Nieuws van politieke partijen over ZW14 inzichtelijk

10 documenten

Waarom moet de Heikantstraat uberhaupt op de schop?

ZW14 ZW14 Waalre 02-05-2024 10:19

Op 4 juni bespreekt de gemeenteraad plannen om de Heikantstraat voor 4.2 miljoen Euro te reconstrueren: o.a. alle bomen direct langs de rijbaan verdwijnen en het fietspad verschuift 50 cm richting de rijbaan. Uit vragen van ZW14 bleek dat het technisch ook mogelijk is alleen het wegdek aan te pakken voor pakweg 800.000 Euro. Wat is de meerwaarde voor Waalrese inwoners om 4.2 miljoen Euro uit te geven? Ons inziens leidt deze reconstrucite tot verkeer dat sneller rijdt, ofwel extra verkeer aantrekt. Het is ZW14 gelukt om een aanvullend scenario’s voor de entree voor het dorp te laten maken. Namelijk een waarbij vanaf de bebouwde komgrens de snelheid direct van 60 km/uur naar 30 km.uur gaat met een visuele versmalling met meer groen .

Toch vraagt ZW14 zich nog steeds af waarom de Heikantstraat uberhaupt op de schop moet. Onderstaande schitterende bomenrij gaat verdwijnen, terwijl er standaard verkeersborden bestaan om automobilisten te waarschuwen voor ‘bomen dicht langs de weg’.

Vragen over Traverse en uitleg over standpunt Heikantstraat

ZW14 ZW14 Waalre 08-04-2024 11:39

Aanwonenden van het eerder aangelegde stuk Traverse Zuid ondervinden nog steeds veel hinder van teveel en te hard rijdend verkeer. Dat wordt o.a. veroorzaakt doordat drempels verlaagd zijn of zelfs weggehaald. Deze zijn niet gecompenseerd door verkeersremmende maatregelen elders. ZW14 hoopt dat er nog aanvullende maatregelen genomen worden, of dat bij het laatste stuk van de Heikantstraat -bij de entree van het dorp- een 30 km regime gaat gelden, waarbij het verkeer flink afgeremd wordt.

Bijgevoegd vragen over de Traverse en uitleg over het standpunt van de gemeenteraad bij de kaders voor de Heikantstraat.

Art 39 vragen nav RIB Traverse 20240408Download

Info besluit gemeenteraad over kaders Heikantstraat 20240408Download

Daarom geen tweede Oost-Westverbinding

ZW14 ZW14 Waalre 04-04-2024 10:16

Uit het Verkeersplan uit 2006 (!) dat op verzoek van de toenmalige raad is opgesteld, blijkt dat een verbinding tussen de Burg. Mollaan en de OLV Dijk leidt tot een toename van het verkeer op de Traverse naar 20.000 stuks per etmaal. Alleen als deze gecombineerd wordt met een westelijke randweg zal er geen overlast ontstaan. Dat zou dus een enorm beslag leggen op het buitengebied, nog afgezien van de kosten. Aangezien er geen draagvlak was voor een westelijke randweg en toename van doorgaand verkeer in Waalre-Dorp ongewenst, wil de meerderheid van de fracties geen tweede Oost-Westverbinding. Voor calamiteiten zijn er alternatieve routes voor de brandweer, politie en ambulance.

Omdat de Westparallel inmiddels is gerealiseerd kan Waalre maatregelen nemen om haar wegen minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer. Ofwel de reistijd vergroten door lagere snelheden af te dwingen. Vraag bij fractieZW14@gmail.com het volledige rapport op, dan kan het via WeTransfer verzonden worden.

Resultaat: bomen weg

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 28-02-2024 10:30

De Heikantstraat wordt een ‘mooie’ 60 km weg, waar vrachtwagens elkaar met 60 km/uur kunnen passeren. Het fietspad komt dichter langs de rijbaan te liggen, zonder heggen ertussen ‘want die zijn te duur’. Door samenwerking van PvdA, AWB en ZW14 heeft de wethouder wel toezeggingen gedaan over een groene entree van Waalre. Ook wordt onderzocht of de 30 km zone eerder kan beginnen, zodat auto’s niet meer het dorp binnen denderen. Helaas blijft men vasthouden aan de landelijke richtlijnen voor de inrichting van wegen. De monumentale bomen bij de entree van Waalre-Dorp zullen zeer waarschijnlijk sneuvelen door het star vasthouden aan die regels.  ‘Groen hoeft niet perse een boom te zijn.’ ZW14 heeft daarom tegen het ontwerp gestemd. Een meerderheid stemde voor. Uit het definitieve ontwerp moet blijken of de wethouder toch nog enigszins naar de gemeenteraad heeft geluisterd.

