Nieuws van politieke partijen in Rozendaal inzichtelijk

6 documenten

Rosendael’74 wenst u en uw naasten een gelukkig en gezond 2024 toe!

Rosendael'74 Rosendael'74 Rozendaal 30-12-2023 13:16

Ook in 2024 werkt onze fractie verder aan het versterken van ons mooie kasteeldorp

Rozendaal. Een greep uit onze speerpunten:

Behouden en verfraaien van ons dorp:

Vervangen van asfalt door duurzame klinkers. Aanplant van nieuwe bomen, die goed gedijen bij extreem weer. Renovatie openbare ruimte.

Versterken van natuur en recreatie:

Nationaal Park Veluwezoom (Posbank) open en toegankelijk voor iedereen. Beperkingen voor gemotoriseerd verkeer in de weekenden van april tot en met oktober.

Nieuwe fietspaden!

Stimuleren ontmoeting, verbondenheid en meedoen:

Het stimuleren van lokale activiteiten gericht op ontmoeting. Rozendalers in de gelegenheid stellen gezond en mobiel te blijven en zelfstandig te blijven functioneren.

Versterken van de openbare orde en verkeersveiligheid. De ontwikkelingen op de Kerklaan blijven wij nauwgezet volgen. Aanpak cybercriminaliteit.

Een verantwoord financieel beleid is een belangrijke voorwaarde om zelfstandig te blijven. Dankzij onze gezonde reserves beschikken wij de komende jaren weer over extra inkomsten vanwege de hogere rentebaten.

Namens Rosendael’74 willen we onze oprechte dank uitspreken voor het vertrouwen dat u in ons stelt. We kijken uit naar een productief en succesvol jaar voor Rozendaal!

Luc Beije

George van Gorkum

Rosanne den Hartog – Houterman

Monique Jansen

Ronald de Jonge

Simon Warmerdam

Renovatie fietspad buitengebied Rozendaal begonnen

Rosendael'74 Rosendael'74 Rozendaal 18-09-2022 21:15

In augustus is begonnen worden met de renovatie van het fietspad dat loopt vanaf begraafplaats Rosendael (steekt over bij de Kluizenaarsweg) tot aan het betonfietspad van de gemeente Rheden.

Het fietspad met een lengte van 2,4 kilometer zal worden uitgevoerd in beton. Het fietspad zal tevens breder worden gemaakt.

Dit zal ervoor gaan zorgen dat het comfort zal toenemen omdat er geen gaten en wortelopdruk meer kan ontstaan.  Het nieuwe fietspad ziet er nu al erg veelbelovend uit, zelfs in de regen!

PAK tegen Rozendaals plan voor beperkt afsluiten Posbank

Progressief Akkoord (PAK) Progressief Akkoord (PAK) Rozendaal 05-07-2022 20:21

Het PAK is voorstander voor afsluiting van de Posbank gedurende alle weekenden van het jaar en de maanden juli en augustus. Omdat een meerderheid van de gemeenteraad van Rozendaal dit te ver vindt gaan, heeft het PAK een stemverklaring gegeven waarom het tegen het beperkt afsluiten van de Posbank is.

De stemverklaring luidt:

PAK Rozendaal is altijd helder geweest over wat wij een goede oplossing vinden voor de Posbank: sluiten van het rijden van rondjes door het gemotoriseerde verkeer in combinatie met voldoende toegankelijkheid om te kunnen genieten van de verschillende delen van dit bijzondere natuurgebied. Het voorkomen van het rijden van rondjes weegt voor ons zwaar. Niet alleen voor de overlast door het verkeer maar vooral ook om hiermee de natuur weer voldoende ruimte te geven en echt een stap te maken.

Wij zijn als PAK dan ook heel enthousiast over de verandering van het besluit door de raad van de gemeente Rheden om de sluiting uit te breiden tot alle weekenden van het jaar en de maanden juli en augustus. PAK Rozendaal heeft tijdens de raadsvergadering van 5 juli 2022 een amendement ingediend om aan te sluiten bij dit besluit van Rheden. Helaas gaan de BGR en R’74 niet mee in dit plan en blijven zij bij het oorspronkelijke plan met de in onze ogen veel te beperkte afsluiting.

Consistent aan onze eerdere uitspraken, stemmen wij tegen het voorliggende besluit omdat hierin nauwelijks een afsluiting is voorzien voor het rijden van gemotoriseerde rondjes. Wij vinden dat Rozendaal zich net als Rheden moet uitspreken voor een verdergaande afsluiting van de gemotoriseerde rondjes waarmee de natuur beter kan herstellen en er minder overlast is voor degenen die van deze natuur genieten en in de omliggende dorpen wonen.

Vanzelfsprekend volgen wij met interesse de verdere uitwerking van de plannen aansluitend aan het voorstel van de gemeente Rheden.

Voorstel R’74 inzake het Masterplan Veluwezoom.

