Nieuws van politieke partijen in Meppel over CDA inzichtelijk

6 documenten

Subsidie Stadswerkplaats

CDA CDA Meppel 18-02-2021 21:11

Goed initiatief van en voor de samenleving! Het initiatief voor een Stadswerkplaats sluit aan op het college-uitvoeringsprogramma. Het is een initiatief vanuit de samenleving en zorgt voor zowel een economische impuls als voor sociale verbinding. Dat spreekt de CDA-fractie zeer aan. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het steeds lastiger om passend werk te vinden en de maakindustrie biedt daarin kansen! Wij hebben er ook vertrouwen in dat de initiatiefnemerzich hier volledig voor gaat inzetten. Toch heeft de CDA-fractie geworsteld met het voorstel geen wensen en bedenkingen in te dienen. Het gaatom een aanzienlijke subsidie: eenmalig50.000 euro!Voor een dergelijk bedrag vinden wij de aanvraag en de financiële onderbouwing wel mager. Het plan is weinig concreet over de te realiseren doelen. Onze vragen overde meerwaarde op het bestaande aanbod in Meppel, maar vooral ook de bijdrage aan onze maatschappelijke effecten zijn vorige week eigenlijk niet beantwoord. Wij vinden dat we als raadsfractie hierkritisch op moeten zijn. Zeker ook omdat wij bij de herijking van subsidies juistnadrukkelijk insteken op de bijdrage van organisaties aan onze maatschappelijke doelen. Daarom staan wij ook positief tegenover het wijzigingsvoorstel van de PVDA om de subsidie pas te verstrekken na aanlevering van een goede onderbouwing. Maar bovenal wenst de CDA-fractiede stichting vooral veel succes om dit dit initiatief te laten slagen. Wij hopen dat we over een tijdje trots kunnen zijn op deze mooie werkplaats .

Corona en de begroting van de gemeente

CDA CDA Meppel 25-06-2020 20:14

In de laatste raadsvergadering vóór het zomerreces hadden we normaal gesproken de perspectiefnota vastgesteld. In de perspectiefnota staan de uitgangspunten voor het komende jaar op hoofdlijnen uitgewerkt, zodat het college op basis daarvan aan de slag kan met de begroting voor 2021. Doordat de situatie als gevolg van de coronacrisis zo onzeker is, hebben we besloten dit jaar geen perspectiefnota vast te stellen. Het college heeft daarom voorgesteldom als het ware in twee etappes tot vaststelling van de begroting te komen: een extra vergadering op 17 september waar de raad gevraagd wordt om in te stemmen met het totale financiële beeld voor 2021-2024, en deinhoudelijke prioritering binnen de mogelijkheden. De raad kan dan eventueel bijsturen en het college een nadere richting meegeven. Op zich een goed voorstel, maar gezien de zeer korte tijd tussen de extra raadsvergadering op 17 september en het aanbieden van de begroting aan de raad wat gepland is op 8 oktober, vinden wij het wel belangrijk om op dit moment al invulling te geven aan onze kaderstellende rol als raad door een aantal kaders mee te geven aan het college. Want natuurlijk weten we nu nog niet precies wat de gevolgen van de coronacrisis de komende tijd zullen zijn, maar gezien de huidige ontwikkelingen voorzien we sowieso knelpunten en uitdagingen op het gebied van onder meer werkgelegenheid, schuldenproblematiek en het in stand houden van drijvende functies in onze samenleving. Daarom hebben wij een motie ingediend, die na veel discussie uiteindelijk met een ruime meerderheid is aangenomen. We vragen het college in die motie om bij de begroting 2021 in elk geval met maatregelen te komen op het gebied van: Versterken en stimuleren van de werkgelegenheid; Behouden en versterken van de sociaaleconomische positie van onze inwoners, die getroffen worden door de negatieve effecten van de coronacrisis; De ‘verbindende’ functies in onze gemeente, zoals van sport, cultuur, religieuze instellingen en het verenigingsleven, waar mogelijk te versterken en hier bij voorkeur geen afbreuk aan te doen; Aandacht voor de kwetsbare doelgroepen, omdat sociale vraagstukken in ernst zijn toegenomen door deze corona-crisis, zoals bijvoorbeeld eenzaamheid en spanningen in gezinssituaties; Nadrukkelijke inzet op de aanpak van schuldenproblematiek, met oog voor effectiviteit, bereikbaarheid, laagdrempeligheid en preventie Verder hebben we gevraagd daarbij uit te werken wat de mogelijkheden zijn en de potentiële effecten van de volgende maatregelen: het bijdragen in omscholing van inwoners die als gevolg van de coronacrisis hun baan kwijt (dreigen te) raken; het heroverwegen van het economisch beleid, op de korte en lange termijn; afwegen van investeringen met het oog op onze financiële positie enerzijds en het stimulerende karakter van investeringen anderzijds (denk aan effecten voor de lokale werkgelegenheid). Een andere motie die we hadden ingediend om een corona-noodfonds in te stellen, hebben we nog even in onze zak gehouden. Als de komende tijd blijkt dat -zoals wij verwachten- niet alle effecten van corona gecompenseerd worden vanuit Den Haag, komen we hier bij de begroting opnieuw over te spreken. Omdat we het ook belangrijk vinden om over de effecten van corona in gesprek te gaan met inwoners, organisaties en bedrijven, hebben we tot slot een motie ingediend gericht op participatie van de samenleving. Die motie is raadsbreed aangenomen. We kijken er naar uit om de komende maanden digitaal en in de Ronde op 10 september in gesprek te gaan over de effecten van corona en eventuele goede ideeën voor de toekomst!

