Nieuws van politieke partijen in Gooise Meren over ChristenUnie inzichtelijk

30 documenten

ChristenUnie Noord-HollandZaterdag ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 23-02-2019 18:08

Precies waar we als CU Gooise Meren ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 26-07-2018 13:28

Precies waar we als CU Gooise Meren al jaren aandacht voor vragen. Het risico van de verkeersveiligheid van de inwoners van Gooise Meren (en anderen) als belangrijkste belang te zien voor de inrichting van de kruisingen/wegen naast en rond de overwegen in Bussum en Naarden.

Er is een win-win situatie te ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 15-06-2018 09:42

Er is een win-win situatie te creëren voor de bewoners met het project BORgronden.

Bewoners naast project BORgronden leggen de nadruk op nu ervaren verkeersproblemen.

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 15-06-2018 09:38

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1222230/660746/BORgronden diversiteitNieuwbouw BORgronden, verkeerstellingen en bestaande verkeersproblematiek; dat waren de ingrediënten van de informatieavond Verkeer Project BORgronden donderdagavond 14 juni 2018.

De gemeente had bewoners uitgenodigd voor een goed voorbereidde informatieavond. Het resultaat van de tellingen en de simulatie met de verkeerstoename door toekomstige bewoners was duidelijk: de toename van het extra verkeer afkomstig van de nieuwe bewoners van de BORgronden heeft een relatief kleine impact op de bestaande verkeerproblematiek. Het verbaasde het aanwezige raadslid Roel Kamphuis (ChristenUnie), dat dit beperkt benoemd en erkend werd.

Calamiteiten A1 - sluipverkeerEen nogal ongeduldige, boze inwoonster gaf aan dat ze die middag drie kwartier onderweg was geweest, waar ze normaal enkele minuten voor nodig zal hebben gehad. De oorzaak hiervan bleek een calamiteit op de A1 te zijn, dat tot allerlei ongewenst sluipverkeer leidde. Uiteraard is dat een ongewenste en onprettige situatie, maar … de mogelijke toename van verkeer naar en van de BORgronden zal een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek hebben bij toekomstige calamiteiten op de A1 en ongewenst sluipverkeer. SportveldenEen ander huidig, als zeer vervelend ervaren probleem, is dat bij de sportvelden regelmatig opstoppingen zijn door komende en uitspelende teams die allemaal zo dicht mogelijk bij de sportvelden zelf willen parkeren. (Routeplanners geven dat ook aan natuurlijk) De gemeente geeft aan actief met de bewoners te willen zoeken naar verdere maatregelen om komende en gaande auto’s in verband met wedstrijden op zaterdag of zondag te spreiden over de bestaande parkeervoorzieningen direct bij de ingang van de sportvelden en ernaast. Op dit moment zijn hier door de gemeente al maatregelen met bebording genomen, maar het blijft een uitdaging. De verwachting is dat de toename van verkeer naar en van de BORgronden hier een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek zal hebben.

Parkeren AHDe bestaande verkeerssituatie bij de winkels, vlak bij de rotonde met de Amersfoortsestraatweg / Godelindelaan, met o.a. de Albert Heijn vraagt regelmatig geduld van de automobilisten die daar willen parkeren of juist door willen rijden. De claxon wordt daarbij regelmatig gebruikt tot ergenis van omwonenden. Er is al contact met AH geweest over aanpassing van de parkeervoorzieningen, zodat er meer parkeerplaatsen beschikbaar komen. Een mogelijke toename van de parkeerdruk door de nieuwe bewoners van de BORgronden is hier zeker voor te stellen, al blijft het voorlopig nog de vraag waar deze bewoners hun boodschappen willen gaan doen.

Creëren win-win situatieEr was veel energie aanwezig bij de in de zaal aanwezig bewoners. Als CU Gooise Meren willen we de bewoners oproepen deze energie positief in te zetten in de werkgroep verkeer om mee te denken over maatregelen om de bestaande verkeersproblematiek aan te pakken.Beseffende dat:

de toename van de bestaande problematiek door de verkeerstoename van en naar de BORgronden relatief beperkt zal zijn. vanwege de bebouwing op de BORgronden het geluidsniveau van de A1 bij een groot deel van de bestaande bewoners aanzienlijk zal dalen, vanwege te nemen geluidswerende maatregelen voor de bebouwing van de BORgronden. Dat er met de BORgronden een mooi deel aan Naarden wordt toegevoegd met de broodnodige woonruimte. Aangezien er nu voor de bestaande verkeersproblematiek extra aandacht is, vanwege de BORgronden, kan er meegewerkt worden aan het verbeteren van het eigen ervaren wooncomfort.

