Nieuws van politieke partijen in Appingedam over ChristenUnie inzichtelijk

9 documenten

Brief van burgemeesters aan inwoners, bedrijven en organisaties

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 23-03-2020 12:36

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1311967/49809/Coronavirus.jpgAls burgemeester wil ik u mijn complimenten geven voor de verantwoordelijkheid die u nu al neemt. Toch blijf ik een dringend beroep op u doen om de maatregelen goed te blijven naleven. Dit is niet alleen belangrijk voor uw eigen gezondheid, maar ook voor kwetsbare inwoners.....

Beste inwoners, bedrijven en organisaties,

Het coronavirus houdt de Nederlandse samenleving en daarmee ook onze gemeente in zijn greep. Wij volgen als gemeente de richtlijnen en maatregelen van het RIVM, het kabinet en de Veiligheidsregio Groningen. De maatregelen die genomen zijn ter voorkoming van de verspreiding van het virus, hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Ze zijn sinds 12 maart verder aangescherpt. We zijn nu ruim een week verder. Het is geweldig om te zien hoe u zich aanpast aan de nieuwe werkelijkheid. Die morgen weer anders kan zijn.

De maatregelen zijn niet altijd gemakkelijk, omdat ze ons persoonlijk raken. Ze hebben vergaande gevolgen voor het sociale leven en de werksituatie. Juist nu willen we elkaar als familie en/of vrienden steunen. Bezoekjes met 1,5 meter afstand tot elkaar voelen dan vreemd. Soms kan er vanwege de maatregelen helemaal geen bezoek meer plaatsvinden. Dit en mogelijk onzekerheid over het werk vergt veel van u, daarvan ben ik mij bewust. Ook het afblazen van evenementen die u met veel energie en enthousiasme hebt georganiseerd en waar u zich op hebt verheugd, valt niet mee.

Als burgemeester wil ik u mijn complimenten geven voor de verantwoordelijkheid die u nu al neemt. Toch blijf ik een dringend beroep op u doen om de maatregelen goed te blijven naleven. Dit is niet alleen belangrijk voor uw eigen gezondheid, maar ook voor kwetsbare inwoners.

Door de ontstane situatie hebben we als gemeente en werkgever maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Zo hebben we de dienstverlening, waaronder de openstelling van het gemeentehuis gewijzigd.

Ons uitgangspunt blijft dat de dienstverlening aan inwoners zo veel mogelijk door blijft gaan.

Laten we met elkaar proberen deze periode zo goed mogelijk door te komen.

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1311967/49809/burgemeester koos wiersma

Koos Wiersma, burgemeester van Appingedam

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1311967/49809/Foto van Gerard Beukema, burgermeester gemeente Delfzijl

Gerard Beukema, burgemeester van gemeente Delfzijl

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1311967/49809/Burgemeester Hans Engels

Hans Engels, burgemeester van Loppersum

Raadsvergadering 2 juli 2019 Programmakader Nationaal Programma Groningen

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 11-11-2019 12:32

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1281427/49809/index.pngHet is best een hele moeilijke materie. Het is nogal wat, wat op ons afkomt. Het is me wel duidelijk geworden, na bestudering van de stukken, hoe belangrijk het is dat we elkaar gaan vinden in dit proces. Dat we samen optrekken. Ook daarin in die adviesnotitie staan hele goede dingen in....

 Ik heb er even een paar uitgehaald:

