Nieuws van CDA in Harderwijk inzichtelijk

16 documenten

Verkeersveiligheid N302

CDA CDA Harderwijk 12-02-2021 18:52

Er gebeuren de laatste tijd veel ongelukken op de Leuvenumseweg in Harderwijk. Wij hebben samen met D66 schriftelijke vragen gesteld over de verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302/Leuvenumseweg. Geachte college, In het najaar van 2020 hebben wij gesproken met bewoners van de Leuvenumseweg en Sonnevanck. Deze bewoners hebben destijds ook gebruik gemaakt van het inspraakrecht bij de commissie Ruimte om hun zorgen kenbaar te maken, met name omtrent verkeersveiligheid en geluidsoverlast van de N302. Op het betreffende, 4 kilometer lange, weggedeelte van de N302 is een maximumsnelheid van 80 km/h is toegestaan. Het traject tussen de splitsing met de Jonkheer Dr. C.J. Sandbergweg en de kruising met de Ceintuurbaan bevat diverse oversteekplaatsen voor fietsers, wandelaars en atleten. Er zijn parkeerplaatsen voor het Hondenbos, de trimbaan, het natuurspeelterrein en de regionale mountainbike route. Een afslag naar dierenasiel De Ark, naar verpleeghuis Sonnevanck en bovendien nog twee gedeeltes met een adviessnelheid van 50km/h omdat er gevaar bestaat voor overstekend wild. Veel dynamiek op 4 kilometer! Het traject is wel opgenomen in het verkeersveiligheid plan van de gemeente Harderwijk en een regionale lijst maar heeft geen prioriteit omdat hier voornamelijk gevoelsmatig onveiligheid ervaren zou worden. Bent u ervan op de hoogte dat op genoemd weggedeelte de laatste tijd diverse, ernstige ongevallen met letsel hebben plaatsgevonden? Is het college bereid om dit nogmaals onder aandacht te brengen van onze provincie omdat we van hen afhankelijk zijn voor een aanpak van de N302. Zo nee, waarom niet. Zo ja, wat zijn uw plannen en acties daartoe? Komt dit weggedeelte van de N302 voor op de inventarisatielijst en/of de provinciale uitvoeringsagenda verkeersveiligheid? Wat betekent dit voor de planning van onderhoud en de mogelijkheid tot verbetering van de verkeersveiligheid van dit weggedeelte? Op welke wijze kan de gemeente Harderwijk bijdragen aan versnelling van het proces en de prioriteit helpen verhogen? Recreatie speelt, met name in deze Coronatijd, een grote rol in de drukte op dit weggedeelte net buiten de bebouwde kom van Harderwijk. Er zijn bezoekers van het hondenlosloopgebied en het natuurspeelterrein, wandelaars, overstekende atleten tussen de atletiekbaan en trimbaan en bovendien kruist de succesvolle, regionale mountainbikeroute dit weggedeelte. Hoe ziet u kans om voor hen de veiligheid te vergroten? Bestaat de mogelijkheid om op dit weggedeelte van de N302, over de lengte van 4 kilometer, een pilot te starten om de veiligheid te vergroten door de maximumsnelheid te verlagen naar 60km/h ? Zo nee, waarom niet? De parkeergelegenheid aan de Watertorenweg is nu vaak al overvol. Is het mogelijk om op momenten van grote drukte, bijvoorbeeld in de weekenden en/of wanneer het weer mooi weer wordt, verkeersregelaars in te zetten? Klik hier voor de schriftelijke vragen Foto:wegforum.nl

CDA stelt zich op de hoogte van nieuwbouwplannen locatie Flora Jozina

CDA CDA Harderwijk 21-01-2020 11:25

Maandag 20 januari presenteerde Veldboom Vastgoed samen met SVP-architecten hun woningbouwplan aan omwonenden en geïnteresseerden op de plek van voormalig bloemenhuis ‘Flora Jozina’.De omwonenden van het voormalig bloemenhuis waren uitgenodigd om de plannen te bekijken en vragen te stellen aan medewerkers van Veldboom Vastgoed en het architectenbureau.Ruim 60 bewoners rondom de Stadsdennenweg kwamen erop af. Het plan van Veldboom is de bouw van 80 1,2 of 3 kamer-appartementen in vier blokken, zowel sociale huur als koop. Op sommige strategische punten drie verdiepingen hoog. Het voorstel is bovendien auto’s te delen, zodat maar een parkeerdek van geringe omvang nodig en gepland is. Volgens de projectontwikkelaar is autodelen in Groningen een succes.De CDA-fractie volgt dit project al een tijd en daarom lieten Ida Stoevelaar en Gerdien Morren, zich uitgebreid informeren door de architect en projectontwikkelaar, maar zij hadden vooral een luisterend oor naar de omwonenden.De aanwezige bewoners konden hun mening over het plan schrijven op een bord en worden nogmaals uitgenodigd voor een tweede info moment in de maand mei.De gehoorde signalen en meningen nemen we mee in het vervolgproces.

