Nieuws van SP in Veenendaal inzichtelijk

8 documenten

Avondvierdaagse in gevaar

SP SP Veenendaal 10-05-2023 09:26

Dringend verkeersregelaars gezocht

Kan de Avondvierdaagse in Veenendaal dit jaar plaatsvinden? Dan zijn er wel meer verkeersregelaars nodig. Op dit moment zijn dat er nog te weinig. Kan en wil jij helpen? Meld je dan aan via avondvierdaagseveenendaal@gmail.com

Er zijn nog te weinig verkeersregelaars om de Avondvierdaagse veilig door te laten gaan. Als dit probleem niet wordt opgelost, komt de Avondvierdaagse in gevaar. Zonder vrijwilligers geen Avondvierdaagse.

De organisatie van de Avondvierdaagse roept daarom eenieder op om zich aan te melden. Minimumleeftijd om ingezet te kunnen worden als verkeersregelaar is 16 jaar.

Afvalscheiding in hoogbouw

SP SP Veenendaal 24-12-2019 16:00

Onder onnodig ingewikkelde voorwaarden

Een goed idee, verpakt in een slecht voorstel. Zo laat de invoering van GFE-zuilen bij hoogbouw zich typeren. Want, hoewel hoogbouwbewoners EINDELIJK de mogelijkheid krijgen om groente-, fruit- en etensresten gescheiden aan te bieden, gaat dit gepaard met lastige voorwaarden.

Zo zullen bewoners zich zelf moeten organiseren om in aanmerking te komen voor een zuil. Tenminste 50% van een complex moet een zuil willen - en dat moeten minimaal 20 wooneenheden zijn. Wie niet heeft aangegeven een zuil te willen, krijgt geen toegang tot de zuil - zelfs al wordt hij geplaatst. En voor ALLE hoogbouwbewoners zal het tarief per saldo stijgen - zuil of geen zuil.

De SP vindt deze voorwaarden onnodig ingewikkeld. Daarom diende de partij een voorstel in om gewoon alle hoogbouwbewoners de mogelijkheid te geven om GFE-afval gescheiden aan te bieden - zonder lastige voorwaarden. Dit voorstel kreeg alleen steun van Lokaal Veenendaal; de andere partijen stemden tegen.

Voorstel SP Raadsvoorstel Gerelateerde artikelen Speciale zuilen voor etensresten bij hoogbouw Voorstel fruitafval: onrijp Wat te doen met je fruit? Gratis storten GFE voor iedereen (Blog Sietse van der Bij

Facelift Ellekoot?

SP SP Veenendaal 06-09-2019 07:37

In oktober wordt de gemeenteraad gevraagd een bedrag van 739.000 euro beschikbaar te stellen voor de renovatie van winkelcentrum 'De Ellekoot'. Een deel van de kosten worden betaald door de eigenaar van het winkelcentrum voor de renovatie van de gebouwen. De gemeente pakt de renovatie van het openbaar gebied op. Naar verwachting is, als de gemeenteraad instemt met het plan, het winkelcentrum in 2022 in een nieuw jasje gestoken. 

Samen met de eigenaar van de Ellekoot wil de gemeente Veenendaal aan de slag met de renovatie van het wijkwinkelcentrum. Het plan omvat de vernieuwing van de winkelpuien, de uitbreiding van de supermarkt, het verbeteren van het laden- en lossen, het optimaliseren van het (fiets)parkeren en het vernieuwen en waar mogelijk vergroenen van de openbare ruimte. 

De directe omgeving wordt binnenkort uitgenodigd voor een informatieavond waarin de conceptplannen getoond en toegelicht worden. Buurtbewoners hebben deze avond de mogelijkheid suggesties aan te dragen ter verbetering van de plannen. Op basis hiervan wordt een definitief plan ontwikkeld en de benodigde vergunningen aangevraagd. Naar verwachting start de renovatie in 2020 en is deze in 2022 afgerond.

Zie ook: Ondernemen

SP: Zorgen om veiligheid bij Vendelier

SP SP Veenendaal 13-02-2019 07:37

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over langparkerende vrachtwagens en touringcars aan de Vendelier. De partij maakt zich zorgen om de rommel en de verkeersonveiligheid die dit met zich meebrengt.

