Nieuws van politieke partijen in Delft over Hart voor Delft inzichtelijk

25 documenten

Tramlijn 1 en 19 volgend jaar langdurig ‘op de schop’

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-04-2024 20:03

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.

Dit roept uiteraard vragen op voor Hart voor Delft en dus hebben we vragen naar het College van B&W gestuurd.

We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden, we houden je op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

Tramlijn 1 en 19 volgend jaar langdurig ‘op de schop’

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 08-04-2024 20:03

In het voorjaar van 2025 moeten er grote werkzaamheden plaatsvinden aan het tramspoor tussen Rijswijk en Delft. Doordat deze belangrijke verbinding eruit ligt en doordat er tegelijkertijd wordt gewerkt aan de Reineveldbrug, oftewel de Trambrug, rijden zowel lijn 1 als lijn 19 zeker drie maanden niet naar Delft.

Dit roept uiteraard vragen op voor Hart voor Delft en dus hebben we vragen naar het College van B&W gestuurd.

We zijn zeer benieuwd naar de antwoorden, we houden je op de hoogte.

Fractie Hart voor Delft

College gaat door met betutteling

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 05-04-2024 12:36

Het stadsbestuur van Delft heeft een verbod op zogenoemde fossiele reclames ingevoerd binnen de stadsgrenzen. Zo zijn er op abri’s, digitale reclameborden in de stad, geen advertenties meer te zien met auto’s die rijden op benzine of diesel, posters van olie- of gasbedrijven of biljetten van aanbieders van vlieg- of bootreizen. Het liefst zien zij overal fossiele reclames uit het Delftse straatbeeld verdwijnen. Een advertentie met een aanbieding voor een verre vliegreis of een advertentie voor een gloednieuwe hybride auto? Dat mag dus niet meer omdat het stadsbestuur wil voorkomen dat u in de verleiding komt om een foute keuze te maken. Met een vliegtuigen op vakantie of benzine tanken voor uw auto is dus een foute keuze. Er wordt voor u gedacht! De klimaatpolitie gaat voor u bepalen!

Maar terug naar het artikel in het AD dd. 16 maart 2024. Het stadsbestuur is dus vastbesloten om u te ontmoedigen om het vliegtuig te nemen voor vakanties. Echter, terwijl ze deze boodschap verspreiden, rijst de vraag: waar gaan zij zelf op vakantie? Het lijkt erop dat het tijd is voor een beetje sociaal media speurwerk om te zien welke vakantiekiekjes er worden gedeeld door de leden van het stadsbestuur. Na het reces kunnen we gerichte vragen stellen, vooral als blijkt dat zij vakanties buiten Europa hebben genoten. Het is immers belangrijk dat degenen die beleid maken, zelf ook verantwoording afleggen over hun keuzes en gedrag en dus niet een vliegtuigvakantie vieren of een smerige benzineauto bezitten.

Natuurlijk is Hart voor Delft het volledig oneens met deze maatregel. Wij vinden dat Delftenaren zelf echt wel kunnen beslissen over het al dan niet gebruik van fossiele brandstoffen, voor hun auto of het vliegtuig. Delftenaren moeten vrij zijn om hun eigen keuzes te maken op basis van hun eigen overtuigingen en behoeften, zonder bemoeienis van bovenaf.

Hart voor Delft is fel tegen het verbod op fossiele reclames in Delft en zal zich hiertegen verzetten. Delftenaren kunnen zichzelf prima redden zonder hulp van het stadsbestuur. Het is tijd dat we stoppen met het opleggen van onnodige beperkingen en bemoeienis vanuit de gemeente. Hart voor Delft staat voor de vrijheid van Delftenaren om hun eigen keuzes te maken en wij vinden dat het stadsbestuur zich niet moet bemoeien met reclames voor fossiele producten.

Sylvia Grobben

MAAK KENNIS MET HART VOOR DELFT!