Het perspectief en genoegdoening aan onze inwoners. Dat staat ook in de zienswijze van Appingedam. Een voortvarend herstel van aardbevingsschade, met daarbij ook afspraken over de termijnen. Het tempo op de versterkingsopgave. Wanneer is welke woning veilig. Dus echt duidelijkheid. Dat zijn allemaal randvoorwaarden. En dat is nogal wat. De openeindregeling, die vind ik heel belangrijk. Vooral als je samenwerkt heb je veel meer kans op een openeindregeling als wanneer je de boel gaat versnipperen en verdelen en aan projectjes geeft en dan is het geld op. Dus daarom is het heel belangrijk om samen grote dingen op te pakken. Er werd ook geopperd: één huis één plan één budget. Dat kennen we natuurlijk ook van andere gebieden. En dat lijkt me inderdaad een hele goede, en dan ook ruimte voor de eigen keuzes. Dat de eigenaar ook de regie terugkrijgt over zijn leven en over zijn woning. En dan over de meetbare doelen. U weet, daar hou ik van. Ik hou van dat je dingen kunt meten. Ik denk ook dat we samen moeten gaan nadenken over wat vinden wij een meetbaar doel. Als voorbeeld: we willen dat de inwoners van Appingedam op hetzelfde peil komen als landelijk het gemiddelde is over 10 jaar. En over 20 jaar mogen we er wel een beetje boven zitten. Ik noem maar een voorbeeld…Maar iets wat echt te meten is. Dat werd tijdens de bijeenkomst zaterdag ook aangeraden. Anders weet je eigenlijk niet zo goed wat je wil bereiken met al die inspanningen. En toch wil ik ook pleiten voor zoiets als een leefbaarheidsloket voor de kleinere projecten voor de inwoners. Dat was er in het verleden ook. Er zijn leuke dingen mee gedaan. Dat hoeven geen miljoenen te zijn. Maar dat de inwoners ook kleinere projecten kunnen indienen die dan “gewoon” wel over een speeltuin gaan of over een uitlaatveldje of wat dan ook maar. Dat vind ik wel mooi om er ook bij te hebben. En dan de grote zaken als werkgelegenheid, opleidingsniveau, nou ja, al die dingen die je kunt meten. Daar moet het vooral om gaan. Hoe betrek je burgers en wanneer betrek je burgers. Want als je helemaal bij het begin wilt beginnen dan denk ik dat je dan aardig achterloopt. Je moet denk ik met iets komen naar de burgers, waar ze wat van kunnen vinden. En niet alles willen verzinnen want ik denk dat er al het een en ander ligt. We vinden ook heel benieuwd naar het vervolg van die bijeenkomst van zaterdag. Want ik denk dat het daar weer een stuk concreter gaat worden.

Deze bijdrage van Ina Schenkel is hier ook terug te zien en te beluisteren.

Reactie op het coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie CDA Appingedam 23-04-2018 18:55

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1211622/49809/CU logo onder elkaar blauw

Na de verkiezingen van 21 maart is er een coalitie gevormd van GemeenteBelangen en CDA, een voortzetting van de vorige coalitie. Deze partijen hebben hun plannen verwoord in een concept Coalitieakkoord. Dit akkoord werd woensdag 18 april in de raad besproken. Hieronder leest u de reactie van de ChristenUnie op het coalitieakkoord.

 “Appingedam: vanuit kracht naar de toekomst” is de titel die dit coalitieakkoord heeft meegekregen. De ambities spatten ons helaas niet tegemoet bij het lezen van dit conceptakkoord. Maar misschien zien wij dit verkeerd en mogen wij als oppositie een grote inbreng hebben en ontstaat er zo een raadsbreed akkoord richting de herindeling.

Herindeling

 Waar u diverse keren de herindeling aanhaalt zien wij niet echt een van harte op te starten samenwerking op weg naar die herindeling. Nog een kleine drie jaar te gaan en dan is de gemeente Appingedam niet meer en in die drie jaar moeten we naar elkaar toegroeien. Complementair aan elkaar wordt je niet zomaar, daar moet aan gewerkt worden. Hoe gaat u dit vorm geven? Hoe en waar gaat u samen met Delfzijl en Loppersum de inwoners betrekken bij en voorbereiden op de nieuwe gemeente? Hoe gaat u de Damster manier introduceren in de grotere gemeente? Wat houden de gestarte voorbereidingen precies in? Wanneer en waarvoor gaat u samen de beloofde financiële bijdrage van de provincie opeisen?

Versterking

Bij de versterkingsoperatie gaat u naast de inwoners staan, lezen we en daarvan heeft u blijk gegeven in de brief aan de heer Alders. Daarvoor onze complimenten. Ook voor het aangeven van de ongelijkheid in aanpak. De veiligheid en de gezondheid van onze inwoners moeten leidend zijn hierin. Scholen, zorginstellingen en erfgoed mogen in dit verband niet vergeten worden en ook daar is veiligheid het hoofddoel.