Rosendael'74 Rosendael'74 Rozendaal 11-10-2021 10:40

Voorstel R’74 inzake het Masterplan Veluwezoom.

De afgelopen periode heeft Rosendael’74 zich verdiept in het Masterplan Veluwezoom. Informatiebijeenkomsten werden bijgewoond, scenario’s zijn doorgenomen en we hebben de meningen opgehaald van een representatieve groep Rozendalers. Hieronder verwoorden wij ons standpunt.

Rosendael’74 vindt het volledig afsluiten van Nationaal Park Veluwezoom te ingrijpend en niet nodig. Rosendael’74 heeft een alternatief voorstel.

A. De onderbouwing voor volledige afsluiting, met name kijkend naar de impact van het verkeer op de biodiversiteit en natuur, is mager. Het verkeer op de A50 en A12, de veeteeltbedrijven in Gelderland en Brabant en de industrie in het Ruhrgebied hebben veel meer invloed op de flora en fauna op de Posbank, dan de auto’s die over de Posbank heen rijden. Ook bij afsluiting komt autoverkeer naar de parkeerplaatsen in onze dorpen. Wij zien geen significant verschil. Daar komt bij dat er in de toekomst meer elektrisch wordt gereden. Ook volgen wij de recreatiezonering van de Provincie waarbij de Provincie de Posbank kwalificeert als zone A; recreatiegebied, en niet als kwetsbaar natuurgebied.

B. In het Masterplan kunnen we lezen dat op piekmomenten 88% van de motoren en 40% van de automobilisten naar het gebied komen om een ‘rondje Posbank’ te rijden. De drukte concentreert zich bovendien tijdens de zonnige weekenden gedurende de periode april tot en met oktober. Geen ‘rondjes’ meer voor motoren en rallyrijders zal naar onze mening de geluids- en verkeersoverlast fors verminderen. Dit kan ook bereikt worden door andere maatregelen te treffen. Volledige afsluiting zien wij als een paardenmiddel en onnodig. Doordeweeks is het rustig in het gebied. Door slimme afsluiting van bepaalde wegdelen wordt het alleen mogelijk om naar boven te rijden en weer terug. Bestaande parkeerplaatsen blijven in het hele gebied bereikbaar, maar het ‘rondje rijden’ wordt onmogelijk. Doordeweeks houden we het Nationaal Park Veluwezoom open voor gemotoriseerd verkeer.

C. Met volledige afsluiting (scenario C) wordt een belangrijk stuk recreatie voor de mensen onmogelijk gemaakt. De meeste bezoekers van de Posbank, voornamelijk Gelderlanders, komen een aantal keren per jaar en sommigen zelfs een paar keer per maand even een wandeling maken en van het uitzicht genieten. Scenario C betekent betalen voor parkeren en naar verwachting ook betalen voor een busje naar boven. Wij voorzien mensen wachtend in een rij, mensen die veelal slecht ter been zijn en op deze manier hun ‘uitje in de natuur’ vaarwel moeten zeggen. Daarvan zijn wij absoluut geen voorstander. En wat wordt de volgende stap? In Wolfheze wil Natuurmonumenten een deel van de wandelpaden afsluiten.

-Rosendael’74 ziet alternatieven om het rijden van een ‘rondje Posbank’ door gemotoriseerd verkeer op piekmomenten te voorkomen. Door wegdelen af te sluiten is het wel mogelijk om naar de parkeerplaatsen in het park te rijden, maar niet om een rondje te maken (schematische weergave zie foto).

-Rosendael’74 is dus voorstander van partiële afsluiting van het Nationaal Park Veluwezoom, zie voorgaand punt, echter alleen tijdens drukke weekenden in de periode april tot en met oktober.

-Maximale snelheid in het gebied wordt 30 km/uur.

-Rosendael’74 is tegen afsluiting van het Rozendaalse veld. Het Rozendaalse veld heeft een belangrijke sociale functie voor veel inwoners. Daarnaast is afsluiting van de toegangsweg in strijd met de voorwaarden uit de schenkingsakten uit 1917 en 1921 van de Geërfden van Velp.

-Gefaseerd doorvoeren van maatregelen, evaluatie en het meten van de effecten van de maatregelen vinden wij van belang. Als onze maatregelen op termijn niet het gewenste effect hebben, dan kan wat ons betreft opnieuw bekeken worden wat vervolgens zinvol is om te doen.

-Rosendael’74 is geen voorstander van betaald parkeren in het hele gebied.

Vrachtverkeer Spankerenseweg blijft probleem

PvdA PvdA Rozendaal 25-10-2018 09:37

Het Vrachtverkeer op de Spankerenseweg in Dieren blijft een groot probleem. Enkele weken geleden heeft de PvdA fractie in de gemeenteraad hierover vragen gesteld. Ten gevolge van de werkzaamheden aan het spoorviaduct op de Kanaalweg rijden de zware vrachtauto’s nu over de Spankerenseweg. Er zijn wel omleidingsroutes aangegeven maar deze hebben onvoldoende effect. De bewoners van de Spankerenseweg ondervinden veel overlast en zijn ernstig bezorgd over de gevolgen voor de verkeersveiligheid.

