Nieuws van SGP in Krimpenerwaard inzichtelijk

3 documenten

SGP-vragen over de gevolgen van het faillissement van Taxibedrijf Wegman voor het Wmo-personenvervoer in Krimpen aan den IJssel 

SGP SGP Krimpenerwaard 08-04-2019 00:00

 

SGP Krimpen aan den IJssel

8 april 2019

PERSBERICHT

 

SGP-vragen over de gevolgen van het faillissement van Taxibedrijf Wegman voor het Wmo-personenvervoer in Krimpen aan den IJssel

 Krimpen aan den IJssel – De SGP-fractie heeft op 6 april 2019 schriftelijke vragen ingediend over de gevolgen van het faillissement van Taxibedrijf Wegman voor alle mensen in Krimpen die gebruik maken van het Wmo-personenvervoer. Taxibedrijf Wegman voert het Wmo-personenvervoer in Krimpen aan den IJssel uit. De SGP-fractie wil van het College weten of het College op de hoogte was van de problemen, of zij de gebruikers hierover heeft geïnformeerd, en wat zij doet om de gevolgen van het eventueel wegvallen van het taxibedrijf op te vangen. 

 Raadslid Hugo van der Wal: “Aanleiding was een verdrietig verhaal op Facebook. Wekenlang had ze zich verheugd op het concert waar ze zaterdagavond naar toe zou gaan. De kaartjes waren weken vantevoren gekocht. In haar mooiste jurk zat ze lange tijd te wachten op de rolstoelbus die maar niet kwam. ‘Mevrouw, nog even geduld hoor. Uw bus komt zo’, kreeg ze steeds te horen als ze het taxibedrijf belde om te vragen waar ‘ie bleef. Maar het busje kwam niet. Even zoeken op internet wees uit dat het bedrijf sinds vrijdag failliet zou zijn. Ik was geraakt door dit verhaal. Mogelijk hebben de medewerkers van het bedrijf er alles aan gedaan om toch iets voor mevrouw te regelen – lof daarvoor! –, maar het einde van het liedje was dat de avond waar zij zich zo lang op had verheugd, nu droevig in het water viel. En verder denkend: stel dat je als rolstoelgebruiker maandagochtend een belangrijke afspraak hebt staan. Je hebt op tijd een rolstoeltaxi geboekt. En dan lees je in het weekend het nieuws over het faillissement! Wat brengt dat al niet teweeg aan onrust, spanning en stress?! Ofwel: op het persoonlijke vlak kunnen de gevolgen van dit gebeuren groot zijn. Ik wil van het College dan ook graag weten of zij reeds van de problemen bij Wegman op de hoogte was, en hoe zij de consequenties van het eventueel wegvallen van het taxibedrijf voor het Wmo-personenvervoer denkt op te vangen. Uiteindelijk wil ik ook graag met de verantwoordelijk wethouder en met mijn collega’s in de Raad in gesprek over hoe om te gaan met signalen over Wmo-aanbieders die omvallen of dreigen om te vallen. Want nu is het een vervoerder, maar een volgende keer kan het een zorgaanbieder zijn. Ik vind dat wij moeten voorkomen dat kwetsbare mensen die van deze Wmo-voorzieningen afhankelijk zijn, hierdoor onnodig in problemen raken.”   

  -- einde persbericht.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met raadslid Hugo van der Wal (06-31753391). Zie ook: www.krimpenaandenijssel.sgp.nl

Afscheid Marco Oosterwijk

SGP SGP Krimpenerwaard 06-04-2019 00:00

 

 

Medio 2007 kwam Marco namens de SGP in onze gemeenteraad en vanavond neemt hij afscheid. Misschien denkt u, Marco is toch al een keer toegesproken en heeft toch al afscheid genomen? Ja en Nee. Als wethouder hebben we afscheid van hem genomen, maar als raadslid nemen we vanavond afscheid van hem. 

Voordat Marco raadslid werd kreeg onze fractie al een klein voorproefje van de energie en vasthoudendheid van Marco. Op het verzoek van toenmalige fractie of het bestuur, gaf Marco zich op om mee te denken met het verkiezingsprogramma. Wij weten wat het betekend als Marco gaat meedenken, maar de toenmalige fractie niet. Dat was het begin van goed doorwrochte en gedetailleerde SGP-verkiezingsprogramma’s. Nu we het toch over de verkiezingen hebben. Bij een van de verkiezingscampagnes had Marco op een vrije avond een folder in elkaar gedraaid. Volgens hem konden de fractieleden best even na afloop van de fractievergadering ieder hun eigen wijk even folderen. Tja,… Dat bleek toch iets meer werk te zijn dan gedacht, en de klepperende brievenbussen waren tenslotte de reden om midden in de nacht deze actie te stoppen. 

Maar terug naar het begin van het raadswerk. Na precies 1 jaar raadslid te zijn komt Marco met zijn visie op wonen. Hij stelt daarbij de vraag hoe de Krimpense bevolking er over 10 jaar uitziet en welke type woningen we dan over 20 jaar nodig hebben. Hij vraagt aandacht voor startende gezinnen en wijst op de aspecten duurzaamheid, energie en luchtkwaliteit. Dit allemaal in het kader van de woonvisie 2009 – 2030. Hoe actueel zou ik zeggen! Op de agenda van de komende vergaderingen zie ik onderwerpen staan, zoals; startersleningen (voorwaarde en hoogte), verordening woonruimteverdeling en over enkele maanden de Regionale Energiestrategie en de Woonvisie. 