 Als het gaat om gasloos bouwen lezen we dat u dat laat afhangen van eventuele subsidies. Als die subsidies niet komen, wordt er dan ook niet gasloos gebouwd? Dat kan toch niet waar zijn. Wat in andere gemeenten kan moet hier ook kunnen.

Sociaal domein

Het huidige sociaal beleid wilt u handhaven de komende periode. Wat is er gebeurd met de ambitie om de achterstand van onze regio op dit gebied in de komende jaren weg te werken? Gaat dit wel lukken met handhaving van het huidige beleid? Zakken we dan niet langzaam verder weg? Met de aantrekkende economie en de vestiging van nieuwe bedrijven in onze regio moet de ambitie toch zijn om mensen uit de kaartenbakken van Werkplein Fivelingo aan het werk te krijgen? Wij lezen in het coalitieakkoord alleen iets over een efficiëntere organisatie om nog grotere tekorten tegen te gaan.

 

Centrum

Bij Stadsontwikkeling gaat het nog steeds over verplaatsing van winkels en vermindering van leegstaande panden. Heeft u nog steeds vertrouwen in deze werkwijze. Moet er geen nieuwe visie op leegstand komen?  En dan het Verkeerscirculatieplan. Nee he. Niet weer dure onderzoeken met dezelfde uitkomsten. De ChristenUnie is tegen.

 Bij de N33 moeten we heel erg alert zijn en de lijnen naar de provincie kort houden. Gisteren werd bekend dat het besluit wordt uitgesteld tot na de zomer vanwege verder onderzoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden. We moeten er samen voor gaan om de Farmsumerweg te ontzien en met de provincie en de aanwonenden nadenken over oplossingen die werken.

 

Toerisme

Bij toerisme en recreatie moeten de ambities veel groter zijn dan de eigen regio. De nieuwe arrangementen met het Damsterveer en allerlei wandel, fiets en vaarroutes zijn zeer de moeite waard en ons gebied heeft de potentie om een veel breder publiek aan te trekken. Kijk naar een project als het Pronkjewailpad en zie de mogelijkheden vanuit buurland Duitsland. Nee we gaan hier niet uitweiden over de Camperplek, maar toch…..

Bij sport en recreatie missen we de ambitie om grote evenementen naar onze regio te krijgen. Hier hebben we al ervaring mee en het trekt een nieuw publiek, dus op blijven inzetten vinden wij.

 

ChristenUnie is hoopvol realistisch

We zien in dit coalitieakkoord een aantal van onze wensen vervuld zoals naast de inwoners staan bij de versterking van hun woningen, de respijt- en logeerbedden voor mantelzorgers en geen verhoging van de tarieven voor sportaccomodaties, maar op andere terreinen hadden we graag wat meer elan gezien. Ondanks alles wat op ons afkomt op het gebied van versterken, doorzettende krimp, slechte scores in het sociaal domein enzovoort, geloven wij in de kracht van deze regio.

Onze verkiezingsslogan was ChristenUnie Hoopvol Realistisch en zo gaan we graag samen met u de komende periode in, positief en kritisch zoals u van ons gewend bent omdat we geloven dat onze Stad en onze regio de moeite waard zijn om in te wonen, te werken, te leven en te bezoeken.

 

Ina Schenkel-Zandvoort.

Fractievoorzitter ChristenUnie Appingedam.  

  

 

 

Even bijpraten - week 10 2018

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 08-03-2018 20:01

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1199432/49809/Ina2018

Nog twee weken tot de verkiezingen en de campagne is in volle gang. Wat mij opvalt is dat ik het vooral druk heb met het aanleveren van stukjes voor kranten en RTV-Noord en foto’s en filmpjes. Speerpunten in 15 woorden en een filmpje van 30 seconden. Nou, probeer het maar eens. En dan moet het ook nog ergens over gaan. Het valt niet altijd mee.

