Nieuws van CDA in Harderwijk inzichtelijk

15 documenten

Uitvoeringsprogramma Binnenstadsvisie Harderwijk 2031

CDA CDA Harderwijk 22-04-2024 18:45

Hèhè! Eindelijk kunnen we aan de slag. Het heeft even wat tijd gekost, maar nu ligt er eindelijk een compleet plan voor de binnenstad, onze binnenstad. Een plek waar ik zelf ben opgegroeid en waar velen van jullie, net als ik, mooie herinneringen hebben liggen. Een binnenstad waar we met recht trots op mogen zijn, maar die wel aandacht en onderhoud nodig heeft. Handen uit de mouwen en aan het werk! Dit uitvoeringsprogramma is onderdeel van een drieluik. In de eerste fase is de diagnose in beeld gebracht: wat speelt er in Harderwijk? In de tweede fase is de visie geformuleerd: hoe willen we dat de binnenstad er in 2031 uitziet? Nu zijn we aangekomen bij het uitvoeringsprogramma: wat gaan we doen en wanneer? De drie hoofdopgaven De binnenstadsvisie en het uitvoeringsprogramma is bepaald op basis van de drie hoofdopgaven. Toekomstbestendigheid hoofd(winkel)straten vergroten: een compact publieksgericht gebied; Positionering als ‘leuke plek om te zijn’ door ontwikkelen: een compleet recreatief netwerk; Randvoorwaarden voor binnenstadbezoek op orde: een comfortabel en aantrekkelijk geheel Om tot een goede uitvoering van de actiepunten te komen, zijn er een aantal belangrijke randvoorwaarden opgesteld. Het onderhouden van en het verder bouwen aan de eigentijdse Hanzestad vraagt tijd, geld en energie van veel betrokkenen. Een goede samenwerking tussen overheid, marktpartijen, culturele/maatschappelijke organisaties en bezoekers en bewoners van de binnenstad is daarbij cruciaal. In de binnenstadsvisie hebben we het al gezegd, maar ik herhaal graag enkele ‘wijze woorden’, om tot een succesvolle uitvoering te komen: Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. We moeten luisteren naar elkaar en elkaars kennis en kunde benutten; Faciliteer de mensen die vooruit willen, zij kunnen de mensen die nog aan de zijlijn staan meenemen; Focus op het gezamenlijk belang en de lokale trots. Wanneer keuzes zich voordoen, is dat wat ons bindt. Met bovenstaand in het achterhoofd gaan we aan de slag. In deze afgelopen twee jaar als Wethouder Binnenstad heb ik gemerkt dat deze wijk veel complexiteit en belangen kent. Iedereen vindt er ook wat van. Dat is niet erg, maar daarom zullen we aan de slag moeten gaan, daar waar de energie zit. Sleutelprojecten Hoewel het op orde houden van ‘de basis’ het belangrijkste is, zijn er ook vier ‘sleutellocaties’ benoemd. Dit zijn strategische locaties in de binnenstad waar we actief mee aan de slag gaan om het publiekshart van ‘goed’ naar ‘beter’ te brengen: Herontwikkeling Vuldersbrink; Bruggestraat (en boulevard) geheel autoluw; Nieuwe functies Kloosterplein en kop Donkerstraat; Uitnodigende stadsentrees inrichten. In grote lijnen willen we de aankomende jaren het volgende bereiken: Aanpak en positionering binnenstad professionaliseren De basisvoorwaarden voor een toekomstbestendige binnenstad op orde houden, door