Nieuws van CDA in Gouda inzichtelijk

3 documenten

Mobiliteit in de Gouwestreek

CDA CDA Gouda 13-03-2018 09:30

Een verbetering van mobiliteit is nodig om tegelijk het unieke landschappelijke karakter van onze regio te bevorderen. Zo kan een goede doorstroming ongewenst sluipverkeer op binnenwegen tegengaan, stellen de CDA-afdelingen Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Gouda in dit manifest Mobiliteit voor reizigers Elke automobilist in de regio kent het beruchte knooppunt van A12/N11/N459. Voor een goede ontsluiting en doorstroming is de zogenaamde Bodegraven-boog met rechtstreekse aansluiting op de A12 zeer noodzakelijk.Het Rijk wil de A20 verbreden tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda. Wij zijn voorstander van deze verbreding en willen aandacht geven aan eventuele nieuwe flessenhalzen. De verbreding moet landschappelijk goed worden ingepast en gepaard gaan met geluidswerende maatregelen. Ook mag de luchtkwaliteit niet verslechteren. Een maatregel die hierbij past, is de aanleg van een snelfietsroute.De afrit en toerit van de A12 bij Gouda moeten behouden blijven. Het kan niet zo zijn dat Gouda afhankelijk wordt van een langere, kwetsbare route via een parallelstructuur met een beweegbare brug, verkeerlichten en gelijkvloerse kruisingen. Dat leidt tot meer fileleed en opstoppingen en is slecht voor ondernemers, scholen en recreanten.Capaciteitsuitbreiding van de N457 (Gouda – Aansluiting Moordrecht op A20) en aansluitende wegen is nodig om de groeiende autodruk vanuit Westergouwe op Goudse uitvalswegen op te vangen.Rekening houden met de spits bij het openen van sluizen en bruggen voorkomt het onnodig vastlopen van het wegverkeer.Voor Waddinxveen en Boskoop is de afhankelijkheid van bruggen fnuikend voor toegankelijkheid, bloeddruk en milieu. Een nieuwe oeververbinding is nodig. Deze mag geen afbreuk doen aan de waarde van het landschap en de natuur.OV kan een grote bijdrage leveren aan fatsoenlijke reistijden. Verdubbeling van het spoor tussen Utrecht en Alphen a/d Rijn is nodig, evenals een kwartiersdienst op Bodegraven en Woerden. Fietsen in de bebouwde kom aantrekkelijker De leefbaarheid, luchtkwaliteit en veiligheid in de stad kunnen beter door fietsen aantrekkelijker te maken dan gemotoriseerde manieren van voortbewegen. Minder verkeer op polderwegen Er komen fietssnelwegen tussen Waddinxveen en Gouda en tussen Nieuwerkerk en Rotterdam.De vaak smalle wegen in het Groene Hart zijn niet berekend op snel en zwaar (sluip)verkeer. Wegen gaan kapot, de verkeersveiligheid van andere verkeersdeelnemers komt in gevaar, er is overlast voor aanwonenden, de stilte wordt verstoord. Dit moet worden tegengegaan, bijvoorbeeld met wegversmallingen. Overlast vliegverkeer terugdringen Het vliegverkeer boven het Groene Hart is de afgelopen jaren helaas toegenomen. De overlast voor bewoners en aantasting van de stilte in het Groene Hart moet worden teruggedrongen in samenwerking met andere overheden.