Verkiezingstijd

Zoals u vast al gezien heeft zijn de borden met posters geplaatst en ze zijn netter dan ooit. Alle partijen in volgorde van de lijst en met posters van gelijke grootte. Dit is het gevolg van een nieuwe en leuke manier van werken. De partijen hebben van tevoren afgesproken om samen de posters te plakken en onderdak. En over het formaat zijn ook afspraken gemaakt, vandaar deze strakke borden. Het plakken was gelijk een mooi fotomoment en terwijl het buiten ijzig koud was beleefden de partijen met elkaar een ontspannen morgen plakken met koffie en thee binnen handbereik. Goed om samen zo te beginnen aan de laatste weken voor de verkiezingen.

Inmiddels zijn de stempassen en de kandidatenlijsten in de bus gevallen bij alle stemgerechtigden in onze gemeente en als ik de lijsten bekijk kan ik alleen maar blij en trots zijn met onze kandidatenlijst. Een mooie mix van waardevolle mensen. De folders zijn ook klaar en alle kandidaten hebben een stapeltje gekregen om uit te delen in hun omgeving. Mocht u als lid van de ChristenUnie ook graag een aantal ontvangen om uit te delen dan horen wij dat graag.

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1199432/49809/even-bijpraten-week-10-2018.html

Kandidaten 1, 2 en 3 ChristenUnie Appingedam. Links: Jitse van der Wal (2), midden: Ina Schenkel (1), rechts: Mariska Bosch (3)

Raadswerk

De laatste raadsvergaderingen van de huidige raad zijn geweest en we hebben in februari nog een motie ingediend betreffende de Statiegeldalliantie die door alle partijen is gesteund. Een mooi resultaat en een stap verder in de strijd tegen zwerfafval.

Afgelopen maandag 5 maart is, op de afscheidsvergadering na, de allerlaatste raadsvergadering geweest met twee belangrijke agendapunten te weten de zienswijze N33 en de zienswijze Meerjarenplanbrief betreffende het versterkingsprogramma en de inspecties. Twee onderwerpen die de gemoederen in onze stad behoorlijk bezig houden en waar we in de raad ook al vele malen over hebben gesproken.

Ook onderwerpen die over onze gemeentegrenzen heen gaan en waar wij als landelijke partij de hulp en ondersteuning van onze partijgenoten in de provincie en in Den Haag bij vragen en krijgen. Onderschat dit niet. Samen staan we veel sterker.

 

Voor in uw agenda

Hieronder nog even een paar data die voor u misschien ook wel interessant zijn:

13 maart in Kabzeel de grote DAL verkiezingsavond vanaf 19.00 uur

17 maart een verkiezingsmiddag in het Oude Raadhuis van 13.00 tot 16.00 uur

21 maart de uitslagenavond in Kabzeel vanaf  20.30 uur

Deze avonden zijn voor iedereen vrij toegankelijk en het zou mooi zijn om u daar te ontmoeten!

 

Ten slotte willen wij u vragen om de campagne in al haar facetten te blijven gedenken in uw gebeden. Samen willen we geloof een stem geven in Appingedam.

Hartelijke groet.

Ina Schenkel.

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1199432/49809/even-bijpraten-week-10-2018.html

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1199432/49809/even-bijpraten-week-10-2018.html

Kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 28-10-2017 17:48

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1135433/49809/Ina Uniecongres14

Over vijf maanden, op 21 maart 2018, worden de gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Onlangs is op de ledenvergadering van de ChristenUnie Appingedam de kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma 2018-2022 vastgesteld. Huidig raadslid Ina Schenkel voert de lijst aan.

De kandidatenlijst wordt hieronder weergegeven, het verkiezingsprogramma verschijnt binnenkort op de site.

Kandidatenlijst gemeenteraadsverkiezingen 2018 ChristenUnie Appingedam

1. Mevr. K. Schenkel-Zandvoort

2. Dhr. J. van der Wal

3. Mevr. M. Bosch-Kasper

4. Dhr. Y. van der Krieke

5. Mevr. E.C. Kooi-Polhuijs

6. Dhr. B.P. Plas

7. Mevr. S. Knol

8. Dhr. K.L. Wezeman

9. Dhr. E.J. de Jong

10. Dhr. T. Bosscher

11. Mevr. T.A. Boomgaarden-Zuur

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017 (griffier)

ChristenUnie ChristenUnie CDA Appingedam 05-10-2017 09:03

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1131453/49809/WAPENklein

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 11 september 2017

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Deze avond staan twee informatieve onderwerpen op de agenda van de commissie. De heer Hoefsloot, teamleider Publiek Vervoer geeft een presentatie over Publiek Vervoer en de heer Reith,  OGGz coördinator DAL geeft een toelichting op het jaarverslag 2016.