de samenwerking in de binnenstad (beter) te organiseren en te financieren. Door vanuit een gedegen organisatie vraag en aanbod sneller bij elkaar te brengen. Gebiedsverkenning Vuldersbrink opstellen Een compact, compleet en comfortabel centrumgebied voor álle bezoekers, door te werken aan een upgrade van de uitstraling en de functie van de Vuldersbrink en het omliggende gebied (van Grote Poortstraat tot Luttekepoortstraat). Gebiedsvisie Donkerstraat-Kloosterplein opstellen De sleutellocatie Donkerstraat-Kloosterplein door ontwikkelen als een onderscheidend deelgebied op recreatief en cultureel vlak. Een aantrekkelijke plek voor recreatie maken, met aandacht voor cultuurhistorie en goede verblijfskwaliteit. Gemeentelijke beleidskaders op orde houden Door marktpartijen en inwoners duidelijkheid te bieden over wat waar kan en mag in de binnenstad. Ontwikkelingen buiten de binnenstad stemmen we af op de gewenste positie van de binnenstad binnen onze gemeente. Duurzamere mobiliteit en bereikbaarheid Bezoekers beter faciliteren, met aandacht voor alle vervoermiddelen, en tegelijk het (historisch) straatbeeld aantrekkelijk houden. Tevens het bevoorradingsverkeer beter afstemmen op het overige gebruik van de binnenstad. Vergroening binnenstad De aantrekkelijkheid van de binnenstad als sfeervol én klimaatbestendig verblijfsgebied verbeteren door het toevoegen van meer bomen. De binnenstad ook verbeteren als prettige woon- en verblijfsplek door het tegengaan van hittestress, het verbeteren van de biodiversiteit, het beschermen van bestaande, en het toevoegen van nieuwe groenelementen. De unieke kanten van de Harderwijkse binnenstad (nog) beter beleefbaar maken en uitdragen. Pilot Bruggestraat en evaluatie Strandboulevard In de Bruggestraat doorgaand verkeer verder terug te dringen en op de boulevard te streven naar een nieuw evenwicht tussen verschillende gebruikers van de openbare ruimte. De binnenstad als huiskamer verbeteren Alle doelgroepen willen we een comfortabel centrumbezoek bieden, bijvoorbeeld kinderen, senioren en mindervaliden en daarbij willen we ervoor zorgen dat het straatbeeld gezamenlijk opgeruimd en aantrekkelijk gehouden wordt. Tevens willen we middels een heldere en aantrekkelijke routing voor bezoekers, langs onze prachtige oude straten, pleinen en gebouwen realiseren. Uitnodigende stadsentrees inrichten We versterken de binnenstad beleving door bij ieder van de stadsentrees in te zetten op een hoogwaardige uitstraling en een ruim voorzieningenniveau, met aandacht voor vergroening en historische context Zoals ik al zei, het is tijd om aan de slag te gaan. Voor dit jaar hebben we al een hele lijst met zaken die we willen oppakken. Zie de bijlage. Om te laten zien dat het ons menens is maken we jaarlijks een jaarplan, die we aan het eind van ieder jaar gaan evalueren en bijstellen. Hier betrekken we ook alle stakeholders bij. Dit doen we middels de binnenstads-ateliers die we nu al een aantal keer hebben gehouden in het Oude stadhuis. Hartelijke groeten, Wilco Mazier

