Nieuws van politieke partijen in Maastricht over D66 inzichtelijk

8 documenten

D66 wil meer ruimte voor langzaam verkeer n.a.v. coronacrisis

D66 D66 Maastricht 11-05-2020 10:25

Namens onze fractie heeft raadslid Harald Barendse schriftelijke vragen aan het College gesteld over de mogelijkheden om langzaam verkeer meer ruimte geven naar aanleiding van de coronacrisis. Deze crisis heeft of zal invloed gaan hebben op de manier hoe mensen zich verplaatsen op de kortere afstanden. Zo kan het openbaar vervoer niet meer de capaciteit bieden van voor de crisis en zullen mensen waarschijnlijk meer gebruik gaan maken van de fiets of gaan wandelen.

Harald Barendse: “Wij zijn bang dat het voor fietsers en voetgangers lastig wordt om minimaal 1,5 meter afstand te houden op bepaalde punten in de stad. Wij zijn dan ook benieuwd of de gemeente Maastricht meer ruimte kan gaan bieden aan langzaam verkeer, bijvoorbeeld door een andere afstelling van verkeerslichten, of door het opheffen van parkeerplaatsen op plekken waar stoepen te smal zijn.”

De ingediende vragen zijn hier te bekijken.

Stemtent – ‘Maak de milieuzone zo groot mogelijk’

D66 D66 Maastricht 26-01-2019 15:52

Op zaterdag 2 februari staat onze Stemtent op Plein 1992 met de stelling: ‘Maak de milieuzone zo groot mogelijk’.

De invoering van een milieuzone voor vervuilende dieselvoertuigen in Maastricht is weliswaar even uitgesteld, maar zodra er overeenstemming is met België en Duitsland over de uitwisseling van kentekengegevens, zal de gemeenteraad een besluit nemen over de invoering van zo’n milieuzone. Momenteel liggen varianten voor die het centrum en Wyck binnen de milieuzone leggen, maar ook een variant waarin Mariaberg, Heugemerveld en Wyckerpoort worden meegenomen binnen de zone. Denkt u dat dit een goed idee is? Of is een kleine (danwel helemaal geen) milieuzone beter? D66 hoort het graag van u.

Het is mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 11.00 en 15.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992.

D66 stelt vragen over uitschrijven parkeerboetes

D66 D66 Maastricht 24-01-2019 14:53

D66 ziet graag dat automobilisten die een parkeerovertreding begaan weer direct geattendeerd gaan worden op dit feit en zal daarom komende dinsdag tijdens de raadsavond mondelinge vragen stellen aan het college van B&W. Sedert eind 2016 krijgen automobilisten die in Maastricht een parkeerovertreding begaan, namelijk geen gele parkeerbon meer onder de ruitenwisser. Als reden daarvoor werd destijds aangegeven dat parkeerwachten geen printer meer hoeven mee te nemen op straat. Door deze methodiek kan het echter gebeuren dat parkeerders die in overtreding zijn, meerdere malen ‘beboet’ worden binnen enkele dagen, omdat het een tot twee weken duurt voor zij de beschikking thuis ontvangen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat iemand met een parkeervergunning in de veronderstelling is dat hij/zij op een bepaalde plek mag parkeren met deze vergunning. Omdat deze persoon niet merkt dat hij of zij ‘beboet’ is, kan het zo zijn dat hij/zij de daarop volgende dagen opnieuw een boete ontvangt voor dezelfde gedraging.

D66 zou het goed vinden als overtreders geïnformeerd worden d.m.v. een klein standaard briefje, met een korte verklaring (in meerdere talen) dat men ‘beboet’ is en dat deze ‘boete’ binnen een tot twee weken thuisgestuurd wordt. D66 is benieuwd naar de mogelijkheden die het college ziet hieromtrent.

Uitslag Stemtent: ‘Verdeeldheid over ...

D66 D66 Maastricht 06-01-2019 14:11

Uitslag Stemtent: ‘Verdeeldheid over afsluiten Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’

D66 D66 Maastricht 06-01-2019 14:09

Afgaande op de uitkomst van de D66 Stemtent op Plein 1992 van afgelopen zaterdag, is er verdeeldheid onder de Maastrichtenaren over het afsluiten van de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer. Op de stelling ‘Sluit Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’, antwoordde 52% van de voorbijgangers op Plein 1992 en de mensen die reageerden via internet bevestigend. Van de 60 deelnemers stemden 31 personen ‘eens’ en 29 personen ‘oneens’.

Voorstemmers gaven aan dat het goed is om de stad vriendelijker in te richten voor langzaam verkeer. Een van hen: “Er mag best wat meer vaart gemaakt worden met maatregelen om het autoverkeer in onze stad te ontmoedigen”. Anderen gaven aan dat het de verkeersveiligheid rond het kruispunt bij de Euroscoop ten goede zou komen als doorgaand verkeer geweerd wordt, omdat het daar nu soms een spektakel met snelle rijders is.

Tegenstemmers waren onder andere van mening dat bepaalde routes naar Wyck dan omslachtiger worden en er door bijvoorbeeld autoverkeer van Ceramique naar de winkels aan de Franciscus Romanusweg dan wel een flink stuk moet worden omgereden. Enkele van de mensen die langs kwamen op Plein 1992 waren van mening dat een verandering alleen gedaan zou moeten worden wanneer het onderdeel was van een groter plan aangaande de verkeerscirculatie in de stad. Dit zou gecombineerd moeten worden met betere bewegwijzering.

Stemtent D66 - ‘Sluit de ...

D66 D66 Maastricht 28-12-2018 15:37

Stemtent – ‘Sluit de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’

D66 D66 Maastricht 28-12-2018 15:36

Op zaterdag 5 januari staat onze Stemtent op Plein 1992 met de stelling: ‘Sluit de Wilhelminasingel voor doorgaand verkeer’.

Te veel verkeer op straten die daar niet op berekend zijn, leidt tot opstoppingen, geluidsoverlast, extra luchtvervuiling en verkeersonveilige situaties. Een van de straten in Maastricht die nog veel verkeer krijgt te verwerken dat daar niet noodzakelijkerwijze hoeft te zijn, is de Wilhelminasingel. Een optie zou kunnen zijn om doorgaand verkeer van deze straat te weren door een zogeheten ‘knip’ te maken in deze straat. Bestemmingsverkeer blijft dan mogelijk, maar doorgaand verkeer tussen bijvoorbeeld Randwyck en de Beatrixhaven zal dan via de A2-tunnel dienen te rijden. Denkt u dat dit een goede oplossing is voor Wyck, of voorziet u nadelen bij een dergelijke verkeersmaatregel? D66 hoort het graag van u.

Het is mogelijk om met onze mensen in gesprek te gaan tussen 12.00 en 16.00 uur bij de Stemtent op Plein 1992. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.