Tegen de voorgestelde reconstructie Heikantstraat

ZW14 ZW14 PvdA Waalre 26-02-2024 13:45

Op 27 februari 2024 besluit de gemeenteraad Waalre of ze wel of niet instemt met de gehanteerde kaders voor de reconstructie van de Heikantstraat.

ZW14 zal tegentemmen omdat ‘Het voorliggende voorstel is volledig gebaseerd op faciliteren van vrachtwagens en autoverkeer en toepassing van CROW richtlijnen en mist daardoor kansen om hun snelheid al buiten het dorp omlaag te brengen, terwijl het belang van onze inwoners en behoud van de karakteristieke monumentale  bomen net buiten het dorp niet zijn meegenomen.’

Samen met de PvdA en AWB wordt een motie ingediend om de kaders te verbeteren. O.a. dat niet standaard alle richtlijnen van de CROW (een landelijke organisatie over inrichting van wegen, waardoor alle wegen er hetzelfde uitzien) worden toegepast, maar maatwerk. Ofwel gekeken wordt naar wat met behoud van karakteristieke lokale kenmmerken mogelijk is in combinatie met de lokale verkeersproblemen.

In Waalre is het probleem dat jarenlang doorgaand verkeer gefaciliteerd is. DAT MOET STOPPEN.

Vragen over ‘volwaardige recreatiepoort’ in Aalst

ZW14 ZW14 Waalre 11-12-2023 11:25

In de Raadsinformatiebrief van 30 november (zie Uitvoeringsplan Recreatie en Toerisme 2024-2025 – Raadsinformatiebrieven – Gemeente Waalre) staat informatie over uitbreiding tot een volwaardig recreatiepoort van de Hut van Mie Pils en dus nog meer verkeer op de Hutdijk. ZW14 stelt daarom hierover vragen aan het College in de raadsvergadering van 12 december a.s.

Op 9 januari 2024 bespreekt de gemeenteraad de aanpak van de Hutdijk cq. verlengde Sophiastraat. ZW14 is tegen een verlengde Sophiastraat en voor eenvoudige maatregelen op de Hutdijk om de snelheid en stofoverlast te beperken. Meer verkeer is ongewenst en dus ook uitbreiding van de voorzieningen bij de Hut van Mie Pils zelf. Wij hopen dat meer fracties dat geluid op 9 januari laten horen. Het is ongewenst dat er nu al vooruitlopend op de besluitvorming in de gemeenteraad geld uitgegeven wordt aan onderzoek naar extra parkeerplaatsen bij de Hut.

Raad pakt haar rol terug bij de Heikantstraat

ZW14 ZW14 Waalre 10-11-2023 11:12

Bij grote reconstructies van wegen dient de gemeenteraad de kaders vast te stellen. Bijvoorbeeld of doorstroming het belangrijkste is, of vrachtwagens elkaar met 60 km per uur moeten kunnen passen en of er nog rekening gehouden moet worden met bestaande landschappelijke elementen. Zo heeft de gemeenteraad in het verleden besloten om de bomen op de Koningin Julianalaan te behouden en ging ze niet accoord met voorstellen waarin die gekapt werden.

Gisteravond heeft de gemeenteraad besloten dat ze voor de Heikantstraat expliciet de kaders wil vaststellen voordat voorbereidende activiteiten voor reconstructie van de Heikantstraat verder gaan.

In april j.l. was de gemeenteraad geinformeerd dat deze straat aangepakt zou worden, maar het bleek dat het veel meer betrof dan ‘beheer’: het profiel van de weg zou totaal veranderen. Zeker in het licht van de recente unanieme steun voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer, is de vraag of de kaders die het college tot nu toe gehanteerd heeft, wel politiek draagvlak hebben.

ZW14 is erg blij met de brede steun voor haar amendement en deze pas op de plaats..