Hoe ga je om met social media?

CDA CDA Harderwijk 27-01-2024 16:17

Het dilemma van social media. Afgelopen jaar is mij wel vaker gevraagd, waarom laat jij niet met regelmaat zien wat je zoal als wethouder doet? Een terechte vraag van mensen die oprecht geïnteresseerd zijn in mijn dagelijkse bezigheden. Daarom neem ik u graag mee in mijn overwegingen en de ‘oplossing’ die ik hiervoor gevonden heb. Het gebruik van social media vind ik best wel een worsteling. Persoonlijk maak ik graag gebruik van ‘X’, het voormalige Twitter. Los van het feit dat het zijn lelijke kanten kent, als je kijkt naar de reacties van sommige mensen, vind ik het een interessant medium waar ik veel actueel nieuws en interessante meningen vergaar. Daarbij is X vooral interessant als het gaat om landelijk dan wel wereldnieuws. Lokaal vind je er minder en is het voor mij als wethouder dan ook niet zo interessant. De overige sociale media zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn daarvoor wel interessant. Die zet ik daar ook voor in. Snapchat en TikTok gebruik ik niet, aangezien deze media in Chinese handen zijn ben ik daar voorzichtig mee om me daarop te begeven. Misschien dat ik hierin de toekomst wel wat mee ga doen. Toen ik startte als wethouder heb ik me vaak afgevraagd hoe ik mijn beleid en werkzaamheden op social media voor het voetlicht wilde brengen. Ik heb van mezelf namelijk niet de neiging om van alles te delen. Liever ben ik bezig met mijn werk. Als er concrete zaken zijn om te melden dan komt dat vanzelf wel in de krant te staan. Dat was in eerste instantie mijn grondhouding. Dat neemt niet weg ik dat ik mensen graag vertel waar we als gemeente mee bezig zijn. Ook ik ben trots op wat we doen en ik wil graag zaken uitleggen als ze onduidelijk zijn. Een aantal collega-wethouders, onder andere in onze buurgemeente, waren al wel begonnen met een wekelijks verslag. Een hartstikke leuk initiatief natuurlijk. Juist omdat anderen dat al doen wil ik geen kopie zijn en wil ik op mijn eigen manier communiceren met onze inwoners. Hierdoor kwam ik op het idee om te beginnen met een vlog. In mijn vlog wil ik mijn volgers informeren over thema’s waar ik mee bezig ben. Dat ga ik maandelijks doen. Afgelopen december ben ik begonnen met mijn vlog waarin ik de aftrap deed en aandacht heb gevraagd voor de parkeervisie. De eerste reacties waren positief en dan merk je ook dat veel meer mensen de vlog hebben gezien dan dat er bijvoorbeeld geliked is. Ook werd ik er met regelmaat op straat aangesproken. Wat natuurlijk erg leuk is! Mijn volgende vlog komt over twee weken. Hierin benoem ik de onderwerpen die ik dit jaar de revue wil laten passeren. Het idee is vooral ook dat mensen reageren op mijn vlog. Dat helpt mij weer om een beeld te krijgen bij de ideeën en meningen van onze inwoners. We gaan zien hoe dit gaat lopen. Voor degene die geïnteresseerd zijn. Mijn vlog post ik op Facebook, Instagram en LinkedIn. Mocht je nog een idee hebben voor een onderwerp laat het me weten. Wilco Mazier https://www.facebook.com/wilco.mazier https://www.instagram.com/wilcomazier/ https://www.linkedin.com/in/wilco-mazier-0a746811/

In de achtbaan van het raadswerk

CDA CDA Harderwijk 08-05-2023 13:45

Door Adriaan Bruinink Fractielid Deze maand is het precies 11 maanden geleden dat ik geïnstalleerd ben als raadslid. Sindsdien maak ik samen met 29 collega’s onderdeel uit van de gemeenteraad. Het leven is een achtbaan wordt er wel gezegd, dat kan ook gezegd worden over de afgelopen periode. 15 tot 20 uur staat er volgens diverse informatiebronnen voor een raadslidmaatschap en dat naast een gezin, baan en hobby’s. Kortom dat vereist goed timemanagement. De afgelopen periode is mijn agenda goed vol geweest. Enerzijds met activiteiten en afspraken die al in mijn agenda stonden, aangevuld met diverse uitnodigingen, (werk)bezoeken, afspraken en de vele commissie- en raadsvergaderingen. Natuurlijk was dit niet geheel onverwacht, maar toch leek het op een achtbaan waar je dan inzit. Doordat we een relatief kleine fractie hebben, hebben we goede afspraken gemaakt wie welke commissie voorbereid. Voor mij is dat in hoofdzaak de commissie Samenleving en ik ondersteun Gerdien Morren bij de commissie Ruimte. Binnen de fractie is veel ruimte voor elkaars inbreng en helpen we elkaar waar dit nodig is. Naast mijn inzet voor de nodige commissies ben ik ook lid van de Auditcommissie. Zeer interessante onderwerpen over de (financiële) bedrijfsvoering, managementinformatie en jaarrekening staan er op de agenda. Veel informatie en je krijgt een goed beeld over de processen binnen de gemeente. Het raadslidmaatschap neemt grote verantwoordelijkheid met zich mee en is soms ook koorddansen. Ik word enthousiast van de diverse gesprekken en ervaring die je opdoet. Er spelen grote onderwerpen in de gemeente en het kost tijd om de dossiers te kennen, begrijpen waar men het over heeft, wat is er in het verleden al besproken en vastgelegd en wat wij als fractie ervan vinden. Maar ook wat ik er persoonlijk van vind. Met de fractie en het bestuur zijn we aan het nadenken om op korte termijn meer zichtbaar te zijn binnen onze gemeente. Meer de wijken in. Zorgcentra, wijkcentra en bedrijven bezoeken en luisteren wat er speelt binnen onze gemeente. Daarnaast zal een van mijn speerpunten zijn het dorp Hierden. Na bijna een jaar raadslidmaatschap word ik steeds enthousiaster en geeft het me veel energie. Ik realiseer me dat ik het afgelopen jaar veel heb geleerd, maar dat ik ook nog heel veel moet leren. Kortom ik hoor graag tips en tricks om mijzelf beter te ontwikkelen. Maar kom ook graag in gesprek met iedereen die wil werken aan een mooier en beter Harderwijk en Hierden.