Aan de Vendelier staan met grote regelmaat vrachtwagens en touringcars voor langere tijd geparkeerd, waarbij het voorkomt dat de chauffeur in zijn voertuig bivakkeert in afwachting van een nieuwe opdracht. Niet zelden levert dit zwerfvuil op; daarenboven nemen de geparkeerde voertuigen dermate veel ruimte in dat het hinder toebrengt aan het verkeer.  Auto's en fietsers moeten met enige regelmaat uitwijken naar de berm, wanneer zij een tegenligger tegemoet rijden.

"(Bijna-) ongelukken vinden in deze situatie gemakkelijk plaats," aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. "Onze fractie heeft vernomen dat het vorige week raak was – gelukkig beperkte het zich tot blikschade."

De SP wil van het College weten hoe hard er gewerkt wordt aan een oplossing, en of er medewerking kan worden verwacht van de bedrijven die deze chauffeurs inzetten. De SP wil dat er snel een betere plek komt om vrachtwagens te stallen, zodat straten als de Vendelier vrijgehouden kunnen worden.

Schriftelijke vragen
Zie ook: Veiligheid

Schriftelijke Vragen

SP SP Veenendaal 12-02-2019 07:54

Betreft: Onveilige verkeerssituatie 'de Vendelier'

Geacht College,

Aan de Vendelier staan met grote regelmaat vrachtwagens en touringcars voor langere tijd geparkeerd, waarbij het voorkomt dat de chauffeur in zijn voertuig bivakkeert in afwachting van een nieuwe opdracht. Niet zelden levert dit zwerfvuil op; daarenboven nemen de geparkeerde voertuigen dermate veel ruimte in dat het hinder toebrengt aan het verkeer.  Auto's en fietsers moeten met enige regelmaat uitwijken naar de berm, wanneer zij een tegenligger tegemoet rijden. 

(Bijna-) ongelukken vinden in deze situatie gemakkelijk plaats. Onze fractie heeft vernomen dat het vorige week raak was – gelukkig beperkte het zich tot blikschade.

In 2018 was het College in gesprek met de bedrijvenkring over een oplossing voor dit probleem, zoals onder andere is beschreven in een artikel van 'De Gelderlander', daterend van  30 september. De SP-fractie zou graag willen weten hoe dit vordert, en stelt daarom de volgende vragen:

Hoe staat het met de vorderingen naar een oplossing van dit probleem? Welke prioriteit geeft het College aan de oplossing van dit probleem, en waaruit blijkt dit? Het artikel in de Gelderlander spreekt van een goedverlichte plek, met toilet en douche, waar buitenlandse chauffeurs hun wagen kunnen neerzetten. Is het College van plan om een dergelijke plek te realiseren, en zo ja, wanneer mag de raad plannen hiervoor tegemoet zien? Weet het College voor welke bedrijven deze chauffeurs rijden, en mogen wij een bijdrage van deze bedrijven voor de oplossing van dit probleem verwachten Hoe staat het College tegenover een algeheel parkeerverbod voor vrachtverkeer in deze straat?

Ik vertrouw op een spoedige, gemotiveerde beantwoording van deze vragen. 

Met vriendelijke groet,

Jan Breur SP Veenendaal

MINEUR: "Minder bemoeizucht, meer menselijkheid!"

SP SP Veenendaal 05-09-2018 08:35

Europarlementariër op ROODSTOCK

"Als je vindt dat het niet alleen gaat om de winst, maar om mens, dier en milieu, kies dan voor de SP," zei Europarlementariër Anne-Marie Mineur afgelopen zaterdag (1 september). Ze sprak op het ROODSTOCK strandfestival, dat georganiseerd werd door SP-afdeling Veenendaal. "En als je vindt dat vrede en welvaart van belang zijn, en dat DEZE EU daar niet voor zorgt, kies dan voor de SP. Hier in Veenendaal, in maart in de provincie Utrecht, en in mei volgend jaar in Brussel."

