Nieuws van VVD in Den Helder inzichtelijk

9 documenten

Discussieavond Bereikbaarheid in en naar Den Helder

VVD VVD Den Helder 12-09-2023 07:15

Om je alvast wat dieper in het onderwerp te storten zijn de nodige documenten toegevoegd. Omdat de deur aan de Kerkgracht alleen met een pasje geopend kan worden, is het handig dat we weten dat je komt. Dan zorgen we dat er iemand de deur open doet! Aanmelden kan bij henriette@vvddenhelder.nl

Dag van de Verpleging

VVD VVD Den Helder 11-05-2023 23:00

Zorgmedewerkers zijn letterlijk van levensbelang. We hebben in de zorg veel meer mensen nodig dan er nu werken. Daarom doen wij ons best om het vak aantrekkelijker te maken. Door medewerkers meer zeggenschap te geven en opleidingen, flexibele roosters en doorgroeimogelijkheden te bieden. Ook willen we een plek voor verpleegkundigen in het bestuur van zorginstellingen. Ook werkgevers moeten aan de slag. Dat betekent onder andere nauwer contact en minder afstand tussen zorgbestuurders en verpleegkundigen, het afschaffen van onnodige regels en ruimte in de contracten om meer uren werken aantrekkelijk te maken.

Feiten en fabels over nieuwbouw stadhuis op Willemsoord

VVD VVD Den Helder 24-02-2022 09:25

De bouw van het nieuwe stadhuis op Willemsoord is inmiddels begonnen. De gebouwen 66 en 72 worden verbouwd en gerenoveerd en zo geschikt gemaakt voor huisvesting van onze gemeentelijke organisatie. Er worden door tegenstanders de laatste tijd een hoop onwaarheden en suggestieve aannames verspreid. Lees hier de feiten en fabels over het nieuwe stadhuis.

https://denhelder.vvd.nl/nieuws/48538/feiten-en-fabels-over-nieuwbouw-stadhuis-op-willemsoord

© Office Winhov / Van ...

1. Het plan kan nog worden teruggedraaid?

Nee, dat is niet mogelijk. De verbouwing van de gebouwen 66 en 72 is al in volle gang. Dat stopzetten zou complete waanzin zijn. En daarnaast zou dat sowieso miljoenen aan schadevergoedingskosten opleveren.  Is het een optie om de gebouwen wel gewoon helemaal te verbouwen en in te richten en er dan géén stadhuis in vestigen? En het stadhuis dan elders realiseren? Ook dat zou complete waanzin zijn. Dan heb je dus 2 gebouwen volledig verbouwd en ingericht voor vestiging van ons nieuwe stadhuis, die dan spiksplinternieuw leeg komen te staan, waarna de gemeente alsnog miljoenen moet gaan investeren een andere locatie geschikt te maken voor huisvesting van onze ambtelijke organisatie? Iedere partij die zegt dat het dit wil doen, die zegt dat dit überhaupt mogelijk is, moet zich heel goed achter de oren krabben. De gemeente zou met een gigantische kostenpost worden opgezadeld, want de gebouwen 66 en 72 zullen leeg blijven staan, omdat er geen enkele partij is voor wie de gebouwen geschikt zijn om te worden gebruikt. Met name gebouw 66 wordt speciaal gebouwd voor de publieksfuncties van een gemeente.    

2. Hoort een stadhuis niet in het midden van de gemeente te liggen?

Daar kan je natuurlijk van mening over verschillen. Maar vraag is waarom dat zou moeten? De meeste (culturele) voorzieningen en horecagelegenheden liggen immers ook niet in het midden van de gemeente. Die liggen in of nabij het centrum, in de binnenstad. En Willemsoord wordt steeds meer een integraal onderdeel van onze binnenstad. Maar los daarvan: er komt een dependance van het stadhuis in Julianadorp! Zodat Julianadorpers straks hun paspoort en rijbewijs gewoon in het dorp kunnen afhalen. 

"De dependance van het stadhuis in Julianadorp komt in de wijk Vogelzand"

3. Er is geen inspraak geweest voor inwoners?

De omgevingsvergunning voor het stadhuis is verleend in de zomer van 2021. Daarvoor is de uitgebreide voorbereidingsprocedure toegepast, waarin het ontwerp-besluit wekenlang ter inzage heeft gelegen en iedere inwoner zijn of haar zienswijze heeft kunnen indienen. Daarop heeft de gemeente uitvoerig gereageerd in de Nota van Zienswijzen. Verder is het stadhuisbesluit is genomen in de raadsvergadering van 25 februari 2019. Daarvoor is het besproken in een vergadering van de commissie Bestuur en Middelen van 6 februari 2019. Drie weken voorafgaand aan die commissievergadering was het raadsvoorstel gepubliceerd. In die 6 weken voorafgaand aan het stadhuisbesluit hebben zeer veel mensen hun mening kunnen geven en is in commissie en gemeenteraad het plan uitvoerig besproken en daarover gedebatteerd.

De rechter heeft op 14 februari 2022 in een beroepsprocedure, aangespannen door tegenstanders van de bouw het nieuwe stadhuis, uitgesproken dat aan alle regels betreffende inspraak is voldaan. 

