Nieuws van politieke partijen in Ridderkerk inzichtelijk

4 documenten

Ridderkerk bereikbaar of geldverslindende plannen

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 28-04-2024 20:08

We zien de rijkswegen steeds vaker dichtslibben. Dat ademen we ook in en gaat hand in hand met de toename van de geluidsbelasting en dat is niet goed.

Ridderkerk wil daarom inzetten op Hoogwaardig Openbaar Vervoer, HOV. Begin maart is het concept ontwerp voor het aanpassen van wegen in Ridderkerk West gepresenteerd. Daarbij hoort een filmpje  https://www.ridderkerk.nl/direct-regelen/wonen-leefomgeving-verbouwen/verkeer-en-vervoer/r-net/  Het inzetten op sneller busvervoer kan daarin iets verbeteren met mooie bussen, wifi en goede haltes en veilige fietsenstallingen. De MRDH, die ons openbaar vervoer betaald namens het rijk, doet hierin mee.  Er zitten echter, met name in de route naar Zuidplein, knelpunten die de gemeente niet zo maar op kan lossen en waarover ook niet gesproken wordt.

Eén daarvan is de Verbindingsweg die vanaf de Populierenlaan, door Nieuw Reijerwaard. Twee banen breed, veel verkeerslichten, steeds drukker en geen mogelijkheden om vrachtwagens te passeren. Ook de HOV-bus moet aansluiten. Vervolgens de nieuwe IJsselmondse Knoop. Deze kruising hád een vrije busbaan naar de A15, nu niet meer. Eindelijk komt de bus op de A15 waar deze eerst de afslag  Europoort over moet steken, voordat de afslag Zuidplein genomen kan worden. Ziet u ook de vertraging  oplopen in de spits? Dit kunnen wij dus nauwelijks beïnvloeden. De gemeente presenteert nu een plan wat ons 2 miljoen kost en de MRDH  nog eens 7 miljoen! Voor een stukje van ca ½ km!

Nu zal je denken, wouw, een wonder-baan! Hoera voor het snelle HOV! Echter inzoomend  op de plannen betreffen deze alleen de kruising Burg.de Zeeuwstraat-Populierenlaan én Populierenlaan-Goudenregenlaan/Seringestraat. De eerste rotonde wordt groter en op de Zeeuwstraat én de Populierenlaan vóór de Riederborg, komt een ‘busbaan’ van ca. 50 meter, die beiden vóór de rotonde alweer overgaan in de reguliere baan voor iedereen. Dus een heel kort passerstrookje. Levensgevaarlijk omdat menig automobilist zal proberen de bus vóór te blijven bij aankomst op de rotonde! Daar tussendoor moeten ook fietsers en voetgangers oversteken. Er zijn scholen en een bejaardentehuis in de wijk.

De rotonde bij de Goudenregenlaan/Seringestraat verdwijnt! De weg blijft twee banen maar krijgt een middenberm. Zo zou de bus tijd winnen. Echter als de bus daar harder kan rijden kunnen alle auto’s en vrachtwagens dit ook. Immers de ro(to)nde-bochten zijn er uit. Direct na die kruising zijn twee bushaltes. Dag, tijdwinst voor de bus, hij moet halteren. De vervolgplannen binnen de gemeente zijn gepland voor 2035!

Wij zijn geschrokken van dit uitgewerkte voorstel, deze onzinnige/dure aanpassingen die de bus niét faciliteren maar de auto’s wel én waarvoor veel volwassen bomen gekapt moeten worden. Wij denken niet dat dit er veiliger en beter op wordt!

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1

Verkeersdrukte in en rondom Ridderkerk

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 10-10-2023 07:48

In Nederland hebben we te maken met verhoogde verkeersintensiteit. De gevolgen zijn voor iedereen duidelijk: files, geluidsoverlast en een verslechterde luchtkwaliteit. Ridderkerk als middelpunt tussen de A15 en A16, heeft het niet gemakkelijk.

Het verkeer/ vrachtverkeer zal de komende decennia niet verminderen. De media staat er vol van. De migratie naar schonere brandstofvoorzieningen en dan vooral het rijden op waterstof zal een positieve bijdrage leveren aan een schonere leefomgeving. De inzet op elektrisch rijden geeft minder geluid maar veel meer fijnstof en raakt daarom van lieverlee ook omstreden.

