Nieuws van politieke partijen in Noord-Brabant over CDA inzichtelijk

8 documenten

Gemeente Altena Start Onderzoek naar "Vergeet-mij-niet Routes" voor Dementievriendelijke Openbare Ruimte

CDA CDA Noord-Brabant 29-01-2024 09:06

De gemeente Altena zet een belangrijke stap in het bevorderen van dementievriendelijkheid in de openbare ruimte door een onderzoek te starten naar de aanleg van "Vergeet-mij-niet routes". Dit initiatief, voorgesteld door CDA-raadsleden Rene Roovers en Otto van Breugel, heeft tot doel bewustwording te creëren en de dagelijkse omgeving voor mensen met dementie te verbeteren. De "Vergeet-mij-niet route" is een ingenieus ontworpen pad met sjablonen en blauwe spuitverf, waarmee vergeet-mij-nietjes langs een specifiek traject worden gemarkeerd. Hiermee wordt mensen met dementie ondersteuning geboden bij het vinden van hun weg, of het nu naar huis is of naar het winkelcentrum. Daarnaast fungeert het pad als een herinnering voor andere weggebruikers om begrip en ruimte te bieden aan degenen die extra ondersteuning nodig hebben in het verkeer. Lees hier de reactie van het College

Einde aan horror kruispunt

CDA CDA Noord-Brabant 28-08-2020 13:33

Het was CDA Statenlid Roland van Vugt, nu CDA-Wethouder in Altena die in 2016 pleite voor een snelle aanleg van een rotonde bij de kruising Maasdijk en de provincialeweg N322. De N322 verbindt de snelwegen A2 en A27 met elkaar. Hierdoor, en vanwege de aan deze weg gelegen bedrijventerreinen met veel logistieke transporteurs, wordt de N322 druk bereden door vrachtverkeer. Dagelijks passeren vele tientallen scholieren dit kruispunt. Ook is de Maasdijk een veelgebruikte toeristische fietsroute. Kortom een gevaarlijke mix van verkeerstromen die elkaar op dit kruispunt treffen. Volgens van Vugt was deze kruising een ware horror. Je houdt je hart vast wanneer scholieren hier oversteken, terwijl zwaar vrachtverkeer voorbij dendert en automobilisten langs razen.” De afgelopen jaren hebben diverse ongevallen plaatsgevonden waarvan helaas één met dodelijke afloop. Voor CDA-Altena was dit ook een reden om dit punt op te nemen in haar verkiezingsprogramma om zo een einde te maken aan dit “Horror kruispunt” en samen met de provincie de snelheid erin te houden om dit snel te realiseren. Inmiddels zijn de werkzaamheden bijna gereed en we zijn blij met deze aanpassing die voor weggebruikers de nodige veiligheid zal opleveren.

Zorgen over de toename van verkeersoverlast

CDA CDA Noord-Brabant 10-01-2020 07:21

Te hard rijden; verkeerd parkeren; crossende brommers; overlast van landbouwtrekkers; sluipverkeer van de A27; te zware voertuigen en auto’s die door de wijken rijden én zorgen om de verkeersveiligheid bij scholen. Het zijn onderwerpen die CDA ter ore komen van inwoners in de gemeente Altena. Het CDA maakt zich dan ook zorgen, omdat het binnen de gemeente Altena ontbreekt aan goed beleid op verkeer en vervoer.‘De oude plannen zijn van jaren terug. Wij vinden dat dit echt iets wat snel moet worden opgepakt.Wanneer je een goed beleid hebt, kun je de inwoners ook goed informeren op het moment dat er vragen en zorgen zijn over het verkeer. Dit is nu onvoldoende mogelijk!Zo hoor je niet met de inwoners om te gaan.’ Het CDA ziet ook graag dat het college de inwoners bij het maken van het beleid erbij betrekt. Het liefst dat in elk dorp inwoners bij elkaar komen en met elkaar praten over het verkeer en de problematiek op dit gebied. De inwoners kennen hun dorp het best en weten welke knelpunten en zorgen er op het gebied van het verkeer er zijn. Om dit kracht bij te zetten heeft het CDA Altena deze ochtend een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze zijn HIER te lezen.

Zorgen over de toename van verkeersoverlast

CDA CDA Noord-Brabant 10-01-2020 07:21

Te hard rijden; verkeerd parkeren; crossende brommers; overlast van landbouwtrekkers; sluipverkeer van de A27; te zware voertuigen en auto’s die door de wijken rijden én zorgen om de verkeersveiligheid bij scholen. Het zijn onderwerpen die CDA ter ore komen van inwoners in de gemeente Altena. Het CDA maakt zich dan ook zorgen, omdat het binnen de gemeente Altena ontbreekt aan goed beleid op verkeer en vervoer.‘De oude plannen zijn van jaren terug. Wij vinden dat dit echt iets wat snel moet worden opgepakt.Wanneer je een goed beleid hebt, kun je de inwoners ook goed informeren op het moment dat er vragen en zorgen zijn over het verkeer. Dit is nu onvoldoende mogelijk!Zo hoor je niet met de inwoners om te gaan.’ Het CDA ziet ook graag dat het college de inwoners bij het maken van het beleid erbij betrekt. Het liefst dat in elk dorp inwoners bij elkaar komen en met elkaar praten over het verkeer en de problematiek op dit gebied. De inwoners kennen hun dorp het best en weten welke knelpunten en zorgen er op het gebied van het verkeer er zijn. Om dit kracht bij te zetten heeft het CDA Altena deze ochtend een aantal schriftelijke vragen gesteld aan het college. Deze zijn HIER te lezen.

Zorgen over verlichting Kurenpolderweg

CDA CDA Noord-Brabant 18-10-2018 08:48

CDA Altena stelt vragen over verlichting Kurenpolderweg Hank Openbare verlichting speelt een belangrijke rol met betrekking tot onze sociale veiligheid in onze maatschappij. Ook in onze gemeente. Toch zijn we ons hiervan nauwelijks bewust. De noodzaak van een goede openbare verlichting wordt pas duidelijk wanneer deze, om wat voor reden dan ook, niet meer goed functioneert. Pas dan blijkt dat zonder openbare verlichting van veiligheid en comfort op straat gedurende de duisternis geen sprake meer is. Vanuit de Hankse bevolking bereiken ons signalen dat de openbare verlichting op een aantal locaties onvoldoende is. Zo is er sprake van slechte verlichting op de Kurenpolderweg vanaf de Buitendijk naar voetbalvereniging Be-Ready en de tennisvereniging de Ooievaars. Op deze locatie waar de jeugd traint en tennist in de avonduren is het heel erg donker en wordt het als onveilig bestempeld. In - uitgang tennisvereniging de Ooievaars onvoldoende verlichting ln 2015 is het 'beleid- en beheerplan openbare verlichting 2015 - 2025' door de gemeenteraad vastgesteld. In het vervangingsprogramma openbare verlichting 2018 staat aangegeven dat voor Hank slechts 22 armaturen vervangen worden. Nieuwe lichtmasten worden in Hank niet geplaatst. Bij het CDA staat veiligheid op straat hoog op de lijst. Naar aanleiding van bovenstaande ziet de CDA-fractie in gevolge artikel 35 van het reglement van orde de navolgende vragen schriftelijk beantwoord: 1. Wat is de reden dat er maar 22 armaturen worden vervangen in Hank? 2. Veel leden van de sportverenigingen Be Ready en de Ooievaars, waaronder kinderen moeten voor de training of bijeenkomst via de Kurenpolderweg. Bent u het met de inwoners eens dat gelet op de veiligheid hier sprake is van een gevoel van onveiligheid wanneer je als kind maar ook als volwassenen hier alleen over moet in het donker? 3. Wilt u onderzoeken of het mogelijk is hier een aantal lichtmasten bij te plaatsen om zo het gevoel van onveiligheid weg te nemen. 3. Wilt u onderzoeken of het mogelijk is hier een aantal lichtmasten bij te plaatsen om zo het gevoel van onveiligheid weg te nemen.

Bewoners Rijkstraatweg Sleeuwijk tevreden met beantwoording vragen

CDA CDA Noord-Brabant 01-08-2018 17:54

SLEEUWIJK - Begin mei heeft het CDA Altena een reeks vragen gesteld over o.a. de verkeersveiligheid op de Rijkstraatweg in Sleeuwijk. Dit na signalen van diverse bewoners. Inmiddels is er een uitgebreide lijst met antwoorden binnen gekomen. Gelukkig zijn de meeste zorgen die er bij de bewoners hiermee weggenomen en wordt nu ook geluidsarm asfalt serieus overwogen. De beantwoording vindt u hier als bijlage bij die bericht.

