Nieuws van politieke partijen in Stichtse Vecht over PvdA inzichtelijk

5 documenten

“Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst

PvdA PvdA Stichtse Vecht 01-12-2018 11:58

De wijk Bisonspoor is volop in ontwikkeling. In september 2018 is er een nieuwe parkeergarage gerealiseerd. De komende periode zal het marktplein worden heringericht en vinden er verbouwingen plaats aan het winkelcentrum. Verder zijn er plannen voor het realiseren van diverse woontorens, een nieuw politiebureau en een gezondheidscentrum. Naast de positieve effecten hiervan zijn er ook kanttekeningen te plaatsen. Zo zal de druk op Bisonspoor, maar ook omliggende wijken als Antilopespoor, Waterstede, Duivenkamp en Kamelenspoor, de komende periode flink toenemen. Naast een toename van het verkeer, is met name het parkeren een groot knelpunt.

Ondanks al deze nieuwe ontwikkelingen zal het aantal beschikbare parkeerplaatsen namelijk per saldo juist afnemen. De nieuwe parkeergarage biedt weliswaar capaciteit aan 1.100 auto’s (tegen 1.000 in de twee oude parkeergarages), maar daar staat tegenover dat het aantal openbare parkeerplaatsen met ca. 250 zal afnemen. Bovendien geldt er in de nieuwe parkeergarage een betaald parkeren regime na 4 uur parkeren. De teller start dan al bij 5 euro. Hier wringt hem de schoen. Met als resultaat een toenemende parkeerdruk in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken. Bewoners van o.a. het Safari-complex ervaren nu al problemen met het vinden van een parkeerplek. Als de bijna 150 parkeerplaatsen op het marktplein binnenkort verdwijnen neemt de parkeerdruk in dat gedeelte van Bisonspoor (de noord kant van de wijk) alleen maar verder toe.

Voor de PvdA Stichtse Vecht staat de leefbaarheid in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken centraal, nu en in de toekomst. Dit vraagt om serieuze oplossingen. De PvdA wil dan ook van het College van B&W weten welke oplossingen zij ziet op korte en lange termijn voor de problemen m.b.t. de toenemende parkeerdruk. Wat de PvdA betreft zouden er allereerst extra P&R parkeerplaatsen bij NS station Maarssen moeten worden gerealiseerd. Verder zou de eigenaar van het winkelcentrum, WinterTrust, wat de PvdA betreft het betaald parkeren regime in de parkeergarage moeten afschaffen. Met de extra mogelijkheden die WinterTrust wordt geboden in het nieuwe bestemmingsplan (het bouwen van onder meer diverse woontorens), mag er ook iets van hen worden terugverwacht. Het gratis openstellen van de parkeergarage zou een mooie tegemoetkoming kunnen zijn voor de inwoners van Maarssenbroek.

Op 22 november organiseerde de PvdA Stichtse Vecht een inloopbijeenkomst in de wijk Bisonspoor. Aan deze bijeenkomst namen 25 bewoners deel. Grootste zorgpunten bij bewoners zijn parkeren, bereikbaarheid, leefklimaat en de hoogte van de woontorens. Het verslag van de inloopbijeenkomst is hier te downloaden.

Zie verder ook het TV-item bij RTV Utrecht eerder deze week over de parkeerproblematiek in de wijk Bisonspoor: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1849353/parkeerproblemen-in-maarssenbroek-ik-rijd-soms-wel-20-minuten-rond-voor-een-plaatsje.html

Het bericht “Parkeren en Bisonspoor” nu en in de toekomst verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Veel beroering over mogelijke verbreding N 201

PvdA PvdA Stichtse Vecht 08-11-2018 21:00

Zo lang ik in Loenen politiek actief ben, speelt al de mogelijke verbreding van de N 201 onder regie van de provincie Utrecht (en Noordholland) . De N 201 is een belangrijke oostwest-verbinding tussen A2 en A9 enerzijds en de A1 en A27 anderzijds. De weg loopt van Hilversum naar Haarlem. Met toen, in de jaren zeventig, en nu regelmatig stevige files. Met name in de ochtend vanuit de richting Hilversum en Mijdrecht naar de A2 . In de namiddag en vroege avond geeft de afwikkeling van het verkeer vanaf de A2 problemen.

De afgelopen jaren heeft de provincie een versnelling ingezet. ‘Er moet een oplossing komen’. Er wordt stevig doorgepakt. Verschillende ‘denkrichtingen’ passeren nu de revue. Van 2 x 2 rijbanen met 100 km of 80 km tot aanpakken van ‘plaatselijke’ problemen of afwaarderen van de weg tot een 60 km-weg. In februari nemen PS een beslissing betreffende de denkrichtingen.