De keuze daarbij is aan de bewoners. En … aan de zwijgende meerderheid die niet bij de informatie avond aanwezig was.Als CU Gooise Meren zien we hier zeker de mogelijkheid om een win-win situatie te creëren voor bestaande en nieuwe bewoners. Dat is waar het, wat ons betreft, in dit geval om gaat bij de ingezette Burgerparticipatie.

Bewoners naast project BORgronden leggen de nadruk op nu ervaren verkeersproblemen.

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 15-06-2018 09:38

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1222230/928839/BORgronden diversiteitNieuwbouw BORgronden, verkeerstellingen en bestaande verkeersproblematiek; dat waren de ingrediënten van de informatieavond Verkeer Project BORgronden donderdagavond 14 juni 2018.

De gemeente had bewoners uitgenodigd voor een goed voorbereidde informatieavond. Het resultaat van de tellingen en de simulatie met de verkeerstoename door toekomstige bewoners was duidelijk: de toename van het extra verkeer afkomstig van de nieuwe bewoners van de BORgronden heeft een relatief kleine impact op de bestaande verkeerproblematiek. Het verbaasde het aanwezige raadslid Roel Kamphuis (ChristenUnie), dat dit beperkt benoemd en erkend werd.

Calamiteiten A1 - sluipverkeerEen nogal ongeduldige, boze inwoonster gaf aan dat ze die middag drie kwartier onderweg was geweest, waar ze normaal enkele minuten voor nodig zal hebben gehad. De oorzaak hiervan bleek een calamiteit op de A1 te zijn, dat tot allerlei ongewenst sluipverkeer leidde. Uiteraard is dat een ongewenste en onprettige situatie, maar … de mogelijke toename van verkeer naar en van de BORgronden zal een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek hebben bij toekomstige calamiteiten op de A1 en ongewenst sluipverkeer. SportveldenEen ander huidig, als zeer vervelend ervaren probleem, is dat bij de sportvelden regelmatig opstoppingen zijn door komende en uitspelende teams die allemaal zo dicht mogelijk bij de sportvelden zelf willen parkeren. (Routeplanners geven dat ook aan natuurlijk) De gemeente geeft aan actief met de bewoners te willen zoeken naar verdere maatregelen om komende en gaande auto’s in verband met wedstrijden op zaterdag of zondag te spreiden over de bestaande parkeervoorzieningen direct bij de ingang van de sportvelden en ernaast. Op dit moment zijn hier door de gemeente al maatregelen met bebording genomen, maar het blijft een uitdaging. De verwachting is dat de toename van verkeer naar en van de BORgronden hier een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek zal hebben.

Parkeren AHDe bestaande verkeerssituatie bij de winkels, vlak bij de rotonde met de Amersfoortsestraatweg / Godelindelaan, met o.a. de Albert Heijn vraagt regelmatig geduld van de automobilisten die daar willen parkeren of juist door willen rijden. De claxon wordt daarbij regelmatig gebruikt tot ergenis van omwonenden. Er is al contact met AH geweest over aanpassing van de parkeervoorzieningen, zodat er meer parkeerplaatsen beschikbaar komen. Een mogelijke toename van de parkeerdruk door de nieuwe bewoners van de BORgronden is hier zeker voor te stellen, al blijft het voorlopig nog de vraag waar deze bewoners hun boodschappen willen gaan doen.

Creëren win-win situatieEr was veel energie aanwezig bij de in de zaal aanwezig bewoners. Als CU Gooise Meren willen we de bewoners oproepen deze energie positief in te zetten in de werkgroep verkeer om mee te denken over maatregelen om de bestaande verkeersproblematiek aan te pakken.Beseffende dat:

de toename van de bestaande problematiek door de verkeerstoename van en naar de BORgronden relatief beperkt zal zijn. vanwege de bebouwing op de BORgronden het geluidsniveau van de A1 bij een groot deel van de bestaande bewoners aanzienlijk zal dalen, vanwege te nemen geluidswerende maatregelen voor de bebouwing van de BORgronden. Dat er met de BORgronden een mooi deel aan Naarden wordt toegevoegd met de broodnodige woonruimte. Aangezien er nu voor de bestaande verkeersproblematiek extra aandacht is, vanwege de BORgronden, kan er meegewerkt worden aan het verbeteren van het eigen ervaren wooncomfort.

De keuze daarbij is aan de bewoners. En … aan de zwijgende meerderheid die niet bij de informatie avond aanwezig was.Als CU Gooise Meren zien we hier zeker de mogelijkheid om een win-win situatie te creëren voor bestaande en nieuwe bewoners. Dat is waar het, wat ons betreft, in dit geval om gaat bij de ingezette Burgerparticipatie.

