Nieuws van politieke partijen in Heiloo over CDA inzichtelijk

2 documenten

Coalitiepartijen zijn niet van plan af te zien van de Afslag A9

Heiloo-2000 Heiloo-2000 VVD CDA Heiloo 09-10-2019 19:10

Het moge duidelijk zijn: de coalitiepartijen Heiloo-2000, VVD en CDA zijn niet van plan af te zien van de aansluiting van Heiloo op de A9. De drie partijen, samen goed voor een krappe meerderheid in de gemeenteraad van Heiloo, willen juist snelheid maken om het tijdverlies, veroorzaakt door de stikstofproblematiek, zo beperkt mogelijk te houden. „De meeste inwoners willen dat er een afslag komt.”

Vroegop schetst nog even de situatie. „We zijn eigenlijk al jaren bezig discussie te voeren over de afslag. In de gemeenteraad is een besluit genomen om de afslag te realiseren, en daar waren overigens niet alleen de huidige coalitiepartijen het mee eens. Het bestemmingsplan voor de afslag is, zoals het hoort, opengesteld voor bezwaar en beroep. Na de uitspraak van de Raad van State in mei is duidelijk geworden dat het Plan Aanpak Stikstof (PAS) niet meer geldt en dat het werk nog niet uitgevoerd kan worden. Maar dat betekent wat ons betreft niet dat alle opties weer open zijn. We moeten snel het bestemmingsplan herzien op dit punt. De stikstofdepositie als gevolg van de afslag moet zo klein mogelijk zijn.”

De coalitiepartners vinden het overigens terecht dat het PAS ter discussie is gesteld. „Het was een rekenmodel, met veel aannames, erg theoretisch.”

Heiloo-2000, VVD en CDA blijven van mening dat de aansluiting er moet komen. „Ik sta nu elke ochtend vast in de file”, zegt Linda Verbeek. „Ik kom moeilijk het dorp uit. Hoe zuur is dat?” Uit een grafiek in het rapport Remkes blijkt, dat auto’s die in files staan veel meer stikstofdepositie veroorzaken dan een auto die met 130 voorbij rijdt. Volgens de drie politici lost de aansluiting dat probleem juist op.

Brouwer de Koning: „In de modellen wordt alleen berekend welke uitstoot erbij komt als de afslag wordt aangelegd, niet hoeveel er minder wordt uitgestoten op andere wegen.” Volgens Vroegop is de depositie als gevolg van de afslag ’verwaarloosbaar klein’. „Volgens de berekening van bureau Arcadis gaat het om 0,14 gram per hectare per jaar. ” Veerbeek: „Ik heb begrepen: als ik mijn hond in de duinen uitlaat, veroorzaak ik al het tienvoudige daarvan. De meeste inwoners en ondernemers willen de afslag. Het was een democratisch besluit en daar willen we voor vechten.”

Uit eerdere berekeningen bleek dat de extra depositie van stikstof in het duingebied het zevenvoudige was van hetgeen eind vorig jaar door Arcadis werd gepubliceerd. „Geen idee waar dat verschil vandaan komt”, aldus Vroegop. „Maar wij gebruiken het rapport van Arcadis als leidraad.”

Er zal straks, aansluitend bij de uitspraak van de Raad van State, een ’passende beoordeling’ moeten komen van de stikstofdepositie als gevolg van de aansluiting. De coalitiepartners hebben er al over nagedacht. „Een matiging van de uitstoot kan worden gevonden door de maximumsnelheden op wegen in het project terug te brengen”, zegt Brouwer de Koning. „Op de Lagelaan en de parallelweg aan de A9 zou die terug kunnen van 80 naar 60. Dan is het probleem van de extra depositie opgelost. Mogelijk kan de snelheid op de A9 op dat deel terug naar 90. Dat is ook goed tegen de geluidsoverlast.” „Of de 100-kilometerzone vanaf verkeersplein Kooimeer verlengen tot na de afslag”, oppert Veerbeek. Vroegop ziet, als VVD’er, die laatste maatregel overigens niet zitten. „Vergeet niet dat er 5,5 miljoen euro klaar ligt voor natuurcompensatie als de afslag gerealiseerd wordt”, zegt Vroegop. Brouwer de Koning: „We horen nu vaak: dat is allemaal al natuur. Maar het meeste is landbouwgrond.”

