Nieuws van ChristenUnie in Tynaarlo inzichtelijk

2 documenten

Transferium - overgang naar de toekomst

ChristenUnie ChristenUnie Tynaarlo 22-07-2018 07:16

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium nieuwDe aanleg van een transferium bij de Punt in Tynaarlo staat ineens weer in de belangstelling. Weliswaar heeft de provincie Drenthe al besloten tot de aanleg en loopt in Tynaarlo de planologische procedure, lijkt het nog  geen gelopen race. Het plan zou overbodig geldverspilling zijn. Nu is 200 parkeerplaatsen aanleggen voor 12 miljoen euro inderdaad te gek voor woorden, maar ook een versimpeling van de werkelijkheid. Dat was de aanleiding om bijgaand artikel te schrijven , dat inmiddels door het Dagblad van het Noorden en Dorpsklanken is gepubliceerd.

Volgens het eerdere plan zouden 2000 automobilisten bij de Punt de A28 verlaten om te parkeren op een megatransferium vlakbij het beekdal. De ChristenUnie was sterk tegen dit onrealistische plan. Maar dat plan is van de baan, er ligt een nieuw plan en er zijn nieuwe ontwikkelingen. Reden genoeg om eens met andere ogen naar het idee te kijken. Is dit nu een kans voor Tynaarlo of is het nog steeds een historische vergissing met rampzalige gevolgen?

Oude plan

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium-overgang-naar-de-toekomst.html

Er komen nog slechts 200 parkeerplaatsen, maar ook, volgens ons belangrijker: een veel betere aansluiting aan de A28. Dit past prima in het ‘kralensnoer’ van kleinere transferia voor lokaal verkeer, waar meerdere partijen voor pleiten in hun programma’s. Lokaal verkeer gaat niet meer de snelweg op om alsnog in Haren te parkeren, maar je neemt hier de bus of de fietssnelweg. Bijkomend voordeel: je kunt veilig iemand even naar de bus brengen of ophalen, bij de huidige bushalte in de Punt – zonder parkeergelegenheid – is dat een hele toer.

Minder toevoer van verkeer op de snelweg betekent minder invoegen, dus betere en veiliger doorstroming dan in het oude plan. Daarin moest verkeer dat bij de Punt van de A28 af wil, kruisen met verkeer dat van de N34 komt.  Nu heeft verkeer naar Haren minder hinder. Want de vraag is niet of Haren voldoende capaciteit heeft, maar of je er vlot en veilig kunt komen. Daar kan dit transferium aan bijdragen.

Meer asfalt is geen oplossing, maar slim asfalt wel: wil je nu de A28 op richting Groningen, dan maak je een scherpe bocht,  pas bovenaan kun je vaart maken. In de nieuwe situatie kan dit makkelijk en overzichtelijk. Deel van de oplossing is ook een lagere maximum snelheid. In alle scenario’s is dat nodig, voor een betere veiligheid en minder energieverbruik en vervuiling. We hopen dat in elk geval dit inzicht door alle partijen gedeeld gaat worden en overgenomen wordt door Den Haag.

Het verkeer van Groningen moet ook zo’n bocht maken en stuit onderaan op een T-splitsing met de drukke Groningerweg. Hier moet nog een rotonde komen op kosten van Tynaarlo, dit geld is al gereserveerd. Hier kan de gemeente niet op besparen, want er ligt een afspraak met Rijkswaterstaat die ons deel van de andere rotonde heeft betaald. Het is alleen nog wachten op een besluit.

De ontwikkeling van een logistieke hub op het terrein van de bloemenveiling is ook gebaat bij een betere aansluiting. Zwaar vracht verkeer rijdt niet langer Groningen in, maar gaat naar deze hub. Hier  wordt de lading overgebracht in kleinere vrachtwagens, die de stad in gaan. Dit worden straks elektrisch aangedreven vrachtwagens, het spreekt vanzelf dat deze baat hebben bij een op- en afrit die minder energie vergt. Ook voor busverkeer wordt de situatie veel beter, zeker als elektrische bussen in beeld komen en dat is al het geval na de recente aanbesteding van het openbaar vervoer in Drenthe en Groningen.

Nieuwe plan

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1225053/487507/transferium-overgang-naar-de-toekomst.html 

De hele parkeerplaats ligt straks binnen de huidige afrit aan de oostkant, dus uit het zicht, met minimale aantasting van het beekdal. Met flankerend beleid kan de gemeente de bijzondere  historische elementen, die Eric van der Bilt noemt in een betoog in het Dagblad van het Noorden, nog een plek geven in de plannen. Ongewenste horeca kan worden vermeden door een oude horecabestemming die blijkbaar nog in de buurt ligt aan te passen. Wat verderop zijn genoeg gelegenheden.

