De coalitiepartners  VVD, Heiloo 2000 en CDA betreuren het dat het Verkeersplan uitstel behoeft.  Wij zijn van mening dat het een verstandig besluit is geweest van het College. Na doorrekening van het verkeersmodel is gebleken dat het verkeersplan zoals dat nu voorligt nog niet nauwkeurig genoeg is om vast te stellen.  Voor ons als coalitie is het van belang dat wij eerst inzicht verkrijgen in de herziene berekeningen alvorens het verkeersplan vast te stellen.

Geen aansluiting van de A9 op Heiloo is geen optie. Zonder aansluiting zal het dorp in 2030 volkomen vastlopen. Door de realisatie van de aansluiting A9 zal de verkeersdrukte aan de Noordzijde van Heiloo aanmerkelijk lager worden. Het knelpunt ter hoogte van de aansluiting Kennemerstraatweg - N9 treedt niet meer op en op de Kerkelaan zal nog sprake zijn van een beperkte overschrijding.

Uit eerdere doorrekeningen is wel gebleken dat met de komst van de aansluiting en de daarop volgende heroriëntatie van het verkeer dit op sommige plaatsen in het dorp zal leiden tot een extra belasting (Kanaalweg-Stationsweg-Zeeweg en vice versa). Hiervoor zijn aanvullende maatregelen nodig die dit moeten ondervangen (gedacht moet worden aan bijvoorbeeld snelheid remmende maatregelen of bijvoorbeeld  éénrichtingsverkeer, een verbod op vrachtverkeer en landbouwverkeer). Het doel van het verkeersplan is om te komen tot een evenwichtigere verdeling van het verkeer door ons dorp. Dat houdt in dat er wegen zijn die meer verkeer zullen moeten gaan verwerken maar altijd onder de grenswaarden zullen blijven die voor deze wegen zijn vastgesteld. De wegen die nu overbelast zijn, zoals Stationsweg en Kerkelaan, krijgen beduidend minder verkeer te verwerken waardoor deze ook onder de gestelde grenswaarden uit zullen komen. Uit de doorrekening van het definitieve verkeersmodel is nu gebleken dat we er met de maatregelen die in het concept Verkeersplan zijn uitgewerkt niet voldoende uit zijn. We zullen dan ook de komende periode in samenspraak met de maatschappelijke denktank verder studeren op maatregelen die wel hun doel treffen.

Een Rondweg rond Heiloo is niet zomaar te realiseren en zal een enorm tijdsbeslag met zich brengen. Dat heeft te maken met gronden die niet in het bezit zijn van de gemeente, maar die wel nodig zijn voor realisatie. De coalitie vindt het een eerste prioriteit om binnen het huidige wegennet te bezien wat de mogelijkheden zijn en de daadwerkelijke belasting monitoren.