Fietspad sportpark 'De Strokel'

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:37

Begin augustus hebben wij schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het fietspad Strokelpad. Omwonenden, maar ook de aanwezige sport- en scoutingverenigingen hebben bij ons signalen afgegeven over het onveilige gevoel door de gebrekkige aanwezigheid van verlichting. Zij zouden graag zien dat er meer verlichtingsarmaturen geplaatst worden langs het fietspad. De beantwoording vanuit de gemeente was dat voordat het besluit genomen hierover genomen kan worden, afstemming dient plaats te vinden met de provincie Gelderland. Een deel van het gebied is Natura2000 gebied. Natura2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura2000 gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Aanpassingen in het gebied kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd. 3 jaar geleden is er onderzoek in het gebied gedaan. De provincie heeft nu geconcludeerd dat het vorige rapport herziend dient te worden. Er moet opnieuw onderzocht worden of de vleermuizen hier hun foerage en of leefgebied hebben. Zij zijn op dit moment in winterslaap. Het onderzoek hiernaar kan daarom pas in april tot juni plaatsvinden. Dit betekent geen concreet resultaat op de korte termijn. Dit hebben wij als fractie de betrokkenen laten weten. Zij stellen het zeer op prijs dat wij dit onderwerp hebben opgepakt en afgesproken is om contact te houden. Voor ons is het nog niet klaar. Wij zullen de voortgang van het onderzoek blijven monitoren en waar nodig opnieuw vragen stellen om voortgang in het proces te houden. Naast de verlichting hebben wij nog een ander signaal gekregen waarmee we samen met de Gelderse CDA-fractie aan het werk zijn. Voordat men per fiets of wandelend Sportpark 'De Strokel' op kan moet men eerst de N302 oversteken. Deze weg wordt steeds drukker, en bij het oversteken leidt dit ook tot onveilige gevoelens. Een brug en of tunnel zou het probleem kunnen oplossen. Een vertegenwoordiger van de provincie Gelderland heeft eind november een afspraak met onder andere AV Athlos. Met het bestuur van Athlos is afgesproken om begin december weer contact te hebben. Dennis Koning

CDA wil extra verlichting op Strokelpad

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:37

Het sportpark “De Strokel” trekt het hele jaar door veel bezoekers, ook in deze donkere wintermaanden. Maar de Strokelweg is slecht verlicht, en dat maakt dat er, vooral voor fietsers, onveilige situaties zijn.Al in augustus heeft het CDA schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het fietspad Strokelpad. Omwonenden, maar ook de aanwezige sport- en scoutingverenigingen, hebben bij ons signalen afgegeven over het onveilige gevoel door de gebrekkige aanwezigheid van verlichting. Zij zouden graag zien dat er meer verlichtingsarmaturen geplaatst worden langs het fietspad. De beantwoording vanuit de gemeente is dat, voordat een besluit hierover genomen kan worden, afstemming dient plaats te vinden met de provincie Gelderland. Een deel van het gebied is Natura2000 gebied. Natura2000 is een Europees netwerk van beschermde natuurgebieden. In Natura2000-gebieden worden bepaalde diersoorten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd om de biodiversiteit te behouden. Aanpassingen in het gebied kunnen dus niet zomaar worden doorgevoerd.Drie jaar geleden is er onderzoek in het gebied gedaan. De provincie vindt nu dat het vorige rapport herzien moet worden. Dit betekent opnieuw onderzoeken. Er moet onderzocht worden of de vleermuizen hier hun leefgebied hebben. Zij zijn nu in winterslaap. Het onderzoek hiernaar kan dus pas in april-juni plaatsvinden. Dit betekent geen concreet resultaat op de korte termijn. Dit hebben wij als fractie de betrokkenen laten weten. Zij stellen het zeer op prijs dat wij dit onderwerp hebben opgepakt, en afgesproken is om uiteraard contact te houden.Voor ons is het nog niet klaar. Wij zullen de voortgang van het onderzoek blijven monitoren en waar nodig opnieuw vragen stellen om het proces op gang te houden.Naast de verlichting hebben wij nog een ander signaal gekregen waar we samen met de Gelderse CDA fractie mee aan het werk zijn. Voordat men per fiets/ wandelend Sportpark “De Strokel” op kan moet men eerst de N302 oversteken. Deze weg wordt steeds drukker, en bij het oversteken leidt dit ook tot onveilige gevoelens. Een brug en of tunnel zou het probleem kunnen oplossen. Wij zorgen er voor dat de gemeente en de provincie hier met de betrokkenen tot een goede oplossing komen.Dennis Koning