Overlijden Jaap van den Beukel

CDA CDA Harderwijk 14-11-2021 10:37

Met verdriet hebben wij kennisgenomen van het overlijden van oud-raadslid en oud-wethouder voor het CDA Jaap van den Beukel Jaap heeft in vele functies een grote bijdrage geleverd aan onze stad en haar inwoners. Wij zijn hem daarvoor grote dank verschuldigd. Wij wensen zijn nabestaanden veel sterkte toe met dit grote verlies. Bestuur, Fractie en Wethouder CDA Harderwijk-Hierden

Flinke drukte op Harderwijkse boulevard

CDA CDA Harderwijk 20-09-2020 07:20

Van Dale geeft als betekenis voor Boulevard: “Een brede straat in grote steden of langs het strand” In Harderwijk hebben we de Strandboulevard-Oost en Strandboulevard-West. Dan mag je wel wat verwachten toch? Echter, onze Boulevard is niet breed en loopt ook niet langs het strand. Best verwarrend eigenlijk en dat is ook het geval voor de diverse bezoekers van deze Boulevard. Afstappen of niet? Als bewoner van de binnenstad zie en hoor je nog weleens wat. Zo was ik op een mooie dag in de maand juli getuige van een discussie op de Harderwijkse Boulevard tussen een aantal fietsers. De ene dacht dat ze moesten afstappen en andere zei van niet. Al snel kwam er een inwoner van de stad bij, hij wist hen te vertellen dat je hier, ondanks het gele bord waarop men vraagt fietsers af te stappen, gewoon mag fietsen. Dus dat deden ze toen maar. Een drukte van belang Dat tafereel was een eyeopener voor mij. Als raadslid denk ik soms kunnen of moeten we hier iets mee? Dat onze Boulevard zoveel bezoekers trekt is natuurlijk super. Het is een mooi gebied geworden en bovendien erg gezellig met de vele terrassen. Aan de andere kant ontstaan er soms gevaarlijke situaties en/of opstoppingen door de vele gebruikers zoals wandelaars, fietsers, het treintje en zo nu en dan auto’s. Duidelijkheid bieden is nodig Met name het gedeelte van de Strandboulevard-Oost tussen de Vischpoort en Kokki’s is erg smal. De fietsknooppunten- en Zuiderzeefietsroute lopen hier ook langs. Het CDA heeft gevraagd of met name voor dit stuk een veilige fietsroute zou kunnen komen via het Dolfinariumeiland. Veel bewoners die bekend zijn met de situatie fietsen hier nu ook al langs om de drukte te omzeilen. Denkend aan de toekomst mag verwacht worden dat bij voltooiing van Waterfront fase 3, het Dolfinariumeiland en de Wijde Wellen nog veel meer verkeersbewegingen zullen ontstaan. Veel bezoekers van de Boulevard en het Strandeiland komen met de fiets en dat is een goede zaak. We zien dat het voor hen niet altijd duidelijk is waar hun fietsen gestald kunnen worden met als gevolg dat ze overal geparkeerd staan. Bijvoorbeeld tegen de stadsmuur, tegen de Vischpoort en voor de banken zodat er nog minder zitplaatsen zijn. Maar die duidelijkheid wordt niet gegeven. CDA in actie! Op onze vragen heeft het college geantwoord dat ze gebruik wil maken van maatwerk en in de zomermaanden aan fietsers vraagt of ze vrijwillig willen afstappen en dat ze willen kijken naar een tijdelijke fietsroute via het Dolfinariumeiland. Ook wil men de stenen bank bij de Vischpoort aanduiden als bank omdat dit nu niet duidelijk zou zijn. Wij vinden deze antwoorden erg vrijblijvend en nog steeds geen duidelijkheid geven. We zijn met deze vraagstukken nog druk aan de slag en zijn van plan om zelf met voorstellen te komen zodat de situatie in 2021 anders zal zijn! Door: Gerdien Morren, Raadslid