Mobiliteit in de Gouwestreek

CDA CDA Gouda 13-03-2018 09:30

Een verbetering van mobiliteit is nodig om tegelijk het unieke landschappelijke karakter van onze regio te bevorderen. Zo kan een goede doorstroming ongewenst sluipverkeer op binnenwegen tegengaan, stellen de CDA-afdelingen Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Gouda in dit manifest Mobiliteit voor reizigers Elke automobilist in de regio kent het beruchte knooppunt van A12/N11/N459. Voor een goede ontsluiting en doorstroming is de zogenaamde Bodegraven-boog met rechtstreekse aansluiting op de A12 zeer noodzakelijk.Het Rijk wil de A20 verbreden tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda. Wij zijn voorstander van deze verbreding en willen aandacht geven aan eventuele nieuwe flessenhalzen. De verbreding moet landschappelijk goed worden ingepast en gepaard gaan met geluidswerende maatregelen. Ook mag de luchtkwaliteit niet verslechteren. Een maatregel die hierbij past, is de aanleg van een snelfietsroute.De afrit en toerit van de A12 bij Gouda moeten behouden blijven. Het kan niet zo zijn dat Gouda afhankelijk wordt van een langere, kwetsbare route via een parallelstructuur met een beweegbare brug, verkeerlichten en gelijkvloerse kruisingen. Dat leidt tot meer fileleed en opstoppingen en is slecht voor ondernemers, scholen en recreanten.Capaciteitsuitbreiding van de N457 (Gouda – Aansluiting Moordrecht op A20) en aansluitende wegen is nodig om de groeiende autodruk vanuit Westergouwe op Goudse uitvalswegen op te vangen.Rekening houden met de spits bij het openen van sluizen en bruggen voorkomt het onnodig vastlopen van het wegverkeer.Voor Waddinxveen en Boskoop is de afhankelijkheid van bruggen fnuikend voor toegankelijkheid, bloeddruk en milieu. Een nieuwe oeververbinding is nodig. Deze mag geen afbreuk doen aan de waarde van het landschap en de natuur.OV kan een grote bijdrage leveren aan fatsoenlijke reistijden. Verdubbeling van het spoor tussen Utrecht en Alphen a/d Rijn is nodig, evenals een kwartiersdienst op Bodegraven en Woerden. Fietsen in de bebouwde kom aantrekkelijker De leefbaarheid, luchtkwaliteit en veiligheid in de stad kunnen beter door fietsen aantrekkelijker te maken dan gemotoriseerde manieren van voortbewegen. Minder verkeer op polderwegen Er komen fietssnelwegen tussen Waddinxveen en Gouda en tussen Nieuwerkerk en Rotterdam.De vaak smalle wegen in het Groene Hart zijn niet berekend op snel en zwaar (sluip)verkeer. Wegen gaan kapot, de verkeersveiligheid van andere verkeersdeelnemers komt in gevaar, er is overlast voor aanwonenden, de stilte wordt verstoord. Dit moet worden tegengegaan, bijvoorbeeld met wegversmallingen. Overlast vliegverkeer terugdringen Het vliegverkeer boven het Groene Hart is de afgelopen jaren helaas toegenomen. De overlast voor bewoners en aantasting van de stilte in het Groene Hart moet worden teruggedrongen in samenwerking met andere overheden.

CDA-regioavond met Martijn van Helvert

CDA CDA Gouda 19-02-2018 06:15

GOUDA – Op maandag 12 maart organiseren 4 CDA-afdelingen (Waddinxveen, Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas en Gouda) een gezamenlijke verkiezingsavond met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert. Onderwerp voor de avond is ‘Mobiliteit en veiligheid in de regio’. Mobiliteit, bereikbaarheid en voldoende ruimte voor fietsers en voetgangers zijn voor de 4 afdelingen een belangrijk thema, zo speelt bijvoorbeeld dat de af- en toerit van de A12 bij Gouda dreigt te worden afgesloten, de A20 de grootste filedruk van Nederland heeft en dat het belangrijk is de N11 op de A12 aan te sluiten. Goede bereikbaarheid is belangrijk voor scholen, bedrijven en toeristen. Een blijvend punt van aandacht voor de vier CDA-afdelingen. Veiligheid De regio heeft te maken met terugkerende IS-strijders. De aanpak van radicalisering en de preventie van radicalisering staan hoog op de agenda. Ook de veiligheid van kleine kernen en dorpen in de regio en de capaciteit van de politie-eenheid staan hoog op de agenda van de CDA-afdelingen in de Goudse regio. Martijn van Helvert kan vanuit zijn portefeuille de verbinding leggen tussen het nieuwe kabinetsbeleid en de koers van de CDA-fractie in de Kamer en de situatie in de Gouwestreek. De lijsttrekkers en kandidaten zullen deze avond met Martijn en de aanwezigen in gesprek gaan over de uitdagingen voor de komende raadsperiode. Hanneke Leroux, die tot voor kort stadsdichter van Gouda was, zal met enkele inspirerende gedichten de avond inleiden en uitleiden. Brigitte Leferink (wethouder Waddinxveen) zal optreden als moderator. De regioavond wordt georganiseerd in Arti Legi, een inspirerende locatie aan de Goudse Markt (Markt 27, 2801 JJ), en begint om 20 uur, de toegang is gratis. Over Martijn van Helvert Martijn van Helvert (1978) is sinds 12 november 2014 lid van de Tweede Kamerfractie van het CDA. Hij was fractievoorzitter van het CDA in Provinciale Staten van Limburg en onder meer persoonlijk medewerker van een gedeputeerde, gemeenteraadslid en campagneleider van het CDA in Limburg. Hij werkte als beleidsmedewerker bij de gemeente Heerlen en was zelfstandig adviseur. De heer Van Helvert is buitenlandwoordvoerder van de CDA-fractie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.