  Publiek Vervoer

De heer Hoefsloot geeft aan de hand van een korte PowerPoint presentatie uitleg over de werkzaamheden van het projectbureau Publiek Vervoer. Hij gaat daarbij in op de actuele ontwikkelingen rondom de aanbesteding, de overbruggingsperiode na de definitieve gunning, het vastleggen van de samenwerkende partijen op dit onderwerp en de doorontwikkeling van Publiek Vervoer.

Onder Publiek Vervoer vallen alle vervoersvormen waar mensen met een Wmo-pas gebruik van kunnen maken, het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs en een aantal kleinschalige vervoersvormen zoals de regiotaxi. Per 1 januari 2018 lopen de contracten voor deze vervoersvormen af. De gemeenten (Groningen en Drenthe) en provincies (Groningen en Drenthe) hebben samen met reizigers die gebruik maken van het betreffende vervoer, onderzocht hoe de verschillende vormen van vervoer beter kunnen. Aan de hand daarvan is een bestek voor de aanbesteding opgesteld. Eind augustus is de aanbestedingsperiode geëindigd en nu vindt de beoordeling van de offertes plaats. De verwachting is dat het aanbestedingsteam het gunningsrapport eind september aan de colleges ter besluitvorming uitbrengt. Door een kort geding is het aanbestedingstraject vertraagd en kan deze niet tijdig worden afgerond. Consequentie hiervan is dat voor het eerste kwartaal van 2018 met de huidige vervoerders gesprekken worden gevoerd over tijdelijke voortzetting van het vervoer om de continuïteit voor de reizigers te waarborgen.

De huidige samenwerking tussen gemeenten, provincies en het projectbureau zullen worden vastgelegd in een Gemeenschappelijke Regeling Bedrijfsvoeringsorganisatie. In oktober wordt hierover een voorstel aan de raden en staten voorgelegd. Ten slotte vertelt de heer Hoefsloot over de doorontwikkelingen die zijn opgestart. De commissieleden stellen vragen over het houden van een marktconsultatie, de duur van het nieuwe contract, hoe omgegaan wordt met het personeel bij een eventuele overheveling van vervoer en hoe de samenwerking met de buurgemeenten verloopt op dit onderwerp. De vragen worden beantwoord door de portefeuillehouder en de heer Hoefsloot. Tijdens de vragenronde wordt ook aandacht gevraagd voor een goede en regelmatige verbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wethouder Van Bostelen en de heer Hoefsloot geven aan dat dit niet onder Publiek Vervoer valt maar dat dit signaal bij de daarbij betrokken partijen bekend is en nogmaals zal worden doorgegeven.

 

Jaarverslag OGGz 2016

Erik Reith is sinds 1 april OGGz coördinator voor de DAL gemeenten.  OGGz staat voor Openbare Geestelijke Gezondheidszorg en richt zicht op kwetsbare mensen die kampen met diverse problemen. In het voorjaar heeft de gemeenteraad het jaarverslag van 2016 van de OGGz ontvangen heeft het CDA gevraagd in een commissievergadering hierop een toelichting te krijgen . De heer Reith vertelt aan de hand van het jaarverslag hoe de OGGz werkt en met welke partners wordt samengewerkt. Het is een complex geheel van organisaties die op de één of andere manier met zorg te maken hebben. De lijst met schilpartners is niet uitputtend, nog steeds worden nieuwe partners toegevoegd. De OGGz heeft nauwe contacten met de gemeentelijke zorgloketten. Sommige taken die bij de OGGz liggen worden in kleine stappen teruggelegd bij de gemeenten zodat de OGGz zich kan focussen op de eigen  kerntaak en expertise: mensen die zorg nodig hebben maar er niet om willen of kunnen vragen. Vanuit de commissie worden veel vragen gesteld o.a. over de gebruikte kleurencodes, oorzaak stijging cijfers huiselijk geweld in Appingedam, rol van de gemeente bij hulpverlening aan Vrouwen in de knel, Veilig Thuis en het 1 gezin, 1 plan en 1 hulpverlener principe. Wethouder Usmany en de heer Reith beantwoorden de gestelde vragen waarbij wethouder Usmany benadrukt dat in de afgelopen jaren goede stappen zijn gemaakt in Appingedam. De huidige OGGz structuur in combinatie met de zorgbalie leidt er  toe dat de huidige casussen in Appingedam inzichtelijk zijn en steeds meer zaken worden opgelost.