Bewoners naast project BORgronden leggen de nadruk op nu ervaren verkeersproblemen.

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 15-06-2018 09:38

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1222230/600238/BORgronden diversiteitNieuwbouw BORgronden, verkeerstellingen en bestaande verkeersproblematiek; dat waren de ingrediënten van de informatieavond Verkeer Project BORgronden donderdagavond 14 juni 2018.

De gemeente had bewoners uitgenodigd voor een goed voorbereidde informatieavond. Het resultaat van de tellingen en de simulatie met de verkeerstoename door toekomstige bewoners was duidelijk: de toename van het extra verkeer afkomstig van de nieuwe bewoners van de BORgronden heeft een relatief kleine impact op de bestaande verkeerproblematiek. Het verbaasde het aanwezige raadslid Roel Kamphuis (ChristenUnie), dat dit beperkt benoemd en erkend werd.

Calamiteiten A1 - sluipverkeerEen nogal ongeduldige, boze inwoonster gaf aan dat ze die middag drie kwartier onderweg was geweest, waar ze normaal enkele minuten voor nodig zal hebben gehad. De oorzaak hiervan bleek een calamiteit op de A1 te zijn, dat tot allerlei ongewenst sluipverkeer leidde. Uiteraard is dat een ongewenste en onprettige situatie, maar … de mogelijke toename van verkeer naar en van de BORgronden zal een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek hebben bij toekomstige calamiteiten op de A1 en ongewenst sluipverkeer. SportveldenEen ander huidig, als zeer vervelend ervaren probleem, is dat bij de sportvelden regelmatig opstoppingen zijn door komende en uitspelende teams die allemaal zo dicht mogelijk bij de sportvelden zelf willen parkeren. (Routeplanners geven dat ook aan natuurlijk) De gemeente geeft aan actief met de bewoners te willen zoeken naar verdere maatregelen om komende en gaande auto’s in verband met wedstrijden op zaterdag of zondag te spreiden over de bestaande parkeervoorzieningen direct bij de ingang van de sportvelden en ernaast. Op dit moment zijn hier door de gemeente al maatregelen met bebording genomen, maar het blijft een uitdaging. De verwachting is dat de toename van verkeer naar en van de BORgronden hier een relatief, kleine bijdrage in de nu ervaren problematiek zal hebben.

Parkeren AHDe bestaande verkeerssituatie bij de winkels, vlak bij de rotonde met de Amersfoortsestraatweg / Godelindelaan, met o.a. de Albert Heijn vraagt regelmatig geduld van de automobilisten die daar willen parkeren of juist door willen rijden. De claxon wordt daarbij regelmatig gebruikt tot ergenis van omwonenden. Er is al contact met AH geweest over aanpassing van de parkeervoorzieningen, zodat er meer parkeerplaatsen beschikbaar komen. Een mogelijke toename van de parkeerdruk door de nieuwe bewoners van de BORgronden is hier zeker voor te stellen, al blijft het voorlopig nog de vraag waar deze bewoners hun boodschappen willen gaan doen.

Creëren win-win situatieEr was veel energie aanwezig bij de in de zaal aanwezig bewoners. Als CU Gooise Meren willen we de bewoners oproepen deze energie positief in te zetten in de werkgroep verkeer om mee te denken over maatregelen om de bestaande verkeersproblematiek aan te pakken.Beseffende dat:

de toename van de bestaande problematiek door de verkeerstoename van en naar de BORgronden relatief beperkt zal zijn. vanwege de bebouwing op de BORgronden het geluidsniveau van de A1 bij een groot deel van de bestaande bewoners aanzienlijk zal dalen, vanwege te nemen geluidswerende maatregelen voor de bebouwing van de BORgronden. Dat er met de BORgronden een mooi deel aan Naarden wordt toegevoegd met de broodnodige woonruimte. Aangezien er nu voor de bestaande verkeersproblematiek extra aandacht is, vanwege de BORgronden, kan er meegewerkt worden aan het verbeteren van het eigen ervaren wooncomfort.

De keuze daarbij is aan de bewoners. En … aan de zwijgende meerderheid die niet bij de informatie avond aanwezig was.Als CU Gooise Meren zien we hier zeker de mogelijkheid om een win-win situatie te creëren voor bestaande en nieuwe bewoners. Dat is waar het, wat ons betreft, in dit geval om gaat bij de ingezette Burgerparticipatie.

ChristenUnieAlle geslaagden én hun ...

ChristenUnie ChristenUnie Gooise Meren 13-06-2018 22:44

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1144608/928839/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1144608/660746/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1144608/600238/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.