Nieuws van ChristenUnie in Krimpenerwaard inzichtelijk

6 documenten

ChristenUnie Krimpenerwaard heeft vragen over fietsveiligheid in onze gemeente.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 20-09-2019 06:28

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/IMG_3091.jpgIn de Krimpenerwaard worden de voorrangsregels voor fietsers willekeurig toegepast. De enen keer heeft de fiets voorrang, de andere keer de auto. Op de foto's ziet u de verschillen.

Hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties. Auto's geven namenlijk regelmatig toch de fietser voorrang terwijl dat niet het geval is. Door deze onduidelijkheid ontstaan er gevaarlijke situaties omdat

1) Er soms een achterop komende auto in gaat halen en de fietser niet ziet.

2) Een auto vanaf de andere rijrichting geen vaart heeft geminderd en daardoor hard moet remmen.

3) De fietser het toch niet aandurft over te steken en dit onduidelijkheid geeft voor de automobilist.

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1279614/603672/christenunie-krimpenerwaard-heeft-vragen-over-fietsveiligheid-in-onze-gemeente.html

Wij vragen het college het volgende uit te spreken:

a) De gemeente Krimpenerwaard heeft de ambitie een fietsvriendelijke gemeente te zijn.

b) In de geemnet Krimpenerwaard heeft fietsveiligheid prioriteit.

c) Fietsen gezond is en dat fietsende forensen de verkeersdruk op de Algra-corridor verlagen.

d) Het verstandig is als de voorrangsregels klip en klaar duidelijk zijn en dat de in het verkeer kwetsbare fietser voorrang krijgt op de auto.

e) Om die reden te inventariseren waar de auto in de Krimpenerwaard voorrang krijgt bij fietspaden en deze voorrangsregel te wijzigen in het belang van de veiligheid van de fietser.

De ChristenUnie hoopt dat wethouder Bening snel de toegezegde fietsagenda presenteert en deze aanpassing daarin mee neemt!

CU motie Fietsagenda aanvaard. ...

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 13-11-2018 22:39

CU motie Fietsagenda aanvaard. De raad van de gemeente Krimpenerwaard in vergadering bijeen d.d. 13 november 2018 gehoord de beraadslaging, overwegende dat: Fietsen duurzaam is en goed voor het milieu - Gemiddeld 25 kilometer per dag (5 dagen per week, 45 weken per jaar) zonder auto bespaart 894 kilogram CO2 uitstoot per maand (bron: duurzaam nieuws)Fietsen goed is voor je portemonnee. - Gemiddeld 25 kilometer per dag (5 dagen per week, 45 weken per jaar) zonder auto bespaart bijna € 600 aan brandstof per jaar (bron: duurzaam nieuws) Fietsen gezond is en ontspannend Fietsen (soms) sneller is en de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard vergroot. van oordeel dat: Een fietsagenda voor de Krimpenerwaard met daarin aandacht voor: - - - - - Fietsinfrastructuur, zoals veilige (school)routes, snelfietsroutes en doorfietsroutes. Fiets-parkeren. (elektrische) deelfietssystemen. Oplaadsystemen voor elektrische fietsen. Marketing: gedragsbeïnvloeding voor woon-werkverkeer. van toegevoegde waarde is voor de Krimpenerwaard en haar inwoners Roept het college op om: Binnen 6 maanden een fietsagenda op te stellen om het gebruik van de fiets te bevorderen En deze te bespreken met de Raad En gaat over tot de orde van de dag

CU amendement lijkbezorgingsrechten ...