Wij hebben (en hadden) het standpunt dat meer asfalt slechts schijnoplossingen brengt. Als weggebruikers merken dat de doorstroming op de N 201 verbetert, gaan ook weggebruikers die nu nog een andere route kiezen ook die N 201 gebruiken. Of verder van hun werk wonen … Na enkele jaren zal ook het verkeer op die 2 x 2 rijbanen vast komen te staan in de spits.

Wat dan? Want alleen maar NEE roepen, daar zijn wij niet van. Wij pleiten, samen met de statenfractie, voor een integrale aanpak waarbij dus niet enkel die N 201, maar ook de A2, A9, A1 en A 27 worden betrokken.

Grappig (?) is dat het adviesbureau dat door de provincie is ingeschakeld , bureau Haskoning DHV, op pagina 45 van hun rapport meldt dat een aanpak van enkel de N 201 , zonder daarbij de vier snelwegen te betrekken, vrij zinloos is. Benieuwd wat de gedeputeerde met deze kennis gaat doen. Namens Stichtse Vecht zit trouwens wethouder Jeroen Willem Klomps in ‘de’ stuurgroep.

Waar totaal niet over wordt/werd gesproken is het ‘feit’ dat de komende decennia onze mobiliteit gigantisch van karakter zal veranderen. Onder invloed van bv kunstmatige intelligentie staat ons een revolutionaire verandering van de samenleving te wachten. Daardoor zal ook onze manier van verplaatsen zich in sterke mate wijzigen. Hebben we een bredere N 201 dan nog wel nodig?

Maandag 5 november was er een zeer druk bezochte informatieavond in Loenen, georganiseerd door de dorpsraden Loenen en Vreeland samen met de provincie. Goede informatie, stevige discussie en af en toe heftige emoties. Waarschijnlijk gaan we samen met de Statenfractie begin volgend jaar een (verkiezings)avond houden in een van de noordelijke kernen met de N 201 als belangrijk onderwerp. Wordt vast en zeker ook weer heel erg druk …

Joseph Toonen Raadslid PvdA Stichtse vecht

https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/ https://stichtsevecht.pvda.nl/nieuws/veel-beroering-over-mogelijke-verbreding-n-201/

Het bericht Veel beroering over mogelijke verbreding N 201 verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Retweeted Reijnder Jan Spits ...

PvdA PvdA Stichtse Vecht 11-06-2018 16:11

Retweeted Reijnder Jan Spits (@spits_j): @PortaalWonen gaat wederom met Stichting Welzijn Stichtse Vecht in gesprek om te komen tot een passende oplossing. https://t.co/q4RiYgZ3Cs

Mooie aanwinsten👍 ...

PvdA PvdA Stichtse Vecht 03-03-2018 10:08

Mooie aanwinsten👍 https://t.co/zzO9oiCM09

Vervolg op inloopbijeenkomst PvdA Stichtse Vecht over plannen Bisonspoor

PvdA PvdA Stichtse Vecht 27-01-2018 11:07

Op 22 november 2017 organiseerde de PvdA Stichtse Vecht een inloopbijeenkomst in Bisonspoor. Met 35 bewoners uit Bisonspoor en Duivenkamp gingen we in gesprek over de plannen in de wijk Bisonspoor. Graag koppelen we terug over de uitkomsten van bijeenkomst en het vervolg hierop.

Bisonspoor gaat op de schop                                                                                                                                                 

De komende jaren gaat er veel veranderen in de wijk Bisonspoor.

Twee oude parkeergarages worden vervangen door één nieuwe. Recent is gestart met de sloopwerkzaamheden van parkeergarage P1. De binnenring wordt autoluw gemaakt waarbij de parkeerplekken op het marktplein en achter de Hema en Dirk verdwijnen en het marktplein opnieuw wordt ingericht. Het politiebureau wordt verplaatst naar de locatie waar nu het Tango tankstation is gevestigd. Er komen twee hoge woontoren van 70 meter met ca. 250 appartementen op de locatie van de huidige parkeergarage P2. En recentelijk kwam als een konijn uit de hoge hoed het plan dat op de locatie van het huidige politiebureau een woontoren van maximaal 60 meter zou moeten komen.

 

De PvdA Stichtse Vecht is een voorstander van het verbeteren van het centrumgebied Bisonspoor. We maken ons hierbij hard voor een aantrekkelijk en leefbaar Bisonspoor voor iedereen. Daarom is de PvdA bijvoorbeeld kritisch over een aantal onderdelen van het plan dat voorligt. Zo maken wij ons zorgen de toekomstige parkeerdruk. In de nieuw te bouwen parkeergarage gaat men werken met betaald parkeren (vanaf 3 a 4 uur parkeren). Hierdoor zullen, zo verwacht de PvdA, meer bezoekers parkeren in de wijk (bij de Portaalflats) en in de omliggende wijken (Duivenkamp en Antilopespoor).