Klik hier om de samenvatting van deze uitspraak te lezen

4. Het kost heel veel geld?

Ja en nee. Elke grootschalige verbouwing kost natuurlijk geld. Helemaal als het een rijksmonument betreft, waarvan het monumentale karakter behouden moet blijven. Maar de kosten zijn gewoon volledig gedekt en passen in onze begroting. Er is dan ook geen sprake van een buitensporige uitgave. Je hebt namelijk als organisatie sowieso altijd kosten voor huisvesting van je werknemers! De realisatie van het stadhuis in gebouwen 66 en 72 op Willemsoord kost grofweg in totaal € 27 miljoen. Dat is nodig om de gebouwen grondig te renoveren en met name rijksmonument gebouw 66 duurzaam en toekomstbestendig aan te passen voor vestiging van een stadhuis. Maar de jaarlasten die we kwijt zijn aan huisvesting (en gas, water en licht) zijn straks vrijwel gelijk aan wat we in de oude situatie betaalden. Als je een huis koopt van 3 ton waar je voor 1 ton aan gaat verbouwen, geef je ook niet € 3 ton aan de verkoper. Je vraagt aan de bank een hypotheek en kijkt wat je maandelijkse lasten zijn. Als je besluit om toch maar niet te verhuizen, hou je dan ook niet opeens 4 ton over natuurlijk! 

De realisatie van het nieuwe stadhuis op Willemsoord past dan ook gewoon in onze begroting. En we gaan er daardoor niks minder om doen. 

5. Er is nooit een besluit genomen over de locatie van het stadhuis?

Dit is volkomen onjuist. Het volstaat te verwijzen naar het besluit van 25 februari 2019, waarin de gemeenteraad heeft besloten in totaal € 25 miljoen ter beschikking te stellen "voor de permanente realisatie van een stadhuis voor de backoffice, frontoffice en het bestuursdomein op Willemsoord 66 en 72". Klik hier voor dit raadsbesluit.

Hoe dit misverstand ooit de wereld is ingekomen, is een volkomen raadsel. Iedereen die dit raadsbesluit zelf leest, kan zien de gemeenteraad een duidelijk besluit heeft genomen over de locatie waar het nieuwe stadhuis moet komen. 

Losloopgebied Timorpark

VVD VVD Den Helder 18-06-2021 04:24

In dit filmpje vertelt raadslid Rogier Bruin over hoe de VVD-fractie ervoor heeft gezorgd dat in het Timorpark weer duidelijkheid komt over waar honden mogen loslopen.

Zet cookies aan om de video te tonen.

Kerstmotie VVD raadsbreed aangenomen

VVD VVD Den Helder 18-12-2018 10:34

De VVD heeft gisteren tijdens de laatste raadsvergadering van 2018 een "Kerstmotie" ingediend. Deze motie werd door vrijwel alle partijen mede-ondertekend en vervolgens unaniem aangenomen!

https://denhelder.vvd.nl/nieuws/33131/kerstmotie-vvd-raadsbreed-aangenomen

Met deze motie wordt uitgesproken dat alle partijen in de raad gezamenlijk in actie zullen komen tijdens de landelijke actiedag voor vrijwilligers in maart, NLDoet. Hiermee laten de fracties in de gemeenteraad zien dat er sprake is van een nieuw elan een goede onderlinge sfeer, een mooie Kerstgedachte dus.

Daarnaast wordt met deze motie nogmaals expliciet dank en waardering uitgesproken voor alle mensen die zich als vrijwilliger inzetten voor de Helderse samenleving. Ook dat is iets wat in deze dagen voor Kerst nogmaals mag worden benadrukt!

In bijlage de tekst van deze Kerstmotie.

Einde zomerreces, aanvang werkzaamheden

VVD VVD Den Helder 05-09-2018 01:12

Na een zomerreces van bijna 2 maanden gaat de vergadercyclus van de gemeenteraad weer van start. Te beginnen met de commissievergaderingen maandag 10 september (19:30).

https://denhelder.vvd.nl/nieuws/31511/einde-zomerreces-aanvang-werkzaamheden

Zoals gebruikelijk komt de fractie de daaraan voorafgaande woensdagavond bij elkaar voor fractieoverleg ter voorbereiding op de commissies.

De agenda en bijbehorende stukken en documenten van de commissievergaderingen staan op de website van de gemeenteraad (klik hier).

Alle vergaderingen zijn gewoon nog steeds in het gemeentehuis aan de Drs. F. Bijlweg 20.

Kaderstellend Advies tbv kandidatenlijst gemeenteraad

VVD VVD Den Helder 22-05-2017 00:21

Tijdens de ALV van 17 mei jl. (de zogenaamde ALV1) is het Kaderstellend Advies vastgesteld t.b.v. de verkiezingen in maart 2018. Het Kaderstellend Advies bevat alle spelregels over de procedure en te hanteren eisen en voorwaarden bij het opstellen van de kandidatenlijst voor de Gemeenteraadsverkiezingen.

Klik hier voor het Kaderstellend Advies Gemeenteraadsverkiezingen 2018 van het Lokaal Netwerk Den Helder - Schagen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.