 

Griffier

 

 

Berichten uit de raadscommissie van 19 juni 2017 (griffier)

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 30-06-2017 17:34

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1122617/49809/WAPENklein

De laatste commissievergadering voor de zomervakantie met op de agenda de jaarrekening 2016 van de gemeente Appingedam en de jaarstukken van diverse Gemeenschappelijke Regelingen.

 

Jaarrekening en jaarverslag 2016 gemeente Appingedam

Met de jaarrekening en het jaarverslag geeft het college inzicht in de inkomsten en uitgaven in dat jaar en het gevoerde bestuurd. Het zijn verantwoordingsdocumenten aan de raad. In de commissie wordt de jaarrekening informatief behandeld. Portefeuillehouder Usmany geeft een korte toelichting en vertelt dat de accountant nog geen verklaring heeft kunnen afgeven op de jaarrekening. Het wachten is nog op de accountantsverklaring van de RIGG. Zodra deze binnen is kan de verklaring voor de gemeente Appingedam worden afgegeven. De verwachting is dat dit rond half juli zal zijn. De raad krijgt daarom nog een memo waarin de procedure van de behandeling van de jaarrekening uiteengezet is. De portefeuillehouder en controller beantwoorden de vragen van de commissie over onder andere de Wtcg regeling, de financiële bijdrage voor het gaswinningsdossier, het schatkist-bankieren, de Tjamweersterbrug en de walbeschoeiing Olingermeeden.

De commissie acht het voorstel rijp voor beraad.

 

Jaarstukken diverse Gemeenschappelijke Regelingen

In mei en juni bieden diverse Gemeenschappelijke Regelingen hun jaarstukken aan. De raad kan op de concept begrotingen een zienswijze indienen en eventuele bezwaren meegeven. Tijdens de commissievergadering kunnen technische vragen worden gesteld over de jaarstukken.

Bij de behandeling van de jaarstukken van de ISD Noordoost vraagt  Ina Schenkel (ChristenUnie) naar aanleiding van de overschrijding op minimaregelingen of nog steeds gebruik kan worden gemaakt van het beschermingsbewind. Portefeuillehouder Usmany antwoordt dat de regeling nog open staat voor echte schrijnende gevallen (ca. 4-8). De commissie acht het voorstel rijp voor beraad.

 

De commissie beslist dat de jaarstukken van de Werkvoorzieningschap Fivelingo, Veiligheidsregio Groningen, Publieke Gezondheid & Zorg en SANOG als hamerstuk kunnen worden behandeld in de raadsvergadering op 29 juni.

 

Naar aanleiding van de jaarstukken de Werkorganisatie VTH DEAL spreekt Rozema (SP) zijn zorg uit over de toegenomen werkdruk bij de organisatie door de toename van het aantal vergunning-aanvragen. Portefeuillehouder Van Bostelen antwoordt dat er inmiddels een personele uitbreiding heeft plaatsgevonden en de werkdruk punt van aandacht blijft. De commissie acht de jaarstukken van de Werkorganisatie VTH DEAL rijp voor beraad.

