Nieuws van politieke partijen in Heerhugowaard over CDA inzichtelijk

4 documenten

3, 2, 1.. en alweer bijna rood

CDA CDA Heerhugowaard 23-07-2019 17:08

Naar aanleiding van klachten en vragen van ouderen in het stationsgebied die van en naar Middenwaard gaan. Hebben wij als CDA een klein onderzoek gedaan naar de oversteektijden van de oversteken op het Westtangent ter hoogte kruising Zuidtangent. De oversteektijd is 3 sec per over te steken rijbaan excl tussenstukken (rustpunten tussen de rijbanen) als men met een snelheid van 4,6 km per uur oversteekt. Dit is redelijk snel en veel gehandicapten en ouderen redden dit niet. Daarbij gaat het autoverkeer redelijk snel al rijden nadat het voetgangerslicht op rood gaat. Dit is niet prettig voor degene die oversteekt. Dit lijkt ons niet echt gehandicapten en senior vriendelijk. Andere oversteektijden in Heerhhugowaard lijken langer te duren n.l. 4 sec per rijbaan. Vraag: Is de wethouder op de hoogte van deze zorgen aangaande de oversteektijden? Er zijn hier al eerder een klachten over geweest. En als er meer woningen worden gebouwd in het stationsgebied zal dit probleem zich vaker gaan voordoen! Antwoord: De klachten van oudere voetgangers mbt tekort oversteektijd over de Westtangent bij de kruising Zuidtangent is ons zeer bekend. We geven er telkens weer zorgvuldig aandacht aan. Naar aanleiding van meldingen is er ter plaatse al met diverse senioren "de oversteek gedaan" en uitleg gegeven. Steeds bleek dat er voldoende oversteektijd was, ook bij rollatorgebruikers. Vraag: Is er rekening gehouden met het afstellen van de oversteektijd per rijbaan met de reactietijd. Deze is al gauw 2 seconden alvorens men oversteekt? En dan gaat het met name voor ouderen, kinderen en gehandicapten? Antwoord: Beleving van de voetganger en werking van het voetgangerslicht De oversteek over de Westtangent is vier plus twee rijbanen breed waardoor je veel asfalt voor je ziet om over te steken. Dat geeft vooral bij langzame voetganger stress: niet snel uit de voeten kunnen met ronkende motoren vlak naast je. "Stel je voor dat ik de overkant niet op tijd haal" is een vaak uitgesproken gedachte. Als dan ook nog eens, als je nog maar net met de oversteek begonnen bent, het voetgangerslicht op groenknipperen gaat en snel daarna op rood, loopt de stress nog hoger op. "Ik krijg al rood en ben nog lang niet aan de overkant" hoor je dan zeggen. Het stoplicht voor de rijbaan of het fietspad werkt anders dan bij een fiets of auto omdat het verkeerslicht hier aan het begin van de oversteek staat en bij een voetganger aan het eind van de oversteek. Het voetgangerslicht is echter slechts bedoeld voor de voetganger die nog moet BEGINNEN aan de oversteek, net als bij rijbaan of fietspad. Dit is het eerste te onderscheiden feit. Als de voetganger groen krijgt en start met de oversteek blijft hij het stoplicht vóór zich gedurende de gehele oversteek zien. Na enkele meters gelopen te hebben gaat het voetgangerslicht naar groenknipperen en twee stappen verder naar rood. Een langzame voetganger loopt dan pas ongeveer op de tweede rijbaan, moet nog drie rijbanen oversteken, en ervaart stress. Echter het voetgangerslicht is niet bedoeld voor de overstekende voetganger maar slechts voor voetgangers die nog aan de oversteek moeten beginnen. Ook al wordt tijdens de oversteek het voetgangerslicht rood, je kan rustig de oversteek afmaken. Ook de langzame voetganger. Het voetgangerslicht staat er dus alléén voor de voetganger die aan de oversteek begint. Als je al aan het oversteken bent, kan je het voetgangerslicht negeren. Als het voetgangerslicht naar groenknipperen