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 13-11-2018 21:47

CU amendement lijkbezorgingsrechten aanvaard. Onderwerp: Meerjarenbegroting 2019-2022 - Lijkbezorgingsrechten De raad van de gemeente Krimpenerwaard in vergadering bijeen d.d. 13 november 2018 besluit pag. 66 punt 6. Lijkbezorgingsrechten de tekst: De tarieven voor het verlenen van rechten worden geïndexeerd met de inflatie. De overige tarieven worden verhoogd met 25%. De kostendekkendheid stijgt nu naar 63%. als volgt te wijzigen: De tarieven voor het verlenen van rechten worden geïndexeerd met de inflatie. De overige tarieven worden in 4 jaarlijkse stappen verhoogd met 25%. De kostendekkendheid stijgt nu naar 56,7%. - - De gevolgen daarvan in de begroting te corrigeren. De bijbehorende verordening daarop aan te passen. De dekking kan gevonden worden door extra besteding uit de Reserve Begraafplaatsen.

Opnieuw vragen van ChristenUnie Krimpenerwaard over verkeersveiligheid en groenonderhoud.

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 21-08-2017 05:58

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1125551/603672/KrimpenAanDeLekHoofdstraatOnlangs kwamen we in de publiciteit rond vragen over de verkeersveiligheid in Berkenwoude maar er zijn meer onveilige verkeerssituaties in de Krimpenerwaard. Ook bracht onze campagne ‘adopteer je straat’ de tongen los over de kwaliteit van het groenonderhoud in onze gemeente. Nu kunnen we de wethouder wel het vuur aan de schenen blijven leggen maar misschien is er een beginfout gemaakt door het groenonderhoud bij verschillende onderaannemers onder te brengen. Wij hebben over deze onderwerpen de volgende vragen gesteld.

Regelmatig zijn er vragen over de kwaliteit van groenonderhoud in de Krimpenerwaard. De ChristenUnie kan zich niet aan de indruk onttrekken dat onze gemeente moeite heeft alle verschillende onderaannemers aan te moedigen de afgesproken kwaliteit te leveren.

In aanvulling op diverse vragen en opmerkingen van andere partijen over de kwaliteit van het groenonderhoud hebben wij de volgende vraag:

Wilt u bij de volgende contract onderhandelingen met onderaannemers één aannemer kiezen die een constante kwaliteit kan leveren in de gehele Krimpenerwaard?

Verkeersveiligheid!

In de kernen Berkenwoude, Lekkerkerk en Krimpen aan de Lek worden verschillende oplossingen gekozen bij de renovatie van de doorgaande hoofdweg. In Berkenwoude een trechtervorm, in Lekkerkerk een wandelgebied en in Krimpen aan de Lek een smalle rijstrook.

In Berkenwoude rijdt het verkeer te hard deze trechter in zodat ze op het laatste nippertje stevig op de rem moeten gaan staan. In Lekkerkerk is de verkeerssituatie zo onduidelijk dat er regelmatig een auto het terrein van het winkelcentrum probeert op te rijden inplaats van dat hij rechtsaf slaat naar de doorgaande weg. In Krimpen aan de Lek zorgt de smalle rijbaan regelmatig voor paniek bij fietsers (bijvoorbeeld een moeder met twee fietsende kinderen naast- en voor zich uit fietsend) die 500 meter een bus of vrachtwagen achter zich hebben rijden en die dan hun toevlucht op het trottoir moeten zoeken.

Wij hebben daar de volgende vraag bij:

Kunt u een eenduidige oplossing voor deze verkeerssituaties ontwerpen die de verkeersveiligheid verbetert?

Verkeersbord in Berkenwoude, wat als een grapje begon verdient een serieus vervolg!

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 14-08-2017 04:30

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1125329/603672/Gemeenteraad_Krimpenerwaard_ChristenUnie_Cor_Slob_Verkeersbord_BerkenwoudeAfgelopen week pakte Omroep West een grapje uit een tweet van Cor Slob op over een merkwaardig verkeersbord in Berkenwoude. Om de passanten aan te moedigen langzaam te rijden gebruikte de gemeente een verbodsbord met de tekst: stapvoets rijden. De ChristenUnie Krimpenerwaard wil dit van harte ondersteunen maar dan wel op de juiste manier. Om de snelheid op deze locatie te kunnen handhaven is het verstandig dit met het juiste verkeersbord aan te geven.