 

 

Griffier

 

 

Algemene Beschouwingen 2017

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 17-06-2017 18:35

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1121050/49809/Kompas

En dan zijn we al weer bezig met de laatste algemene beschouwingen van deze raadsperiode. Een raadsperiode waarin veel is gebeurd, zowel met personen als met de stad Appingedam. Andere gezichten op vertrouwde plekken. Een andere burgemeester, gemeentesecretaris, wethouder, griffier, nieuwe gezichten in de raad en bij het ambtenarenapparaat. Er is veel veranderd in vier jaar tijd. Wat niet is veranderd zijn de grote opgaven waar we als gemeente voor staan. Ik las mijn algemene beschouwingen van 2013 nog eens door en ook toen ging het over herindeling, centrumontwikkeling, werkloosheid, toerisme enz. alleen hing toen over alles de donkere lucht van crisis en enorme bezuinigingen en die lucht is nu wat opgeklaard.

 

Versterkingsopgave

Helaas is er wel een enorme nieuwe donkere wolk verschenen in de vorm van de gevolgen van de gaswinning, daarvan hadden we in 2013 nog geen idee en nu komen we het overal tegen en zet het hele wijken van Appingedam de komende jaren op de kop. De gaswinning moet naar beneden en de huizen moeten versterkt worden en de combinatie van deze twee zaken moet zorgen voor absolute veiligheid voor de inwoners van onze stad.

Natuurlijk moeten we als gemeente de koppelkansen die zich voordoen oppakken. Wat we niet moeten doen is inleveren op het karakter van huizen en monumenten omdat het dan makkelijker of goedkoper is om ze te versterken. Ons erfgoed moet beschermd worden. De opgaven die er liggen zijn enorm en nog nooit eerder vertoond. Hele wijken gaan op de schop en dat zal grote invloed hebben op de leefbaarheid.

De ChristenUnie wil door middel van een motie aandacht vragen voor de bewoners die dit overkomt en erdoor heen moeten. Onze motie “versterken mensen” roept op om een plek temidden van het versterkingsgeweld te creeren waar mensen onder het genot van een kopje koffie of thee hun hart kunnen luchten, even rust vinden en elkaar kunnen ontmoeten. We stellen ons voor dat partijen als “Stut en Steun”; platform “Kerk en Aardbeving”; de wijkteams van de ASWA, maar ook raadsleden en bewoners uit de wijk hierbij een rol kunnen spelen. En misschien zijn er nog andere partijen. Omdat aardbevingen zich niet aan gemeentegrenzen houden dienen we ook een motie in over het zogenaamde buitengebied.

 

Participatie

In Appingedam komt veel beleid tot stand na uitvoerig overleg met burgers, maatschappelijke organisaties, ondernemers en regionale samenwerkingspartners en dat is wat de ChristenUnie bereft de enige juiste manier. De Burgertop heeft een goed vervolg gekregen in de stuurgroep en de themagroepen. Het is nu zaak om deze groepen daadwerkelijk in te zetten bij de thema’s als ze ergens aan de orde zijn, dus haal ze erbij als het gaat over : Zorg en Wonen; Cultuur, Recreatie en Toerisme; Duurzaamheid en Energie of Burgerkracht en Burgerparticipatie en ondersteun de ontwikkeling van het Digitaal Communicatie Platform. Dan kan er een verdiepingsslag gemaakt worden met besturen nieuwe stijl.

Hoe staat het trouwens met de commissie burgerparticipatie van de gemeenteraad, misschien moeten we het daar ook eens over hebben.

 

 

Stadsontwikkeling

In de stad is veel veranderd in deze raadsperiode, we noemden het al. Als de aanpak van het Cleveringaplein is voltooid hebben we de centrumaanpak grotendeels afgerond, rotte plekken aangepakt, mooie parkeerplekken gecreeerd en het water beter zichtbaar gemaakt. We hebben de kansen gegrepen, moed getoond en mooie dingen gerealiseerd.

Helaas is ook het centrum van Appingedam de dupe van een andere manier van winkelen. Kopen via internet heeft een enorme vlucht genomen en fysiek winkelen moet vooral beleven zijn. Naar onze mening kun je met zo’n soort winkel alleen in een hele drukke stad een goede boterham verdienen. Mensen naar de stad trekken is belangrijker dan ooit en Appingedam met haar toerisme en vele evenementen doet het op dat gebied goed, maar wat merken de winkeliers hiervan? Neemt de omzet in de winkels toe door evenementen? Is daar onderzoek naar gedaan? De ondernemers betalen immers de reclamebelasting waarmee de evenementen grotendeels betaald worden. Verplaatsen van winkels en verminderen leegstand blijft dweilen met de kraan open en we zien nieuwe bedrijven verschijnen aan de randen terwijl de Dijkstraat veel leegstand kent. Jammer. Kunnen we daar iets aan veranderen?