In haar toespraak ging ze in op de Brusselse bemoeizucht. Zoals de regel dat Brussel eerst toestemming moet geven voor lokaal economisch beleid. De Veense SP-fractie luidde hierover de noodklok, door middel van schriftelijke vragen aan het College van Burgemeester en Wethouders. Met deze regel zou Brussel immers veel beleidsvrijheid voor Veenendaal en andere gemeenten afpakken. Mineur: "En dat is het plaatje dat we steeds zien: niet de mensen zelf bepalen hoe ze hun omgeving mogen inrichten, Brussel doet dat. En dat is niet omdat Brussel dat zo veel beter zou kunnen, maar vooral omdat Brussel zo hardnekkig gelooft dat de markt alles moet oplossen."

Ook sprak Mineur over de handelsverdragen, zoals TTIP en CETA. "En er zijn veel meer van dat soort verdragen in de maak. Met Japan. Met Singapore. Met Zuid Amerika. Met Mexico. Met Indonesië. Met Australië. Met Nieuw Zeeland.  En ga nog maar even door. Geen verdragen die goed zijn voor ons. Sterker: ze zijn slecht voor ons." Een verdrag als CETA wordt gesmeed in de achterkamertjes; er wordt hooguit beweerd dat iedereen mag meedoen. "Maar in de praktijk mag helemaal niet iedereen meedoen, in de praktijk mag alleen het bedrijfsleven meedoen. En wat er besproken wordt, dat blijft geheim. Dat is leuk als je een grote medicijnfabrikant bent, dan mag je zelf de regeltjes opstellen van wat goede medicijnen zijn en wat niet. De slager mag niet alleen zijn eigen vlees keuren, hij mag ook zelf vertellen hoe de regeltjes voor de vleeskeuring eruit moeten zien.   Is dat goed voor je burgers zorgen? Nee, dat is opnieuw voorrang geven aan de markt, aan de multinationals."

De SP is het niet eens met de koers van Brussel, en maakt andere keuzes. De SP kiest voor mens, dier en milieu - en minder Brusselse bemoeizucht.

Zo kritisch als Mineur is over de Brusselse koers, zo enthousiast is ze over het ROODSTOCK strandfestival. "Er is een mooi programma op een mooie plek, we hebben mooi weer, en ik vind het erg tof om op een festival te zijn dat georganiseerd is door zoveel enthousiaste vrijwilligers. Veel mensen kennen elkaar, veel mensen kennen de organisatoren, en veel mensen vinden het een goed idee om samen zo’n festival te organiseren. En dat gebeurt dan."

Mineur sprak al eerder in Veenendaal; op een bijeenkomst over Internationale Solidariteit in 2015.

Diverse activiteiten in de Week van de Alfabetisering

SP SP Veenendaal 29-08-2018 07:00

5 september: Tijd voor Taal bij Bibliotheek Veenendaal

Meelezen bij het voorlezen van een verhaal, een voorleesfeest voor kinderen en taalspelletjes, dát zijn de ingrediënten van de Week van de Alfabetisering in De Cultuurfabriek. Bibliotheek Veenendaal biedt dit programma op woensdag 5 september aan in het kader van de landelijke Week van de Alfabetisering.

Voorlees-/meeleesgroepen

Veel anderstaligen hebben grote moeite om in het Nederlands te lezen. Daardoor is het moeilijk om te genieten van een mooi verhaal. Door mee te lezen met een verhaal dat voorgelezen wordt, is dat wél mogelijk. Op deze middag wordt voorgelezen aan deelnemers, in kleine groepjes. Iedereen in het groepje krijgt dezelfde tekst om mee te lezen. Voor iedereen die op A1 of A2 niveau zit.

Tijd:

14.00 – 14.15  Inloop in centrale hal 14.15 – 15.00  Meeleesgroepen op verschillende locaties in De Cultuurfabriek 15.00 – 15.30  Afsluiting met koffie/thee en lekkers

Kosten: gratis Voor: volwassen anderstaligen

Voorleesfeest

Alle kinderen (ook de kinderen van de deelnemers van de voorlees-/meeleesgroepen) zijn welkom op het Voorleesfeest. Hier wordt voorgelezen uit een mooi prentenboek over letters en er wordt geknutseld.