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 01-02-2024 09:32

Op 20 en 27 maart 2024 organiseert Hart voor Delft, in samenwerking

met Het Kennispunt Lokale Politieke Partijen, een tweetal bijeenkomsten,

waarin belangstellenden kennis kunnen maken met Hart voor Delft en

informatie krijgen over de werkzaamheden binnen de lokale politiek.

Mocht u belangstelling hebben voor deze bijeenkomsten of mensen kennen

die geïnteresseerd zijn in de lokale politiek en hieraan binnen Hart voor Delft

als (actief) lid, bestuurslid of op een andere manier een bijdrage willen leveren,

stuur dan even een bericht naar aadmeuleman@hartvoordelft.nl.

Vanuit bestuur: Vrijheid van meningsuiting

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 29-01-2024 11:52

De afgelopen tijd ontvangt het bestuur berichten van mensen, die maar al te graag menen, dat persoonlijke uitingen van onze fractieleden op hun

social media, standpunten zouden zijn van Hart voor Delft. Dat is niet het geval.

Voor iedereen, dus ook voor onze fractieleden, geldt de vrijheid van meningsuiting. Net als onze inwoners hebben ook de leden van onze fractie een mening over landelijke dan wel wereldwijde gebeurtenissen. Dat zij zich daarover op hun eigen social media uiten, wat hun goed recht is, betekent niet dat zij daarmee tegelijkertijd het standpunt van Hart voor Delft over de landelijke dan wel wereldwijde gebeurtenissen vertegenwoordigen.

Leidend voor Hart voor Delft is de lokale politiek in Delft, onze inwoners en het door de leden vastgestelde verkiezingsprogramma 2022-2026 ‘Tijd voor verandering!’.

De samenstelling van een fractie binnen een lokale partij als Hart voor Delft bestaat uit mensen met verschillende achtergronden. Daar is niets mis mee. De charme is, dat ondanks die verschillende achtergronden, de fractieleden van Hart voor Delft gemeen hebben, dat zij het beste voor onze stad en haar inwoners willen.

Voor zowel het bestuur als de fractie gelden altijd de gesproken teksten

Hart voor Delft in (raads)bijeenkomsten, commissie- en raadsvergaderingen en uitingen, die op de social media van Hart voor Delft zelf worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor berichten die vanuit de Hart voor Delft social media worden geretweet.

Bestuur Hart voor Delft

Ouderenwelzijn in Delft: Een roep om verandering

Hart voor Delft Hart voor Delft DENK Delft 23-01-2024 10:50

In de nasleep van de beleidskeuzes onder Rutte 2, zijn de publieke verzorgingstehuizen gesloten onder het mom van het stimuleren van langer thuis wonen voor senioren.

Ironisch genoeg heeft deze beslissing geleid tot een toename van de problemen. Het blijkt soms onverantwoord dat ouderen nog op zichzelf wonen, gezien het gebrek aan alternatieve voorzieningen en de beperkingen van thuiszorg, die bovendien met personeelstekorten kampt en kostbaar is.

De afschaffing van bejaardentehuizen was in feite een bezuinigingsmaatregel, waarop nog steeds kritiek rust, omdat er nu een aanzienlijk hiaat is ontstaan tussen thuiswonen en het verpleegtehuis. Mensen bevinden zich nu in een situatie, waarin ze nergens naartoe kunnen en daardoor worden gedwongen langer thuis te blijven wonen.

Dit heeft geresulteerd in een groeiende groep ouderen die zich eenzaam voelt en minder actief is. Thuis wonen is op zichzelf goed, maar de balans is zoek. De vergrijzing neemt toe, waardoor de zorgvraag complexer wordt, maar er is een schaarste aan zorgmedewerkers en een afname van mantelzorgers.

