd voor een stevige impuls van het openbaar vervoer in Gelderland. Gemmink: “In stedelijk gebied zien we dat het verkeer vastloopt, en dat wordt alleen maar erger. En het ov-gebruik in de regio Arnhem-Nijmegen, dat is slechts 9 procent. In vergelijkbare regio's in Europa ligt dat soms wel op 50 procent! En het bereikbaar houden van het platteland is van groot belang om de krimp tegen te gaan. Maar het huidige provinciebestuur is daar blind voor.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2018/02/sp-lanceert-plan-voor-vrij-reizen-met-het-ov-buiten-de-spitsMet de lancering van het plan wil de SP ook mensen en organisaties van buiten de politiek achter het idee van vrij reizen in het ov krijgen. Daarvoor roepen ze de 'Reisvrij beweging' in het leven. Woensdag 7 februari om 15:30 zal de SP op het busstation in Nijmegen het plan lanceren en de eerste reizigers gaan vragen om de 'Reisvrij beweging' te steunen. Ook het plan steunen? Klik hier!

Arnhemmers willen niet meer als Sardientjes in de bus

SP SP Gelderland 13-12-2017 19:00

Als Sardientjes in een blik. Zo moet de Arnhemse busreiziger de busrit in de ochtendspits ondergaan. De bussen zitten in de spits zo vol dat veel mensen niet mee kunnen en bij de halte blijven staan. Met name scholieren en studenten komen in de problemen omdat ze regelmatig te laat op hun opleiding komen. De bus zit dan zo vol dat de chauffeur doorrijdt. Breng kan of wil ondanks de enorme drukte geen extra bussen inzetten. Dat staat in een zwartboek dat de Arnhemse SP-jongeren van ROOD heeft aangeboden aan Provinciale Staten. De Commissaris van de Koning kreeg daarbij ook een gouden Sardienenblikje aangeboden.

De afgelopen jaren is de bezetting van het Arnhemse openbaar vervoer met 30% toegenomen. Aan de andere kant zien we dat Breng de dienstregeling in Arnhem steeds soberder maakt. Dat heeft grote gevolgen, voornamelijk in de spits. Bussen van en naar de Arnhemse scholen zitten dan zo vol dat de bus regelmatig niet meer stopt bij de haltes. Gevolg, de reiziger moet meerdere bussen afwachten voor ze eindelijk mee kunnen.

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2017/12/arnhemmers-willen-niet-meer-als-sardientjes-in-de-busVolgens ROOD heeft de provincie vervoersplicht. Het zogenaamde ‘snoepscheppen’, zoals chauffeurs het rijden in de ochtendspits noemen, past daar niet binnen. Als de bussen vol zijn rijden ze door en laten de reizigers staan. ROOD roept provinciale staten op daar iets aan te doen. Woordvoerder Remi: “We hebben met honderden mensen gesproken over de problemen rondom het busvervoer in Arnhem. We horen dat studenten hun tentamen missen omdat de bus hen laat staan. Op een gewone lesdag niet op tijd komen is al vervelend, maar tijdens een proefwerkweek is het dat helemaal. Ook de opleidingen in Arnhem bevestigen het probleem. Te laat zijn voor een tentamen betekent niet meedoen, ook als de student er niets aan kan doen.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2017/12/arnhemmers-willen-niet-meer-als-sardientjes-in-de-busMaurits Gemmink, woordvoerder mobiliteit namens de SP in Provinciale Staten: “We zien dit probleem al een lange tijd. Geweldig dat de jongeren van ROOD Arnhem dit dit hebben onderzocht en in een zwartboek hebben opgeschreven. De overvolle bussen op de drukke lijnen zijn al jaren een probleem. Met dit zwartboek in gehand kunnen we in de staten een debat voeren en gedeputeerde Bieze, van Openbaar Vervoer, oproepen dit probleem op te lossen.”

https://gelderland.sp.nl/nieuws/2017/12/arnhemmers-willen-niet-meer-als-sardientjes-in-de-bus
Foto: SP

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.