gaat is dat het teken voor een langzame voetganger dat hij/zij tekort tijd heeft om aan de oversteek te beginnen. Een snelle voetganger heeft bij groenknipperen wel voldoende tijd. De snelle voetganger komt pas tijd tekort als hij bij rood licht aan de oversteek begint. Als we dit aan langzame voetgangers ter plaatse uitleggen, en we slagen er tijdens de oversteek in het voetgangerslicht en de ronkende motoren te negeren, dan blijkt in bijna alle gevallen dat er voldoende tijd is de gehele oversteek te doen. Ook zorgt bewustwording ervoor dat de stress verdwijnt. Neemt niet weg dat we bij deze drukke oversteek de langzame voetganger vragen alert te zijn als het voetgangerslicht op groen gaat en geen tijd te verspillen. Toch kan het in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat iemand zó traag is dat het conflicterende verkeer groen krijgt voordat de voetganger aan de overkant is. De meeste automobilisten zullen daar echter netjes op anticiperen. Als dit vaker voorkomt, zullen we vanzelfsprekend overwegen de oversteektijd voor voetgangers nog verder te verruimen. Kan de oversteektijd van de voetgangers op deze kruising niet wat ruimer afgesteld worden? Dilemma is dat dan de auto's vaker en langer staan te wachten voor een leeg kruispunt. Dit veroorzaakt irritatie, roodlichtnegatie en langere files, vooral in de spits. Het gemeentebeleid is er op gericht dat de maximale tijd die een verkeersdeelnemer bij verkeerslichten moet wachten onder de 90 seconden blijft. Vraag: Weet de wethouder dat er voor dit soort situaties een speciale knop aan de verkeerslichten toegevoegd kan worden? Dit houdt in dat als men deze drukknop minimaal drie seconden ingedrukt houdt, het licht langer groen licht blijft, ongeveer de dubbele tijd. Het indrukken moet wel gebeuren voordat het voetgangerslicht groen wordt. Met name ouderen en gehandicapten, maar bijvoorbeeld ook groepen schoolkinderen hebben hierdoor meer tijd om over te steken.' Antwoord: De wethouder is op de hoogte van het feit dat dit soort knoppen bestaan. Vraag: Is dit al eens overwogen om deze knop bij de oversteekplaatsen zoals bij het Westtangent te plaatsen? Zo ja, waarom zijn ze niet geplaatst? Zo nee, waarom is hier niet aan gedacht? Antwoord: We kennen de mogelijkheid om bij het langer indrukken van de drukknop een langere oversteektijd te geven. Er zijn vier redenen te noemen dat dit nog niet toegepast wordt in Heerhugowaard: De eerste reden is dat de oversteektijd ook nu al voldoende is voor mensen die slecht ter been zijn.De tweede reden is dat ook snelle voetgangers 3 seconden kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) drukken waardoor het overige verkeer lange tijd voor niets staat te wachten.Dit leidt tot irritatie, roodlichtnegatie met toename van ongevallen, en een significante toename van klachten. De derde reden is dat het gemeentebeleid er op gericht is dat de verkeersdeelnemer niet langer dan 90 seconden bij een verkeerslicht hoeft te wachten.Bij de kruising Westtangent-Zuidtangent staat dat beleid nu al onder druk. Bij nog langere oversteektijden overschrijden we waarschijnlijk het geduld van de overige weggebruikers.Ook dit leidt tot een toename van klachten. Een vierde reden is dat er geen eenduidig beleid in Nederland is voor drukknoppen met meerdere functies. Dit moet dus ruim en herhaaldelijk gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld in Langedijk wordt bij lang indrukken van de drukknop de rateltikker actief voor slechtzienden. Dit leidt weer tot geluidsklachten van omwonenden.

De verkeersonveiligheid in het buitengebied van Heerhugowaard neemt toe.

