Nieuws van SP in Maastricht inzichtelijk

4 documenten

SP stelt artikel 47 vragen over de verkeersituatie Noorderbrug en kruising Viaductweg/Meerssenerweg

SP SP Maastricht 07-11-2019 18:15

Aan: Het college van burgermeester en wethouders

Betreft:  Artikel 47 vragen: Verkeersituatie Noorderbrug en kruising Viaductweg/Meerssenerweg

  Maastricht 14 oktober 2019,   Geacht College,

De SP heeft over de verkeerssituatie bij de Noorderbrug op een aantal punten gevaarlijke verkeerssituaties waargenomen. Ten eerste is de bebording voor het verkeer dat van West naar Oost rijdt en de A-2 op wil, of richting Cadier en Keer wil doorrijden, pas na de stoplichten ter hoogte van de brandweerkazerne zichtbaar. Daardoor kunnen veel automobilisten pas laat voorsorteren naar de correcte baan. Dat leidt ertoe dat nogal eens auto’s abrupt van baan verwisselen. Ten tweede zien wij dat ter plaatse van de kruising Viaductweg-Meerssenerweg auto’s, komende vanaf de Noorderbrug hier een u-bocht maken/keren, terwijl de verkeersveiligheid dat niet toelaat. Daarbij neemt een auto of zelfs een vrachtwagen met aanhanger niet alleen het vak om linksaf te slaan richting Nazareth om deze u-bocht te maken, maar soms zelfs het vak dat bedoeld is om rechtdoor te rijden. Een vrachtwagen met aanhanger kan zodoende een grotere bocht maken en dan toch de u-bocht nemen. Tevens zijn tijdens het keren meerdere bijna-botsingen geweest nadat de stoplichten aan de noordkant Meerssenerweg op groen sprongen of een auto wilde afslaan richting Nazareth en deze werd geconfronteerd met een kerende vrachtwagen. Er staat hier overigens geen verkeersbord met een keerverbod. Tenslotte hebben wij vragen over de afstelling van de verkeerslichten bij de brandweerkazerne. Deze springen stelselmatig op rood als er even geen verkeer rijdt. Dat leidt tot auto’s die sterk afremmen, terwijl de passanten die hier regelmatig rijden weten dat ze meteen weer op groen springen. Dat leidt weer tot grote verschillen in snelheden van voertuigen op dit punt, met alle risico’s van dien. Waarom springen deze lichten eigenlijk telkens op rood? Overigens: dat ze op rood gaan als de brandweer moet uitrukken, dat is ons uiteraard duidelijk en ook dat de verkeerslichten richting Maastricht West als doseerlicht functioneren als er teveel verkeer op de Noorderbrug is, richting de Fort Willemweg.   De SP heeft de volgende vragen:

1. Herkent u de drie verkeerssituaties die wij beschrijven?

2. Waarom staat er geen verkeersbord met een keerverbod ter hoogte van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg? Gaat u een dergelijk bord plaatsen en zo ja wanneer?

3. Is er naar uw mening behoefte aan een betere bewegwijzering op de Noorderbrug richting de A-2, die al eerder op de brug zichtbaar is? Wanneer gaat die bebording er komen?

4. Waarom zijn de verkeerslichten ter hoogte van de brandweerkazerne afgesteld zoals ze zijn afgesteld? 

5. Is het mogelijk om de verkeerslichten in principe op groen te laten staan, tenzij het voor de brandweer noodzakelijk is dat ze op rood staan, of dat ze vanuit het oogpunt van verkeersdoorstroming gaan functioneren als doseerlichten?    In afwachting van uw reactie verblijf ik,  Met vriendelijke groet,   Ariane Schut Raadslid SP Maastricht

Artikel 47: Vragen m.b.t waterstof tanken in Maastricht

SP SP Maastricht 08-05-2019 12:45

Een waterstofauto is een elektrische auto die waterstof in plaats van een batterij als energiebron gebruikt. Op dit moment zijn er twee types auto’s die geen uitstoot hebben, namelijk elektrische auto’s en auto’s op waterstof. Gemeente Maastricht is bezig de voorzieningen voor elektrische auto’s uit te breiden, maar bij ons is niet bekend of gemeente Maastricht ook voorzieningen gaat treffen voor auto’s op waterstof.

Opening van Grand Hotel op de Boschstraat. Vragen van de SP over het raadsvoorstel

SP SP Maastricht 03-04-2019 15:25

Maastricht, 2 april 2019

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht

Van: Socialistische Partij

Betreft: Vragen m.b.t. Raadsvoorstel Boschstraat 76 (Grand Hotel)

Geacht college,

De SP-fractie wil graag de onderstaande vragen schriftelijk beantwoord zien voor de behandeling van het raadsvoorstel in de raadvergadering van 16 april.