Commissie Ruimte september 2020

CDA CDA Harderwijk 13-09-2020 16:46

Verslag van de commissievergaderingen Ruimte 3 en 8 september j.l. Volle agenda’s en meteen weer vol aan de bak met twee vergaderingen na het zomerreces, het was even schakelen. Rondvraag De rondvraag gebruikten wij om de vraag te stellen of er een (tijdelijke) oplossing komt omtrent de overlast die geparkeerde auto’s bezorgen in de aanliggende straten van het Crescentpark. Wethouder De Jong zegde toe dat er een duidelijke bewegwijzering komt naar het Biezenplein, de parkeerplaats bij de Regenboogkerk en de scholen. In de nabije toekomst is voorzien in een parkeerplaats in het nog te ontwikkelen deel van Harderweide. Maatwerkwoningen of ‘Skeave huse’ Er is behoefte aan een woonvorm die gericht is op stabiel prikkelarm kunnen wonen, voor mensen die niet passen in het gewone aanbod van zorg, voor opvangslapers en voor mensen die uit huis zijn gezet. Aan de raad wordt nu gevraagd of zij kunnen instemmen met een haalbaarheidsstudie voor acht maatwerkwoningen aan de Parallelweg 7. Ook de regiogemeenten moeten in hun gemeente een plek aanwijzen voor meerdere maatwerkwoningen. De CDA-fractie gaat hiermee akkoord met dien verstande dat a) naar de inbreng en voorstellen van de bewoners van de naastliggende woningen geluisterd en gehandeld wordt, b) een beheerder van Iriszorg 24/7 aanwezig zal zijn en c) als uit de studie blijkt dat de locatie niet geschikt te maken is, alsnog een haalbaarheidsstudie voor de locatie aan de Zandlaan zal worden uitgevoerd. Bestemmingsplan De Harder-Zeebuurt De fractie is het eens met de ambtelijke reactie op de zienswijze van de indieners. De indieners menen dat er onaanvaardbare leegstand zou komen met onaanvaardbare gevolgen voor het ondernemersklimaat. Het betreft een verplaatsing en volgens het Stec-rapport valt te verwachten dat de ruimtelijke effecten aanvaardbaar zijn. De verhuurder van de huidige bouwmarkt aan de Verkeersweg, die ook de verhuurder is van de benzinepomp, is het niet eens met die stelling. De fractie beraad zich nog over een motie over een mogelijke andere invulling van het gebied aan de Verkeersweg. Bestemmingsplan Slenck en Horst Met dit bestemmingsplan wordt de functie van recreatie gewijzigd naar wonen en mag er 20 m2 aan bijgebouwen per perceel zijn. Het meerdere boven de 20m2 moet verwijderd worden. 13 van de 190 eigenaren menen dat hen te veel beperkingen wordt opgelegd, bovendien zijn zij het niet eens met de vereveningsbijdrage die zij moeten betalen. De bezwaren komen erop neer dat de bewoners de voordelen willen van zowel de recreatie- als de woonbestemming, overigens hebben zij wel getekend voor een woonbestemming. De CDA-fractie sprak haar waardering uit voor de jarenlange inzet en doorzettingsvermogen van wethouder De Jong en allen die aan dit dossier gewerkt hebben. Het CDA zal dan ook instemmen met het bestemmingsplan Buitengebied- Park Slenck en Horst zodat het park een woonbestemming krijgt. Werksessie scenario’s bouwhoogte Waterfront De dilemma’s kwamen aan de hand van enkele stellingen duidelijk aan het licht. De commissie discussieerde over parkeren, ruimtelijke kwaliteit en financiën. Voor hoger bouwen en dus meer woningen zijn meer parkeerplaatsen nodig, volgens ons moet je omliggende wijken hier niet mee opzadelen. Hoge gebouwen van negen verdiepingen als een lint langs wijken met grondgebonden woningen is niet wenselijk. Je wil toch over 30 jaar niet het verwijt krijgen dat jij daar aan meegewerkt hebt? Ruimtelijke kwaliteit heeft naar onze mening prioriteit. Spreiding van betaalbare woningen over het Waterfront en de stad verdient onze voorkeur. Gerdie Morren en Ida Stoevelaar foto: Wijkvereniging Drielanden