Tijd: 15.00 – 15.45 uur Waar: zaal 1 op de 1e verdieping Kosten: gratis Voor: kinderen van 4 t/m 8 jaar

Taalspelletjes

Kinderen en hun (groot)ouders kunnen deze middag meedoen aan allerlei taalspelletjes. Op speelse wijze leren ze zo meer over taal. Spelletjes die gespeeld kunnen worden, zijn o.a.: woordzoeker, het woordenkwartet en het spreekwoordenspel. Iedereen – jong én ouder – die van taal en spelletjes houdt, is welkom om mee te komen spelen!

Tijd: 14.15 – 15.30 uur Waar: centrale hal, begane grond De Cultuurfabriek. Kosten: gratis

Blijft moeilijk, parkeren...

SP SP Veenendaal 31-03-2018 06:00

Duivenwal in de bres voor vergunningparkeren

Als er één beleidsterrein is waarin de gemeente Veenendaal absoluut niet sterk is, dan is het wel parkeren. Jaar na jaar slaagt de gemeente er niet in de parkeerexploitatie sluitend te krijgen en strompelt de gemeente van juridisch conflict naar juridisch conflict met de ACM. Alsof dat nog niet genoeg was, is er nu ook onrust in de Duivenwal, naar aanleiding van een beleidswijziging. Negentig bewoners zijn in de pen geklommen om hiertegen bezwaar te maken.

Als je oud en minder goed ter been bent, wil je graag je auto dicht bij je woning kunnen zetten. Bij de Duivenwal waren er aparte parkeerplekken voor vergunninghouders (bewoners), zodat die niet al te ver hoefden te lopen tussen hun woning en auto. In haar 'oneindige wijsheid' heeft de gemeente echter besloten om het vergunningparkeren daar op te heffen, en de parkeerplekken algemeen toegankelijk en betaald te maken. Zogenaamd omdat er te weinig algemene parkeerplekken zijn. Maar de betaald-parkeerplekken die er zijn laten zich veelal typeren als een oceaan van rust. Dit, in tegenstelling tot de vergunningsplekken.

Brief

Deze beslissing heeft bij de bewoners van de flats aan de Duivenwal en de Weverij dus de nodige zorgen gebaard. "U schrijft dat u de parkeersituatie wilt verbeteren. Maar dat doet juist u niet," schrijven Janny de Gooijer en Fred Harms in een brief aan de gemeente. Zij zijn bewoners van de Duivenwal. Negentig anderen tekenden de brief. "U maakt het ons als bewoners alleen maar moeilijker."

In hun brief maken ze duidelijk hoe belangrijk de auto voor hen is, en hoe belangrijk het is om dicht bij de deur te kunnen parkeren. "De auto is voor ons noodzakelijk om nog ergens te komen. Onze parkeerplaats bij de Duivenwal en Weverij staat dan ook bijna altijd helemaal vol met auto’s van bewoners met een parkeervergunning." Als de parkeerplaats te vol is, voelt men zich gedwongen om op de stoep te parkeren: "Want het is voor ons belangrijk om dicht bij onze flat te kunnen parkeren, omdat we minder goed kunnen lopen."

Geen oplossing

Zo vol als de vergunningsplaatsen staan, zo rustig is het op de nabijgelegen plekken voor betaald parkeren. Het opheffen van de verguningsplaatsen ten gunste van betaald-parkeerplaatsen is dus geen oplossing van het probleem. Als er al sprake is van een probleem.

"Er is voor bezoekers aan het centrum al parkeerplek genoeg op de parkeerplaatsen en in de parkeergarage op de Duivenweide achter de Lampegiet. Want die parkeergarage en het parkeerdek staan vrijwel altijd leeg," schrijven de Duivenwallers in hun brief. "En die zal heus niet vol komen als u van onze parkeerplaats betaald parkeren maakt in plaats van uitsluitend parkeren voor vergunninghouders zoals het nu is;" voegen ze eraan toe.

Zie ook: Blog Baukje Hiemstra:Parkeersores op de Duivenwal Nieuwsbericht:VERRASSING: Betaald parkeren op zondag Nieuwsbericht:Pleidooi: Privatiseer Parkeergarages
Zie ook: Dossier: Wonen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.