Vooruitkijkend is deze nieuwe infrastructuur voor de gemeente Tynaarlo een waardevolle bijdrage aan een duurzame, veilige ontwikkeling van Eelde.

Reactie op vragen bewonersvereniging Ter Borch

ChristenUnie ChristenUnie Tynaarlo 10-03-2018 18:10

https://tynaarlo.christenunie.nl/k/n6168/news/view/1201321/487507/Henny vd Born - fractie 150 bij 200Geachte Bewonersvereniging Ter Borch, Graag gaan we in op uw uitnodiging om ons licht te laten schijnen op de ontwikkelingen in Ter Borch. Het heeft even geduurd omdat er meer vragen waren en omdat je over de ontwikkeling van een wijk toch een samenhangend beeld moet hebben.

In het onderstaande schema hebben we een aantal punten genoemd die de aandacht van de ChristenUnie hebben. Maar vooraf is natuurlijk de vraag: wat vinden bewoners zelf belangrijk? Waar is behoefte aan, welke ontwikkelingen verwacht of wilt u zelf?

Ter Borch is een bijzondere wijk, gebouwd voor de woningbehoefte van de stad Groningen, maar in en door de gemeente Tynaarlo. Door de ligging is het een buitenwijk van de stad, maar tegelijk vormt het een aparte kern in Tynaarlo. Inderdaad een kruispunt van stad en land. Dat was een bijzondere gedachte, ik hoor nog iemand verbaasd zeggen bij de vorige verkiezingen: ”Ik ben toch Groninger, waarom moet ik voor de raad in Tynaarlo stemmen?” 

Maar we zijn ondertussen een beetje aan elkaar gewend geraakt en we zijn blij dat u zich op deze manier openstelt voor het contact met de lokale politiek. De ChristenUnie pleit in haar programma voor extra aandacht voor burgerparticipatie. U zou de gelegenheid moeten krijgen om met een alternatief plan te komen als u denkt dat dat beter is, het ‘Right to Challenge’. Daarbij moeten we natuurlijk wel oog  houden voor brede belangen. De Bewonersvereniging zou in zo’n proces een grote rol kunnen spelen. 

Wij hebben namelijk geen blauwdruk voor Ter Borch, ontwikkelingen gaan door, soms heel onverwacht. Zo woont u nu naast een waterberging/natuurgebied, in plaats van weidegebied (waar eerder het risico bestond op een aftakking van de A7 naar de A28). Het aantal gezinnen met kinderen is veel groter dan verwacht, dat heeft effect op de scholen, maar maakt de wijk ook levendiger. Dat betekent bij het opgroeien ook andere eisen, waar niet direct aan gedacht is. In dit speelveld van zaken die een gegeven zijn en dingen die we zouden verwachten of willen, kunnen we in goede samenwerking veel voor elkaar betekenen.

Specifiek

Onderwerp komende 4 jaar, als het aan de ChristenUnie ligt….

Verkeersveiligheid Borchsingel

De Borchsingel voor de school gaan we aanpassen met middenberm en oversteekplaatsen met inzet klaarovers, zoals voorgesteld. Hier zit het grootste knelpunt, op het moment van halen en brengen van schoolkinderen, waarbij verkeer ook de Borchsingel opkomt uit de Waterwijk en uit Groningen en daarna deels weer terugrijdt.

 

De telpunten blijven gehandhaafd. En we blijven in gesprek met de bewonersvereniging, ook over verkeersveiligheid.

 

De blauwe keet wordt snel verplaatst om het zicht bij de waterwijk te verbeteren (motie ChristenUnie).

De oversteekplaats halverwege de Borchsingel wordt duidelijker aangegeven en zo nodig veiliger gemaakt.

Ook gaan we de fietsoversteek aan de noordkant monitoren op veiligheid als daar meer verkeer gaat komen.

 

Milieu en natuur

Ter Borch ligt op de grens van stad en natuurgebied. Het is een overgangsgebied, waarmee we bewust moeten omgaan. In het broedseizoen met kwetsbare weide- en  watervogels, is extra aandacht en medewerking van bewoners nodig om verstoring tegen te gaan.

Natuurmonumenten kan helpen met advies over inrichten van tuinen, bijvoorbeeld om verstenen tegen te gaan.

We kunnen een pilot doen met slimme verlichting  van fietspaden, bijvoorbeeld het Bakkerslaantje.