Meer laadpalen voor elektrische auto’s

CDA CDA Harderwijk 11-01-2020 10:07

De gemeente gaat het aantal oplaadpalen voor elektrische auto’s in de binnenstad uitbreiden.Op dit moment zijn er 24 oplaadpunten in de binnenstad. Dit aantal gaat tot 2025 toenemen met 60 stuks tot 84 oplaadpunten. Ook buiten de binnenstad komen er oplaadpalen bij. Het is de bedoeling dat we in 2025 zo’n 700 laadpalen hebben in de gemeente Harderwijk. Deze oplaadpunten zijn bedoeld voor bewoners, bezoekers en werkenden in de binnenstad.In december 2018 heeft de raad hiervoor de motie “openbare laadpalen voor elektrische auto’s” aangenomen. Ook wij zijn voorstander van deze uitbreiding. In deze motie wordt de ambitie uitgesproken om het aantal oplaadpunten aan te laten sluiten bij de landelijke ambitie voor wat betreft de groeiende trend voor elektrisch rijden. In deze motie hebben wij het College verzocht met een plan van aanpak te komen en afgelopen december is deze in de commissie Beleid Algemeen besproken.Momenteel kan er alleen een paal geplaatst worden als deze door een inwoner van de gemeente wordt aangevraagd. Voor bezoekers van Harderwijk wordt het dan lastig zijn/ haar auto op te laden. Met deze uitbreiding wordt Harderwijk aantrekkelijk om een tussenstop te maken en tijdens het opladen de stad te bezoeken. Op deze manier dragen we bij aan een gastvrij en duurzaam Harderwijk; dat vinden wij goed voor elkaar. Andrea Oosting - Klock