Fietsgebruik boulevard

CDA CDA Harderwijk 24-08-2020 14:34

De vernieuwde Boulevard van Harderwijk is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van de stad. Er zijn meer terrassen gekomen waardoor er minder ruimte is voor wandelaars en fietsers. Daardoor ontstaan er snel opstoppingen met alle drukte van dien. Bovendien is het niet altijd duidelijk wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA gaat schriftelijke vragen stellen aan het college met name over onveilige situaties en toegankelijkheid op de Boulevard. Het CDA wil meer duidelijkheid omtrent het fietsgebruik op de Boulevard, in de huidige- en toekomstige situatie. De CDA-fractie vraagt zich onder andere af of het verantwoord is dat de fietsknooppuntenroute en Zuiderzeefietsroute gebruik maken van de Boulevard. Of is het mogelijk dat deze routes via het Dolfinariumeiland kunnen worden geleid? Het valt de fractieleden Andrea Oosting-Klock en Gerdien Morren ook op dat er veel fietsen staan geparkeerd voor de lange, stenen bank nabij de Vischpoort en voor de Vischpoort zelf, het visitekaartje van Harderwijk! Tevens wil het CDA geïnformeerd worden over de rechtsgeldigheid van de gele borden die fietsers vragen af te stappen of geen fietsen te parkeren bij de Vischpoort. "De vernieuwde Boulevard is een aantrekkelijk verblijfsgebied geworden voor de inwoners en de vele bezoekers van Harderwijk. Veel van hen komen op de fiets en dat is een goede zaak. Het levert echter ook hier en daar problemen op. Bijvoorbeeld dat het, ondanks een geel bord met het verzoek geen fietsen te parkeren, regelmatig vol met fietsen, scooters en motoren staat voor de Vischpoort, het visitekaartje van Harderwijk! Hierdoor is het ook niet mogelijk om plaats te nemen op de lange stenen bank die bij de Vischpoort staat terwijl er in onze ogen al te weinig bankjes in het Boulevardgebied te vinden zijn. De terrassen zijn uitgebreid, er is daardoor minder ruimte beschikbaar voor wandelaars en fietsers waardoor snel opstoppingen ontstaan met alle drukte van dien. Bovendien is niet altijd duidelijk voor de boulevardgebruiker wat wel- en wat niet is toegestaan. Het CDA Harderwijk-Hierden heeft de volgende vragen: Kunnen fietsen, scooters en motoren die voor de zitbank en daarmee ook voor de Vischpoort geparkeerd staan op grond van het geplaatste bord verwijderd worden om toegankelijkheid en veiligheid te waarborgen? Zo niet, kan het college aangeven waarom bij de Vischpoort niet gekozen is voor officiële verkeersborden met een parkeerverbod voor o.a. fietsen zoals deze ook bij de Strekdam geplaatst zijn? Bij drukte worden dranghekken met borden die fietsers verzoeken af te stappen op de rijbaan geplaatst. Is het college het met het CDA eens dat deze voor onduidelijkheid en verwarring zorgen bij fietsers? En voor irritatie bij wandelaars, ondernemers en terrasbezoekers omdat niet alle fietsers op dit verzoek reageren? Welke mogelijkheden ziet het college om bij grote drukte de veiligheid voor alle gebruikers van de Boulevard te waarborgen? Als gastvrije Hanzestad worden in Harderwijk net als in het verleden, met name in de binnenstad, op drukke tijden fietsstewards ingezet om fietsers te wijzen op de diverse fietsparkeerplaatsen. Kunnen deze ook op meer locaties op en rondom de Boulevard ingezet worden? Welke mogelijkheden ziet het college om de fietsknooppuntenroute en de Zuiderzeefietsroute te verleggen en geen gebruik te laten maken van de Boulevard? Voetgangers, fietsers en het treintje maken gebruik van de Boulevard. Heeft het college overwogen om het meest drukke gedeelte van de Boulevard te ontlasten door bijvoorbeeld fietsers via het Dolfinariumeiland te laten fietsen? Zo nee, waarom niet? Welke mogelijkheden ziet het college om bij de toekomstige ontwikkeling van het Dolfinariumeiland een veilige fietsroute via het Dolfinariumeiland te laten lopen?" Gerdien Morren en Andrea Oosting-Klock