 

Supermarkt ontwikkeling

In Ter Borch wordt logischerwijze een supermarkt toegestaan, de ChristenUnie is daar altijd voorstander van geweest. Bewoners moeten in de buurt hun boodschappen kunnen doen. We gaan door met de procedure om het bestemmingsplan te wijzigen. Na vaststelling kan de ontwikkelaar doorgaan met de bouw en aanleg van voorzieningen. We bewaken uiteraard dat de voorwaarden uit het plan worden nagekomen. We verwachten dat deze winkel zal bijdragen aan de sociale samenhang in de wijk, als natuurlijk ontmoetingspunt.

 

Businesspark TerBorch

Bedrijven die zich willen vestigen moeten passen in het open groene gebied, zoals beschreven in het plan. We zien graag bedrijven die weinig verkeersbewegingen genereren  voor bezoek en bevoorrading.

 

Entree-gebied Ter Borch

Hier staan nog appartementen gepland.  Na de verbreding van de Borchsingel zal er minder ruimte zijn voor deze bebouwing.

Deze appartementen moeten passen bij de verdere bebouwing, dus  laag houden (max 3 lagen). Bij voorkeur in het midden van de strook en niet aan de kant van stad en van de Onlanden, zodat zicht in de entree open blijft.

 

Natuurgebied “De Onlanden”

De Onlanden vormen een fascinerend gebied dat nog volop in ontwikkeling is. De toegang tot de Onlanderij willen we goed inrichten, bijvoorbeeld met een stalling in de hoek van het entreegebied. De druk op het gebied vanuit de wijk, maar ook vanuit de stad moet niet onderschat worden. Een parkeerplek trekt meer autoverkeer van verder weg aan, dat willen we niet aanmoedigen. Daarom liever faciliteiten voor fietsers en wandelaars. Parkeren kan in het weekend desnoods bij de scholen of supermarkt.

Voorlichting en toezicht is nodig i.v.m. loslopende honden en fotografen in gebied, met name voor rust van vogels en dieren in het broedseizoen.

 

Scholen

Zie verkeersveiligheid. Mogelijk wordt het minder druk als kinderen ouder worden, maar dat kan ook weer veranderen. Als bewoners hier ideeën bij hebben kan daar altijd over gesproken worden.

 

MFA Het Borchkwartier

Functioneren en beheer willen we regelmatig met de bewoners en gebruikers evalueren, wat kan beter? Wat gaat goed? Kan de MFA een rol spelen bij voorzieningen voor jongeren en ouderen? Kom maar met voorstellen.

Sporten en bewegen willen we aanmoedigen. Dat kan buiten, maar ook in de sportzaal. Is de capaciteit voldoende? Is er belangstelling om sportverenigingen te vormen of aan te sluiten bij de bestaande clubs?

 

Voorzieningen voor de jeugd

Kom met ideeën, bijvoorbeeld om met de wijk een wijkcentrum op te zetten in een van de gebouwen of in het entreegebied? Hier kan een voorziening voor jong/oud/leeskamer (filiaal bibliotheek) in komen, of organiseer dit in combinatie met de MFA.

 

Voorzieningen voor ouderen

Zie boven. Na verloop van tijd zal het aantal ouderen toenemen, door het ouder worden van de huidige bewoners en door de appartementen in het entreegebied. De gezondheids-voorzieningen zijn al aanwezig, maar die zullen daar ook verder op moeten inspelen.

 

Betrokkenheid bewoners Ter Borch bij gemeente

Bewoners kunnen altijd met gemeente en fracties contact zoeken. De ChristenUnie is bereid om ideeën te bespreken. De ene keer nemen we een voorstel over, bijvoorbeeld de verplaatsing van de blauwe keet, de andere keer niet. U kunt ook gebruik maken van het leefbaarheidsfonds van de gemeente voor kleine activiteiten of voorzieningen. Dat moet wel binnen de voorwaarden passen.

 

Rol bewonersvereniging Ter Borch

De Bewonersvereniging is de spreekbuis en gesprekspartner voor gemeente en raad. Het is dus belangrijk dat deze breed de wijk vertegenwoordigt en verwoordt wat er leeft. Daarbij hoeven ze niet één standpunt te vertolken, maar kunnen alle argumenten noemen die naar voren gebracht worden.

 

Ingevuld door Henny van den Born

Namens de fractie van ChristenUnie Tynaarlo

Contactgegevens:  cutynaarlo@gmail.com

 

Kijk ook op de website van de ChristenUnie voor meer informatie:  www.tynaarlo.christenunie.nl

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.