Maar hoe nu verder met de afslag? Het bestemmingsplan is vernietigd

Het moge duidelijk zijn: de coalitiepartijen Heiloo-2000, VVD en CDA zijn niet van plan af te zien van de aansluiting van Heiloo op de A9. De drie partijen, samen goed voor een krappe meerderheid in de gemeenteraad van Heiloo, willen juist snelheid maken om het tijdverlies, veroorzaakt door de stikstofproblematiek, zo beperkt mogelijk te houden. „De meeste inwoners willen dat er een afslag komt.”

en het overigens terecht dat het PAS ter discussie is gesteld. „Het was een rekenmodel, met veel aannames, erg theoretisch.”

Heiloo-2000, VVD en CDA blijven van mening dat de aansluiting er moet komen. „Ik sta nu elke ochtend vast in de file”, zegt Linda Verbeek. „Ik kom moeilijk het dorp uit. Hoe zuur is dat?” Uit een grafiek in het rapport Remkes blijft, dat auto’s die in files staan veel meer stikstofdepositie veroorzaken dan een auto die met 130 voorbij rijdt. Volgens de drie politici lost de aansluiting dat probleem juist op.

Verkeersplan Heiloo

VVD VVD CDA Heiloo 16-09-2017 10:46

De coalitiepartners  VVD, Heiloo 2000 en CDA betreuren het dat het Verkeersplan uitstel behoeft.  Wij zijn van mening dat het een verstandig besluit is geweest van het College. Na doorrekening van het verkeersmodel is gebleken dat het verkeersplan zoals dat nu voorligt nog niet nauwkeurig genoeg is om vast te stellen.  Voor ons als coalitie is het van belang dat wij eerst inzicht verkrijgen in de herziene berekeningen alvorens het verkeersplan vast te stellen.

Geen aansluiting van de A9 op Heiloo is geen optie. Zonder aansluiting zal het dorp in 2030 volkomen vastlopen. Door de realisatie van de aansluiting A9 zal de verkeersdrukte aan de Noordzijde van Heiloo aanmerkelijk lager worden. Het knelpunt ter hoogte van de aansluiting Kennemerstraatweg - N9 treedt niet meer op en op de Kerkelaan zal nog sprake zijn van een beperkte overschrijding.

Uit eerdere doorrekeningen is wel gebleken dat met de komst van de aansluiting en de daarop volgende heroriëntatie van het verkeer dit op sommige plaatsen in het dorp zal leiden tot een extra belasting (Kanaalweg-Stationsweg-Zeeweg en vice versa). Hiervoor zijn aanvullende maatregelen nodig die dit moeten ondervangen (gedacht moet worden aan bijvoorbeeld snelheid remmende maatregelen of bijvoorbeeld  éénrichtingsverkeer, een verbod op vrachtverkeer en landbouwverkeer). Het doel van het verkeersplan is om te komen tot een evenwichtigere verdeling van het verkeer door ons dorp. Dat houdt in dat er wegen zijn die meer verkeer zullen moeten gaan verwerken maar altijd onder de grenswaarden zullen blijven die voor deze wegen zijn vastgesteld. De wegen die nu overbelast zijn, zoals Stationsweg en Kerkelaan, krijgen beduidend minder verkeer te verwerken waardoor deze ook onder de gestelde grenswaarden uit zullen komen. Uit de doorrekening van het definitieve verkeersmodel is nu gebleken dat we er met de maatregelen die in het concept Verkeersplan zijn uitgewerkt niet voldoende uit zijn. We zullen dan ook de komende periode in samenspraak met de maatschappelijke denktank verder studeren op maatregelen die wel hun doel treffen.

Een Rondweg rond Heiloo is niet zomaar te realiseren en zal een enorm tijdsbeslag met zich brengen. Dat heeft te maken met gronden die niet in het bezit zijn van de gemeente, maar die wel nodig zijn voor realisatie. De coalitie vindt het een eerste prioriteit om binnen het huidige wegennet te bezien wat de mogelijkheden zijn en de daadwerkelijke belasting monitoren. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.