CDA Altena vraagt aandacht voor fileknelpunt Heusdense brug

CDA CDA Noord-Brabant 09-02-2018 20:27

Afgelopen week hebben Roland van Vugt en Arno Bouman via vragen aan de provincie Noord-Brabant en de gemeente Aalburg aandacht gevraagd voor het groeiend file-probleem bij de Heusdense brug. Onderstaand leest u de gestelde vragen. CDA Altena pleit ervoor dat er eindelijk schot komt in de oplossing voor dit steeds groter wordend probleem. Het mooie eiland Altena kent, afgezien van de drie veerponten, een viertal geasfalteerde toegangswegen. Aan de noordzijde de Rijksweg A27 (Gorinchemse brug) en de provinciale weg N322 Andelse sluis. Aan de zuidzijde de Rijksweg A27 (Keizersveerse brug) en aan de oostzijde de provinciale weg N267 Heusdense brug. Alle vier toegangswegen worden door inwoners en ondernemers als knelpunt en zorgenkind ervaren. De perikelen rondom de A27 zijn ook u genoegzaam bekend. Door en met het Rijk wordt hier al tientallen jaren over gepraat. Het goede nieuws is dat ons inmiddels een tweetal nieuwe bruggen in het vooruitzicht zijn gesteld. Over een jaar of tien hopen we hier filevrij over heen te kunnen rijden. De provinciale weg N322 kent nu nog een horrorkruispunt. Maar het goede nieuws is dat deze, mede dankzij uw toezegging om bij te dragen aan een rotonde, binnen afzienbare tijd een stuk veiliger wordt. Voor deze provinciale én lokale slagvaardigheid heeft onze fractie grote hulde. Maar nu de laatste nog... De provinciale weg N267 (Heusdense brug) is in toenemende mate een fileknelpunt geworden. Inwoners en ondernemers, die buiten Altena hun brood verdienen en 's avonds naar de warme piepers verlangen (en u weet: die zijn nergens zo lekker als in Altena), staan met knorrende maag steeds langer in de file. Het verkeer stroopt soms bij Oudheusden al op en de rotonde Kromme Nol zorgt ervoor dat de stroom auto's druppelsgewijs Altena binnenrijdt. In tegenstelling tot de Rijksoverheid kunt u hier opnieuw laten zien dat u als provinciale overheid slagvaardig kunt handelen en voor onze inwoners echt het verschil maakt. Een eerste belangrijke stap heeft u genomen door een onderzoek uit te voeren naar de verkeersdoorstroming. Ook hiervoor hulde. Nu de concrete aanpak nog. En ook daarbij zijn de ogen van onze fractie hoopvol en vol verwachting op u gericht. Wij hebben gelet op het bovenstaande de volgende vragen: 1. Is het onderzoek naar de verkeersdoorstroming gereed? 2. Indien ja, kunt u het ons toesturen? 3. Ziet u vanwege de slechte en beperkte doorstroom nog veiligheidsrisico’s voor de regio (bijv. vanwege vaststaand verkeer op de brug en de daarmee gepaard gaande slechte doorstroom van de hulpdiensten)? 4. Welke aanpak stelt u voor om het fileknelpunt Heusdense brug duurzaam op te lossen? 5. Op welke termijn verwacht u dat hiervoor de schop in de grond gaat? 6. Bent u voornemens tot die tijd aanvullende maatregelen te nemen die de veiligheid waarborgen? Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Zorgen CDA om verkeersknip Werkendam

CDA CDA Noord-Brabant 23-10-2017 18:52

WERKENDAM - De Burgemeester Sigmondschool en ’t Kompas verhuizen naar MFA Vlechtwerk, op het terrein van de voormalige Kwinter. Door het college van B&W is voorgesteld om een knip te maken, zodat minder verkeer gebruik gaat maken van de Sportlaan. Al veel eerder heeft het CDA aangegeven niet tegen de knip te zijn, maar grote zorgen te hebben om de extra verkeersbewegingen (bijna de helft meer dan nu het geval is) op de Van Randwijklaan. Raadslid Otto van Breugel geeft aan: "Natuurlijk willen wij een veilige situatie rondom de scholen, maar dat moet niet ten koste gaan van de veiligheid elders. Dat is nu wel het geval. Bij ons zijn signalen binnengekomen dat er zich regelmatig ongevallen voordoen op de Van Randwijklaan, waar aan beide zijden fietsverkeer is. Wij willen hier meer informatie over". De in de ogen van het CDA onveilige verkeerssituatie, wordt niet verminderd door het aanleggen van meer zebrapaden en het plaatsen van extra verkeersborden. Van Breugel vervolgt: "Hiermee halen we het gevaar niet weg, het is echt onvoldoende en het is wachten op ongevallen. Zeker wanneer het aantal verkeersbewegingen op de Van Randwijklaan fors gaat toenemen. Verder vragen we ons af wat de reden is dat veel inwoners en bezoekers van Werkendam de Sportlaan nemen en niet buitenom rijden via de Dijkgraaf den Dekkerweg en de Sasdijk. Wellicht is het een onderzoek waard en te kijken naar hoe we deze beweging kunnen stimuleren".

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.