 

Sociaal domein

In het sociaal domein zijn de afgelopen jaren veel veranderingen geweest en na de overgangsjaren van decentralisatie en transitie moet nu de kanteling komen en moeten mensen de regie over hun leven nemen. Dat is lastig want hoe doe je dat precies? De Damster Zorgbalie is een geweldig hulpmiddel voor mensen bij het vinden van wegen hierin en deze toegang kan wat de ChristenUnie betreft niet breed genoeg zijn.

Na wat opstartperikelen komen de huishoudelijke ondersteuning en de PGB’s in wat rustiger vaarwater gelukkig. De ASWA is voor Appingedam heel belangrijk als het gaat om preventie. Hier aan de voorkant moeten de door het rijk opgelegde bezuinigingen binnengehaald worden. De dagopvang haalt mensen uit hun isolement en helpt ze bij het krijgen van een netwerk. Vraagje. Kunnen we de vreemde regel 328 in de bezuiniging van het ASWA er uit halen? 25.000 plus op oud beleid en 25.000 min op nieuw beleid? Ik snap hem niet.

Ondersteuning van mantelzorgers ook door het aanbieden van respijtzorg en logeerbedden is heel belangrijk en helpt hen om hun zware taak vol te houden. Door huisartsenbedden te organiseren wordt voorkomen dat mensen te vroeg weer op zichzelf zijn aangewezen na een opname, met alle risico’s van dien. Met een ziekenhuis verder weg is dit een goed alternatief.      

Het beleid voor gezinnen in armoede is voortdurend in beweging en we zien goede ontwikkelingen hierin. St. Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds geven samen met het kindpakket kinderen de kans om mee te doen. Er is nog wat ruimte voor nieuw beleid en misschien moeten we in dat kader de kinderen zelf eens vragen wat ze graag willen.

 

Economie, onderwijs en arbeidsmarkt

De werkloosheid in onze regio blijft hoog. De Campus is een kans om economie, onderwijs en arbeidsmarkt zo te verbinden dat er opleidingen mogelijk worden met baangarantie en die kunnen heus ook nog wel op MBO 2 en 3 niveau liggen. Denk aan de bouw en onderhoud windmolens en ook in de zorg blijven op dit niveau mensen nodig. Ook door omscholing kunnen mensen weer aan een baan komen. Heel goed om loket werk en inkomen te integreren in de Damster Zorgbalie. Hoe staat het trouwens met het 1000 banenplan?

Als ChristenUnie willen we natuurlijk opnieuw pleiten voor het inzetten van kleine plaatselijke ondernemers bij herstel en versterking van woningen met mijnbouwschade.

 

Herindeling

Eigenlijk willen we het daar helemaal niet meer over hebben maar helaas…..We lezen in de Kadernota dat er veel onzekerheid is en dat dit grote gevolgen heeft dus daarvoor is maar een oplossing en dat is tempo maken met de herindeling. De ChristenUnie heeft zich na de soap van G7 direct al uitgesproken. Neem je verlies en ga voor DAL en daar blijven we bij.

 

Financiën

Een sluitende begroting, geen nieuwe bezuinigingsronde. Gelukkig. We dienen een amendement in op de punten 3 en 4 van het besluit omdat we daarover eerst meer duidelijkheid willen. De lucht is wat opgeklaard maar er liggen nog dure projecten op de plank dus het blijft oppassen geblazen met de uitgaven en we willen de vinger aan de pols houden.

 

Het is weer bijna gelukt op twee A4 tjes. Rest ons nog u allen, bestuurders en ambtenaren te bedanken voor de inzet in de afgelopen periode en u veel sterkte, creativiteit en flexibiliteit toe te wensen bij uw werk en bovenal Gods onmisbare Zegen.

 

Ina Schenkel-Zandvoort

Fractie-voorzitter ChristenUnie Appingedam        

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.