Een jaar later (het is dan 2009) maakt Marco zich zorgen over het groot onderhoud aan de Algerabrug, pleit hij voor het verhogen van het budget voor beheer van de buitenruimte en doet hij voorstellen voor een op te stellen gemeentelijk monumentenbeleid. Tja, de snelheid en dynamiek bij Marco is meeslepend. De toenmalige wethouder heb ik meerdere keren horen zuchten of die Marco het nou nooit eens even wat rustiger aan kan doen. Om de beeldspraak van de trein weer eens te gebruiken: Je denkt dat je in een stoptrein bent ingestapt, maar bij nader inzien blijkt dit een intercity te zijn. En de noodrem…? Die blijkt niet te werken. De conducteur..? Dat blijkt Marco zelf te zijn. En de machinist…? Dat is de fractievoorzitter die verwoed zoekt naar het spoorboekje. 

In 2014 werd Marco wethouder. Een hele stap. In mijn beeldspraak van zonet, de conducteur werd de stationschef. Dit zorgde voor veel drukte op het perron. Marco ging aan de slag met het realiseren van plannen en bleef onvermoeibaar nieuwe plannen bedenken. De intercity werd een hogesnelheidstrein…..

Ruim een jaar geleden werden wij samen beëdigd als raadslid. Voor mij alles nieuw, voor jou was het vooral onthaasten. De intercity moest terugschakel naar een stoptrein. Je pakte je rol vol energie op en adviseerde (soms voelde dat meer als aansporen) de fractie over belangrijke thema’s en de noodzaak om in contact te zijn met de inwoners van Krimpen. Voor hen doen we het, zo zei je telkens. Je kwam al snel met het idee dat ieder fractielid een wijk zou omarmen en voor 2019 introduceerde je dat als jaarthema we(l)zijn in de wijk. 

En oh ja, de laatste 2 maanden was je ook nog onze fractievoorzitter. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar hierin heb ik je inmiddels al overtroffen. Je bent 2 maanden onze fractievoorzitter geweest en ik ben het nu 2 maanden en 4 dagen. Voelt toch als een soort mijlpaal. 

Vandaag nemen we afscheid van Marco. Natuurlijk niet als betrokken inwoner van Krimpen, maar wel als lid van onze gemeenteraad. Er kwam een kans voorbij die je niet kon laten lopen. Want zoals je zelf zegt: wethouder is de mooiste baan die er is. 

Ik ga afronden. Wij kennen jou als een harde werker die op de meest onmogelijke tijden aan het werk is.. De hand aan de ploeg! De dichter van psalm 127 zet ons echter met beide benen op de grond: het is te vergeefs dat gijlieden vroeg opstaat, laat opblijft, eet brood der smarten… Zo de Heere het huis niet bouwt, te vergeefs arbeiden de bouwlieden daaraan. Van Gods zegen is alles afhankelijk. 

Ik wens jou, je vrouw en de kinderen Gods zegen toe! 

SGP KRIMPEN: “ROTONDES N210 AANKLEDEN MET KUNST EN GROEN”

SGP SGP Krimpenerwaard 10-02-2018 00:00

 

SGP KRIMPEN: “Rotondes N210 AANKLEDEN MET KUNST EN GROEN”

 ’t Sneeuwde vrijdagmiddag 9 februari, maar dat weerhield SGP-lijsttrekker Marco Oosterwijk, nummer 3 Arrèn van Tienhoven en nummer 5 Paul Schultink niet om bij de rotondes op de N210 een duidelijk statement te maken!

Arrèn van Tienhoven: "bijna alle rotondes in de Krimpenerwaard zijn voorzien van mooie kunstwerken, behalve de N210-rotondes bij de Krimpenerbosweg en de rotonde vlakbij Lansingh-Zuid. Die twee rotondes zijn nu feitelijktwee grasbulten: dat kan en moet anders wat ons betreft. Binnen Krimpen hebben we alle rotondes door bedrijfsponsoring ingericht. Ook dat is een mooi voorbeeld van hoe het kan”.

Marco Oosterwijk vult aan: “wij realiseren ons dat deze twee rotondes officieel op het grondgebied van gemeente Krimpenerwaard liggen, hoewel dat voor een willekeurige passant er niet toe doet. We hebben genoeg mensen gesproken die het hebben over ‘de Krimpense rotondes’ en graag zien dat die opgeknapt worden. Daar valt ongetwijfeld een goed gesprek met gemeente Krimpenerwaard of Provincie Zuid-Holland over aan te knopen”.

De SGP wil dat de twee rotondes worden voorzien van fraaie kunstwerken en een mooie groene inrichting. Paul Schultink: “de twee kunstwerken en inrichting bij Krimpen aan de Lek en Lekkerkerk zijn echt heel fraai. In Krimpen zou bijvoorbeeld iets verbeeld kunnen worden wat raakt aan de rijke maritieme historie of de Deltawerken. Daar kunnen we inwoners en kunstenaars mooi bij betrekken”.

 

Krimpen aan den IJssel, 10 februari 2018.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.