Nieuws van GroenLinks in Zutphen inzichtelijk

6 documenten

Voorstel herinrichting kermislocatie in de binnenstad | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 23-09-2018 00:00

Voorstel GroenLinks Zutphen voor de herinrichting van de kermislocatie.

Voorstel Zaadmarkt en Houtmarkt worden vrijgemaakt Op de Groenmarkt uitsluitend relatief geluidsarme, kindvriendelijke attracties zoals snoepkraam, oliebollenkraam, draaimolen, goktenten, spookhuis, waarzegster etc. ‘Zware attracties’ met veel geluid en lichtflitsen op de IJsselkade nabij de Marspoortstraat Eventueel ‘stille’ kramen in de Marspoortstraat

 

Voordelen De (in juridische termen ‘onduldbare’) geluidoverlast van de Hout- en Zaadmarkt behoort hiermee tot het verleden Geen klankkasteffect in de smalste delen van de markten De weekmarkt kan op de Hout- en Zaadmarkt blijven Geen inkomstenverlies voor de ondernemers op de Houtmarkt en omgeving (de kermis kan nu wellicht zelfs tot meer omzet leiden) Het Geelvinck Muziek Museum kan tijdens de kermisweek gewoon open blijven Het meest monumentale deel van de markten blijft in de nazomer bereikbaar en interessant voor toeristen De geluidsoverlast op de Groenmarkt neemt sterk af De interactie tussen kermis en het winkelend publiek blijft door de locatie Groenmarkt bestaan (zie de argumenten van de inspreker dhr. De Jager: jonge ouders zetten hun kind tijdens het winkelen in de draaimolen, oudere mensen trakteren elkaar op een kaneelstok etc.) Minder onrust en onveiligheid op de markten Betere verbinding met het vuurwerk aan de overkant van de IJssel De kermis blijft hiermee in de binnenstad.

 

Kanttekeningen Het voorstel is ongunstig voor de IJsselkade, maar geeft minder overlast dan op de Hout- en Zaadmarkt omdat het geluid op de IJsselkade weg kan (geen klankkast-effect) Op de IJsselkade zullen investeringen moeten worden gedaan, bijvoorbeeld in de aanleg van krachtstroom. Maar die zijn relatief beperkt omdat een deel van de kermis wordt gehuisvest op de Groenmarkt, waar de voorzieningen al aanwezig zijn Algemeen: er is geen locatie denkbaar die iedereen tevreden kan stellen, wel zijn locatie(s) die de huidige problemen flink doen afnemen. Het is zaak de beste alternatieven in de discussie mee te nemen.

Paulus Potterstraat goed op ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 11-04-2018 12:44

Paulus Potterstraat goed op weg Afgelopen maandag is tijdens het forum onze motie Paulus Potterstraat goed op weg behandeld, naast de moties over de kruising Gerard Doustraat-Jan Vermeerstraat en het verzoek tot het maken van een integraal verkeersplan, waarvan wij mede-indiener zijn. Allereerst waren er twee insprekers, bewoners van de Jan Vermeerstraat, die ons namens meerdere bewoners toegesproken hebben en duidelijk maakten dat het verkeer in deze straat, en dan vooral het zware verkeer (vrachtverkeer), aanzienlijk is toegenomen. Ook rijden de auto’s veel te hard; dit zorgt, tezamen met de vele fietsers in deze straat, voor onveilige situaties. Wat in dit forum duidelijk werd, is dat het hele gebied rondom de Paulus Potterstraat hinder ondervindt van het toenemende verkeer. Als GroenLinks onderstrepen we het belang van een integraalplan en merken we net als de andere partijen dat het op verschillende plekken anders moet met het verkeer in Zutphen. Een optie is om de drie moties samen te voegen en als geheel in te dienen in de raad. Daarover gaan we nog even in beraad, want veiligheid staat altijd voorop en dat er snel grote maatregelen genomen moeten worden in de Paulus Potterstraat en de Jan Vermeerstraat is ons nu wel duidelijk. Wordt vervolgd. Lees het hele bericht op onze website: https://zutphen.groenlinks.nl/nieuws/paulus-potterstraat-goed-op-weg https://www.destentor.nl/zutphen/brede-steun-voor-aanpak-gevaarlijke-verkeerssituaties-zutphen~a3dcfba8/

Paulus Potterstraat goed op weg | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 11-04-2018 00:00

Afgelopen maandag is tijdens het forum onze motie Paulus Potterstraat goed op weg behandeld, naast de moties over de kruising Gerard Doustraat-Jan Vermeerstraat en het verzoek tot het maken van een integraal verkeersplan, waarvan wij mede-indiener zijn.