Een bijkomend groot probleem is dat de, vaak te grote woningen, bezet blijven voor gezinnen, starters en jongeren. Doorstroming is bijna onmogelijk, aangezien senioren nergens anders heen kunnen. Hierdoor worden starters en gezinnen gedwongen Delft te verlaten om in buurgemeenten te gaan wonen.

Er is dringend behoefte aan hervorming van de ouderenzorg. Er moet een tussenvorm worden gecreëerd, vergelijkbaar met het ‘bejaardentehuis’ van vroeger, maar met moderne voorzieningen. Denk aan kleine appartementen met gemeenschappelijke ruimtes voor sociaal contact en ontspanning. Het moet een tussenstap zijn, zoals waarvoor het bejaardentehuis vroeger diende.

Namens Hart voor Delft heb ik op 9 november 2023 een motie ingediend, waarin het college werd opgeroepen om initiatieven te ontwikkelen in samenspraak met ouderenbonden in Delft, om te voorzien in de behoefte aan faciliteiten tussen thuis en verpleegtehuis. Helaas werd er niet geluisterd en werd de motie werd verworpen.

Een duidelijk signaal dat verandering nodig is en dat het tijd is om de ouderenzorg in Delft te heroverwegen. Ik zal namens Hart voor Delft hiervoor blijven strijden en zal dit opnieuw ter sprake brengen in de raad, zodra de mogelijkheid zich voordoet.

Sylvia Grobben

Blauwe zone voor o.a. buurthuizen krijgt ruime aandacht

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 20-01-2024 11:46

Zoals u al eerder op deze website hebt kunnen lezen, pleit Hart voor Delft voor een blauwe parkeerzone bij buurthuizen, wijkcentra, koffiehuizen en begraafplaatsen.

in een blauwe zone, die op de straat wordt aangegeven, kun je dan met de blauwe parkeerschijf tot maximaal 2 uur parkeren.

Nog voor de antwoorden binnen zijn, op de schriftelijke vragen die Raadslid ruimte en Verkeer Marcel Koelewijn aan het college heeft gesteld, spreekt het blijkbaar tot de verbeelding.

Naast zeer postieve reacties van bewoners van onze mooie stad, is er ook ruime media aandacht. Uiteraard kunt u ook uw reactie geven, stuur een email naar fractie@hartvoordelft.nl of reageer hier onder het artikel.

Lees hieronder, via de link, het artikel op dit punt in Delft op Zondag van dit weekend.

Bron: Delft op Zondag

Blauwe zone voor o.a. buurthuizen krijgt ruime aandacht

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 20-01-2024 11:46

Zoals u al eerder op deze website hebt kunnen lezen, pleit Hart voor Delft voor een blauwe parkeerzone bij buurthuizen, wijkcentra, koffiehuizen en begraafplaatsen.

in een blauwe zone, die op de straat wordt aangegeven, kun je dan met de blauwe parkeerschijf tot maximaal 2 uur parkeren.

Nog voor de antwoorden binnen zijn, op de schriftelijke vragen die raadslid Ruimte en Verkeer Marcel Koelewijn aan het college heeft gesteld, spreekt het blijkbaar tot de verbeelding.

Naast zeer postieve reacties van bewoners van onze mooie stad, is er ook ruime media aandacht. Uiteraard kunt u ook uw reactie geven, stuur een email naar fractie@hartvoordelft.nl of reageer hier onder het artikel.

Lees hieronder, via de link, het artikel op dit punt in Delft op Zondag van dit weekend.

Marcel Koelewijn

Bron: Delft op Zondag

Hoe staat het met de realisatie van de boothelling?

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 16-01-2024 10:55

In augustus van vorig jaar heeft raadslid Marcel Koelewijn in de commissievergadering Ruimte en Verkeer Wethouder Frank van Vliet gevraagd om een onderzoek te starten en te kijken of het realiseren van een trailer- ofwel een boothelling voor pleziervaart mogelijk zou zijn.