Circulaire havenontwikkeling

CDA CDA Meppel 28-05-2020 20:01

De CDA-fractie is voorstander van ontwikkeling van onze haven én van inzet op een circulaire economie, dus wij worden enthousiast als beide aan elkaar worden gekoppeld. Dit gebeurde in het raadsvoorstel over deelname vanuit Meppel in het onderdeel ‘Circulaire havenontwikkeling’ in de regiodeal Regio Zwolle. Wij hechten sowieso veel belang aan onze haven. En waar we het mede door corona op andere terreinen als gemeente moeilijk hebben of krijgen, biedt de haven economisch mooie kansen. Zeker nu vinden we het daarom erg belangrijk om de mogelijkheden van de regiodeal te benutten. Om met de woorden van de wethouder te spreken: daar willen wij geen kans op mislopen! Het is wat de CDA-fractie betreft heel waardevol om stappen te zetten in het circulair maken van de haven, samen met NICE en de provincie. Daarom zien wij graag dat het college hiermee aan de slag gaat en hebben we van harte ingestemd met dit raadsvoorstel.

Circulaire havenontwikkeling

CDA CDA Meppel 28-05-2020 20:01

De CDA-fractie is voorstander van ontwikkeling van onze haven én van inzet op een circulaire economie, dus wij worden enthousiast als beide aan elkaar worden gekoppeld. Dit gebeurde in het raadsvoorstel over deelname vanuit Meppel in het onderdeel ‘Circulaire havenontwikkeling’ in de regiodeal Regio Zwolle. Wij hechten sowieso veel belang aan onze haven. En waar we het mede door corona op andere terreinen als gemeente moeilijk hebben of krijgen, biedt de haven economisch mooie kansen. Zeker nu vinden we het daarom erg belangrijk om de mogelijkheden van de regiodeal te benutten. Om met de woorden van de wethouder te spreken: daar willen wij geen kans op mislopen! Het is wat de CDA-fractie betreft heel waardevol om stappen te zetten in het circulair maken van de haven, samen met NICE en de provincie. Daarom zien wij graag dat het college hiermee aan de slag gaat en hebben we van harte ingestemd met dit raadsvoorstel.

Vragenhalfuurtje: Excellente dienstverlening

CDA CDA Meppel 27-09-2018 18:08

Op 17 september publiceerde de Meppeler Courant het bericht dat de gemeente Meppel traag is met het beantwoorden van email. De aanhef van het bericht luidde als volgt: "Van de 380 gemeenten in Nederland slagen 143 (38 procent) er niet in e-mail van burgers op tijd te beantwoorden. Dit blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten 2018 van Wij Verdienen Beter.De gemeente Meppel had een maand nodig om te reageren. Van alle Drentse gemeenten was alleen Borger-Odoorn nog langzamer. Daar hadden de ambtenaren twee maanden nodig voor een reactie”. De CDA-fractie heeft naar aanleiding van dit bericht de volgende vragen aan het college gesteld: 1. Klopt het dat, in dit geval, het een maand duurde voordat de mail werd beantwoord? 2. Kan het college aangeven hoe lang het doorgaans duurt voordat een mail wordt beantwoord? 3. Ziet het college redenen om de snelheid van beantwoording van vragen van inwoners te verbeteren? Zo nee, waarom niet en zo ja, hoe denkt het college dit te gaan doen. 4. Hoe plaats het college de bevindingen uit dit onderzoek in het streven van de gemeente Meppel naar "excellente dienstverlening"? De reactie van het college stemt niet tot tevredenheid. Dit zou een uitzondering zijn en normaal gesproken wordt een email binnen 5 (!) werkdagen beantwoord. En dat wil dan ook niet zeggen dat de vraag dan beantwoord is. Dat is afhankelijk van de complexiteit van de vraag en hoe druk het is. En omdat dit een incident is en er verder geen signalen zijn dat de norm van 5 werkdagen wordt overschreden, is er volgens het college geen reden tot actie. Daarom plaatsen wij vraagtekens bij 'excellent' en denken wij na over eventuele vervolgacties. Heeft u ervaringen met lange wachttijden na een ingezonden email of brief? Laat het ons weten!

Perspectiefnota 2019-2022

CDA CDA Meppel 28-06-2018 19:35

De perspectiefnota (PPN) voor 2019 t/m 2022 is beleidsarm. Onze vergezichten bewaren we daarom voor het moment waarop het collegeuitvoeringsprogramma en de begroting voor 2019 behandeld worden. Voor dit moment hebben we vooral gekeken of er zaken zijn die we -los van coalitieakkoord en collegeuitvoeringsprogramma- terug verwachtten te zien in deze PPN. Er vallen ons dan een paar dingen op waar we kort bij stil willen staan. - Om zicht te houden op een aantal belangrijke ontwikkelingen en de mogelijke financiële impact op de begroting, worden deze in de PPN toegelicht. Als eerste worden de ontwikkelingen in het sociaal domein benoemd. Na de behandeling van de jaarstukken 2017 vorige week is duidelijk dat er nog een flinke slag te slaan is. Waar in de PPN benoemd wordt dat de komende jaren verder ingezet wordt op transformatie, willen wij graag benadrukken dat innovatie daarbij van groot belang is. Vanuit de gedachte “als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg”, is het noodzakelijk dat we dingen anders gaan doen, om met minder middelen passende zorg en ondersteuning te kunnen blijven bieden en waar mogelijk de kwaliteit van zorg verder te verbeteren. - Onder de noemer van het sociaal domein staat ook genoemd het langer (zelfstandig) thuis wonen. We leggen daarbij ook graag de link naar de motie die wij 2 jaar geleden bij de PPN over dit onderwerp hebben ingediend. Omdat de beantwoording hiervan ons nog niet tevreden stemde, willen we dit als kathederstuk behandelen. Door de overvolle agenda is dit vanuit de vorige commissievergadering doorgeschoven naar september. We gaan ervan uit dat de uitkomsten hiervan ook door het college meegenomen zullen worden. - Naast het sociaal domein wordt een aantal overige ontwikkelingen genoemd, maar er wordt daarbij helemaal niet gesproken over de energietransitie. Dit is niet afhankelijk van nieuw beleid, maar een belangrijke ontwikkeling die sowieso op ons af komt. Hoewel hierover natuurlijk in het coalitieakkoord ook uitspraken zijn gedaan, is dit dan ook een relevant onderwerp, ongeacht de politieke invulling. We hadden dan ook verwacht hierover iets in de PPN terug te vinden, maar dit is niet het geval. We hebben het college om opheldering gevraagd. - In de investeringslijst is voor de jaarschijf 2022 de vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden op Ezinge opgenomen. Vanuit het onderhoudsplan begrijpen we dit. In de vorige raadsperiode is echter ook frequent gesproken met SVN en Dos46 over een kunstgrasveld. We hadden daarom verwacht ook een investering in een kunstgrasveld op sportpark Tussenboerslanden in deze PPN aan te treffen. Ook hiervoor hebben we een reactie gevraagd van het college. - Bij de begroting 2018 hebben wij aandacht gevraagd voor het plan van aanpak om Meppel in 2024 asbestdakenvrij te krijgen. Uit de PPN krijgen we de indruk dat de provincie op dit gebied wordt gevolgd, maar dat verder geen gemeentelijke actie plaatsvindt. Is het college van plan hier vanuit onze gemeente nog actie op te ondernemen? Gezien de forse opgave lijkt ons dit wel relevant. - Tot slot grijpen we deze PPN aan om een motie in te dienen over de indeling van de programmabegroting. In onze financiële verordening is opgenomen dat de raad zo nodig bij aanvang van een nieuwe raadsperiode bepaalt “of de bestaande programma-indeling voor de komende raadsperiode aanpassing behoeft”. Samen met d66 menen wij dat het goed is om hier gebruik van te maken. De indeling van de begroting is al een aantal raadsperiodes nagenoeg gelijk gebleven, terwijl de taken van de gemeente wel veranderd zijn en de komende jaren verder gaan veranderen. In onze fractie werd het vergelijk gemaakt met de indeling van de producten in de supermarkt. Het moet zeker geen doel op zich zijn om de indeling aan te passen, maar als een nieuwe indeling ertoe leidt dat je zaken beter kunt vinden, is een wijziging van de indeling waardevol. En zoals populaire producten meer en prominentere schapruimte krijgen in de supermarkt, zo is het voor ons ook goed om actuele opgaven zoals de energietransitie en de omgevingswet duidelijk in de begroting terug te vinden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.