De bewoners hebben zelf al overleg met gemeente en BAM over de situatie. Dit heeft echter nog niet tot resultaat geleid. De PvdA fractie heeft, mede op verzoek van buurtbewoners, vragen gesteld over de ontstane situatie. Ook zij heeft twijfel of de verkeersmaatregelen die zijn genomen wel leiden tot het gewenste resultaat. Nu komen zware vrachtautocombinaties elkaar tegen op de Spankerenseweg, waar ze elkaar soms niet eens kunnen passeren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties met ander verkeer en het kapot rijden van o.a. verkeersdrempels.https://rheden.pvda.nl/verkeer/vrachtverkeer-spankerenseweg-blijft-probleem/

Het bericht Vrachtverkeer Spankerenseweg blijft probleem verscheen eerst op PvdA Rheden/Rozendaal.

Een antwoord op al uw vragen over de nieuwe Dorpsschool en de woningbouw op de Del.

Rosendael '74 Rosendael '74 Rozendaal 27-05-2015 10:05

Fietsers uit Velp en de andere kant van Rozendaal kunnen via de rotonde bij Garage Jelsma (wordt door provincie veiliger gemaakt) rijden. Daarnaast hopen wij ter hoogte van de bushalte op de Schelmseweg een grotere oversteek te realiseren. Hierover is de gemeente in gesprek met de provincie. Fietsers vanuit de Kapellenbergwijk zullen veelal het doorsteekje nemen bij de Bremlaan. Uitgezocht wordt of de Bremlaan in de “schoolroute” (dus geen verkeersbesluit) alleen voor fietsers kan worden gemaakt. Na opmerkingen uit de buurt is, door middel van een motie, het plan voor de verkeersafwikkeling iets gewijzigd: in overleg met de direct aanwonenden zal worden bepaald of de gemeente vanaf het begin aanpassingen aan huidige wegenstructuur zal doen. Het lijkt er nu op dat in eerste instantie weinig tot niets wordt aangepast en dat na een bepaalde periode zal worden geëvalueerd welke aanpassingen wenselijk zijn.

Onderzoeksbureau DHV heeft onderzocht dat ongeveer 100 kinderen met de auto worden gebracht.

Omdat broertjes en zusjes in dezelfde auto’s vervoerd worden, komt dit neer op 70 auto’s op de piekmomenten (in de ochtend en in de middag).

De auto’s zullen niet in de wijk parkeren maar op het terrein van de school zelf, waardoor de grootste verkeersoverlast beperkt blijft.

De overige kinderen gaan lopend of met de fiets naar school.

De fietsers zullen voor het grootste gedeelte gescheiden van het gemotoriseerd verkeer het perceel aan de Bremlaan kunnen bereiken. Momenteel overlegt de gemeente met de provincie over de aanleg van een dubbelzijdig fietspad aan de Schelmseweg. Fietsers zouden dan vanaf de vernieuwde en verbeterde rotonde ter hoogte van Garage Jelsma via de Schelmseweg en ingang Bremlaan de school kunnen bereiken. Daarnaast kunnen ze ook via de Kapellenberglaan de school bereiken.

Het gebruik van het stuk Kapellenberglaan tussen de rotonde bij Garage Jelsma en de Akkerlaan door gemotoriseerd verkeer wordt ontmoedigd.

De auto’s kunnen via de Mr Van Hasseltlaan en de Akkerlaan de schoollocatie bereiken. De ideeën, die de Klankbordgroep heeft voorgesteld om het straatbeeld aan te passen voor een snellere doorstroming naar de Bremlaan zijn door een motie van de coalitie tijdens de laatste raadsvergadering voorlopig stopgezet. Tijdens de inloopavond op 20 april j.l. is namelijk gebleken dat de direct omwonenden van de Van Hasseltlaan geen voorstander waren van deze aanpassing (snellere doorstroming van verkeer betekent ook dat er harder wordt gereden). Op dit gegeven was de motie gebaseerd. Direct omwonenden worden nu geraadpleegd op het moment dat het aan de orde is. Vooralsnog blijft het stratenplan dus ongewijzigd.

We hopen dat in 2017/2018 (als de nieuwe dorpsschool is gerealiseerd) de school over is gegaan op een continurooster - zodat de piekmomenten beperkt blijven tot twee keer 15 minuten per dag. Het is een landelijke trend dat steeds meer scholen over gaan op een continurooster. Wij hebben hier als gemeente echter geen zeggenschap over.

En last but not least; Rosendael ’74 is een groot voorstander om leerlingen met de fiets naar school te laten komen zodat gemotoriseerd verkeer in de wijk tot een minimum beperkt blijft.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.