Allereerst waren er twee insprekers, bewoners van de Jan Vermeerstraat, die ons namens meerdere bewoners toegesproken hebben en duidelijk maakten dat het verkeer in deze straat, en dan vooral het zware verkeer (vrachtverkeer), aanzienlijk is toegenomen. Ook rijden de auto’s veel te hard; dit zorgt, tezamen met de vele fietsers in deze straat, voor onveilige situaties.

Wat mij in dit forum heel duidelijk werd, is dat het hele gebied rondom de Paulus Potterstraat hinder ondervindt van het toenemende verkeer. Ik heb echter duidelijk gemaakt dat wij als GroenLinks voor een integraalplan zijn omtrent al het verkeer in Zutphen, maar dat wij nu urgentie zien voor de Paulus Potterstraat.

Deze straat wordt in de praktijk namelijk al jaren als fietsstraat gebruikt, gezien de grote aantallen fietsers vanuit het centrum richting Warnsveld en vice versa. Aanpassingen om de verkeerssituatie veiliger te maken zijn dan ook noodzakelijk. Deze aanpassingen zijn al in 1996 én in 2008 uitgebreid besproken in de raad. De urgentie van de aanleg van een primaire fietsstraat heeft in onze ogen prioriteit om de veiligheid in deze straat te kunnen waarborgen. 

De afgelopen periode heb ik met verschillende belanghebbenden uit de Paulus Potterstraat gesproken en tijdens die gesprekken veel oplossingen gehoord die de veiligheid en overzichtelijkheid kunnen vergroten. De wethouder heeft aangegeven met deze oplossingen aan de slag te willen gaan.

Desondanks willen we dat er, naast snelle oplossingen, vooral goed gekeken wordt naar wat deze straat echt nodig heeft om alle problemen op te lossen. Waarbij we als grootste knelpunten vooral het parkeren bij Arcus en de daardoor grote onveiligheid onderaan de fietsbrug en de problemen rondom de scholen de Wegwijzer en de Plotter hebben aangewezen. De wethouder zegt hier al druk mee bezig te zijn, maar concrete voorbeelden over wat dit dan in de praktijk inhoudt blijven vooralsnog uit.

Als GroenLinks onderstrepen we het belang van een integraalplan en merken we net als de andere partijen dat het op verschillende plekken anders moet met het verkeer in Zutphen. Een optie is om de drie moties samen te voegen en als geheel in te dienen in de raad. Daarover gaan we nog even in beraad, want veiligheid staat altijd voorop en dat er snel grote maatregelen genomen moeten worden in de Paulus Potterstraat en de Jan Vermeerstraat is ons nu wel duidelijk. 

Wordt vervolgd.

Martine Westerik, namens de fractie GroenLinks Zutphen - Warnsveld

 

 

Hieronder de persberichten n.a.v. het forum afgelopen maandag:

De Stentor: Brede steun voor aanpak gevaarlijke verkeerssituaties zutphen

Lokaal Gelderland: Paulus Potterstraat moet echt veiliger

Lokaal Gelderland: Bewoners Jan Vermeerstraat uiten zorgen

Maak van Paulus Potterstraat na 22 jaar nu eindelijk een fietsstraat | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 13-03-2018 00:00

GroenLinks Zutphen-Warnsveld wil dat het al lang geleden genomen besluit om de Paulus Potterstraat om te vormen tot een fietsstraat nu eindelijk wordt uitgevoerd. In een fietsstraat is de inrichting afgestemd op fietsers en zijn auto’s te gast.

Het besluit om de Paulus Potterstraat in te richten als een fietsstraat is al genomen in 1996 en vervolgens opnieuw in 2008. Om onduidelijke redenen is dit voornemen nooit uitgevoerd. De GroenLinks-fractie heeft de gemeenteraad via een motie gevraagd om nu eindelijk tot snelle uitvoering over te gaan. GroenLinks is op 14 maart in de vroege ochtend in de Paulus Potterstraat aanwezig om hiervoor extra aandacht te vragen. 

Sinds 1996 noodzaak alleen maar toegenomen

In de afgelopen 22 jaar zijn er aan de Paulus Potterstraat scholen uitgebreid en bijgekomen, plus nog een kinderdagverblijf. Ook liggen er twee gezondheidscentra aan de straat en komt er steeds meer fietsverkeer vanuit Leesten en Warnsveld via de brug over de Den Elterweg door de Paulus Potterstraat op weg naar de binnenstad, en vanuit tegengestelde richting. Volgens fractielid Martine Westerik van GroenLinks is de noodzaak voor een fietsstraat daarmee alleen maar toegenomen: “Op het moment is het vooral in de ochtenduren en bij het uitkomen van de scholen een gekrioel van fietsers en auto’s die elkaar passeren, stoppen, inladen en uitladen. Dit levert vaak onoverzichtelijke en daarmee onveilige situaties op. Bovendien is er door het eerdere voornemen weinig tot geen onderhoud meer gepleegd aan het wegdek.”