Cor Slob "Voor mijn vakantie was het grapje al gemaakt op Twitter maar toen we afgelopen week Berkenwoude opnieuw passeerden bleken de borden er nog steeds te staan. Ik heb dit toen opnieuw in een tweet gebruikt en Omroep West pakte dit op om er een item van te maken."

Nadat Omroep West opnames gemaakt had in Berkenwoude werden de borden weggehaald. Onverminderd blijft aandacht voor deze onveilige situatie noodzakelijk!

De ChristenUnie Krimpenerwaard heeft de volgende vragen gesteld aan het college:

1) Worden er op korte termijn correcte borden geplaatst in Berkenwoude?

2) Wilt u de snelheid op deze locatie maximaliseren tot 30 kilometer per uur!

3) Wilt u er op toezien dat deze snelheid gehandhaafd wordt!

4) De situatie ter plekke blijft zeer gevaarlijk, zijn er andere maatregelingen mogelijk om passanten langzamer te laten rijden?

5) Omwonenden hebben trilschade van vrachtwagens en grote tractoren. Is er een betere oplossing/omleiding van dit verkeer mogelijk om dit te voorkomen?

6) Welke mogelijkheden zijn er om deze schade te compenseren aan omwonenden?

We rekenen er op dat de gemeente passende maatregelen neemt om de veiligheid in Berkenwoude te blijven bevorderen!

 

Verkeersdruk in de Hoofdstraat van Krimpen aan de Lek

ChristenUnie ChristenUnie Krimpenerwaard 26-06-2017 05:12

https://krimpenerwaard.christenunie.nl/k/n36046/news/view/1121121/603672/ChristenUnie_Krimpenerwaard_Centrum_Krimpen_aan_de_LekOp 29 juni 2010 werd het bestemmingsplan Centrum Krimpen aan de Lek vastgesteld. Intussen is er heel wat veranderd en komen de contouren van het definitieve plan in zicht. Het gaat er prachtig uitzien in Krimpen aan de Lek! Zaterdag 13 mei bezochten wij een bijeenkomst van verontruste bewoners in het prachtige nieuwe Cultuurhuis. Deze inwoners van Krimpen aan de Lek maken zich onder andere zorgen over de verkeersveiligheid in de Hoofdstraat!

 

Hiermee hebben deze verontruste inwoners wel een punt. De plannen voor de herinrichting van het centrumgebied zijn in 2010 gesmeed en onder invloed van de economische crisis nog lang niet helemaal uitgevoerd. Zo is het Cultuurhuis op een ander plaatsje terecht gekomen dan eerst gepland. Het nog te bouwen Waaggebouw is daar pal tegenover gesitueerd op de tekeningen. Hierdoor is er minder uitzicht voor het aankomende verkeer.

Hoewel dit protest aan de late kant boven tafel komt zal wethouder D. Blok hier nog eens goed naar kijken of er mogelijk alternatieve opties zijn.

Wat betreft de verkeersdruk hebben wij een aantal zorgen.

Er is in de loop van de jaren meer en zwaarder verkeer op de weg gekomen; hierdoor ontstaan er gevaarlijke situaties rondom het winkelgebied. Binnenkort neemt veerbedrijf De Visser een grotere veerpont in gebruik. Het is nog niet helemaal duidelijk of we hier wel blij mee zijn, want dit zal ruimte bieden aan grotere voertuigen om de oversteek te maken.

Als het Waaggebouw op de geplande bestemming gerealiseerd wordt, beperkt dit wel het uitzicht van het aankomende verkeer. 

De ChristenUnie maakt zich zorgen of de Hoofdstraat in de toekomst nog wel geschikt genoeg is voor het huidige en toekomstige gebruik. In de komende commissievergadering op dinsdag 27 juni 2017 gaan wij wethouder P. Neven de volgende vraag stellen: “Wilt u een verkeersstromen onderzoek laten doen in Krimpen aan de Lek om te onderzoeken of er alternatieve oplossingen zijn voor dit probleem van de verkeersveiligheid? “

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.