Nieuws van CDA in Leiden inzichtelijk

3 documenten

CDA ontevreden met gewijzigde koers Lakenhal

CDA CDA D66 Leiden 01-07-2020 20:03

Tijdens het debat over de Jaarstukken, het inhoudelijk en financieel terugkijken naar de resultaten uit 2019, heeft het CDA haar onvrede uitgesproken over de koerswijziging van de Lakenhal. Aanleiding is de uitspraak van Lakenhaldirectrice Meta Knol, gesteund voor cultuurwethouder Yvonne van Delft (GL) dat Blockbuster-tentoonstellingen zoals De Jonge Rembrandt die de nodige bezoekers moeten trekken wat betreft Knol tot het verleden behoren. “Dat is gek” zegt CDA fractievoorzitter Joost Bleijie, “de Lakenhal moest gerenoveerd en verbouwd worden om juist dit soort bezoekerstrekkers mogelijk te maken. Het lijkt er een beetje op dat de Lakenhal de ambitieuze keutel om een stedelijk museum met nationale en soms internationale uitstraling te willen worden weer intrekt nu de renovatie en verbouwing klaar en betaald zijn. Dat voelt een beetje als de spelregels tussentijds en eenzijdig wijzigen op kosten van de Leidse belastingbetaler.” In 2017 heeft de Leidse gemeenteraad het besluit genomen om de Lakenhal grondig te verbouwen en te renoveren. De renovatie was nodig vanwege groot achterstallig onderhoud. De uitbreiding was volgens de toenmalig wethouder van Cultuur Robert Strijk (D66) nodig om de Lakenhal niet te laten afglijden tot een lokale erfgoedkamer, maar om de Lakenhal juist een museum te laten worden met een nationale uitstraling en stijgende bezoekersaantallen. Tijdens de renovatie en verbouwing bleek dat er een tekort flink tekort was ontstaan. De Raad moest ruim € 2,5 miln extra krediet beschikbaar stellen om de volledige verbouwing en renovatie naar wens te kunnen afronden. “Dat was een lastig debat in de Raad. Het CDA moest daar kiezen tussen de passie die wij hebben voor de Lakenhal en financiële degelijkheid. We hebben uiteindelijk, mede door het bevlogen verhaal van Strijk en van de Lakenhal, voor het beschikbaar stellen van extra krediet gestemd. Wij hebben het college daar nog aan een meerderheid geholpen.” Een belangrijk onderdeel van de verbouwing was het creëren van extra expositieruimte waardoor de Lakenhal grotere tentoonstellingen kon organiseren met een grotere, landelijke aantrekkingskracht. Hierdoor zou het bezoekersaantal ook stijgen. De tentoonstelling De Jonge Rembrandt was de eerste van de zogenaamde Blockbuster-tentoonstellingen. Na afloop van de tentoonstelling ga Meta Knol in de landelijke media echter aan dat Blockbuster-tentoonstellingen niet meer van deze tijd zijn. De dure verzekeringskosten voor de bruikleenstukken en het niet duurzame karakter van het invliegen van bruikleenstukken zou de Lakenhal en andere museum ‘Blockbuster verslaafd’ maken. “Ik kan dat verhaal van Knol best volgen en ben het er ook nog grotendeels mee eens ook. Maar juist deze tentoonstellingen die de stijgende ambities op het gebied van de bezoekersaantallen moesten bewerkstelligen, waren een belangrijke reden om in te stemmen met het (extra) krediet voor de verbouwing. Nu de Lakenhal dat niet meer van plan is te doen, voel ik me als raadslid een beetje in het ootje genomen.” Wethouder Van Delft steunde de gekozen, gewijzigde lijn van de Lakenhal. Dat leverde een stevige discussie op in de raadscommissie Werk en Middelen. Bleijie is van mening dat Van Delft en de Lakenhal handelen in strijd met het aangenomen raadsvoorstel waarin niet alleen extra krediet beschikbaar werd gesteld, maar waarin ook de toekomstambities van de Lakenhal zijn weergeven. Hij kreeg bijval, maar ook tegenstand in de commissie. “Ik wil niet dat we ons als Raad met de inhoud van tentoonstellingen gaan bemoeien, maar dat we de Lakenhal houden aan de uitgesproken ambities waarvoor wij ook de portemonnee getrokken hebben. En motie indienen om de wethouder hier toe op te roepen zou eigenlijk niet hoeven aangezien het Raadsvoorstel duidelijk is.” Toch overweegt Bleijie een motie in te dienen die de wethouder hier toe oproept. “Anders leggen we ons dus maar neer bij de eenzijdig gewijzigde en naar beneden bijstelde koers van de Lakenhal en de wethouder.” Heeft u vragen over de Lakenhal of wilt u de fractie van het CDA iets meegeven, mail dan naar fractiecdaleiden@gemail.com