1. Dit voorstel gaat om de vraag of de raad een verklaring van geen bedenkingen kan geven, zodat het college kan besluiten af te wijken van het bestemmingsplan. In het voorstel staat dat de raad kan alleen weigeren om de verklaring af te geven "in het belang van een goede ruimtelijke ordening". Dat levert de vraag op wat onder de mogelijke weigeringsgronden valt. Graag daarop een toelichting.

2. Er komt weer een hotel bij, op korte afstand van 4 andere hotels aan de Boschstraat. Wat doet dat met de leefbaarheid van dat gebied? Welke visie heeft het college hierop?

3. Op blz. 28 van het raadsvoorstel staat dat gasten van het hotel via de Kleine Gracht het hotel per auto kunnen bereiken. Auto's kunnen in principe niet vanuit de Boschstraat/Maagdendries de Boschstraat inrijden. Daar staan die beweegbare palen. Klopt het dat de Kleine Gracht afgesloten is voor autoverkeer, met uitzondering van bestemmingsverkeer. Waarom wordt hier een uitzondering gemaakt voor de gasten van dit hotel. Hoe ga je dit handhaven? Welke aanzuigende werking gaat hiervan uit voor ander autoverkeer? Wordt de buurt rond de Kleine Gracht nog gevraagd wat zij hiervan vinden?

4. Autogasten komen zo met de auto in feite van de verkeerde kant aanrijden. Ze moeten aan de linkerkant van de weg parkeren voor het hotel, zodat de auto in de verkeerde rijrichting staat. Is dat verkeersveilig en mag dit wel volgens de verkeersvoorschriften?

5. Veroorzaakt de voorgestelde rijroute een toename van het autoverkeer op de plek waar ook de ingang is van de bewaakte fietsenstalling van Markt? Zo ja, hoeveel (ook gezien de vragen gesteld bij 3 van mogelijk aanzuigende werking). Wat betekent dit voor de veiligheid van voetgangers en fietsers op deze plek?

6. De SP vraagt zich af of de toename van autoverkeer op dit punt in de Boschstraat mogelijk is. Het is op dat punt vaak al een spaghetti van weggebruikers: fietsers, de taxistandplaats, de bushalte en bussen, overstekende voetgangers, en alle marktdagen (woensdag, vrijdag, zaterdag en soms ook op zondag) is het er nog drukker.

7. Gasten kunnen hun auto niet parkeren bij het hotel, daar worden geen voorzieningen op het terrein zelf voor getroffen. Idee is om "valet parking" te regelen. Personeel van het hotel rijdt de auto naar parkeerplaatsen in de buurt die via een bepaalde constructie (net als bij het Derlon hotel) zijn gehuurd. Is dat in overeenstemming met ons ruimtelijkeordeningsbeleid.

8. In bijlage 4, blz. 1 staat een berekening van de parkeerdruk die de hotelgasten zullen veroorzaken: minimaal 24 en maximaal 33 parkeerplaatsen. Kan de wethouder garanderen dat deze parkeerplaatsen niet ingehuurd worden op een plek die ten koste gaat van openbare parkeerplaatsen?

9. De Batterijstraat is nu een woonstraat. Aan die zijde wil men laden en lossen gaan afhandelen. Op zich wel redelijk geregeld (concentratie op 3 momenten in de week, tussen 9 en 11), maar het wordt wel drukker in die straat. In hoeverre zijn bewoners nu al op de hoogte van de plannen en hebben zij mee kunnen denken over de plannen? Of worden zij straks 'ineens' geconfronteerd met het plan en hebben ze 6 weken om de stapel stukken (meer dan 440 blz.) te beoordelen.

10. Wil de gemeente eventueel actieve inspraak bevorderen met betrekking tot dit plan, zodat bewoners in de omgeving Batterijstraat/Boschstraat ook uitleg kunnen krijgen over de plannen en hun vragen kunnen stellen?

In afwachting van uw antwoord,

Met vriendelijke groet,

Ariane Schut

Raadslid SP

Artikel 47 vragen inzake klachtafhandeling schade A2 tunnel

SP SP Maastricht 25-08-2018 07:20

Aan: College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maastricht

Van:     SP Fractie

Betreft: vragen ex artikel 47 RvO inzake klachtafhandeling schade A2 tunnel

Datum: 12 augustus 2018

Geacht college,

Naar aanleiding van een brief in de dag mail van 30 juli jl  klacht n.a.v. afhandeling A2 schademelding woning hebben wij de volgende vragen:

-was u bekend met deze casus? Hoe wordt deze nu afgehandeld?

-hoeveel mensen hebben een nulmeting laten uitvoeren?

-hoeveel mensen hebben schade gereclameerd n.a.v. de bouw van de A2 tunnel?

-hoeveel schadeaanvragen zijn gehonoreerd?

-hoe vaak is bij schade aanvragen gebruik gemaakt van een nulmeting en wat was daarvan de uitkomst?

-hoe lang duurden de afhandelingen van de schade aanvragen?

Met vriendelijke groet,

Namens de SP fractie Maastricht

Monique Martens

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.