Het is niet alleen het verkeer rond Ridderkerk waar we alert op moeten zijn. Het vinden van een goede balans tussen wonen en werken wordt in toenemend belangrijk. Er is een toenemende behoefte aan woningen en dat geeft onomstotelijk meer verkeersbewegingen. Het College zoekt naar locaties binnen onze gemeente voor extra woningbouw, o.a. bij Bolnes.

Met het bouwen van woningen en uitbreiden van bedrijfsterreinen lopen we tegen beperkingen aan waar het de afwikkeling van verkeer betreft. In dit geval de nieuw geplande woongebieden langs de rivier. De ambitie voor 2030 is:  921 woningen in Bolnes, 965 woningen in Slikkerveer en 473 woningen in Oud-IJsselmonde en Beverwaard. De enige grote toegangsweg is de Rijnsingel, die nu al rond de spitstijden files heeft. Een extern bureau heeft zich over deze problemen gebogen. Resultaat: er zijn heel veel woningen gepland, er is niet gekeken naar de ontsluiting voor verkeer en het OV is ontoereikend. Bij vragen wordt gezegd dat dit niet in de scope van het onderzoek zat. En dat er, kijkend naar de kaart, geen alternatieven zijn. De Rijnsingel is erg druk, zeker in de spits, deze loopt dwars door Bolnes heen en er wordt te hard gereden, daar is onderzoek naar gedaan. De uitkomst van het onderzoek: de fietsroutes verbeteren, de Rijnsingel versmallen, max. 30 km en een oversteek-eiland ter hoogte van het winkelcentrum. Dus max. 30 km. op een doorgaande weg! en geen enkele oplossing voor de toename van auto’s. Het zal dus nog meer dringen worden, nog meer files op deze weg. Het onderzoek heet: ‘Mobiliteit in Bolnes’ en staat op de website van de gemeente.

BURGER OP 1 maakt zich al jaren grote zorgen over de ontsluiting van Ridderkerk. Het verlagen van max. snelheden, extra fietspaden gaat hierin niets oplossen. OV verbeteren hebben wij niet in de hand. Ook onze hulpdiensten, politie, ambulance en brandweer ondervinden hier in toenemende mate hinder van.

Wij benoemen al jaren het grote belang van een evenwichtige afweging tussen wonen, werken en verkeer, waarbij bereikbaarheid en leefkwaliteit binnen onze gemeente belangrijk uitgangspunt moet zijn, voor nu en voor de toekomst.

Petra van Nes-de Man, BURGER OP 1 Pieterkej@gmail.com

Fietsveiligheid in Ridderkerk onder de aandacht.

Burger op 1 Burger op 1 Ridderkerk 02-01-2023 14:21

De veiligheid van één van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, fietsers, krijgt veel aandacht in Ridderkerk. Maar wat is veiligheid? Is dat een 5 meter brede (gebieds-ontsluitings) weg, met vrachtverkeer, landbouwverkeer en personenauto’s omdopen tot ‘Fietsstraat? Een gebieds-ontsluitings-weg omdopen tot 30 km. weg? Is dat de herinrichting Erasmuslaan met deels een twee- richtingen fietspad en deels de parallelweg als fietspad? De Fietsbond, die toch weet waarover ze praat, noemt dit soort zaken juist ON-VEILIG en SCHIJN-VEILIG! Op de zo-genaamde ‘Fietsstraten’ mengt het verkeer als vanouds en dat gaat goed, status overbodig. Ook de Fietsbond geeft richtlijnen voor de ‘Fietsstraat’, daar vallen gebiedsontsluitingswegen mét gemengd verkeer zeker niet onder. Ook twee-richtingen fietspaden zijn minder veilig dan een vrij liggend fietspad aan beide zijden van de weg. Waar mogelijk, leg vrijliggende fietspaden aan met duidelijke oversteekplaatsen. Zie de oversteek bij de Piramide op de Burgemeester de Zeeuwstraat.

