Nieuws van politieke partijen in Appingedam over CDA inzichtelijk

2 documenten

Reactie op het coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie CDA Appingedam 23-04-2018 18:55

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1211622/49809/CU logo onder elkaar blauw

Na de verkiezingen van 21 maart is er een coalitie gevormd van GemeenteBelangen en CDA, een voortzetting van de vorige coalitie. Deze partijen hebben hun plannen verwoord in een concept Coalitieakkoord. Dit akkoord werd woensdag 18 april in de raad besproken. Hieronder leest u de reactie van de ChristenUnie op het coalitieakkoord.

 “Appingedam: vanuit kracht naar de toekomst” is de titel die dit coalitieakkoord heeft meegekregen. De ambities spatten ons helaas niet tegemoet bij het lezen van dit conceptakkoord. Maar misschien zien wij dit verkeerd en mogen wij als oppositie een grote inbreng hebben en ontstaat er zo een raadsbreed akkoord richting de herindeling.

Herindeling

 Waar u diverse keren de herindeling aanhaalt zien wij niet echt een van harte op te starten samenwerking op weg naar die herindeling. Nog een kleine drie jaar te gaan en dan is de gemeente Appingedam niet meer en in die drie jaar moeten we naar elkaar toegroeien. Complementair aan elkaar wordt je niet zomaar, daar moet aan gewerkt worden. Hoe gaat u dit vorm geven? Hoe en waar gaat u samen met Delfzijl en Loppersum de inwoners betrekken bij en voorbereiden op de nieuwe gemeente? Hoe gaat u de Damster manier introduceren in de grotere gemeente? Wat houden de gestarte voorbereidingen precies in? Wanneer en waarvoor gaat u samen de beloofde financiële bijdrage van de provincie opeisen?

Versterking

Bij de versterkingsoperatie gaat u naast de inwoners staan, lezen we en daarvan heeft u blijk gegeven in de brief aan de heer Alders. Daarvoor onze complimenten. Ook voor het aangeven van de ongelijkheid in aanpak. De veiligheid en de gezondheid van onze inwoners moeten leidend zijn hierin. Scholen, zorginstellingen en erfgoed mogen in dit verband niet vergeten worden en ook daar is veiligheid het hoofddoel.

 Als het gaat om gasloos bouwen lezen we dat u dat laat afhangen van eventuele subsidies. Als die subsidies niet komen, wordt er dan ook niet gasloos gebouwd? Dat kan toch niet waar zijn. Wat in andere gemeenten kan moet hier ook kunnen.

Sociaal domein

Het huidige sociaal beleid wilt u handhaven de komende periode. Wat is er gebeurd met de ambitie om de achterstand van onze regio op dit gebied in de komende jaren weg te werken? Gaat dit wel lukken met handhaving van het huidige beleid? Zakken we dan niet langzaam verder weg? Met de aantrekkende economie en de vestiging van nieuwe bedrijven in onze regio moet de ambitie toch zijn om mensen uit de kaartenbakken van Werkplein Fivelingo aan het werk te krijgen? Wij lezen in het coalitieakkoord alleen iets over een efficiëntere organisatie om nog grotere tekorten tegen te gaan.

 

Centrum

Bij Stadsontwikkeling gaat het nog steeds over verplaatsing van winkels en vermindering van leegstaande panden. Heeft u nog steeds vertrouwen in deze werkwijze. Moet er geen nieuwe visie op leegstand komen?  En dan het Verkeerscirculatieplan. Nee he. Niet weer dure onderzoeken met dezelfde uitkomsten. De ChristenUnie is tegen.

 Bij de N33 moeten we heel erg alert zijn en de lijnen naar de provincie kort houden. Gisteren werd bekend dat het besluit wordt uitgesteld tot na de zomer vanwege verder onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. We moeten er samen voor gaan om de Farmsumerweg te ontzien en met de provincie en de aanwonenden nadenken over oplossingen die werken.

 

Toerisme

Bij toerisme en recreatie moeten de ambities veel groter zijn dan de eigen regio. De nieuwe arrangementen met het Damsterveer en allerlei wandel, fiets en vaarroutes zijn zeer de moeite waard en ons gebied heeft de potentie om een veel breder publiek aan te trekken. Kijk naar een project als het Pronkjewailpad en zie de mogelijkheden vanuit buurland Duitsland. Nee we gaan hier niet uitweiden over de Camperplek, maar toch…..

Bij sport en recreatie missen we de ambitie om grote evenementen naar onze regio te krijgen. Hier hebben we al ervaring mee en het trekt een nieuw publiek, dus op blijven inzetten vinden wij.

 

ChristenUnie is hoopvol realistisch

We zien in dit coalitieakkoord een aantal van onze wensen vervuld zoals naast de inwoners staan bij de versterking van hun woningen, de respijt- en logeerbedden voor mantelzorgers en geen verhoging van de tarieven voor sportaccomodaties, maar op andere terreinen hadden we graag wat meer elan gezien. Ondanks alles wat op ons afkomt op het gebied van versterken, doorzettende krimp, slechte scores in het sociaal domein enzovoort, geloven wij in de kracht van deze regio.

Onze verkiezingsslogan was ChristenUnie Hoopvol Realistisch en zo gaan we graag samen met u de komende periode in, positief en kritisch zoals u van ons gewend bent omdat we geloven dat onze Stad en onze regio de moeite waard zijn om in te wonen, te werken, te leven en te bezoeken.

 

Ina Schenkel-Zandvoort.

Fractievoorzitter ChristenUnie Appingedam.  

  

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017 (griffier)

ChristenUnie ChristenUnie CDA Appingedam 05-10-2017 09:03

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1131453/49809/WAPENklein

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.