CDA CDA Heerhugowaard 01-02-2019 11:18

Er rijdt steeds meer vrachtverkeer over de Donkereweg (De Noord) en sluipverkeer over de Groeneweg (bij Oterleek). Fietsende scholieren komen daardoor in de knel. Het CDA luidde deze week de noodklok in de raadsvergadering. ,,Nu de Westfrisiaweg is afgerond en de afsluiting van de Molenweg klaar is, rijden vrachtwagens van bedrijven aan de Veenhuizerweg via de smalle Donkereweg naar de Middenweg om daar hun weg te vervolgen’’, rapporteerde Jolanda van Ling. Uit klachten van buitengebied-bewoners blijkt dat de weg aan de kanten herhaaldelijk aan stukken wordt gereden door het zware verkeer. ,,Het gaat om een route waar veel scholkinderen langs komen. Er ontstaan gevaarlijke situaties als er uitgeweken moet worden.’’ Hetzelfde geldt volgens het CDA voor de Groeneweg. Daar groeit het sluipverkeer, mede door werk aan de Dorpsstraat in Oterleek. Wethouder Monique Stam kondigde aan dat de Donkereweg in 2020 een onderhoudsbeurt krijgt. ,,Inclusief verbeteringen van de bermen.’’ Over de Groeneweg informeert ze de raad later. Bron: Noordhollands Dagblad Gerard van Engelen

Oplossen File problematiek N242 en de Oosttangent: maak ze vierbaans!

CDA CDA Heerhugowaard 19-03-2018 16:16

Als u in de ochtend naar uw werk gaat en aan het einde van de dag weer huiswaarts keert, is de kans groot dat u in de rij komt te staan op de N242 of de Oosttangent. De prijs van succes, de files. Wat het CDA betreft is nu het moment aangebroken om dit structureel aan te pakken. Door er vierbaans wegen van te maken. Op deze voet doorgaan zorgt er voor dat Heerhugowaard verder dicht slibt. Sommige partijen zeggen datu maar met het openbaar vervoer moet gaan. Het CDA ziet dat dit niet als toereikende oplossing van het zoeven geschetste probleem. Natuurlijk is het goed als mensen de trein en bus pakken maar dat kan niet de oplossing zijn van de plaatselijke congestie. Ronkende motoren van stil staande auto's niet goed voor het milieu. Dat leidt tot de opstapeling van fijnstof bij de huizen aan de weg. Dat kan op termijn tot risicovolle situaties leiden. Dat moeten wij niet willen. Het gaat goed met Heerhugowaard, dat is onder andere terug te zien in de grootschalige ontwikkelingen van de Draai. Dit zorgt er tevens voor dat er een opnieuw een toename komt van autoverkeer op Oosttangent. Het is een goede zaak dat met het ondertunnelen van het spoor de ontsluiting van Heerhugowaard aanzienlijk verbeterd wordt verbeterd. Maar dat is wat het CDA betreft niet voldoende om op termijn de toename van files het hoofd te bieden. Juist hierom willen wij dat de N-242 en de Oosttangent vierbaans wegen worden. Het succes van Heerhugowaard mag niet geremd worden. Bekijk hier al onze standpunten

maximale bouwhoogte inbreilocatie

CDA CDA Heerhugowaard 21-02-2018 13:47

Partijen reageren op stellingen van de redactie van de Koerier. Mogen bouwplannen op een inbreilocatie maximaal vier hoog zijn? De omgeving waar gebouwd wordt is leidend. Dit betekent in de praktijk dat je soms alleen laagbouw toestaat. Maar een andere keer is hoogbouw wel passend. Het is van belang om bij een bouwproject te checken of de architectuur passend is in de omgeving. Past bij het karakter van de buurt. Het is het CDA duidelijk dat hoogbouw (dus) niet voor heel Heerhugowaard geschikt is. Wel geschikt rondom Middenwaard en in het stationsgebied. Maar bijvoorbeeld niet in 't Kruis. Koerier 21 februari 2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.