Steun voor verbod doorgaand vrachtverkeer

ZW14 ZW14 Waalre 11-10-2023 11:25

De gemeenteraad steunt unaniem de maatregel om via bebording het doorgaand vrachtverkeer in Waalre-Dorp te verbieden. De vragen van ZW14 waren al eerder beantwoord, zie Vrachtverkeer – Schriftelijke vragen – Gemeente Waalre.Het verschil in reistijd vanaf Aalst via de N2/A2 naar Valkenswaard zou 14 minuten zijn en via Waalre-Dorp 15 minuten, maar die laatste route is veel korter. Een deel van de grote hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer dat nu nog over de Eindhovenseweg gaat, zal na de fysieke hoogtebeperking daar via Waalre-Dorp rijden. Samen met de levensgevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers op de Traverse-Zuid zorgde dat ervoor dat de gemeenteraad unaniem  achter het weren van doorgaand vrachtverkeer stond via bebording. (Verbodsbord voor doorgaand vrachtverkeer).

Samen met goede handhaving. Dit zou de goedkoopste en snelste oplossing zijn. Mocht dit niet voldoen dan zou na een aantal jaren naar een andere oplossing gekeken moeten worden. Inwoners van de Wollenbergstraat stelden ook vragen en waren blij met de unanieme steun.

Saillant detail: de nu gekozen oplossing (bebording) zou oorspronkelijk niet meegenomen worden in het onderzoek. Op aandringen van de raad is dat wel gebeurd.

ZW14 is uiteraard tevreden met de brede steun en houdt een vinger aan de pols opdat er daadwerkelijk snelle uitvoering van deze maatregel plaatsvindt. Er moet een einde komen aan de levensgevaarlijke situaties en de verkeersoverlast door doorgaand vrachtverkeer. De eerste handhavingsactie zou om 5 uur ’s morgens moeten zijn. Inwoners gaven aan dat elke morgen rond dat tijdstip een vrachtwagen over de Traverse dendert.

Effect afsluiten doorgaand vrachtverkeer Ehvweg?

ZW14 ZW14 Waalre 15-08-2023 15:17

ZW14 heeft vragen gesteld aan het College over het onderzoek naar doorgaand vrachtverkeer. Omdat belangrijke informatie ontbreekt of niet is onderzocht. Bijvoorbeeld over het effect van het afsluiten van de Eindhovenseweg (waar recent 274 doorgaande vrachtwagens per dag rijden) op de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer door Waalre-Dorp. Lees onze vragen

Vanaf afslag bij Aalst naar het winkelcentrum van Valkenswaard (rondom de Markt)

Vanaf afslag Aalst over de oude N69       10 minuten        6,6 km

Na afsluiting van de oude N69 voor doorgaand vrachtverkeer:

Vanaf afslag Aalst via Waalre-Dorp          15 minuten         8,4 km

Vanaf afslag Aalst via nieuwe N69            21 minuten         20,5 km (7 min 7,5 km en 14 min 13 km)

Voer vrachtwagenverbod uit

ZW14 ZW14 Waalre 22-03-2023 07:23

Afggelopen 20 jaar is aan de gemeenteraad toegezegd dat er een verbod op doorgaand vrachtverkeer uitgevoerd zou komen na aanleg van de westparallel. Die ligt er nu al 2 jaar en nog steeds is er geen verbod. Er zijn wel onderzoeken uitgevoerd waarbij de toon was dat ‘een vrachtwagenverbod heel moeilijk zou zijn en dat het aantal doorgaande vrachtwagens wel meevalt’. ZW14 heeft daarom vragen hierover gesteld in de raadsvergadering van 28 februari 2023. Er is toegezegd dat een onderzoek nodig was voor de juridische basis voor een verbod op doorgaand vrachtverkeer. Dat zou nog voor de zomer aan de gemeenteraad wordt voorgelegd. ZW14 volgt dit zeer kritisch. Ook als het ‘weinig’ vrachtwagens betreft dient er een verbod te komen. Dan worden namelijk de routesystemen voor vrachtwagens aangepast en kan er gehandhaafd worden. Wat ZW14 betreft herkenbaar voor iedereen met een verbodsbord, zoals in vele gemeenten staat.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.