De behoefte voor zo’n boothelling is er, dat blijkt uit meerdere verzoeken die onze fractie heeft ontvangen.

De wethouder gaf aan dat dit al eerder is onderzocht in 2017 en dat daar een rapport van is. Helaas hadden we tot nu nog niets ontvangen. Daarom nogmaals de vraag gesteld om het rapport te willen ontvangen. Het rapport is inmiddels ontvangen en is hieronder in te zien.

In de commissievergadering van donderdag 18 januari as. vragen we de wethouder wat hij met het rapport gaat doen en of hij bereid is te werken aan de realisatie van de boothelling op één van de locaties die in het rapport worden genoemd. We houden u uiteraard op de hoogte.

Zie ook:

Marcel Koelewijn

TU-gebouw Mijnbouwstraat verkocht met verleidingspakket gemeente

Hart voor Delft Hart voor Delft Delft 15-01-2024 17:15

Hart voor Delft heeft vragen gesteld over de rol van de gemeente bij de verkoop van het TU gebouw aan de Mijnbouwstraat in Delft. Afgelopen donderdag 11 januari jl. is de beantwoording op de vragen van Hart voor Delft aan de orde geweest in de commissie EFB.

Zie onderaan beantwoording vragen.

De gemeente geeft aan dat ze grote kortingen gegeven hebben op gemeentelijke kosten voor bedrijven. Ook zijn er 130 parkeerplekken toegezegd in de Zuidpoortgarage aan Royal Haskoning. Hart voor Delft is uiteraard blij met deze grote werkgever in Delft, die ook fors gaat investeren in renovatie van het gebouw. En dat de gemeente een aantrekkelijke vestigingsplaats wil zijn voor bedrijven is van groot belang.

Maar toch is het weggeven van parkeerplekken die eigenlijk voor onze inwoners en bezoekers van Delft zijn bedoeld, zoals ook dagjesmensen en toeristen, onwenselijk. De werknemers van Royal Haskoning kunnen ook op TU terrein parkeren in de garage aan het einde van de Mekelweg. Bovendien dient Royal Delft zelf een oplossing voor het parkeren voor haar werknemers te regelen.

En de gemeente is niet consequent wat betreft parkeren. Want aan de ene kant moeten de bewoners van de binnenstad hun auto ergens anders parkeren, ook weer in de Zuidpoort garage…? Als het aan het college ligt, moet iedereen zijn auto, als het even kan, maar wegdoen. Daar lijkt het zo langzamerhand wel op. Aan de andere kant halen we een bedrijf naar Delft door het voor hun aantrekkelijk te maken om met de auto te komen met het aanbieden van korting op parkeerplekken in de garage Zuidpoort. Dat is moeilijk uit te leggen.

En dan alle andere kortingen vanuit de gemeente voor dit miljoenen bedrijf. Het gaat om veel geld. Die kortingen worden door onze inwoners opgebracht. Niet zo vreemd dat Delft één van de duurste gemeente is.

Hart voor Delft heeft bedrijven uit Delft zien vertrekken omdat er geen ruimte was en aan die bedrijven werden er geen parkeerplaatsen in garages aangeboden of andere grote gemeentelijke kortingen. Dit lijkt op een ongelijke behandeling door de gemeente van grote versus kleinere bedrijven.

Hart voor Delft wil het vestigingsklimaat bekijken op aantrekkelijkheid voor zowel grote als kleine bedrijven, zodat geen sprake meer kan zijn van ongelijke behandeling. We denken eventueel aan vergelijkbare ‘kortingen’ voor bijvoorbeeld kinderdagverblijven, zorginstellingen, zorgverleners, hulpverleners en onderwijsinstellingen. Zinvol geld uitgeven dus!

Maar aanbieden van parkeerplaatsen in onze parkeergarages, die ten koste gaan van onze inwoners, bezoekers en toeristen, vindt Hart voor Delft geen goed plan.

Lisette de Jongh Swemer

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.