“Bij mobiliteit gaat het nog teveel over de auto”

Martine Westerik: “Als we het over mobiliteit hebben in Zutphen praten we vaak meteen over de auto. Dit zouden we nu toch echt eens los moeten laten. We moeten naar de toekomst toe veel meer gaan denken vanuit schoon vervoer. Die verandering moeten we nu echt gaan inzetten.”

Het pleidooi van GroenLinks past in het streven om meer invalswegen van Zutphen fietsvriendelijk te maken, zoals de Deventerweg en de Warnsveldseweg die binnenkort worden heringericht. Ook de aansluiting van de rode loper en de Spittaalstraat bij de Gerard Doustraat kan voor fietsers wat GroenLinks betreft nog een stuk beter.

Martine Westerik: “Het is nu echt tijd voor een andere koers. We zijn dan ook blij met de moties ook van andere partijen voor meer verkeersveilige situaties”

 

Doorstroomfietsroute Paulus Potterstraat | Zutphen

GroenLinks GroenLinks Zutphen 12-03-2018 00:00

GroenLinks Zutphen wil ervoor zorgen dat de Paulus Potterstraat nu eindelijk een doorstroomfietsroute wordt, zoals al sinds 1996 gepland staat. 

Waarom willen wij dit?

Ikzelf ben werkzaam aan de Paulus Potterstraat, de basisschool van mijn zoon én de praktijk van mijn huisarts liggen aan deze straat, dus ik fiets en rijd meerdere keren per week door deze straat. Daarnaast heb ik contact gehad met bewoners die klagen over de vele schade die geparkeerde auto’s oplopen en de onveilige situaties voor de fietsers in deze straat.

Uit een aantal gesprekken met bewoners, scholen en ondernemers aan deze straat, werd het mij duidelijk dat er snel wat moet gebeuren, voordat er daadwerkelijk ongelukken gebeuren. Vooral de situatie bij de fietsbrug is erg onveilig tijdens de spits 's ochtends en middags.

Ik ben in gesprek gegaan op het stadhuis en daaruit bleek dat de Paulus Potterstraat al sinds het verkeersplan uit 1996 als een doorstroomroute gepland staat. Vanuit Warnsveld en Leesten kan de rode loper aansluiten via de Paulus Potterstraat richting het centrum. 

Een overzichtelijke fietsstraat waar de auto meer rekening moet houden met de fiets, door gedwongen rustiger te rijden, zorgt voor een veiliger situatie. Aanpassing van de inrichting van de straat biedt de mogelijkheid om eens goed naar de parkeermogelijkheden te kijken en eventueel een rondo te plaatsen aan het einde van de Paulus Potterstraat, waardoor auto’s rond kunnen rijden, in plaats van achteruitrijden en draaien.  Er zijn veel oplossingen aangedragen, waarvan wij denken dat deze een betere en vooral een veiliger doorstroom voor auto en fiets opleveren. Ook in andere straten die op deze manier zijn ingericht zien we dit terug. 

Grootste knelpunten op dit moment zijn het parkeren bij Arcus en bij basisscholen De Plotter en Wegwijzer en kinderdagverblijf Dikkertje Dap. Er is weinig ruimte, waardoor een onoverzichtelijke situatie ontstaat, wat een gekrioel aan (overstekende) fietsers tussen auto’s door oplevert. 

Om al die redenen hebben wij een motie opgesteld en daarmee een oproep gedaan om de plannen die in 1996 en vervolgens in 2008 zijn afgesproken nu ook daadwerkelijk uit te gaan voeren. En we onderstrepen het belang om hier de omwonenden, scholen en ondernemers in mee te nemen.  Veiligheid voor de schoolgaande jeugd staat wat GroenLinks Zutphen betreft echt voorop!

Martine Westerik Fractie GroenLinks Maart 2018

Wie goed heeft opgelet zag vanavond ...

GroenLinks GroenLinks Zutphen 25-02-2018 21:47

Wie goed heeft opgelet zag vanavond héél even onze Liza Luesink bij Zondag met Lubach! We hebben ook een toffe poster natuurlijk! (Mede dankzij de foto van NikeMartens Martens en het ontwerp van Irene Kleinrensink)

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.