 

Uitkomsten inloopbijeenkomst

Voor de PvdA waren de plannen met Bisonspoor aanleiding om hierover tijdens de inloopbijeenkomst op 22 november met 35 bewoners uit Bisonspoor en Duivenkamp in gesprek te gaan. Graag informeren wij u over de uitkomsten. Tijdens de bijeenkomst op 22 november jl. kwamen de volgende knelpunten naar voren:

 

Parkeeroverlast:  Bewoners van Bisonspoor en Duivenkamp ervaren op dit moment al parkeerproblemen. Nu al zien bewoners uit Duivenkamp dat winkelend publiek de auto parkeert bij “De Oudenaer”. In Antilopespoor wordt nu al veel geparkeerd door treinreizigers. Winkelkarretjes in de wijk: Winkelkarretjes “vervuilen” de leefomgeving. Het ontbreekt aan opstelplaatsen in de wijk, waardoor karretjes her en der in de wijk worden neergezet. Geluidsoverlast sporthal: Bewoners van de appartementen boven MFA Safari ervaren overlast vanuit o.a. de sporthal. Onderhoud flats WinterTrust: Het onderhoud van de flats van Wintertrust is problematisch. Wanneer gaat Wintertrust groot onderhoud uitvoeren aan de flats? Overlast van jongeren bij MFA Safari: Er is overlast van hangjongeren voor MFA Safari. Vragen over inrichting nieuwe marktplein: Verscheidene bewoners zijn benieuwd naar de plannen voor inrichting van het nieuwe marktplein. Wat gebeurt er met de markt? Invloed van bewoners op de plannen: Er is gesproken over de invloed die bewoners kunnen uitoefenen op de planvorming. Medische voorziening: Er is behoefte aan een medische post (o.a. huisartsen) in de wijk Bisonspoor. Afval rondom de ondergrondse afvalcontainers: Het bijplaatsen van afval bij de ondergrondse afvalcontainers is bewoners een doorn in het oog.

 

Door de fractie van de PvdA Stichtse Vecht zijn of worden de genoemde knelpunten onder de aandacht gebracht van het College van Burgemeester en Wethouders, Portaal, WinterTrust en Sportfondsen Stichtse Vecht (de beheerder van MFA Safari).

 

Zo hebben we raadsvragen gesteld over het parkeren in Bisonspoor en omliggende wijken. Lees hier de antwoorden op de raadsvragen van de PvdA: Klik hier De knelpunten m.b.t. de geluidsoverlast vanuit de sporthal in MFA Safari hebben we onder de aandacht gebracht van Portaal en Sportfondsen Stichtse Vecht. Over het onderhoud van de flats van WinterTrust hebben we WinterTrust aangeschreven.

 

Op 30 januari belangrijke besluiten in de raad over Bisonspoor

Verder informeren wij u graag over de stand van zaken rondom de besluitvorming over de plannen met de wijk Bisonspoor. Voor het plangebied rondom winkelcentrum Bisonspoor is een Stedenbouwkundig kader en Beeldkwaliteitsplan voor de architectuur en de openbare ruimte opgesteld. In dit document worden de kaders bepaald voor de ontwikkeling van Bisonspoor.

 

Op 9 januari 2018 zijn de plannen besproken in de raadscommissie Fysiek Domein. De PvdA Stichtse Vecht heeft aangegeven ontevreden te zijn over:

Het lage percentage Sociale woningbouw dat in de plannen wordt gerealiseerd; De hoogte van de woontorens op de locatie van de huidige parkeergarage P2 (70 meter hoog) en de locatie van het politiebureau (60 meter hoog) De toekomstige parkeerdruk: het uitgevoerde parkeerbehoefte onderzoek is niet volledig. Betaald parkeren na 3-4 uur in de nieuwe parkeergarage P1 zal leiden tot een verschuiving van de parkeerdruk binnen de wijk en naar omliggende wijken.

 

Op dinsdag 30 januari 2018 zal de gemeenteraad besluiten over de plannen. De stukken voor de raadsvergadering zijn te raadplegen via de link: https://stichtsevecht.raadsinformatie.nl/vergadering/466517/Gemeenteraad%20%20%20%20%20%20%20%20%2030-01-2018?

Maarten van Dijk

Fractievoorzitter PvdA Stichtse Vecht

Het bericht Vervolg op inloopbijeenkomst PvdA Stichtse Vecht over plannen Bisonspoor verscheen eerst op PvdA Stichtse Vecht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.