Beantwoording schriftelijke vragen verlichting Strokelpad

CDA CDA Harderwijk 29-09-2019 06:37

Begin augustus hebben wij schriftelijke vragen gesteld over de verlichting langs het Strokelpad. Dit omdat uit gesprekken met omwonenden, sport- en scoutingverenigingen is gebleken dat er behoefte is aan goede verlichting. Erg belangrijk vinden wij, dit vergroot de verkeersveiligheid en het veiligheidsgevoel. Eind augustus kregen wij bericht dat het beantwoorden van de schriftelijke vragen iets langer zou duren in verband met de vakantieperiode. Eind vorige week hebben wij eindelijk antwoord gekregen op de vragen, deze kunt onderstaand lezen. Hierin staat dat de gemeente met de provincie in gesprek gaat om mogelijke oplossingen te onderzoeken. Helaas hebben wij hier nog geen terugkoppeling van gehad en zoals het er nu uitziet zal de verlichting ook niet voor de winter gerealiseerd zijn. Erg jammer, wij blijven hier aandacht voor vragen en hopen binnenkort meer duidelijkheid te kunnen geven. Schriftelijke vragen en antwoorden Vraag 1: Is het college op de hoogte van de zorgen die er nog altijd zijn bij omwonenden, sport- en scoutingverenigingen omtrent de onveilige, donkere situatie op het Strokelfietspad? Zo ja, wat heeft het college met deze zorgen gedaan of wat gaat het college ermee doen? Antwoord 1: Dit is inderdaad bij het college bekend. We gaan daarom deze maand nog in overleg met de provincie om de mogelijkheden te onderzoeken en een oplossing te vinden waarmee we, ondanks de gestelde voorwaarde in de aanlegvergunning, alsnog verlichting langs het Strokelfietspad kunnen aanleggen. Aansluitend komen we met een voorstel met daarin de eventuele mogelijkheden en de daaraan verbonden kosten. Tot die tijd zijn de fietsende sportparkbezoekers na zonsondergang aangewezen op de verlichte route via de Korhoenlaan en het fietspad Boslaan. Vraag 2: Bent u het met het CDA eens dat het plaatsen van vier ‘verlichtingsobjecten’ langs het fietspad niet het gewenste effect heeft om de veiligheid echt te vergroten? Hoe gaat u dit effect wel bereiken? Antwoord 2: Vier extra lichtmasten dragen enigszins bij en kunnen als ‘baak’verlichting (richtpunt om naar toe te fietsen) fungeren. Maar zowel 4 extra lichtmasten als het gehele pad voorzien van verlichting kan pas als de voorwaarde die in de vergunning is gesteld van tafel is. Vraag 3: Waarom is de verlichting van het betreffende fietspad nog niet uitgevoerd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Antwoord 3: Zie antwoord vraag 1 Vraag 4: Hoe verklaart u het dat het plaatsen van verlichting langs het fietspad vanwege Natura 2000 beperkt toegestaan is, terwijl er elke avond lichtmasten bij de sportverenigingen aan staan? Antwoord 4: De lichtmasten van de sportverenigingen staan er al van voor de Natura 2000 wetgeving. Voor zover bekend schrijft de wet niet voor dat deze moeten worden verwijderd. Vraag 5: Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken? Antwoord 5: Die optie is destijds niet meegenomen, omdat het niet verlichten van het pad als voorwaarde was opgenomen in de vergunning voor aanleg van het pad. Zie verder antwoord vraag 1. Vraag 3: Waarom is de verlichting van het betreffende fietspad nog niet uitgevoerd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet? Antwoord 3: Zie antwoord vraag 1 Vraag 4: Hoe verklaart u het dat het plaatsen van verlichting langs het fietspad vanwege Natura 2000 beperkt toegestaan is, terwijl er elke avond lichtmasten bij de sportverenigingen aan staan? Antwoord 4: De lichtmasten van de sportverenigingen staan er al van voor de Natura 2000 wetgeving. Voorzover bekend schrijft de wet niet voor dat deze moeten worden verwijderd. Vraag 5: Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken? Antwoord 5: Die optie is destijds niet meegenomen, omdat het niet verlichten van het pad als voorwaarde was opgenomen in de vergunning voor aanleg van het pad. Zie verder antwoord vraag 1. Beantwoording schriftelijke vragen, link

Vergroten van de veiligheid door verlichting op Strokelfietspad

CDA CDA Harderwijk 01-08-2019 07:36

Voordat het 's avonds weer vroeger donker wordt moet er goede verlichting zijn voor het fietspad langs de Strokelweg in Harderwijk. Om deze reden hebben wij schriftelijke vragen gesteld aan het college en hopen dat er snel verbetering komt. Onderstaand de schriftelijke vragen: N.a.v. de door het CDA ingediende motie “Donkere plekken“ van d.d. 14 december 2017 is er in de gemeente Harderwijk onderzoek gedaan naar de lantaarnverlichting van verschillende locaties waar wandelaars en fietsers sociale onveiligheid ervaren. Een van de onderzochte locaties de Strokelweg. Gebleken is dat de hoofdrijbaan verlichting voldoet aan de normen. Het fietspad, dat in Natura 2000 gebied ligt, niet. Onderzoekers geven de overweging mee om 4 extra lichtpunten langs het fietspad te plaatsen. Uit gesprekken met omwonenden, sport- en scoutingverenigingen blijkt dat de situatie nog gelijk is aan 2 jaar geleden. De CDA-fractie Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen: Is het college op de hoogte van de zorgen die er nog altijd zijn bij omwonenden, sport- en scoutingverenigingen?Klopt het dat de overweging om 4 extra lichtmasten langs het fietspad te plaatsen nog niet is opgevolgd? Bent u bereid dit alsnog voor de winterperiode uit te voeren? Zo nee, waarom niet?Met het oog op Natura 2000 bestaat de mogelijkheid om straatverlichting met bewegingssensoren te plaatsen. Is deze mogelijkheid in het onderzoek meegenomen? Zo nee, bent u bereid dit alsnog te onderzoeken?Is het college bereid te de straatverlichting langs de hoofdrijbaan naar de andere zijde te verplaatsten zodat het fietspad beter verlicht zal worden? Zo nee, waarom niet? Wij hopen snel antwoord te krijgen op bovenstaande vragen, de beantwoording zullen wij tzt op onze site zetten.

