Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland inzichtelijk

2 documenten

Erfenis N23-werk: oplossing problemen ‘in de wacht’

SP SP Noord-Holland 12-10-2021 10:44

De realisatie van de N23 (nu: N194 en N307) heeft in de regio West-Friesland nieuwe problemen veroorzaakt. Landbouwverkeer door de dorpen, meer geluidsoverlast, onveilige (fiets)verbindingen, schade aan de natuur – volgens GS en een meerderheid van de Staten hoeven de gemeenten in de regio niet te rekenen op een spoedige oplossing.

In de Statenvergadering van maandag 11 oktober jl. pleitte de SP-fractie, bij monde van Wim Hoogervorst, voor extra aandacht voor de verkeers- en leefbaarheidsproblemen in de kernen langs de nieuwe provinciale weg. “Waar in de eindverantwoording, maar ook in de pers, eerst nog werd geschermd met een overschot van ruim 9 miljoen, ziet men het nu anders” zegt Hoogervorst. “De coalitie spreekt, op aanjagen van GS, nu ineens van 'een minder groot tekort', maar dat maakt de ontstane kwesties niet minder erg”.

Hoogervorst vindt dat nieuwe knelpunten, op welk vlak dan ook, die ontstaan als je als provincie ergens een groot project uitvoert, met enige voorrang moeten worden opgelost. “Als jij je schutting vervangt, en er breken een aantal tegels in de tuin van de buren, dan ga je dit snel oplossen. Dat lijkt ons een logische gang van zaken. We vroegen aan GS vooral een nauwkeurige inventarisatie van nieuwe problemen, en om de resterende € 9,17 miljoen opzij te zetten voor de oplossing van deze problemen”, aldus het SP-statenlid. “Bovendien hebben de gemeenten gewoon hun deel meebetaald aan de weg, dan mag je toch enige coulance verwachten”.

Een meerderheid van Provinciale Staten zet de problemen liever in de wachtrij. “Gewoon achter aansluiten, zegt men eigenlijk. Gedeputeerde Olthof wil ‘natuurlijk’ met de gemeenten in gesprek en daarna gaat men kijken of een oplossing wenselijk is”, is de conclusie. “Daarna komen eventuele maatregelen gewoon op de lijst van infrastructurele projecten, het iMPI. Uiteraard zullen we hier goed bovenop blijven zitten”, aldus Hoogervorst.

Lees meer hierover op onze site, 28 september jl.: "Niet alleen maar lof over N23"

En op NH Nieuws, 11 oktober jl.: "Resterende miljoenen Westfrisiaweg niet per se terug naar West-Friesland"

Verkeersopstopping bedrijvenpark WFO – Zwaagdijk-Oost

SP SP Noord-Holland 08-04-2021 08:24

Bedrijvenpark WFO in Zwaagdijk WFO, bij Zwaagdijk-Oost in de gemeente Medemblik, wordt drukker en drukker. Met het gereedkomen van de N307 (Hoorn-Enkhuizen) is het voor bedrijven aantrekkelijker om zich te vestigen op dit bedrijventerrein – vanaf het terrein is er namelijk rechtstreeks toegang tot de A7 richting Amsterdam of Leeuwarden.

In ochtend- en avondspits, maar ook daarbuiten, staat het verkeer regelmatig muurvast op de rotonde die leidt naar de opritten van de nieuwe Westfrisiaweg. Hierdoor ontstaan soms gevaarlijke situaties. Onlangs moest een fietser na een aanrijding nog ernstig gewond naar een ziekenhuis in Hoorn worden afgevoerd.

“De bedrijven trekken bij de gemeente Medemblik, maar ook bij de provincie aan de bel”, zegt SP-statenlid Wim Hoogervorst. “Als je de doorstroming naar en bereikbaarheid van dit bedrijvenpark als argument gebruikt om de N307 aan te leggen, en je verandert niets aan de toe- en afvoer van het gebied, dan ben je verkeerd bezig. We vragen ons af of met deze ontwikkeling rekening is gehouden”.

Er zijn verschillende opties aangedragen om de problemen te lijf te gaan. Zo gaan er stemmen op om een turborotonde aan te leggen. Ook zou er een nieuwe ‘parallelweg’ langs de N307 richting Hoorn kunnen worden aangelegd. “Wij willen weten of hier tussen de partijen, waaronder de provincie Noord-Holland, overleg is. Welke oplossing ligt voor de hand?”, wil Hoogervorst weten. “Misschien kan de groei van WFO gestopt worden? Op de zandvlakte die ‘Zevenhuis’ heet is nog ruimte voor bedrijfsvestiging. En: wie gaat een mogelijke oplossing betalen?”

Hoogervorst heeft, namens de SP-fractie, schriftelijke vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

De vragen treft u hieroder in de bijlage aan (PDF)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.