Commissie Ruimte van 7 april 2020

CDA CDA Harderwijk 09-04-2020 03:39

Op 7 april werd voor het eerst in de geschiedenis van de Harderwijkse raad een online vergadering gehouden. De commissie ruimte mocht deze avond het spits afbijtenOp de agenda de gebruikelijke punten en twee vergaderstukken.Rondvraag:“Verwacht het college input van de raad als het gaat over het woongebouw op de kop van de Stadswerven?” was de rondvraag die wij stelden aan B&W. Antwoord van wethouder Van Bijsteren: college komt binnenkort met een brief naar de raad.Het agendapunt over de reeds gedurende twee jaar gereserveerde €2 miljoen is wat het CDA betreft een besluitstuk. Het totale traject in opdracht van Rijkswaterstaat, zal het tienvoudige gaan kosten en gaat volgens planning van start eind 2021. Nog niet duidelijk is wie het werk gaat uitvoeren. Als het aan Harderwijk ligt wordt begonnen met een geluidwal tussen de Randweg en Reinwardtlaan, het akoestisch zwaarst belaste deel, hier zijn waarden van 70 dB gemeten. Wethouder Companjen gaf aan dat de punten uit de overleggen met het buurtcomité waardevol zijn, hun voorstellen over de geluidwal werden meegenomen in het overleg met Rijkswaterstaat.Ook het agendapunt over de begrotingswijziging Stadsmuseum zal wat het CDA betreft een besluitstuk zijn. Het betreft een verbouwing van het gebouw Stadsmuseum en het uitvoeren van het voorstel zoals gepresenteerd in het bidboek ‘Pension Harderwijk’. Voor het eerste deel is nodig € 1,8 miljoen, de jaarlijkse lasten bedragen ruim €100.000 uit de stelpost van het MJOP. Het overige zal gefinancierd worden door een gift van de Bankgiro Loterij en de provincie.Onze zorg gaat met name uit naar het onderhoud van die elementen die straks in de openbare ruimte opgenomen zijn van in Pension Harderwijk. Wethouder De Jong deelde die zorg en zegde toe dat dit reguleer onderdeel zal worden bij ‘beheer openbare ruimte’.De vergadering is in zijn geheel terug te zien op de website van de gemeente Harderwijk.