Het Gemini College is verhuisd naar het sportpark, met de ingang bij het parkeerterrein van de Fakkel/RVVH. Onderdeel van de scholengemeenschap is de Leeronderneming. Daar zitten kinderen van 10 to 14 jaar, die op een andere manier de overstap maken naar voortgezet onderwijs. Dit zijn dus jonge kinderen die op de fiets naar school gaan. Zij hebben in het pand hun eigen entree en fietsenstalling, aan de Sportlaan.  Afgelopen donderdag heeft BURGER OP 1 de wethouder gevraagd op zeer korte termijn, daar een veilige oversteekplaats te realiseren, ter hoogte van de ingang Leeronderneming. Aan beide zijden Sportlaan is een vrij liggend fietspad, de doorsteek in de grasberm om naar de overkant te gaan is bestraat maar op en langs de weg daartussen staat niets. De kinderen gaan NU in donker naar school en moeten de drukke Sportlaan oversteken. Het antwoord van de wethouder luidde ongeveer: ‘er loopt een onderzoek naar een twee-richtingen fietspad langs de Populierenlaan, dit is maart 2023 afgerond en dan kunnen we maatregelen nemen’. Wij hebben om een snelle, wellicht tijdelijke oplossing op de Sportlaan gevraagd, bijvoorbeeld een paar simpele witte strepen om aan te geven dat hier een oversteek is. Ook Buurtpreventie en wijkoverleg vragen hier al maanden om vanwege de veiligheid. Hopelijk zetten de vragen nu wel aan tot actie.

In contact wat ik hierover had met de wethouder gaf hij aan blij te zijn met onze vragen maar nogmaals dat hij er niet eerder iets mee kan voor maart dit jaar ….

Het is een oversteek-route van fietsende scholieren, dat zie je al als je er een paar uur gaat kijken. Hoezo ONDERZOEK … en een paar ‘nood’ strepen op de weg, om aandacht te vragen aan de automobilisten dat er IETS gebeurt op dit deel van de weg, desnoods met aandachtsborden in bijvoorbeeld de kerstvakantie….. maar helaas ook dit kan ECHT niet!

De voor- en nadelen van side bars

D66 D66 Ridderkerk 13-10-2021 11:45

Side bars worden meestal geplaatst aan de onderkant van vrachtwagens of SUV’s om een breder opstapoppervlak te bieden. Je kunt ervoor kiezen om zwarte sidebars aan beide of een van beide zijden van jouw voertuig te installeren, afhankelijk van jouw voorkeuren en behoeften. Side bars zijn verkrijgbaar in verschillende materialen, maar de meeste zijn gemaakt van een soort staal of gegoten kunststof. Sommige hebben ook stevige aluminium plinten om de stevigheid te verbeteren.

Laten we vandaag eens kijken naar de voor- en nadelen van side bars.

Voordelen van side bars

Naast het feit dat het een stijlvolle aanvulling op jouw voertuigis , zijn treeplanken ook nuttig als je kleine kinderen of oudere passagiers hebt. Ze dienen als opstapje om kortere of wankelere passagiers gemakkelijker in het voertuig te laten stappen. Zonder een extra opstapje kan het moeilijk zijn om in jouw vrachtwagen of SUV te stappen.

Een ander voordeel is dat side bars de voertuigen beschermen tegen steenslag. Wanneer auto’s rijden, trappen de wielen verschillende vormen van puin op, zoals vuil, stenen en spijkers. Dit puin kan destructief zijn als het in contact komt met de zijpanelen, deuren of ruiten van jouw voertuig. Treeplanken helpen het vuil tegen te houden en beschermen jouw voertuig tegen schade.

Treeplanken helpen ook het interieur van jouw voertuig schoon te houden. Ze fungeren als een soort deurmat en bieden passagiers de mogelijkheid om vuil van hun voeten te vegen voordat ze in jouw truck of SUV stappen.

Nadelen van side bars

Side bars kunnen het moeilijk maken om onder jouw truck of SUV te kruipen als je iets wilt bekijken of repareren. Als je een doe-het-zelver bent en regelmatig jouw olie ververst of ander auto-onderhoud uitvoert, kunnen side bars deze projecten een beetje uitdagender maken.

Een ander nadeel is dat de gewichtslimiet voor treeplanken vrij laag kan zijn, afhankelijk van het materiaal dat je kiest. Dit geldt vooral voor gegoten plastic dat geen plint heeft.

Omdat ze als ladders fungeren, is het ook belangrijk om de treeplanken droog en schoon te houden om uitglijden te voorkomen, wat tot ernstige verwondingen kan leiden. Let op slijtage van het grijpoppervlak en voeg indien nodig extra tractie toe (bijv. plakband).

Lees ook: Top 3 voordelen van lokale SEO voor digitale marketing

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.