Gemeente Vaals gaat verder…

…waar Team Heuvelland (Verantwoord op Weg / Druk op het Heuvelland) is gestopt. Er wordt waarschijnlijk niet meer gekozen voor zachte (gedrags-) maatregelen, voor harde maatregelen en handhaving…tenminste dat is de insteek van het College van B&W. Het uitdelen van groene ventieldopjes en strenge vaderlijke toespraken van politie hebben blijkbaar onvoldoende geholpen…?!

Inwoners van Vaals zijn uitgenodigd om hierover mee te praten. Dat kan nog op 4 juli in het gemeentehuis te Vaals (19.00 uur) en op 5 juli in het Jeugdgebouw te Vijlen aan de Vijlenberg (20.00 uur). Uiteindelijk zullen deze ophaalrondes de basis vormen voor een voorstel van het College van B&W richting de Raad van Vaals.

Tijdens de bijeenkomsten worden de volgende – ietwat cryptische of misschien wel expres provocerende – stellingen aan u voorgelegd:

🚧 Moeten we bepalen of verkeersdruk en -overlast acceptabel of niet acceptabel zijn op basis van de soort weg en de normen die gelden, of moeten we kijken naar wat de omgeving aankan (mensen, bezoekers, landbouw, natuur en landschap)?

🌍 De aanpak moet op een zo groot mogelijke (geografische) schaal georganiseerd worden.

🚫 Moeten we de bestaande wegen aanpassen aan de grotere hoeveelheid verkeer of moeten we de toegang van voertuigen tot de wegen beperken?

🏍 Het streven is niet gericht op minder verkeersdruk, maar op meer spreiding van de verkeersdruk.

🚓 Fysieke maatregelen zijn het belangrijkst. Handhaving en gedragsmaatregelen zijn ondersteunend.

🌳 De tijdelijke afsluiting tijdens de zomer van 2022 heeft goed uitgepakt voor inwoners, maar ook op de toeristen die op zoek waren naar rust en natuur. Dit zal als voorbeeld dienen voor toekomstige maatregelen.

🚲 Het verminderen van verkeersdrukte is een belangrijke stap om duurzame mobiliteit en hoogwaardig toerisme te bevorderen.

✅ Welk concreet knelpunt zou u als eerste, op welke wijze aanpakken?

Aanmelden kan via griffie@vaals.nl en meer info is te vinden via: