Nieuws van politieke partijen in s-Hertogenbosch over D66 inzichtelijk

16 documenten

Cultuurnota 2020-2024: ruimte voor kwaliteit!

D66 D66 s-Hertogenbosch 13-12-2019 06:45

De nieuwe cultuurnota voor 2020-2024 is aangenomen en daar is onze fractie blij mee. Het oude cultuurbeleid in ’s-Hertogenbosch is ruim tien jaar geleden vormgegeven. Tijd voor vernieuwing dus!

Met het nieuwe cultuurbeleid stuurt de gemeente op drie punten: versterken van het profiel, vernieuwen van het aanbod en verbinden van mensen. Voorbeelden van die vernieuwing van het aanbod zijn meer ruimte voor de urban scene en aandacht en zichtbaarheid voor de kunstacademie en haar studenten. Ook huisvesting van die studenten en andere nieuwe Bosschenaren is daar een onderdeel van. Daarnaast ziet de fractie de noodzaak om de cultuureducatie voor kinderen in onze gemeente te verbeteren. Wij zien op dit gebied voor Babel een grote rol.

Raadslid Daan Peters: “Het is mooi om te zien dat er wordt gekozen voor investeren en vernieuwen van het aanbod waar nodig. Onze fractie wil een accent leggen op vernieuwing van het aanbod. Om als gemeente relevant te blijven moeten we onszelf als cultuurstad namelijk blijven herontdekken, waarbij we uiteraard het bestaande aanbod kwalitatief in stand houden.”

Van de vele culturele instellingen in ‘s-Hertogenbosch spelen er sommigen nationaal gezien op Champions League-niveau mee. Om dat te blijven doen, moeten we keuzes maken. Wat D66 betreft wordt er de komende jaren nóg steviger ingezet op cultuur. Daar zijn verschillende manieren voor, bijvoorbeeld door de zogenaamde ontschotting van middelen uit andere beleidsterreinen. Ook het verbinden van verschillende partijen uit de (amateur-)kunstwereld kan partijen uit de stad helpen.

Wethouder Mike van der Geld: “Met deze nieuwe cultuurnota maken we heldere keuzes waarmee we de komende jaren verder vorm kunnen geven aan ‘s-Hertogenbosch als Cultuurstad van het Zuiden.”

Cultuurnota 2020-2024: ruimte voor kwaliteit!

D66 D66 s-Hertogenbosch 13-12-2019 06:45

De nieuwe cultuurnota voor 2020-2024 is aangenomen en daar is onze fractie blij mee. Het oude cultuurbeleid in ’s-Hertogenbosch is ruim tien jaar geleden vormgegeven. Tijd voor vernieuwing dus!

Met het nieuwe cultuurbeleid stuurt de gemeente op drie punten: versterken van het profiel, vernieuwen van het aanbod en verbinden van mensen. Voorbeelden van die vernieuwing van het aanbod zijn meer ruimte voor de urban scene en aandacht en zichtbaarheid voor de kunstacademie en haar studenten. Ook huisvesting van die studenten en andere nieuwe Bosschenaren is daar een onderdeel van. Daarnaast ziet de fractie de noodzaak om de cultuureducatie voor kinderen in onze gemeente te verbeteren. Wij zien op dit gebied voor Babel een grote rol.

Raadslid Daan Peters: “Het is mooi om te zien dat er wordt gekozen voor investeren en vernieuwen van het aanbod waar nodig. Onze fractie wil een accent leggen op vernieuwing van het aanbod. Om als gemeente relevant te blijven moeten we onszelf als cultuurstad namelijk blijven herontdekken, waarbij we uiteraard het bestaande aanbod kwalitatief in stand houden.”

Van de vele culturele instellingen in ‘s-Hertogenbosch spelen er sommigen nationaal gezien op Champions League-niveau mee. Om dat te blijven doen, moeten we keuzes maken. Wat D66 betreft wordt er de komende jaren nóg steviger ingezet op cultuur. Daar zijn verschillende manieren voor, bijvoorbeeld door de zogenaamde ontschotting van middelen uit andere beleidsterreinen. Ook het verbinden van verschillende partijen uit de (amateur-)kunstwereld kan partijen uit de stad helpen.

Wethouder Mike van der Geld: “Met deze nieuwe cultuurnota maken we heldere keuzes waarmee we de komende jaren verder vorm kunnen geven aan ‘s-Hertogenbosch als Cultuurstad van het Zuiden.”

Regionale jeugdhulp in 2020-2023

D66 D66 s-Hertogenbosch 02-12-2019 07:26

Op 10 december behandelt de gemeenteraad het regionaal beleidsplan Jeugdhulp 2020-2023. Ondanks zorgen over de oplopende wachtlijsten en de financieel onzekere tijden stemt D66 in met dit beleidsplan. In het beleid is namelijk meer aandacht voor de transformatie in de jeugdhulp en worden de uitdagingen op regionaal niveau aangepakt. Een aanpak waar D66 achter staat.

De kern van dit plan is dat ieder kind in de regio Noordoost-Brabant de kans krijgt om gezond en veilig op te groeien, met als uitgangspunt dat de verantwoordelijkheid hiervoor allereerst bij de ouders ligt. De gemeenten moeten ervoor zorgen dat alle jeugdigen en ouders de juiste hulp en ondersteuning krijgen bij opvoeden en opgroeien. Die hulp moet kwalitatief goed zijn, zo licht of zwaar en zo kort of lang als nodig is, waarbij de veiligheid van de jongere gewaarborgd wordt.

Bij regionale jeugdhulp gaat het om:

preventie jeugdhulp; ambulante jeugdhulp (jeugd-ggz, daghulp, individuele begeleiding); jeugdhulp met verblijf (pleegzorg, logeren, gezinshuizen, residentieel verblijf); jeugdbescherming en jeugdreclassering.

In het nieuwe plan staan de volgende (transformatie)doelen centraal:

Uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden van jeugdigen en hun ouders, met inzet van het sociale netwerk. Vergroten van de inzet op preventie en hulp om het gewone leven te ondersteunen en te herstellen. Streven naar demedicaliseren en normaliseren van de ondersteuning. Bieden van integrale hulp aan gezinnen door versterking van de toegang en een verbeterde samenwerking met partners uit de jeugdketen. Maken van ruimte voor professionals door vermindering van regeldruk. Betrekken van ouders en jeugdigen bij de kwaliteit van jeugdhulp.

Het beleidsplan wordt uitgewerkt in regionale uitvoeringsplannen. Daarin worden de diverse beleidsvoornemens uitgewerkt met tijdsplanning en meerjarige financiële consequenties. Het probleem daarbij is dat het de afgelopen jaren nog onvoldoende gelukt is om betrouwbare gegevens te hebben over het zorggebruik en inzicht te krijgen in de achtergronden bij de ontwikkeling van de jeugdhulp. Geconstateerd is dat het aantal jeugdigen in onze regio licht afneemt, terwijl de zorgvraag toeneemt. Er wordt nu een analyse uitgevoerd naar het toenemende zorggebruik in onze regio. De uitkomsten van de analyse en mogelijke verbeterpunten worden meegenomen in de uitvoeringsplannen.

Regionale jeugdhulp in 2020-2023

D66 D66 s-Hertogenbosch 02-12-2019 07:26

Op 10 december behandelt de gemeenteraad het regionaal beleidsplan Jeugdhulp 2020-2023. Ondanks zorgen over de oplopende wachtlijsten en de financieel onzekere tijden stemt D66 in met dit beleidsplan. In het beleid is namelijk meer aandacht voor de transformatie in de jeugdhulp en worden de uitdagingen op regionaal niveau aangepakt. Een aanpak waar D66 achter staat.

De kern van dit plan is dat ieder kind in de regio Noordoost-Brabant de kans krijgt om gezond en veilig op te groeien, met als uitgangspunt dat de verantwoordelijkheid hiervoor allereerst bij de ouders ligt. De gemeenten moeten ervoor zorgen dat alle jeugdigen en ouders de juiste hulp en ondersteuning krijgen bij opvoeden en opgroeien. Die hulp moet kwalitatief goed zijn, zo licht of zwaar en zo kort of lang als nodig is, waarbij de veiligheid van de jongere gewaarborgd wordt.

Bij regionale jeugdhulp gaat het om:

preventie jeugdhulp; ambulante jeugdhulp (jeugd-ggz, daghulp, individuele begeleiding); jeugdhulp met verblijf (pleegzorg, logeren, gezinshuizen, residentieel verblijf); jeugdbescherming en jeugdreclassering.

In het nieuwe plan staan de volgende (transformatie)doelen centraal:

Uitgaan van eigen verantwoordelijkheid en eigen mogelijkheden van jeugdigen en hun ouders, met inzet van het sociale netwerk. Vergroten van de inzet op preventie en hulp om het gewone leven te ondersteunen en te herstellen. Streven naar demedicaliseren en normaliseren van de ondersteuning. Bieden van integrale hulp aan gezinnen door versterking van de toegang en een verbeterde samenwerking met partners uit de jeugdketen. Maken van ruimte voor professionals door vermindering van regeldruk. Betrekken van ouders en jeugdigen bij de kwaliteit van jeugdhulp.

Het beleidsplan wordt uitgewerkt in regionale uitvoeringsplannen. Daarin worden de diverse beleidsvoornemens uitgewerkt met tijdsplanning en meerjarige financiële consequenties. Het probleem daarbij is dat het de afgelopen jaren nog onvoldoende gelukt is om betrouwbare gegevens te hebben over het zorggebruik en inzicht te krijgen in de achtergronden bij de ontwikkeling van de jeugdhulp. Geconstateerd is dat het aantal jeugdigen in onze regio licht afneemt, terwijl de zorgvraag toeneemt. Er wordt nu een analyse uitgevoerd naar het toenemende zorggebruik in onze regio. De uitkomsten van de analyse en mogelijke verbeterpunten worden meegenomen in de uitvoeringsplannen.

Extra fietsenstalling westzijde station

D66 D66 s-Hertogenbosch 01-11-2019 10:25

Er komt een tijdelijke fietsenstalling met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ‘s-Hertogenbosch. Al in 2017 maakte D66 ‘s-Hertogenbosch hier een belangrijk punt van. Wij zijn dan ook enthousiast over deze oplossing!

Om de bereikbaarheid van ‘s-Hertogenbosch te verbeteren hebben meerdere partijen, waaronder de gemeente, een pakket aan maatregelen voor de korte termijn gepresenteerd. Een onderdeel van dat pakket is dat er een tijdelijke fietsenstalling komt met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ‘s-Hertogenbosch. Daar komt ook een extra uitgiftepunt voor ongeveer 275 ov-(deel)fietsen. De stalling en de extra deelfietsen dragen volop bij aan onze ambitie om te zorgen voor goed en duurzaam vervoer in onze gemeente. En dragen ook bij aan een het grotere plaatje, namelijk het oplossen van de (file)problemen op de A2 tussen de knooppunten Vught en Deil. Ook voor station Rosmalen wordt een pakket uitgewerkt. Hier komen ook meer fietsparkeerplekken. Deze ontwikkeling juichen we als fractie toe. In 2017 riepen we het college via een motie op om hiermee aan de slag te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “We zijn als D66 ‘s-Hertogenbosch blij met deze mooie oplossing voor de korte termijn. Voor de lange termijn blijven we strijden voor een grote, permanente fietsenstalling (het liefst ondergronds) aan de westzijde van ‘s-Hertogenbosch Centraal.”

Extra fietsenstalling westzijde station

D66 D66 s-Hertogenbosch 01-11-2019 10:25

Er komt een tijdelijke fietsenstalling met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ‘s-Hertogenbosch. Al in 2017 maakte D66 ‘s-Hertogenbosch hier een belangrijk punt van. Wij zijn dan ook enthousiast over deze oplossing!

Om de bereikbaarheid van ‘s-Hertogenbosch te verbeteren hebben meerdere partijen, waaronder de gemeente, een pakket aan maatregelen voor de korte termijn gepresenteerd. Een onderdeel van dat pakket is dat er een tijdelijke fietsenstalling komt met ongeveer 800 plaatsen aan de westzijde van het station in ‘s-Hertogenbosch. Daar komt ook een extra uitgiftepunt voor ongeveer 275 ov-(deel)fietsen. De stalling en de extra deelfietsen dragen volop bij aan onze ambitie om te zorgen voor goed en duurzaam vervoer in onze gemeente. En dragen ook bij aan een het grotere plaatje, namelijk het oplossen van de (file)problemen op de A2 tussen de knooppunten Vught en Deil. Ook voor station Rosmalen wordt een pakket uitgewerkt. Hier komen ook meer fietsparkeerplekken. Deze ontwikkeling juichen we als fractie toe. In 2017 riepen we het college via een motie op om hiermee aan de slag te gaan.

Raadslid Geert Verbruggen: “We zijn als D66 ‘s-Hertogenbosch blij met deze mooie oplossing voor de korte termijn. Voor de lange termijn blijven we strijden voor een grote, permanente fietsenstalling (het liefst ondergronds) aan de westzijde van ‘s-Hertogenbosch Centraal.”

‘Kijk over de vestingmuren heen’

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-05-2019 11:24

Fractievoorzitter René van den Kerkhof sprak de volgende tekst uit tijdens de Algemene Beschouwingen bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2020 van dinsdagavond 14 mei 2019. Uiteraard is de gesproken versie leidend.

Die andere kant van het spoor. Voorzitter, toen ik negen jaar geleden de Bossche politiek actief ging volgen, was dát de benaming die de Bosschenaren gaven aan het Paleiskwartier. Een deel van de vestingwerken stond toen nog in de steigers. En buiten de stad lagen de natuurgebieden als eenzame groene vlekken in het Brabantse landschap. Dat was negen jaar geleden.

Enige tijd geleden liep ik over de Paleisbrug van de binnenstad naar het Paleiskwartier en ik realiseerde me hoe belangrijk verbinding is. Elke dag overbruggen honderden – zo niet duizenden – Bosschenaren de kloof die het spoor ooit vormde. Voor al deze Bosschenaren geldt dat deze verbinding zo gewoon is geworden, dat niemand meer praat over ‘die andere kant’. Onze prachtige gerestaureerde vestingwerken rollen de loper uit voor toeristen uit alle windstreken, die maar wat graag afkomen op de rijke geschiedenis en het kloppende hart van de stad. En dankzij de Groene Delta zijn de natuurgebieden rondom de stad versterkt en met elkaar verbonden. Provinciale, landelijke en Europese fondsen hebben in de afgelopen negen jaar er mede gezorgd voor verbinding, groei en bloei.

‘s-Hertogenbosch is een gastvrije stad waar we in verbondenheid met elkaar samenleven. De basisvoorziening voor migranten zonder verblijfsvergunning blijft behouden en daar zijn wij erg tevreden mee. Kunst en cultuur zorgen ervoor dat we elkaar ontmoeten. D66 is blij met de investeringen in een breed scala aan culturele initiatieven. Van het voortzetten van het Fonds Landelijk Onderscheidend en de Bosch Legacy tot de nieuwe huisvesting voor Exempel en het investeren in de Bouwhal Oeteldonk. Wij kijken uit naar de metamorfose van ‘De Kleine Winst’ naar ‘Het Huis van Bosch’ en naar de verdere gebiedsontwikkeling van de Tramkade. Nu sommige delen van de stad opnieuw worden ingericht, ontstaat er weer ruimte voor kunst in de openbare ruimte. Zo brengen we onze Cultuurstad van het Zuiden op een laagdrempelige manier nóg beter onder de aandacht van bezoekers. Binnenkort doen wij hiervoor een voorstel.

Bij aandacht voor de stad hoort een professionele lokale publieke omroep 3.0. Voorgesteld wordt om de subsidie aan de lokale omroep gedurende de duur van de zendmachtiging te handhaven op 170.000 euro per jaar. Voor mijn fractie is het van belang dat we beschikken over een brede lokale omroep met regionale allure, die mét behulp van vrijwilligers kan groeien en professionaliseren. Dat vraagt van meerdere partijen extra investeringen en wat ons betreft zijn wij er daar één van.

Een stevige lokale omroep draagt ook bij aan het goed verkopen van onze gemeente en daar hebben we alle reden toe. In de Spoorzone wordt geïnvesteerd in de samenwerking  tussen ondernemers, overheid en onderwijsinstellingen bij onder meer Grasso, BAC, Grenco en de Jamfabriek. Die samenwerking levert arbeidsplaatsen, kennisnetwerken en kansen op voor de ICT, bouw, techniek en agrifood. Dat geldt ook voor onze netwerkorganisaties zoals Grow Campus en Agrifood Capital. Ook hier is de blik naar buiten van belang, zodat we met een aantrekkelijk vestigingsklimaat bedrijven aantrekken in zowel de stad als de regio.

Samen kúnnen werken begint bij samen léren werken. Goed onderwijs vormt de basis van onze samenleving. Elke leerling en student moet het beste uit zichzelf kunnen halen. Goede onderwijshuisvesting en ondersteuning binnen de school zijn daarvoor basisvoorwaarden. Wij ondersteunen de plannen voor nieuwe onderwijshuisvesting. Wij vragen aandacht voor de ambitie van een integraal kindcentrum in iedere wijk en daarnaast voor het streven naar een conciërge op iedere school.

Onze stad en dorpen veranderen continue. Grote fysieke transformaties in onze gemeente vinden plaats binnen de Spoorzone, het Zuid-Willemspark en in de wijken. Binnen de knooppuntontwikkeling Centraal Station zullen wij de komende jaren met zijn allen een samenhangende puzzel moeten gaan leggen. Wij omarmen het opnemen van deze puzzel in het structuurfonds. Wij zijn erg blij met de uitwerking van de motie langzaamverkeersbrug over het Zuid-Willemspark: samen met Sluis 0 een van de vele zichtbare investeringen die we de komende jaren doen in deze groene long. Wij kijken uit naar de pilots gasloze wijken en de warmteplannen voor iedere wijk. Het gasloos maken van het Stadskantoor past bij de gemeentelijke voorbeeldrol om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. De energietransitie is echt in beweging! Dat zien we terug in veel plannen maar gelukkig ook in resultaten, waarbij de gemeente samen optrekt met inwoners, bedrijven en gemeenten in de regio. Naast de bebouwde omgeving zal dit ook in het buitengebied merkbaar worden.

De droogte van vorig jaar heeft bewezen dat klimaatverandering voor iedereen gevolgen heeft. Extreme hitte, droogte en wateroverlast bedreigen niet alleen het milieu, maar ook onze landbouwgronden, de leefbaarheid en veiligheid. Om samen te kunnen werken aan het tegengaan van de negatieve gevolgen van klimaatverandering, hebben we het klimaatadaptatiebeleid en een ‘actieplan biodiversiteit’ nodig. Een dergelijk actieplan is pure noodzaak, zoals het onlangs verschenen VN-rapport bewees. Dat rapport waarschuwt ons voor het moordend tempo waarin de mondiale biodiversiteit afneemt. Om de biodiversiteit in onze gemeente daadwerkelijk te kunnen beschermen, zijn wat ons betreft acties en een integrale benadering nodig.

Negen jaar geleden was de Jeugdzorg een taak van de provincie. De in gang gezette transitie naar de gemeente heeft de afgelopen jaren nog niet geleid tot de beoogde transformatie. Ondertussen komt de bodem van het Sociaal- en Zorgfonds snel in zicht. Wanneer we over de vestingmuren heen kijken, zien we dat vele andere gemeenten in het land kampen met grote tekorten in de Jeugdzorg. Onze jongeren zijn belangrijk voor de stad en zij verdienen de zorg en aandacht die zij nodig hebben. D66 zet in op slimme investeringen, zoals de versteviging en verbreding van de traject-op-maat-aanpak. Tegelijkertijd vraagt dit ook van ons als centrumgemeente om actief te lobbyen voor meer middelen in Den Haag.

Wij kunnen ons vinden in de toegepaste methode bij het doorlichten van het structuurfonds. En ook in de vijf projecten die daardoor uit het fonds komen te vervallen. Tegelijkertijd constateren we dat in het structuurfonds voor de huisvesting van Babel 4 miljoen euro gedekt staat en de nieuwe huisvesting minimaal 10 miljoen euro zal gaan kosten. Dit jaar wordt er letterlijk een doorbraak geforceerd tussen de twee panden. Een doorbraak in de voorsortering van Babel binnen het structuurfonds zal wat ons betreft ook niet misstaan.

Ik rond af. Ik ben trots op onze stad en dorpen, op onze regio en op de bruggen die we in ‘s-Hertogenbosch hebben gebouwd. Laten we nooit meer praten in tegenstellingen zoals die andere kant van het spoor, die andere kant van de A2 of de vreemde cultuur van die ander. Laten we elkaar in de stad en in regio ontmoeten. En voorzitter, ik ben realistisch: zonder provinciale, landelijke én Europese fondsen, hadden onze stad en regio er heel anders uitgezien. De plannen in deze Voorjaarsnota dagen ons uit om over de eigen vestingmuren heen te kijken, samen te werken aan het leggen van nieuwe verbindingen en kansen te grijpen.

Tot zover, voorzitter.

‘Kijk over de vestingmuren heen’

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-05-2019 11:24

Fractievoorzitter René van den Kerkhof sprak de volgende tekst uit tijdens de Algemene Beschouwingen bij de behandeling van de Voorjaarsnota 2020 van dinsdagavond 14 mei 2019. Uiteraard is de gesproken versie leidend.

Die andere kant van het spoor. Voorzitter, toen ik negen jaar geleden de Bossche politiek actief ging volgen, was dát de benaming die de Bosschenaren gaven aan het Paleiskwartier. Een deel van de vestingwerken stond toen nog in de steigers. En buiten de stad lagen de natuurgebieden als eenzame groene vlekken in het Brabantse landschap. Dat was negen jaar geleden.

Enige tijd geleden liep ik over de Paleisbrug van de binnenstad naar het Paleiskwartier en ik realiseerde me hoe belangrijk verbinding is. Elke dag overbruggen honderden – zo niet duizenden – Bosschenaren de kloof die het spoor ooit vormde. Voor al deze Bosschenaren geldt dat deze verbinding zo gewoon is geworden, dat niemand meer praat over ‘die andere kant’. Onze prachtige gerestaureerde vestingwerken rollen de loper uit voor toeristen uit alle windstreken, die maar wat graag afkomen op de rijke geschiedenis en het kloppende hart van de stad. En dankzij de Groene Delta zijn de natuurgebieden rondom de stad versterkt en met elkaar verbonden. Provinciale, landelijke en Europese fondsen hebben in de afgelopen negen jaar er mede gezorgd voor verbinding, groei en bloei.

‘s-Hertogenbosch is een gastvrije stad waar we in verbondenheid met elkaar samenleven. De basisvoorziening voor migranten zonder verblijfsvergunning blijft behouden en daar zijn wij erg tevreden mee. Kunst en cultuur zorgen ervoor dat we elkaar ontmoeten. D66 is blij met de investeringen in een breed scala aan culturele initiatieven. Van het voortzetten van het Fonds Landelijk Onderscheidend en de Bosch Legacy tot de nieuwe huisvesting voor Exempel en het investeren in de Bouwhal Oeteldonk. Wij kijken uit naar de metamorfose van ‘De Kleine Winst’ naar ‘Het Huis van Bosch’ en naar de verdere gebiedsontwikkeling van de Tramkade. Nu sommige delen van de stad opnieuw worden ingericht, ontstaat er weer ruimte voor kunst in de openbare ruimte. Zo brengen we onze Cultuurstad van het Zuiden op een laagdrempelige manier nóg beter onder de aandacht van bezoekers. Binnenkort doen wij hiervoor een voorstel.

Bij aandacht voor de stad hoort een professionele lokale publieke omroep 3.0. Voorgesteld wordt om de subsidie aan de lokale omroep gedurende de duur van de zendmachtiging te handhaven op 170.000 euro per jaar. Voor mijn fractie is het van belang dat we beschikken over een brede lokale omroep met regionale allure, die mét behulp van vrijwilligers kan groeien en professionaliseren. Dat vraagt van meerdere partijen extra investeringen en wat ons betreft zijn wij er daar één van.

Een stevige lokale omroep draagt ook bij aan het goed verkopen van onze gemeente en daar hebben we alle reden toe. In de Spoorzone wordt geïnvesteerd in de samenwerking  tussen ondernemers, overheid en onderwijsinstellingen bij onder meer Grasso, BAC, Grenco en de Jamfabriek. Die samenwerking levert arbeidsplaatsen, kennisnetwerken en kansen op voor de ICT, bouw, techniek en agrifood. Dat geldt ook voor onze netwerkorganisaties zoals Grow Campus en Agrifood Capital. Ook hier is de blik naar buiten van belang, zodat we met een aantrekkelijk vestigingsklimaat bedrijven aantrekken in zowel de stad als de regio.

Samen kúnnen werken begint bij samen léren werken. Goed onderwijs vormt de basis van onze samenleving. Elke leerling en student moet het beste uit zichzelf kunnen halen. Goede onderwijshuisvesting en ondersteuning binnen de school zijn daarvoor basisvoorwaarden. Wij ondersteunen de plannen voor nieuwe onderwijshuisvesting. Wij vragen aandacht voor de ambitie van een integraal kindcentrum in iedere wijk en daarnaast voor het streven naar een conciërge op iedere school.

Onze stad en dorpen veranderen continue. Grote fysieke transformaties in onze gemeente vinden plaats binnen de Spoorzone, het Zuid-Willemspark en in de wijken. Binnen de knooppuntontwikkeling Centraal Station zullen wij de komende jaren met zijn allen een samenhangende puzzel moeten gaan leggen. Wij omarmen het opnemen van deze puzzel in het structuurfonds. Wij zijn erg blij met de uitwerking van de motie langzaamverkeersbrug over het Zuid-Willemspark: samen met Sluis 0 een van de vele zichtbare investeringen die we de komende jaren doen in deze groene long. Wij kijken uit naar de pilots gasloze wijken en de warmteplannen voor iedere wijk. Het gasloos maken van het Stadskantoor past bij de gemeentelijke voorbeeldrol om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. De energietransitie is echt in beweging! Dat zien we terug in veel plannen maar gelukkig ook in resultaten, waarbij de gemeente samen optrekt met inwoners, bedrijven en gemeenten in de regio. Naast de bebouwde omgeving zal dit ook in het buitengebied merkbaar worden.

De droogte van vorig jaar heeft bewezen dat klimaatverandering voor iedereen gevolgen heeft. Extreme hitte, droogte en wateroverlast bedreigen niet alleen het milieu, maar ook onze landbouwgronden, de leefbaarheid en veiligheid. Om samen te kunnen werken aan het tegengaan van de negatieve gevolgen van klimaatverandering, hebben we het klimaatadaptatiebeleid en een ‘actieplan biodiversiteit’ nodig. Een dergelijk actieplan is pure noodzaak, zoals het onlangs verschenen VN-rapport bewees. Dat rapport waarschuwt ons voor het moordend tempo waarin de mondiale biodiversiteit afneemt. Om de biodiversiteit in onze gemeente daadwerkelijk te kunnen beschermen, zijn wat ons betreft acties en een integrale benadering nodig.

Negen jaar geleden was de Jeugdzorg een taak van de provincie. De in gang gezette transitie naar de gemeente heeft de afgelopen jaren nog niet geleid tot de beoogde transformatie. Ondertussen komt de bodem van het Sociaal- en Zorgfonds snel in zicht. Wanneer we over de vestingmuren heen kijken, zien we dat vele andere gemeenten in het land kampen met grote tekorten in de Jeugdzorg. Onze jongeren zijn belangrijk voor de stad en zij verdienen de zorg en aandacht die zij nodig hebben. D66 zet in op slimme investeringen, zoals de versteviging en verbreding van de traject-op-maat-aanpak. Tegelijkertijd vraagt dit ook van ons als centrumgemeente om actief te lobbyen voor meer middelen in Den Haag.

Wij kunnen ons vinden in de toegepaste methode bij het doorlichten van het structuurfonds. En ook in de vijf projecten die daardoor uit het fonds komen te vervallen. Tegelijkertijd constateren we dat in het structuurfonds voor de huisvesting van Babel 4 miljoen euro gedekt staat en de nieuwe huisvesting minimaal 10 miljoen euro zal gaan kosten. Dit jaar wordt er letterlijk een doorbraak geforceerd tussen de twee panden. Een doorbraak in de voorsortering van Babel binnen het structuurfonds zal wat ons betreft ook niet misstaan.

Ik rond af. Ik ben trots op onze stad en dorpen, op onze regio en op de bruggen die we in ‘s-Hertogenbosch hebben gebouwd. Laten we nooit meer praten in tegenstellingen zoals die andere kant van het spoor, die andere kant van de A2 of de vreemde cultuur van die ander. Laten we elkaar in de stad en in regio ontmoeten. En voorzitter, ik ben realistisch: zonder provinciale, landelijke én Europese fondsen, hadden onze stad en regio er heel anders uitgezien. De plannen in deze Voorjaarsnota dagen ons uit om over de eigen vestingmuren heen te kijken, samen te werken aan het leggen van nieuwe verbindingen en kansen te grijpen.

Tot zover, voorzitter.

Betrek jongeren bij de Energietransitie

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-03-2019 10:35

De gemeente ’s-Hertogenbosch wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Om te bepalen waar ruimte is voor zonne- en windenergie en om het energielandschap vorm te geven, stelt de gemeente de Visie Energielandschap op. Een visie die het kader gaat vormen waaraan de gemeente initiatieven voor de productie van duurzame energie toetst.

Om onze inwoners hierin mee te nemen, worden er bijeenkomsten georganiseerd. Er hebben goedbezochte informatieavonden plaatsgevonden waarbij inwoners van onze gemeente mee hebben kunnen denken over de invulling van de Visie Energielandschap. Vanwege de grote belangstelling is er zelfs nog een extra informatieavond georganiseerd op SCC de Helftheuvel. Kortom, de belangstelling in de stad is groot.

Tegelijkertijd valt op dat deelname aan de avonden van jongeren, de inwoners die daadwerkelijk de uitwerking van getroffen maatregelen gaan meemaken, beperkt is. Bij navraag in deze groep blijkt dat er absoluut belangstelling is om hierover mee te discussiëren. Echter, ze hebben de uitnodiging voor de bijeenkomsten óf volledig gemist en de enkeling die er wel van wist, voelde zich niet ‘uitgenodigd’ om aan te sluiten. De tekst op de gemeentelijke website bevat best wat jargon en is misschien wat ingewikkeld voor jongeren. Daarnaast ziet D66 mogelijkheden om met het voortgezet-, beroeps- en hoger onderwijs dergelijke bijeenkomsten te organiseren.

Omdat D66 het belangrijk vindt dat juist ook jongeren in onze gemeente deelnemen aan dit debat, hebben wij de volgende vragen gesteld aan het College 1. Bent u het met D66 eens dat ook de input van jongeren voor de invulling van de Visie Energielandschap van belang is? En zo nee, waarom niet? 2. Zo ja, welke stappen gaat het college ondernemen om deze input op te halen bij jongeren? 3. Bent u het met D66 eens dat aanschrijving en activering van jongeren voor een informatiebijeenkomst over dit onderwerp meer op jongeren gericht moet zijn dan bij de tot dusver georganiseerde informatiebijeenkomsten is gebeurd? Zo ja, hoe wilt u dit gaan doen? En bent u bereid om hierbij onderwijsinstellingen te betrekken?

We houden jullie op de hoogte van de reactie van het College.

Betrek jongeren bij de Energietransitie

D66 D66 s-Hertogenbosch 14-03-2019 10:35

De gemeente ’s-Hertogenbosch wil in 2050 klimaatneutraal zijn. Om te bepalen waar ruimte is voor zonne- en windenergie en om het energielandschap vorm te geven, stelt de gemeente de Visie Energielandschap op. Een visie die het kader gaat vormen waaraan de gemeente initiatieven voor de productie van duurzame energie toetst.

Om onze inwoners hierin mee te nemen, worden er bijeenkomsten georganiseerd. Er hebben goedbezochte informatieavonden plaatsgevonden waarbij inwoners van onze gemeente mee hebben kunnen denken over de invulling van de Visie Energielandschap. Vanwege de grote belangstelling is er zelfs nog een extra informatieavond georganiseerd op SCC de Helftheuvel. Kortom, de belangstelling in de stad is groot.

Tegelijkertijd valt op dat deelname aan de avonden van jongeren, de inwoners die daadwerkelijk de uitwerking van getroffen maatregelen gaan meemaken, beperkt is. Bij navraag in deze groep blijkt dat er absoluut belangstelling is om hierover mee te discussiëren. Echter, ze hebben de uitnodiging voor de bijeenkomsten óf volledig gemist en de enkeling die er wel van wist, voelde zich niet ‘uitgenodigd’ om aan te sluiten. De tekst op de gemeentelijke website bevat best wat jargon en is misschien wat ingewikkeld voor jongeren. Daarnaast ziet D66 mogelijkheden om met het voortgezet-, beroeps- en hoger onderwijs dergelijke bijeenkomsten te organiseren.

Omdat D66 het belangrijk vindt dat juist ook jongeren in onze gemeente deelnemen aan dit debat, hebben wij de volgende vragen gesteld aan het College 1. Bent u het met D66 eens dat ook de input van jongeren voor de invulling van de Visie Energielandschap van belang is? En zo nee, waarom niet? 2. Zo ja, welke stappen gaat het college ondernemen om deze input op te halen bij jongeren? 3. Bent u het met D66 eens dat aanschrijving en activering van jongeren voor een informatiebijeenkomst over dit onderwerp meer op jongeren gericht moet zijn dan bij de tot dusver georganiseerde informatiebijeenkomsten is gebeurd? Zo ja, hoe wilt u dit gaan doen? En bent u bereid om hierbij onderwijsinstellingen te betrekken?

We houden jullie op de hoogte van de reactie van het College.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.