Wandelpad langs het Zeepad en beweegbare palen in de binnenstad

CDA CDA Harderwijk 19-07-2019 12:27

In de laatste raadsvergadering (18 juli 2019) voor de zomer stond vooral de Kadernota centraal. De kadernota is de financiële opmaat naar de begroting van onze gemeente die in het najaar behandeld wordt. Het CDA heeft een amendement en een motie ingediend. Het amendement gaat over het vervangen van het besturingssysteem en de beweegbare palen in de binnenstad. Het systeem is meer dan 15 jaar oud en werkt niet goed meer. Ook kan het niet meer goed gerepareerd worden. Dit kan leiden tot overlast voor de bewoners en bezoekers van de binnenstad, en kan een ernstige belemmering zijn voor de hulpdiensten bij een spoedeisende zaak of een calamiteit met allen gevolgen van dien. De brandweer heeft ons hierop attent gemaakt. De motie betreft het aanleggen van een wandelpad langs het fietspad van het Zeepad. Nu wordt het fietspad vooral gebruikt door vele verschillende weggebruikers, zoals (race/elektrische)fietsers, skaters, hardlopers, wandelaars (met en zonder kinderwagens, honden etc.). Het wandelpad moet de veiligheid van de gebruikers vergroten. Zowel het amendement als de motie is aangenomen.

Veiligheid wandelzone Boulevard

CDA CDA Harderwijk 04-07-2019 10:02

Het CDA Harderwijk-Hierden heeft schriftelijke vragen gesteld omtrent de veiligheid van de wandelzone Boulevard. De Boulevard is in de periode van 1 april t/m 31 oktober een wandelgebied. Fietsers zijn hier te gast en brom- en snorfietsen, scooters en andere motorvoertuigen mogen hier niet rijden en/ of parkeren. Veelvuldig rijden hier wel brom- snorfietsen, scooters en andere motorvoertuigen en worden deze geparkeerd. Dit levert ergernis op bij de bezoekers van de boulevard en kan leiden tot onveilige situaties. Om die reden hebben wij onderstaande vragen gesteld aan het college en hopen wij dat deze snel beantwoord zullen worden. Klik hier voor een overzicht van de vragen.

CDA niet tevreden over antwoord B&W herplaatsen geluidscherm A28

CDA CDA Harderwijk 02-02-2019 12:46

Afgelopen december heeft CDA Harderwijk-Hierden vragen aan het College van B&W gesteld over de mogelijkheden van het vervangen van de schermen ter hoogte van Tweelingstad door de bij Drielanden vrijkomende schermen. Het betreft een schermdeel met een lengte van ongeveer 750 meter. Volgens planning van Rijkswaterstaat wordt het deel langs de A28 bij Tweelingstad over drie jaar vervangen.Uit de beantwoording blijkt dat Rijkswaterstaat, eigenaar van de schermen, niet afwijzend staat tegenover herplaatsing geluidschermen, maar stelt als voorwaarde dat de te maken kosten voor Harderwijk zijn. Nogmaals wordt in de beantwoording door zowel Rijkswaterstaat als gemeente Harderwijk bevestigd, dat In de wijk Tweelingstad een overschrijding van geluid gemeten wordt, het meest ter hoogte van de Julianalaan. Onlangs is door de Omgevingsdienst een nieuwe berekening gemaakt. De Omgevingsdienst berekende dat met een deel van de vrijkomende schermen, 100 meter lang en 3 meter hoog, een reductie van 2dB gehaald kan worden als het geplaatst zou worden langs de A28 waar nu helemaal geen scherm staat.Op de vraag van het CDA aan het College of zij bereid zijn aan Rijkswaterstaat het voorstel te doen de geluidschermen te herplaatsen naar de wijk Tweelingstad, onder voorwaarde dat uiterlijk over drie jaar deze vervangen worden door geheel nieuwe, antwoordde het College dat de afname van geluidbelasting niet in verhouding staat tot de kosten die gemaakt moeten worden bij het herplaatsen van het 750 meter lange schermdeel, zoals ontmantelen, transport, het opnieuw plaatsen en verkeersmaatregelen. De raming ligt tussen de €500.000 en €1.000.000. “De bandbreedte van de raming is veel te ruim, het CDA wil weten hoeveel het precies gaat kosten, het CDA blijft van mening dat het een mooie tijdelijke oplossing is, waarbij wel degelijk een geluidsreductie te halen is. Bovendien zou de herplaatsing een mooi voorbeeld van hergebruik zijn die aan onze duurzaamheidsdoelstellingen tegemoet komt”, stelt raadslid Ida Stoevelaar, “Wij zijn er ook van overtuigd dat er echt snel iets moet gebeuren in Tweelingstad”.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.