CDA steunt petitie Leiden Groen Bereikbaar

CDA CDA Leiden 06-06-2020 11:54

Het CDA Leiden steunt de petitie 'Leiden Groen Bereikbaar' die is gestart door het Leidse bedrijfsleven. Nog voor de zomer zal de Parkeervisie en de mobiliteitsnota aan de gemeenteraad worden voorgelegd en dus is het Leidse bedrijfsleven in actie gekomen om Leiden vooral bereikbaar te houden. "De bereikbaarheid in en om Leiden staat zwaar onder druk. Het gemeentebestuur ontwikkelt hiertegen beleid. Echter op zo’n manier, dat de kans op onwenselijke gevolgen groot is. Leiden Groen Bereikbaar zet zich in voor een stadsbreed overleg om Leiden echt groen bereikbaar te maken. In de begeleidende tekst bij de petitie staat het volgende geschreven: Het Leidse bedrijfsleven constateert dat het in de Mobiliteitsnota en de Parkeervisie beschreven beleid de economische vitaliteit van Leiden zal schaden en dat er te weinig bereikt wordt in termen van milieu-/klimaatwinst.Het Leidse bedrijfsleven doet de gemeente het verzoek om ervoor te zorgen dat er éérst alternatieven voor autogebruik zijn, voordat autogebruik ontmoedigd wordt met onder meer de verhoging van de parkeertarieven. Tevens verzoekt het Leidse bedrijfsleven niet eerst de lasten voor Leidse bedrijven te verhogen en vervolgens jaren te doen over het realiseren van werkende vervoersalternatieven. Als laatste verzoekt het Leidse bedrijfsleven de gemeente om open te staan voor praktische inbreng vanuit de samenleving, liefst in de vorm van een CONVENANT tussen overheid, bewoners- en bedrijvenorganisaties. CDA Duo-Raadslid Stijn Hemel: "Wij snappen heel goed dat het Leidse bedrijfsleven zich met de parkeervisie en de mobiliteitsvisie in aantocht, zorgen maakt over de bereikbaarheid van de stad. Het is nogal wat wat er aan zit te komen. Het CDA deelt de zorgen die er in de stad leven en steunt de verzoeken die het Leidse bedrijfsleven aan de gemeente doet. We moeten Leiden ook in toekomst duurzaam bereikbaar houden. Daar heeft het CDA altijd op ingezet. Verdere parkeerregulering en de wens om de binnenstad verder autoluw te maken moet niet ten koste gaan van al die ondernemers die afhankelijk zijn van een goede bereikbaarheid van hun onderneming. Er moet wel een goede balans zijn. Wij zijn er nog niet van overtuigd dat die er is. Daar zullen wij voor strijden in de Raad en daarom kan het CDA de petitie ondersteunen."We roepen het gemeentebestuur op de uitgestoken hand van deze bedrijven te pakken en serieus werk te maken van het motto “samen maken we de stad”. Het zou fijn zijn als het gemeentebestuur voor deze verstrekkende maatregelen een breed draagvlak zoekt. Ook de petitie steunen? Dat kan hier Heeft u vragen aan de fractie van het CDA of wilt u iets kwijt over de bereikbaarheid van Leiden? mail dan naar fractiecdaleiden@gmail.com

Door CDA gewenste actieplan Leidse bedrijventerreinen komt er.

CDA CDA Leiden 16-11-2018 13:19

Op voorspraak van het CDA zal er in 2019 een Actieplan Leidse bedrijventerreinen komen. Wethouder Van Delft (GL) deed tijdens de behandeling van de begroting de toezegging om met de Leidse bedrijventerreinverenigingen te komen tot een Actieplan om de vitaliteit van de bedrijfsterreinen te vergoten. Dit zal plaatsvinden naast de actualisatie van de bedrijventerreinstrategie die in regionaal verband is opgesteld. “Het is goed dat de regionale strategie geactualiseerd wordt, maar wat je vaak ziet is dat de regionale strategie voorbij gaat aan specifieke problemen die op Leidse bedrijventerreinen spelen. Zaken als hoe vaak de brug open staat, wat betaald parkeren voor een invloed heeft en of bedrijven nog verder kunnen groeien zonder bij iemand in de achtertuin te zitten, komen in een regionale strategie nauwelijks aan de orde. In een Leids Actieplan bedrijventerreinen wel.” zo zegt CDA Raadslid Joost Bleijie. Bleijie deed zijn oproep aan het college onder meer vanwege dit artikel over Bedrijfsterrein De Waard. Bleijie concludeerde uit het artikel dat het tijd is om specifieke actie voor Leidse bedrijventerreinen. “Sommige problemen spelen al heel lang zoals de bereikbaarheid en parkeren. Maar sommige problemen hebben we ook te danken aan de keuzes die de politiek maakt. Wij vinden het belangrijk dat de gemeente de problemen van bedrijfsterreinen niet bagatelliseert of op de lange baan schuift, maar daarmee aan de slag gaat. Samen met de verenigingen die op de terreinen actief zijn. Ik weet dat zij in de startblokken staan om hun input te leveren voor een actieplan. De wethouder hoeft hem alleen maar in te koppen.” Het CDA is blij dat de wethouder van plan is om dat ook te doen. Dat komt volgens Bleijie de economische vitaliteit van bedrijfsverenigingen in Leiden alleen maar ten goede. Zo spoedig mogelijk zal de wethouder een brief naar de Raad sturen met daarin de vorderingen van de gesprekken. Wilt u meer weten over het Actieplan of wilt u de CDA-fractie iets anders meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.