Drukte in Smeepoortstraat

CDA CDA Harderwijk 04-04-2020 07:41

Afgelopen zomer werden wij uitgenodigd door een ondernemer in de Smeepoortstraat om een keer naar de verkeerssituatie in deze straat te kijken. In september ben ik daar gaan kijken. Het viel mij direct op dat het een enorm drukke straat is. Vrachtwagens rijden af en aan, fietsers en scooters rijden je links en rechts voorbij en er lopen mensen. Een straat waar veel verkeer is en waar ook winkelend publiek is. Aan de ene kant is het de kracht van deze straat, dat je met je auto of fiets dichtbij de winkels in deze straat kan komen. Aan de andere kant maakt dit het tot een drukke, verkeersonveilige straat. De afgelopen maanden hebben wij meermaals met ondernemers en bewoners van deze straat gesproken over hun ’kijk op de zaak’. Dat er iets moet veranderen is een feit. Wij gaan samen met de ondernemers en bewoners een plan maken om de situatie in deze straat te verbeteren. Ik leef in de overtuiging dat we vooral in de samenwerking met ondernemers en inwoners tot een gedragen voorstel kunnen komen. Hier gaan wij de komende maanden mee verder.De straat opnieuw inrichten is iets voor de lange termijn. Ook wilden we graag op de korte termijn iets voor deze straat doen. Al een aantal jaren staan er in deze straat plantenbakken die dienen als ‘snelheid remmende maatregel’. Deze plantenbakken staan sinds afgelopen zomer leeg en dat is een doorn in het oog van bewoners en ondernemers van deze straat. Wij hebben, samen met de gemeente, kunnen regelen dat deze bakken weer voorzien zijn van mooie planten. Samen nadenken over de toekomst en concreet handelen in het hier en nu. Het gaat hand in hand.Door: Andrea Oosting-Klock, Raadsvolger

En dan wordt alles anders...

CDA CDA Harderwijk 04-04-2020 07:12

Corona: ook Harderwijk ontspringt de dans nietNa berichten uit China en Italië konden wij al opmaken dat het ook snel naar Nederland zou komen en dus ook naar Harderwijk. Ik had zelf piket bij de eerste melding van een Corona patiënt in het St. Jansdal en gedurende die week werd het steeds meer regelen in het gemeentehuis.Landelijke maatregelen, grote lokale gevolgenDiezelfde week op donderdag maakte de premier de nieuwe regels duidelijk, gingen horecagelegenheden en andere plekken dicht en mochten grote groepen niet meer bij elkaar te komen.Vanaf dat moment werd alles anders. Veel communicatie moest worden opzet en direct kwamen ambtenaren in actie om alvast "naar voren" te kijken. Ideeën over hoe wij ondernemers kunnen helpen, over hoe wij bijvoorbeeld toch nog baliediensten konden aanbieden en kwam een crisisteam frequent bij elkaar om veel vragen van inwoners te beantwoorden. Het zwembad en sportvelden moesten sluiten, de buitenploeg ging gepast door buiten en bij de begraafplaats moest veel geregeld worden om de uitvaarten toch netjes te kunnen laten verlopen. En na die fase…Raad vergadert niet, besluiten zijn wel nodigMet die fase breekt een nieuwe fase aan waarin bijvoorbeeld de Raad niet meer bij elkaar komt voor Raadsvergaderingen en Commissievergaderingen, maar het College nog wel besluiten neemt. Een bijzonder moment want de Raad wil juist nu de gemeenschap helpen en het College moet nu ook door gaan met besluiten nemen om niet tot stilstand te komen, want er zullen dagelijks vragen komen die beantwoord moeten worden.Lokale politieke besluitvorming vooralsnog ongewis, aan een oplossing wordt gewerktBij het schrijven van dit stuk is net bekend geworden dat tot 1 juni geen groepen bij elkaar kunnen komen. Wat daarvan de gevolgen zijn voor de bijeenkomsten van de Raad is nog afwachten, maar wij zullen een werkoplossing moeten vinden om Harderwijk te kunnen blijven helpen want het College kan veel maar de Raad is de baas en wil er juist nu graag ook zijn om Harderwijk te helpen. Het devies: samen de schouders eronder!De komende periode vergt veel van iedereen in Harderwijk. Van de mensen die zorg verlenen in het St. Jansdal, van begrafenisondernemers, van ondernemers die niets meer kunnen, van ouders die nu thuis lesgeven en werken tegelijk en ook van de politiek. In deze moeilijke tijd zullen wij samen de schouders eronder moeten zetten. Om elkaar te steunen en te helpen. De Raad van Harderwijk heeft elkaar gevonden om, zonder politieke verschillen, de stad Harderwijk en haar inwoners te helpen. Door: Jeroen de Jong, wethouder

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.